Ostolakossa-Virven järjetön shoppailu
Olen lukenut Virven blogia pitkään ja pitänyt häntä todellisena asiantuntijana kosmetiikan suhteen. Silti ajattelin välillä katsoessani instastoryja Tukholman asunnosta, että Virvellä on paha ongelma kosmetiikkajemmojensa kanssa. Toisaalta on toki ymmärrettävää, että kosmetiikkabloggaajalla on paljon kosmetiikkatuotteita myös työnsä puolesta.
Nyt kun Virve muutti Thaimaahan mietiskelin, että varmasti hyvä juttu hänelle, kun pääsee hetkeksi eroon kosmetiikkakasoistaan ja ehkä huomaa, miten vapauttavaa on tulla toimeen vähemmällä. Eiväthän vanhat jemmat Tukholmasta kuitenkaan mihinkään häviä, joten ainakaan paljoa lisää hän ei luultavasti ostaisi Thaimaassa. Ja kuinka väärässä olinkaan.... Virve esittelee instassa harva se päivä uusia Thaimaan kosmetiikkaostoksia, jotka on ollut ihan pakko hankkia kun halvalla sai. Hän on ostanut jo nyt tuotteita varastoon, vaikka vanhoja on vielä jäljellä. Minun on vaikea ymmärtää tätä järkyttävää osto- ja kulutustahtia! Tuntuu, että blogin idea on kääntynyt täysin päälaelleen, koska Virve ei ole ostolakkoa nähnytkään pitkiin aikoihin... Koreastakin raahasi kiloittain kosmetiikkaa takaisin Ruotsiin, ja sama meno näyttää jatkuvan (yhä maanisempana) nyt Thaimaassa!
Tuntuu pahalta, koska pidän Virvestä ja hän on ollut pitkään yksi suosikkibloggaajistani. Itsellänikin on suuri määrä kosmetiikkaa, mikä ajoittain ahdistaa. Olenkin nyt yrittänyt alkaa käyttää varastojani pois, koska ei kosmetiikka säily ikuisuuksia. Tämän takia on alkanut tuntua pahalta Virven elämäntyylin seuraaminen... En voi olla miettimättä myös sitä, miten paljon kaiken maailman silmänympäryslaput ja sheet maskit kuormittavat myös ympäristöä, eihän tuollainen kuluttaminen ole ekologista ollenkaan! Tuntuu, että Virvellä on oikeasti jokin psyykkinen ongelma jatkuvan ostamisen kanssa.
Muilla ajatuksia asiasta? Kiinnostaisi tietää, olenko yksin tällaisten tuntemusten kanssa.
Kommentit (22)
No kai Virvellä joku ongelma onkin, kun alunperin piti aloittaa blogi "Ostolakossa"?
Vierailija kirjoitti:
Menisitkö sanomaan jollekin pena-erkille ettei se saa ostaa uutta audia, ajatteleeko se ollenkaan luonnonvaroja jne.
Et menisi ja tiedät itsekin miksi.
Naiset on aina vapaata riistaa.
Merkkilaukut on esim. suurikin haukkumisen aihe, samaan aikaan, kun varakas mies ostaa sen 200t auton, nainen ehkä birkinin 10t, ja se nainen on suurikin järjetön sika.
Huonompaa sijoitusta saa hakea kuin auto, sen arvo tipahtaa heti oston jälkeen. Ja silti sille merkkilaukulle nauretaan, koska naiset. Samoin naisen ostama kosmetiikka sen työn puolesta on ekologista mielisairautta, koska kosmetiikka = naiset, joten pakko olla mielisairasta, kammottavaa ja ihan hurjan epäeettista.
Samaa mieltä ap:n kanssa.Luulisi että etenkin nykyaikana olisi erittäin tärkeää miettiä aivan jokaisen kulutustaan ja sitä missä määrin ympäristöä kuormittaa. Tekee tuota ammatikseen tai ei.
Lisäksi mieityttää kuinka kummassa tuo bloggari enää pystyy sanomaan lukijilleen yhtään mitään siitä miten eri tuotteet toimivat - kun jatkuvasti on jotain uutta iholla ja ihoa kuormitetaan tuossa määrin. Eihän sinä enää voi sanoa mikä olisi oikeasti toimiva tuote tai pysty avioiman luotettavasti ttuotteitten plussia ja miinuksia. Mainosta se enää sitten on vain pelkästään, ilman mitään aitoa sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Toi on sen työtä.
Katso esim. vaikka temptalian kosmetiikkamäärät.
Tuo on noiden työ.
Menisitkö sanomaan jollekin elektroniikkamiehelle, jonka työtä on elektroniikan testaus, ettei se saa ostaa niin paljon, koska luonnonvarat? Menisitkö sanomaan jollekin pena-erkille ettei se saa ostaa uutta audia, ajatteleeko se ollenkaan luonnonvaroja jne.
