Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tutkija menettelee kun etsii omaan alaan liittyviä artikkeleita tiedejulkaisuista?

Vierailija
28.01.2018 |

Eri julkaisuja on paljon ja ne on kalliita. Tuskin kukaan yksittäinen taho voi hankkia kaikkia. Miten voi etsiä oleellisia artikkeleita näin yleisesti, ja miten voi saada sellaisen luettavaksi jos se ei löydy oman yliopiston kirjastosta?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne oleelliset lehdet tulee sinne yliopiston kirjastoon. En ymmärrä sun pointtia.

Vierailija
2/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti? Siellä on yliopiston kirjaston tunnusten takana miljoonien artikkelien kokoelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoilla on lisenssit aika moniin lehtiin, ja ehdotuksia uusista kai otetaan vastaan.

Vierailija
4/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä hakuvahtia! 

Vierailija
5/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät alan arvostettuja lehtiä, selaa niitä netissä. Sisällysluettelot yleensä vapaasti selattavissa, artikkelit ikävä kyllä usein maksullisia (jos ei siis löydy yo:n kirjaston luetteloista - eikä kaikki laatulehdet todellakaan löydy: vain isoimmat anglosaksiset, riippuu alasta)

Vierailija
6/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä Marx-kriittisistä yhteiskuntatieteellisistä journaaleista? Jatkokoulutusseminaarissamme ei ole ollut esillä yhtään, enkä ole kehdannut kysyä.

Vierailija
7/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkeleita voi etsiä tietokannoista (ebscohost, scopus webofscience etc tieteenalasta riippuen. Olen monografia-alalla, jotn kirjoja on aika paljon. Monografiat ei myöskään läheskään aina löydy mistään tietokannasta, paitsi kirjastojen. Nämä on vaan tiedettävä, että kuka julkaisee minkäkin tyyppistä, ja seurattava. Kirja-arvosteluja voi lukea lehdistä ja niiden perusteella päätellä, mikä on tärkeää.

Kun olen löytönyt haluamani ja jos katson että kirjasta olisi hyötyä mullekin, pyydän kirjastoa hankkimaan sen. Jos lehti ei tule yliopiston kirjastoon, mutta artikkeli vaikuttaa silti tärkeältä, mä pyydän kirjaston kaukopalveluosastoa toimittamaan mulle kopion k.o. artikkeista tai hankkimaan k.o. kirjan lainaan.

Jos kyse on jostain, minkå ehdottomasti tarvitsen nyt heti, ostan sen (tai köyttöoikeuden siihen) nyt heti omalla rahalla.

Vierailija
8/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artikkeleita voi etsiä tietokannoista (ebscohost, scopus webofscience etc tieteenalasta riippuen. Olen monografia-alalla, jotn kirjoja on aika paljon. Monografiat ei myöskään läheskään aina löydy mistään tietokannasta, paitsi kirjastojen. Nämä on vaan tiedettävä, että kuka julkaisee minkäkin tyyppistä, ja seurattava. Kirja-arvosteluja voi lukea lehdistä ja niiden perusteella päätellä, mikä on tärkeää.

Kun olen löytönyt haluamani ja jos katson että kirjasta olisi hyötyä mullekin, pyydän kirjastoa hankkimaan sen. Jos lehti ei tule yliopiston kirjastoon, mutta artikkeli vaikuttaa silti tärkeältä, mä pyydän kirjaston kaukopalveluosastoa toimittamaan mulle kopion k.o. artikkeista tai hankkimaan k.o. kirjan lainaan.

Jos kyse on jostain, minkå ehdottomasti tarvitsen nyt heti, ostan sen (tai köyttöoikeuden siihen) nyt heti omalla rahalla.

Onko hyväksyttävissä skannata lainaamasi materiaali omaan käyttöön ja palauttaa alkuperäinen?

Vierailija
9/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri aloilla on omia julkaisujaan (tosin esimerkiksi jossakin Naturessa on laajemmin eri luonnontieteiden artikkeleja, eiköhän muillakin aloilla ole vastaavia yleijulkaisuja)), ja ainakin meille kyllä opintojen aikana kerrottiin kyllä mitä lehtiäkannattaa mistäkin asiasta seurata. 

Vierailija
10/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tutkija menettelee kun etsii omaan alaan liittyviä artikkeleita tiedejulkaisuista?

