Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihme on "kohtuvauva"?

Vierailija
28.01.2018 |

Jos minä ymmärsin oikein, niin sikiöstä tulee ilmeisesti jossain vaiheessa kohtuvauva, mutta millä viikolla? Mitä siinä tapahtuu? Tuleeko sikiölle sielu samalla? Vai onko se jokin lääketieteellinen ilmiö?

Hesarissa oli su 28.1. mielipidesivulla ylimpänä ihan ammatti-ihmisten kirjoittama "Vanhempien tulee saada tukea jo raskausaikana". En löytänyt sitä verkkolehdestä, että olisin voinut linkittää. Ihan asiallinen kirjoitus muuten, mutta tuo "kohtuvauva" toistui ilman sen tarkempaa selitystä. Tietääkö joku mikä se on?

Minä olin aina ajatellut, että sikiö on sikiö syntymäänsä saakka, jolloin siitä tulee vauva. En ollut koskaan ajatellut, että vauva päätyisi kohtuun.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä tosiaan jossain vaiheessa aletaan sanomaan vauvoiksi mutta ei aavistustakaan millä viikoilla.

Vierailija
2/10 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologian kirjassa oli kuva 38-viikkoisesta sikiöstä, eli vasta joskus sen jälkeenkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuisin varauksella näihin ammatti-ihmisiin

Vierailija
4/10 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen tarvitse mikään virallinen termi olla. Toisille on luontevampaa puhua vatsassa olevasta tulevasta perheenjäsenestä vauvana, toisille sikiönä. Voisin kuvitella, että kohtuvauva-sanaa käytettiin tuossa viittaamassa sikiöön ilman ajatusta tietyistä raskausviikoista. Todennäköisesti kirjoittaja halusi välttää kliiniseltä kuulostamista. Itse käytin mieluummin sanaa sikiö, mutta toisista se on liian kliininen sanan.

Vierailija
5/10 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei ole "masuasukki"!

Vierailija
6/10 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään, että jossain vaiheessa "kohtuvauva" käsitteenä alkaa kääntyä raskaudenkeskeytystä vastaan. Abortti on monipiippuinen asia eikä niissä tilanteissa ole välttämättä yhtään "oikeaa" vaihtoehtoa valittavana. On vain valittava se vähiten huono. Silti, jos aletaan raskauden keskeyttämisen sijaan puhumaan "kohtuvauvan" tappamisesta, tehdään paljon pahaa.

Vierailija
7/10 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista tähän mennessä!

Nämä käsitteet jaksavat hämmentää minua. Minä opin etupyllynkin tältä palstalta, minulle ihan uutena ajatuksena.

-ap-

Vierailija
8/10 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: äidin hyvinvointi tukee kohtuvauvojen aivojen kehitystä, kun taas kohtuvauvan altistuminen voimakkaalle kuormitukselle lisää lapsen riskiä monille sairauksille...

Kirjoittajina naisproffa Turusta, mies lastenpsykiatri ja Ensi-ja turvakotien liiton kehittämispäällikkö nainen

Vierailija
9/10 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään, että jossain vaiheessa "kohtuvauva" käsitteenä alkaa kääntyä raskaudenkeskeytystä vastaan. Abortti on monipiippuinen asia eikä niissä tilanteissa ole välttämättä yhtään "oikeaa" vaihtoehtoa valittavana. On vain valittava se vähiten huono. Silti, jos aletaan raskauden keskeyttämisen sijaan puhumaan "kohtuvauvan" tappamisesta, tehdään paljon pahaa.

Onko se käsite, jota olet kuullut käytettävän monessakin yhteydessä? Mä sain toisen lapseni vuonna 2014, enkä koskaan kuullut käytettävän termiä "kohtuvauva". Aika yleisesti neuvolassa, äitipolilla ja synnytysvastaantolla puhutaan vauvasta, ei sikiöstä. Voisin kuvitella, että jos joku lähtee hakemaan aborttia, hänelle ei puhuta vauvasta, vaan sikiöstä. 

Vierailija
10/10 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se käsite, jota olet kuullut käytettävän monessakin yhteydessä? Mä sain toisen lapseni vuonna 2014, enkä koskaan kuullut käytettävän termiä "kohtuvauva". Aika yleisesti neuvolassa, äitipolilla ja synnytysvastaantolla puhutaan vauvasta, ei sikiöstä. Voisin kuvitella, että jos joku lähtee hakemaan aborttia, hänelle ei puhuta vauvasta, vaan sikiöstä. 

En vielä, mutta en haluaisi nähdä sen yleistyvän. Tällaisia keinoja käytetään yleisen mielipiteen manipulointiin. Suomessakin on hyvin aborttivastaisia liikkeitä. En kyllä ensimmäiseksi yhdistänyt kirjoittajia näihin. Siksi ihmettelin sanavalintaa.