Sama juttu, kun ihmiset hyökkää tavisten kimppuun niiden lomalennoista ja on samalla ihan hiljaa yritysten työntekijöiden lennoista (joita on suurin osa lentomatkustajista), vaikka ne voisi esim. skypettaa.
tuo oli aika olettavaa, kaikki mainitsemasi asiat ketuttaa mua ihan yhtä paljon kuin feminiininen shoppailu. Etenkin ne businessmatkat, kelläs se laadukas etäyhteys on jos ei ison firman isolla kiholla, kyllä kelpais ottaa konferenssipuhelua.. Ja silti tuo jatkuva ostaminen on tyhjää ja turhaa. Enpä kys. blogia enää luekaan. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on sen työtä.
Tuo on noiden työ.
Menisitkö sanomaan jollekin elektroniikkamiehelle, jonka työtä on elektroniikan testaus, ettei se saa ostaa niin paljon, koska luonnonvarat? Menisitkö sanomaan jollekin pena-erkille ettei se saa ostaa uutta audia, ajatteleeko se ollenkaan luonnonvaroja jne.
Sama juttu, kun ihmiset hyökkää tavisten kimppuun niiden lomalennoista ja on samalla ihan hiljaa yritysten työntekijöiden lennoista (joita on suurin osa lentomatkustajista), vaikka ne voisi esim. skypettaa.
tuo oli aika olettavaa, kaikki mainitsemasi asiat ketuttaa mua ihan yhtä paljon kuin feminiininen shoppailu. Etenkin ne businessmatkat, kelläs se laadukas etäyhteys on jos ei ison firman isolla kiholla, kyllä kelpais ottaa konferenssipuhelua.. Ja silti tuo jatkuva ostaminen on tyhjää ja turhaa. Enpä kys. blogia enää luekaan. Ohis.
Huomaatko silti, että tämäkin aloitus on naisesta, niin kuin jokainen tällainen.
Ja myös tuo leimaus mielisairaaksi liittyy aina naisiin.
Ap ja muiden samanlaisten kannattaisi keskittyä enemmän naisvihansa käsittelyyn, ja vasta sen jälkeen miettiä ekologisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisitkö sanomaan jollekin pena-erkille ettei se saa ostaa uutta audia, ajatteleeko se ollenkaan luonnonvaroja jne.
Merkkilaukut on esim. suurikin haukkumisen aihe, samaan aikaan, kun varakas mies ostaa sen 200t auton, nainen ehkä birkinin 10t, ja se nainen on suurikin järjetön sika.
Huonompaa sijoitusta saa hakea kuin auto, sen arvo tipahtaa heti oston jälkeen. Ja silti sille merkkilaukulle nauretaan, koska naiset. Samoin naisen ostama kosmetiikka sen työn puolesta on ekologista mielisairautta, koska kosmetiikka = naiset, joten pakko olla mielisairasta, kammottavaa ja ihan hurjan epäeettista.
Hah! Vai että auto ja laukku verrannollisia toisiinsa. Näytä mulle yksikin laukku josta on oikeasti jotain hyötyä. Esim että sillä pääsisi paikasta A paikkaan B.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah! Vai että auto ja laukku verrannollisia toisiinsa. Näytä mulle yksikin laukku josta on oikeasti jotain hyötyä. Esim että sillä pääsisi paikasta A paikkaan B.
Kerro vain rauhassa mitä hyötyä on pertille siitä, että sen auto 200t auto verrattuna 20t autoon, kun se ajelee vaikka töölöstä ruoholahteen ja käy siinä välissä cittarissa.
Odotan perustelujasi mielenkiinnolla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka tietää rahasta jotain, tietää ettei kalliita autoja osteta omalla isolla rahalla.
Silti jotkut (useat) tekevät niin, ja ne on vapautettuja tällaisista mielisairaus aloituksista, miksi, sitä voi jokainen miettiä.
Bloggaajan meikkimääriä on kiva kauhistella, voi itse sitten hyvällä omallatunnolla ostaa vielä yhden kynsilakan... Voit vaikuttaa vain omaan kulutukseesi, älä osta, älä lue! Muiden valintojen jeesustelu on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
No kai Virvellä joku ongelma onkin, kun alunperin piti aloittaa blogi "Ostolakossa"?
Niinpä. Eikä se "ostolakko" todellakaan pitänyt.
Pakko myöntää että oon miettinyt samaa. Just eilen katoin sen instastorya ja ajattelin että juolahtaakohan hänelle mieleen kuinka järjetöntä tuo on. "Oli PAKKO ostaa tää ja tää ja tää ja sit oli lisäks pakko ostaa nää miljoona sheetmaskia" blaah. En edes pidä itseäni minään viherpiipertäjänä mutta monta kertaa tuossa tullut mieleen että jäätävää tuo muovin hamstraaminen.
Vierailija kirjoitti:
Bloggaajan meikkimääriä on kiva kauhistella, voi itse sitten hyvällä omallatunnolla ostaa vielä yhden kynsilakan... Voit vaikuttaa vain omaan kulutukseesi, älä osta, älä lue! Muiden valintojen jeesustelu on turhaa.
Minä omistan kaksi kynsilakkaa, ja olen sitä mieltä, että asiasta puhuminen voi kyllä vaikuttaa myös toisten ajatuksiin.
Blogin nimi ei ole enää ostolakossa, eikä ole pitkään aikaan ollut. Virve arvostelee ja kokeilee kosmetiikkaa nykyään TYÖKSEEN, mitä ei tietenkään blogiaan aloittaessa tehnyt. Hän myös antaa kosmetiikkaa pois mitä ei itse käytä, ei ne kaikki putelit mätäne hyllynpohjalle.
Itse ajattelen asian niin, että Virven kaltaiset kosmetiikkabloggaajat auttavat minunlaisia ostajia valitsemaan mahdollisesti sopivat tuotteet ilman, että Minunkin täytyy kokeilla useampaa. Virven kautta olen löytänyt monta vakiotuotetta joita olen käyttänyt vuosia aktiivisesti. Täten en joudu yksikseni testailemaan ja kokeilemaan tuloksetta lukuisia muita tuotteita, jolloin tuhlaisisin varmasti turhaa rahaa ja tuotteita jäisi käyttämättä.
Jos sinua huolestuttaa oma itsekontrolli kosmetiikkabloggaajia seuratessa niin älä seuraa, minulle se ei ainakaan aiheuta mitään kohtuutonta lisäshoppailua.
Ei Virve ole ainoa bloggaaja, jolla materian haaliminen on lähtenyt käsistä kauan sitten. Kosmetiikkablogeissa tämä oikein korostuu, kun monilla on tapana postata yhteenvetona kuukauden ostoksista tai kuukauden aikana tyhjentyneistä purkeista... Esimerkiksi Charming Nails kirjoitti vastikään kuukaudesta, jonka aikana pyrki pitämään kukkaron nyörit tiukalla, mutta shoppaili silti sadallaviidelläkympillä kynsilakkoja. Kommenttibokseissa samanmieliset sitten komppaavat, kuinka vaikea onkaan vastustaa ihanuuksien kutsua.
Virven blogin alkuperäinen idea oli kiva ja hän kirjoitti aikoinaan mielenkiintoisia postauksia esimerkiksi arjestaan laivalla. Harmi, että nykyään Virven lifestyle-sisältö on lähinnä pelkkää oman erinomaisuuden korostamista ja tuotevinkkejä tai inspiraatiota blogista on turha hakea, kun jokainen tuote esitellään ylisanoin maailman parhaana ja ihanimpana, kunnes seuraavalla viikolla on löydetty samasta tuoteryhmästä vielä täydellisempi. Virven tapa haalia aina lisää ja lisää sekä innostua kritiikittömästi aivan jokaisesta tuotteesta ja tarvikkeesta on yhtä aikaa lapsekas ja jollain lailla vanhanaikainen. 2010-luvulla kun on tapana pohtia omaa suhdetta kuluttamiseen ja sen vaikutuksia laajemminkin, kuin oman navan (tai silmänympärysjuonteiden) kautta.
Pidän blogista ja minusta on hauska seurailla hattaraista kosmetiikkamaailmaa, mutta aika usein teksteistä on jotekin omahyväinen sävy, johon on vaikea suoraan tarttua. Edellinen postaus "parhaasta vinkistä ihonhoitoon" on taas silkkaa klikkien kalastelua. Linkinsäästö: nuku tarpeeksi. Siinä missä monet bloggaajat ja tubettajat keskustelevat tietoisesta kuluttamisesta ja tuotteiden käyttämisestä loppuun, Ostolakossa on siirtynyt päinvastaiseen suuntaan. Alkuaikojen blogi oli tavallaan aikaansa edellä. Olisi kiva nähdä Virveltä vaihteeksi kunnollinen antihaul! Mitä mieltä olette Instagramin videoista? Thaimaassa näyttää ainain riittään kosmetiikkaparatiisia.
Erehdyin katsomaan pari Insta storya. Ei herraisä. Niin ylimielistä oman luksuselämän esittelyä ja koko ajan pitää haalia lisää kamaa koska "ne saattaa loppua ja maksoi vaan kympin tai kaksi. Ja siis onhan nämä kannattavia ostoksia, koska tää on mun työtä ja saan tästä rahaa.". Ja naamaan läträtään loputon määrää nestettä ja suihketta ja voidetta ja seerumia ja ties sun mitä.
En arvosta blogia enkä bloggaajaa enää yhtään. Syy: kielenkääntäjien mollaaminen nutturapäisiksi hölmöiksi, jotka voi korvata bloggarikavereilla ja naurettava elevenin rupu-beautyadventcalendarin hehkutus kun tuote olikin ihan roskaa.
Jokainen kiinnostunut voi hakea nämä keskustelut haulla ja vetää omat johtopäätöksensä.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005569123.html
"Yllätystulos: Kuluttajien käyttämät kemikaalit saastuttavat ilmaa jo yhtä pahasti kuin autot"
Hitsi kun ahdistaa x(
Toi on sen työtä.
Tuo on noiden työ.