Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja edellyttää työntekijältä oman auton käyttöä

Vierailija
28.01.2018 |

Kyseessä päiväsaikaan tehtävä työ pankissa virka-aikaan 9-16 välillä hyvien kulkuyhteyksien varrella. Edellyttävät oman auton käyttöä sekä osa-aikaisilta (muutama tunti päivässä) sekä kesätyöntekijöiltä. Oman auton käyttöä perustellaan sillä että työntekijän on pystyttävä saapumaan työpaikalle ajoissa. Oman auton käytöstä ei tietenkään makseta mitään korvauksia.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa op:n ilmoituksessa taitaa olla kyse siitä, että ainakin osa liikuu päivän aikana muualle.

Vierailija
22/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä outoa on siinä, että työntekijä vaihtaa työpistettä kesken päivän? En usko, että autonkäytön syynä on se, että on ajoissa töissä. Todennäköisimmin syynä on se, että palvelupiste voi vaihtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli mullakin toimistotyössä yhtenä kriteerinä oma auto. Perusteltiin, että kokouksia voi olla muualla, jonne ei pääse julkisilla. Vuoden aikana en ole kertaakaan tarvinnut autoa, vaan kaikki kokoukset mennyt julkisilla: liian kallista olisi maksaa kilometrikorvaukset.

Saahan sitä aina vaatia. :) tyypillistä ainakin pienillä paikkakunnilla, että auto on pakollinen.

Yhdessä ainoassa toimistopaikassa edellytettiin ajokorttia; palkaton harjoittelu kyseessä mutta työtehtäviin kuului tukussa asioiminen. Tässä tilanteessa ymmärrettävää mutta mielestäni kohtuutonta vaatia oman auton käyttöä jos ei oikeasti olla korvessa jonne ei kulje julkinen liikenne.

Vierailija
24/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä outoa on siinä, että työntekijä vaihtaa työpistettä kesken päivän? En usko, että autonkäytön syynä on se, että on ajoissa töissä. Todennäköisimmin syynä on se, että palvelupiste voi vaihtua.

Palvelupiste ei vaihdu kesken päivän, muuten voi vaihtua. Yksi työpäivä ollaan yhdessä palvelupisteessä. Maksetaanko työntekijälle kilometrikorvauksia jos palvelupiste vaihtuu kesken työpäivän? Asioimistulkeille maksetaan kilometrikorvaukset kotoa työpaikalle koska heillä ei ole selkeästi yhtä työpaikkaa vaan vaihtuu koko ajan. Eikö sama kuuluisi tällaiselle matkustavalle pankkivirkailijallekin?

Vierailija
25/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä päiväsaikaan tehtävä työ pankissa virka-aikaan 9-16 välillä hyvien kulkuyhteyksien varrella. Edellyttävät oman auton käyttöä sekä osa-aikaisilta (muutama tunti päivässä) sekä kesätyöntekijöiltä. Oman auton käyttöä perustellaan sillä että työntekijän on pystyttävä saapumaan työpaikalle ajoissa. Oman auton käytöstä ei tietenkään makseta mitään korvauksia.

Entäs jos se tonnin koska leviää metsätaipaleelle?

Vierailija
26/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ollut mitään vaadetta autolle vaan pyydettiin kertomaan, onko se käytössä vai ei. Varmaan osa palkattavista on sellaisia, että joutuvat työskentelemään eri toimipisteissä ja silloin on helpompaa laittaa autolliset ko. hommaan. 

Vierailija
27/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alalla, jossa ei ole huippupalkkaja jossa lähes jokaisessa työpaikassa vaaditaan oma auto (liittyy työtehtäviin). Työnantajat ei siis kustanna autoa. Toivoisin tähän muutosta, juurikin mm. siksi, että palkka ei ole huima ja voi joutua kuljettamaan ihmisiä.

Vierailija
28/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alalla, jossa ei ole huippupalkkaja jossa lähes jokaisessa työpaikassa vaaditaan oma auto (liittyy työtehtäviin). Työnantajat ei siis kustanna autoa. Toivoisin tähän muutosta, juurikin mm. siksi, että palkka ei ole huima ja voi joutua kuljettamaan ihmisiä.

Onko sinulla hankittu pätevyys tähän kuljettamiseen? Työaikana ei kuljetella ketään, jos ei ole luvat kunnossa!

Vierailija
29/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi vaatia, sä voit sanoa että sulla on auto ja kun saat työn niin auto "hajoaa". Jos työtehtäviin ei liity auton käyttöä niin älä "osta" uutta. Ei riitä irtisanomisperusteeksi.

Entä jos ei ole ajokorttia, voiko ostaa halvan auton ja mainita että on oma auto 😁

voi :D

Vierailija
30/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palvelupiste ei vaihdu kesken päivän, muuten voi vaihtua. Yksi työpäivä ollaan yhdessä palvelupisteessä. Maksetaanko työntekijälle kilometrikorvauksia jos palvelupiste vaihtuu kesken työpäivän? Asioimistulkeille maksetaan kilometrikorvaukset kotoa työpaikalle koska heillä ei ole selkeästi yhtä työpaikkaa vaan vaihtuu koko ajan. Eikö sama kuuluisi tällaiselle matkustavalle pankkivirkailijallekin?

Kuuluu kilometrikorvaukset jos liikutaan eri työpisteiden välillä kesken työpäivän. Yksi työpiste määritellään pääpaikaksi A, jos toisena päivänä joutuu työpisteeseen X jonne on matkaa 10km enemmän kuin pisteeseen A, saa kilometrikorvaukset tuolta 10 kilometriltä. Tes kertoo tarkemmin.

Vierailija
31/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parivuotta sitren Lassila ja Tikanoja hakivat siivoojia joten ajattelin hakea töihin. Työhakemukseni torppasi siihen ettei minulla ollutkaan ajokorttia, työpaikkaa ei siis tullut. Työpaikka olisi myös vaatinut sen että työntekijän olisi pitänyt ostaa työvaatteet, suojavarusteet ja turvakengät itse.

Siivooja voi käydä useassa työpisteessä, joten oma auto on usein välttämätön. Mitä ihmeellistä tässäkään on.. taksinko teitä pitäisi kuljettaa?

Vierailija
32/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläköhän pankit toimittavat paperisia kauppakirjoja, vakuuksia jne. toisiin pankkeihin tai asiakkaille? Ystäväni oli aikoinaan pankissa kesätöissä ja joutui toimimaan eräänlaisena pukupäällä kulkeneena lähettinä. Toki kilometrikorvaukset pitää maksaa, jos liikutaan omalla autolla työnantajan pyynnöstä.

Vierailija
33/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tule aina mutta joskus vähemmästäkin voi seurata jotain ikävää

Vierailija
34/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parivuotta sitren Lassila ja Tikanoja hakivat siivoojia joten ajattelin hakea töihin. Työhakemukseni torppasi siihen ettei minulla ollutkaan ajokorttia, työpaikkaa ei siis tullut. Työpaikka olisi myös vaatinut sen että työntekijän olisi pitänyt ostaa työvaatteet, suojavarusteet ja turvakengät itse.

Siivooja voi käydä useassa työpisteessä, joten oma auto on usein välttämätön. Mitä ihmeellistä tässäkään on.. taksinko teitä pitäisi kuljettaa?

Voisiko olla niin, että firmalla olisi oma auto, jota työntekijä käyttää? Työntekijänkö pitää olla työnantajalle autoja ostelemassa?

Vierailija
35/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla niin, että firmalla olisi oma auto, jota työntekijä käyttää? Työntekijänkö pitää olla työnantajalle autoja ostelemassa?

Joillakin firmoilla on, joillakin ei. Näinhän se menee muissakin töissä. 

Vierailija
36/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät yrittäjätkään mitään Kroisos Pennosia ja Roope Ankkojakaan ole. Moni yrittäjää kituuttaa nelihenkistä oerhettään noin 700 eurolla kuussa. Luuletko että yrittäjillä muka olisi mielimäärin rahaa ostella työntekijöilleen työasuja ja työsuhdeautoja. Yrityksen kustannusten minimoimiseksi, niiden hankinta on ulkoistettu monessa paikkaa työntekijöille.

Vierailija
37/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No montakos siivooja aattelet esmes LassilaTikanojan listoilla olevan, että montakohan autoa pitäis firmalla olla 🤔 plups että siellä on muitakin liikkuvaa jobia tekeviä.

Vierailija
38/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät yrittäjätkään mitään Kroisos Pennosia ja Roope Ankkojakaan ole. Moni yrittäjää kituuttaa nelihenkistä oerhettään noin 700 eurolla kuussa. Luuletko että yrittäjillä muka olisi mielimäärin rahaa ostella työntekijöilleen työasuja ja työsuhdeautoja. Yrityksen kustannusten minimoimiseksi, niiden hankinta on ulkoistettu monessa paikkaa työntekijöille.

Työntekijähän voisi myös töitä saatuaan maksaa pomolle vaikka esim. neljä tonnia maksuna työnjohtamisesta ja työhön perehdyttämisestä. 

Vierailija
39/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietenkin.

Vierailija
40/64 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No montakos siivooja aattelet esmes LassilaTikanojan listoilla olevan, että montakohan autoa pitäis firmalla olla 🤔 plups että siellä on muitakin liikkuvaa jobia tekeviä.

Onhan niistä huippuvuosista jo ajat sitten tultu alas. Vielä 15 vuott sitten Lassila ja Tikanojalla oli Keski-Suomessa lähes monopoli asema (ja hinnatkin oli sen mukaiset). Nyt tuo asema on aikoja sitten murrettu, mutta ainakin Jyväskylässä yhtiö hoitaa enemmistön kohteista. Työntekijöitä on vaikea arvioid mutta ainakin 365 porraskäytävän imuroijaa vaikuttaa olevan. Meillä siis käy joka aamu L&T:n siivooja imuroimassa kerrostalon porraskäytävän eikä kertaakaa ole ollut samaa imuroijaa kahdesti.