Hakusanoilla löytyy varmasti soveltuvia artikkeleja. Katso sitten tarkasti läpi niissä käytetyt lähteet ja hae kiinnostavat. Kun jatkat tätä, niin olet pian hahmottanut tieteenalasi keskustelun jonkin kysymyksen osalta.

T. Marx-kriittinen tohtorikandidaatti

Vierailija
11/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hyväksyttävissä skannata lainaamasi materiaali omaan käyttöön ja palauttaa alkuperäinen?

Sä voit tilata lainat sioraan kopioina, niin ei tarvi käyttää aikaa skannailuun ja palautteluun. Kirjojen skannaamisessa omaan käyttöön on tekijönoikeuslaki useimmissa maissa sellainen, että voit skannata osan, mutta et koko kirjaa, ja tosiaan vain omaan käyttöön (mikä ei sit kata esim opetusta!)

Vierailija
12/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pubmedistä haetaan itse määritellyillä sanoilla ja yliopiston verkon kautta pääsee avaamaan suuren osan oman alan merkittävistä julkaisuista. Nykyään alkaa olla myös paljon "open access" julkaisuja, joita kaikki voivat lukea.

Pubmediin ja muihin paikkoihin voi tehdä pysyviä hakuja, joka välittää kiinnostavat uudet artikkelit esimerkiksi viikon välein sähköpostiin.

Muiden yliopistojen kirjastoista voi tilata sellaiset artikkelit, johon ei omalla yliopistolla ole oikeuksia. Lisäksi äärimmäisessä tapauksessa voi vain maksaa sen 5€ tai jotain, mitä yksittäisen artikkelin ostaminen maksaa.

Vierailija
13/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha tämmönen elämäm kovam yli opiston dosentti lanka tänään

Vierailija
14/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

skannata osan, mutta et koko kirjaa, ja tosiaan vain omaan käyttöön (mikä ei sit kata esim opetusta!)

Milläs estät :D Skannaan digikameralla lähes kaikki lainaamani kirjat ja artikkelit. Henkilökohtaisessa kirjastossani onkin jo yli tuhat nimekettä. Voihan ne artsut skannata myös aivoihin, jos tekijänoikeudet herättävät ahdistusta.

Vierailija
15/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

skannata osan, mutta et koko kirjaa, ja tosiaan vain omaan käyttöön (mikä ei sit kata esim opetusta!)

Milläs estät :D Skannaan digikameralla lähes kaikki lainaamani kirjat ja artikkelit. Henkilökohtaisessa kirjastossani onkin jo yli tuhat nimekettä. Voihan ne artsut skannata myös aivoihin, jos tekijänoikeudet herättävät ahdistusta.

Pro-tip. CamScanner. Sitten muunnat jpg-kuvat pdf-tiedosotiksi ja sidot ne yhteen mogrify-käskyllä.

Vierailija
16/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon todella, että ap ei ole oikeasti jatko-opiskelija tai tutkija.

Vierailija
17/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmeen julkaisuja joudutte etsimään? Eikö nykyään löydy ihan googlella tietoa aika hyvin asiasta kuin asiasta, erityisesti jos osaa englantia ja pystyy englanniksi googlettamaan.

Vierailija
18/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmeen julkaisuja joudutte etsimään? Eikö nykyään löydy ihan googlella tietoa aika hyvin asiasta kuin asiasta, erityisesti jos osaa englantia ja pystyy englanniksi googlettamaan.

Jos tämä ei ollut vitsi, niin tuodaan nyt tässä tiettäväksi, että tieteessä uudessa tutkimuksessa vahvistetaan tai kumotaan aiemmin esitettyjä tutkimuksia niin, että tulokset esitellään tieteellisissä julkaisuissa. Tätä tieteellistä keskustelua ei siis käydä populaareissa-, vaan tiedejulkaisuissa.

Vierailija
19/19 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scholar.google.com ja Pubmed. Lisäksi työnantaja maksaa yhden tiedeyhdistyksen jäsenmaksun jolla saa lukuoikeuden oman alan kahteen tärkeimpään julkaisuun. Ne riittää aika pitkälle, tosin referensseistä löytyy toisinaan artikkeleita jotka täytyy tilata kirjastosta. Taidan olla vanhanaikainen mutta tykkään lukea paperikopioista ja niitä onkin kertynyt mappikaupalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi