Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä ollaan niin nato-kriittisiä?

Vierailija
28.01.2018 |

Täällä tunnutaan olevat todella kriittisiä natoa kohtaan. Presidenttiehdokkaita mollataan jos kannattavat natoa, jotkut ovat valmiita antamaan äänensä vain nato-kannan takia. Mistä tämä johtuu? Kyseessä on kuitenkin organisaatio jonka ainut tarkoitus on antaa tukea ja turvaa jäsenmailleen ulkopuolista uhkaa vastaan kriisitilanteessa. Nato ei ole hyökkäysliitto, mitään sen jäsenmaita ei pakoteta sotaan lähi-idässä, tai muuten ajamaan USAn asiaa maailmassa. Suuret jäsenmaat kuten USA ja Iso-Britannia käyvät sotaa on vain näiden omien intressien takia. Itse asiassa todella harva jäsenmaa osallistuu konflikteihin Lähi-Idässä.
Jos Suomi liittyisi Natoon, olisi se velvollinen tukemaan muita jäsenmaita kriisitilanteissa. Tämä tuki voi tarkoittaa suoraa konfliktiin osallistumista tai esimerkiksi kalustolla tukemista, koulutusta, ynnä muilla, rauhanomaisemmilla keinoilla. Jos Suomesta lähetettäisiin joukkoja sotimaan toiseen maahan, kyseessä olisi ammattisotilaita, henkilöitä joiden ammatti on tappaa, ei reserviläisiä. Ja tässä täytyy muistaa, että autettava maa olisi länsimainen sivistysvaltio. Vastaavasti muut jäsenmaat tukisivat Suomea ulkopuolista uhkaa vastaan. Tänne saataisiin sotilaita, kalustoa ja ammattitaitoa oman puolustuskykymme rinnalle. Lisäksi pelkkä vahvaan puolustusliittoon kuuluminen ehkäisee sotilaallisen hyökkäyksen kohteeksi joutumista.
Nato pyytää jäsenmailtaan, että puolustusmenot olisivat 2% bkt:sta, suomella ne ovat tällä hetkellä n. 1.3%. Sitä, miten rahat käytetään ei ole määritelty. Tätä lisäystä voitaisiin käyttää nykyisten olojen parantamiseen, kuten lisähenkilökuntaan, kasarmien korjaukseen. Tai esimerkiksi oman kaluston kehittämiseen. Kaikilla edellämainituilla olisi työllistävä vaikutus. Jäsenmaat saavat itse päättää kuinka usein ne osallistuvat puolustusliiton yhteisiin harjoituksiin. Suomi osallistuu jo ilman jäsenyyttä useisiin harjoituksiin vuodessa, joten näistä ei tule mittavia lisäkuluja.

Joten miksi täällä ollaan niin kriittisiä natoa kohtaan. Itse en kannata jäsenyyttä, sillä olen päässyt seuraamaan Amerikkalaisten, norjalaisten, ruotsalaisten ja saksalaisten joukkojen toimintaa. Suomalaisten asevelvollisista koostuvat joukot ovat useissa harjoituksissa päihittäneet ulkomaalaiset ammattilaisarmeijat. Näin kävi esimerkiksi norjan cold-response harjoituksessa 2016 ruotsin Aurorassa viime syksynä. Naton tarjoama apu ei ole kovin laadukasta verrattuna omaan puolustuskykyymme. Omat kokemukseni ovat kuitenkin jalkaväkitasolta, puolustusvoimien johdolla on paljon laajempi käsitys jäsenyyden tuomasta suorituskyvystä. Mutta miksi täällä ollaan niin kriittisiä jäsenyydestä. Miten se vaikuttaa suomalaisen äidin elämään?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nato-kriittinen samasta syystä kuin olen isis-kriittinen. En pidä tappamisesta, vaikka se verhoiltaisiin itsepuolustukseksi.

Vierailija
2/5 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska venäjän mielipidevaikuttaminen on todella voimakasta kaikilla foorumeilla.

Lisäksi suurin osa ei tunnu tietävän edes mikä NATO on ja miten se toimii. Uskotaan trollaus öljysodista ja puhutaan kuin NATO olisi itsenäinen valtio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole kriittisyydestä, vaan ymmärtämättömyydestä. Kylmän sodan Nato-vastainen propaganda vaikuttaa vieläkin. Nato ei hyökkää, mutta hyökkäys yhteenkin Nato-maahan on hyökkäys kaikkiin maihin. Venäjä tietää sen, ja siinä on syy Suomelle liittyä.

Vierailija
4/5 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua minkäänlaisia vihollisuuksia naapurimaidemme kanssa, en varsinkaan sen maan, jonka kanssa meillä on pisin raja ja jonka kanssa olemme oppineet viimeisimmän maailmansodan jälkeen elämään rauhaisaa rinnakkaiseloa. Paasikivi-Kekkosen-linja on ylivoimaisesti järkevintä ulkopolitiikkaa ja sillä linjalla on järkevintä jatkaa jatkossakin, eli pysyä kaikkien sotilasliittojen ulkopuolella ja säilyttää mahdollisimman hyvät välit niin itään, kuin länteen.

Jos liittyisimme Natoon niin pitkästä rajastamme tulisi Naton ja Venäjän välinen raja se toisi rajamme tuntumaan valtavan määrän lisää aseistusta, mm ohjuksia. Olisimme myös enemmän tai vähemmän mukana erilaisissa Naton konflikteissa 5 artiklan perusteella. 

Muunmuassa noiden asioiden perusteella minä ja kaksikolmaosaa suomalaisista on sitä mieltä, että Natoon ei pidä liittyä.

Vierailija
5/5 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän trollien vaikutuksesta.

Vaihtoehdot on Natoon liittyminen tai sen odottaminen että Venäjä "puolustaa kansalaistensa oikeuksia" = valtaa Suomen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi