Voiko työnantaja edellyttää työntekijältä oman auton käyttöä
Kyseessä päiväsaikaan tehtävä työ pankissa virka-aikaan 9-16 välillä hyvien kulkuyhteyksien varrella. Edellyttävät oman auton käyttöä sekä osa-aikaisilta (muutama tunti päivässä) sekä kesätyöntekijöiltä. Oman auton käyttöä perustellaan sillä että työntekijän on pystyttävä saapumaan työpaikalle ajoissa. Oman auton käytöstä ei tietenkään makseta mitään korvauksia.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Parivuotta sitren Lassila ja Tikanoja hakivat siivoojia joten ajattelin hakea töihin. Työhakemukseni torppasi siihen ettei minulla ollutkaan ajokorttia, työpaikkaa ei siis tullut. Työpaikka olisi myös vaatinut sen että työntekijän olisi pitänyt ostaa työvaatteet, suojavarusteet ja turvakengät itse.
Tietenkin pitää olla ajokortti että pääsee liikkumaan kohteesta toiseen päivän aikana.
Tuo varusteiden itse ostaminen ei taas pidä paikkaansa ellet sitten hakenut franchising-yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parivuotta sitren Lassila ja Tikanoja hakivat siivoojia joten ajattelin hakea töihin. Työhakemukseni torppasi siihen ettei minulla ollutkaan ajokorttia, työpaikkaa ei siis tullut. Työpaikka olisi myös vaatinut sen että työntekijän olisi pitänyt ostaa työvaatteet, suojavarusteet ja turvakengät itse.
Siivooja voi käydä useassa työpisteessä, joten oma auto on usein välttämätön. Mitä ihmeellistä tässäkään on.. taksinko teitä pitäisi kuljettaa?
Voisiko olla niin, että firmalla olisi oma auto, jota työntekijä käyttää? Työntekijänkö pitää olla työnantajalle autoja ostelemassa?
Eivät yrittäjätkään mitään Kroisos Pennosia ja Roope Ankkojakaan ole. Moni yrittäjää kituuttaa nelihenkistä oerhettään noin 700 eurolla kuussa. Luuletko että yrittäjillä muka olisi mielimäärin rahaa ostella työntekijöilleen työasuja ja työsuhdeautoja. Yrityksen kustannusten minimoimiseksi, niiden hankinta on ulkoistettu monessa paikkaa työntekijöille.
Tälläsessä tilanteessa kannattaa myydä firma ja mennä kilpailijalle työntekijäksi eikä itkeä pieniä tuloja. Ei se yrittäjyys ole mikään jumalan sanelema pakko.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisit kulkenut siivoojana ilman autoa? Ne kohteet voivat olla ympäri kaupunkia, etäisyydet jopa 15 km, ja ainakin siinä firmassa, jossa itse opiskeluaikaan tein keikkaa, piti kuljettaa itse siivousvälineitä mukana.
Työnantaja voi edellyttää omaa autoa. Tämä oli itselläni palkkausehtona, sillä julkiset eivät kulje työaikojen mukaisesti. Tämän lisäksi saatan joutua liikkumaan päivän aikana eri toimipaikkojen välillä ja työnantaja maksaa tällöin kilometrikorvauksen. Rahoitusalalla itsekin töissä.
Luin ilmoituksen ja ks firmassa työskennelleenä tiedän, että tuo on kysymys, ei vaatimus.
Konttoreilla on henkilöitä, jotka ovat aina samassa paikassa ja henkilöitä, jotka menevät tarvittaessa toiselle konttorille avuksi.
Tässä siis auton käyttömahdollisuus kertoo, että pystyt tarvittaessa työskentelemään muissakin konttoreissa kuin omassasi. Se tietenkin myös ihan sopimuksen mukaan ja ketään ei pakoteta toiselle konttorille. Mikäli haluaa pidempää uraa kuin kesätyön tälläin joustaminen antaa hyvän kuvan.
Suosittelen siis hakemaan ja jos epäilyttää vieläkin voi aina kysyä mitä sillä haettiin takaa. Mä oon laittanu hakemuksiin tuohon kohtaan "tarvittaessa" jos ei ole itsellä silloin ollu autoa, mutta saan kumminkin lainaa jos vaikuttaa sille.
Vierailija kirjoitti:
Oman auton käytöstä ei tietenkään makseta mitään korvauksia.
Kilometrikorvaukset maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen provo.
Jos puolestamme vakuutimme sinut jo siitä, että tätä mahdollisuutta ei kannata jättää väliin, hae tehtävään 15.2.2018 mennessä osoitteessa op-ura.fi kertomalla meille motivaatiostasi ja osaamisestasi. Haemme kesätyöntekijöitä touko-elokuulle, ilmoitathan hakemuksessasi sinulle soveltuvan työskentelyajankohdan sekä missä toimipaikassamme olet kiinnostunut työskentelemään ja onko sinulla auto käytössäsi.
https://careers.op.fi/job/Oulu-Kes%C3%A4ty%C3%B6ntekij%C3%A4OP-Oulu/444…
Eihän tuossa mitään oman auton käyttöä edellytetä vaan kysytään, onko auto käytössä. Tarjolla on todennäköisesti sekä tehtäviä jossa tarvitaan autoa että tehtäviä joissa sitä ei tarvita. Työnantaja maksaa tietysti auton käytöstä asianmukaisen korvauksen.
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen provo.
Jos puolestamme vakuutimme sinut jo siitä, että tätä mahdollisuutta ei kannata jättää väliin, hae tehtävään 15.2.2018 mennessä osoitteessa op-ura.fi kertomalla meille motivaatiostasi ja osaamisestasi. Haemme kesätyöntekijöitä touko-elokuulle, ilmoitathan hakemuksessasi sinulle soveltuvan työskentelyajankohdan sekä missä toimipaikassamme olet kiinnostunut työskentelemään ja onko sinulla auto käytössäsi.
Eihän tuossa mitään oman auton käyttöä edellytetä vaan kysytään, onko auto käytössä. Tarjolla on todennäköisesti sekä tehtäviä jossa tarvitaan autoa että tehtäviä joissa sitä ei tarvita. Työnantaja maksaa tietysti auton käytöstä asianmukaisen korvauksen.
Oman auton käytöstä ei makseta korvauksia eikä palkata autottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja voi käydä useassa työpisteessä, joten oma auto on usein välttämätön. Mitä ihmeellistä tässäkään on.. taksinko teitä pitäisi kuljettaa?
Voisiko olla niin, että firmalla olisi oma auto, jota työntekijä käyttää? Työntekijänkö pitää olla työnantajalle autoja ostelemassa?
No montakos siivooja aattelet esmes LassilaTikanojan listoilla olevan, että montakohan autoa pitäis firmalla olla 🤔 plups että siellä on muitakin liikkuvaa jobia tekeviä.
Hmmm... ei se firma oikeastaan voi sitten myydä sellaista palvelua jossa mennään paikan päälle kohteeseen jos ei ole laitteistoa jolla se homma hoidetaan. Lassila & Tikanoja nyt ei ole mikään pikkuinen tyhjätaskufirma. Ei tollaseen bisnekseen voi lähteä jos ei pysty hankkimaan kalustoa. En kyllä oleikinä nähnyt L&T kulkevan millään omakustanteisilla Ladoilla, ihan firman logolla varustetuilla autoilla liikkuvat, samoin pienemmätkin siivousfirmat. Täällä ainakin näkyy sellaisia autoja kuin "Kotileena" ihan firman teippauksilla.
Sama jos joku mainostoimisto myisi palvelujaan asiakkaalle ja olettaisi että työntekijä ostaa ohjelmistot ja koneet pystyäkseen tekemään työnsä.
Aivan pimeäksi menee jos työntekijän pitää ostaa työvaatteet ja auto pystyäkseen tekemään työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Luin ilmoituksen ja ks firmassa työskennelleenä tiedän, että tuo on kysymys, ei vaatimus.
Konttoreilla on henkilöitä, jotka ovat aina samassa paikassa ja henkilöitä, jotka menevät tarvittaessa toiselle konttorille avuksi.
Tässä siis auton käyttömahdollisuus kertoo, että pystyt tarvittaessa työskentelemään muissakin konttoreissa kuin omassasi. Se tietenkin myös ihan sopimuksen mukaan ja ketään ei pakoteta toiselle konttorille. Mikäli haluaa pidempää uraa kuin kesätyön tälläin joustaminen antaa hyvän kuvan.
Suosittelen siis hakemaan ja jos epäilyttää vieläkin voi aina kysyä mitä sillä haettiin takaa. Mä oon laittanu hakemuksiin tuohon kohtaan "tarvittaessa" jos ei ole itsellä silloin ollu autoa, mutta saan kumminkin lainaa jos vaikuttaa sille.
Entä jos ei ole voimassaolevaa ajokorttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alalla, jossa ei ole huippupalkkaja jossa lähes jokaisessa työpaikassa vaaditaan oma auto (liittyy työtehtäviin). Työnantajat ei siis kustanna autoa. Toivoisin tähän muutosta, juurikin mm. siksi, että palkka ei ole huima ja voi joutua kuljettamaan ihmisiä.
Onko sinulla hankittu pätevyys tähän kuljettamiseen? Työaikana ei kuljetella ketään, jos ei ole luvat kunnossa!
Usein henkilökohtaiselta avustajalta edellytetään.omaa autoa ja pitäisi olla valmis kuskaamaan avustettavaa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Riippumatta onko tuollainen vaatimus oikeutettua vai ei, varmasti he löytävät tehtävään jonkun jolla on auto. Eli jos sulla ei ole autoa niin et kuitenkaan tule valituksi.
Olen samaa mieltä, löytyy omakohtaista kokemusta asiasta. Jos työpaikkailmoituksessa mainitaan toivomus oman auton käyttömahdollisuudesta, paikat menevät sellaisille joilta löytyy auto.
Ei kannata asua Jumalan selän takana korvessa jossa ei ole edes toimivaa joukkoliikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen provo.
Oman auton käytöstä ei makseta korvauksia eikä palkata autottomia.
Mistä sen tiedät? Ainakaan linkitetystä ilmoituksesta ei voi päätellä että auto olisi välttämätön (monissa tehtävissä näin toki on).
Toki jos tarjokkaita on paljon ja on mahdollisuus, että autoa saatetaan työtehtävissä tarvita, autolliset hakijat ovat etusijalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippumatta onko tuollainen vaatimus oikeutettua vai ei, varmasti he löytävät tehtävään jonkun jolla on auto. Eli jos sulla ei ole autoa niin et kuitenkaan tule valituksi.
Olen samaa mieltä, löytyy omakohtaista kokemusta asiasta. Jos työpaikkailmoituksessa mainitaan toivomus oman auton käyttömahdollisuudesta, paikat menevät sellaisille joilta löytyy auto.
Niin. On aika yleistä että jos työssä toivotaan jonkinlaista kykyä suoriutua mahdollisita työtehtävistä niin edelle menevät ne hakijat, joilla tämä kyky on.
Eri asia sitten, että oman auton käytöstä pitää työnantajan suorittaa asainmukainen korvaus. Jos näin ei tehdä, työnantaja rikkoo lakia. Minun on aika vaikea uskoa että joku osuuspankki rikkoisi lakia tällaisessa pikkuasiassa.
Minunkin työpaikassani edellytetään oman auton käyttöä, koska siirrymme toimipisteestä toiseen välillä päivän aikana ja joskus saattaa tulla lyhyelläkin varoitusajalla siirtyminen. Tätä tosin eräät kiertävät niin, että tulevat töihin kävellen/pyörällä, jolloin heidän ei tarvitse siirtyä minnekään, kun vetoavat siihen etteivät "satu" olemaan autolla töissä... jännä vaan että eivät koskaan "satu" olemaan autolla. Ne sitten suhaavat toisiin paikkoihin, joiden on pakko tulla autolla töihin. Ja meillä tosiaan jo työpaikkailmoituksissa lukee selkeästi, että oman auton käyttöä ja siirtymistä eri toimipisteisiin edellytetään.
Joissakin kotihoidossa, länsirannikolla, alueella auto olisi suotava. Tosiaan, ei ole pakko olla omaa , jos käytettävissä on "talon" auto, kaikissa ei ole sitäkään. Ei voi edellyttää, että on oma auto, kävellen, pyörällä tai julkisilla voi myös kulkea.
Minä olin kerran työpaikassa, jossa pomo sanoi ettei he suosi autoilua, ja töihin pitäisi sen takia tulla joko julkisilla tai pyörällä/kävellen.
Oli paukkupakkaset eikä bussilla päässyt meiltä kotoa sinne työpaikalle, joten todellakin menin autolla kun sellainen minulla kerran oli. Ja työmatkaan käytetty aika ei ollut palkallista työaikaa, joten oli aivan oma asiani, vaikka olisin tullut helikopterilla.
Lisäksi kesken päivää piti usein siirtyä toiseen toimipisteeseen muutaman kilometrin päähän, ja siihen oli firmalla tarjota talvella potkukelkka :D ja kesällä pyörä. Muuten olisihan sitä voinut kuluttaa työaikaa vaikka potkutteluun, mutta kun oli tosi kovat pakkaset niin kiitos ei. Ja kun olin kerran autolla tullut töihinkin. Tietystikään mitään km-rahoja en sitten edes ottanut puheeksi.
Joo otetaan listoille komppanja näitä höynäytettäviä tekeemään kymmentä tuntia viikossa ja laitetaan ne maksamaan työvälineet ja kulkemiset.