Vegaanit, syöttekö irtokarkkeja tai esim. tuotteita, jotka saattavat sisältää pieniä määriä kananmunaa?
Tai tuotteita, joiden pakkauksissa lukee "valmistettu tehtaassa, jossa käsitellään kalaa, nilviäisiä...." tms.? Miten tarkkoja olette? Nuo ilmoitukset taitaa olla lähinnä allergisia varten, mutta silti.
Vegaanisia irtokarkkivaihtoehtojahan on jonkin verran, mutta niitä kauhotaan samoilla välineillä kuin ei-vegaanisiakin.
Kommentit (20)
En ole turhantarkka noissa asioissa. Tiedän syöväni hyönteisiä kasvisteni mukana myös, kuten jokainen kasviksia syövä ihminen, ei sille mitään voi.
Tottakai syön. Nuo on allergiavaroutuksia. Ne on siellä ettei kukaan kuole tai haastaa oikeuteen sen takia että saa allergiakohtauksen tuotteesta, jossa ei pitäisi olla esimerkiksi niitä äyriäisiä. Aika paljo rajoittuisi ruokamaailma jos allergiavaroutuksiakin pitää alkaa välttämään
Terveisin vegaani
Nuo "saattaa sisältää" -lauseet ovat tosiaan olemassa lähinnä allergisia varten. Se tarkoittaa sitä, että tuote on valmistettu samassa tilassa tai samalla tuotelinjalla kuin jokin allergisoivaa ainesosaa sisältävä tuote. Kyllä useimmat vegaanit syövät noita tuotteita, koska epävegaanisen ainesosan mahdollisuus on lähinnä teoreettinen.
No yleensä vegaaniksi itseään nimittävä on tosi tarkka noissakin. Vegetarististeksi tai kasvissyöjiksi itseään kutsuvat yleensä ovat rennompia. Itse olen pääasiassa kasvissyöjä ja syyni ovat enemmän ympäristö- kuin eläineettiset. Syön esim quornia (sisältää lattiakanaloiden munaa muutaman prosentin sitoutumisaineena) ja satunnaisesti maustan keittoja luomukanaliemellä (kanaliemi on kuitenkin tehty teurasjätteistä ja usein luomukanat ovat vielä niitä munintaan aiemmin käytettyjä, eli ei kasvatettu vain lihan takia). Juon myös silloin tällöin viiniä, vaikka tiedän että niissäkin on saatettu käyttää kananmunaa tai hyönteisiä kirkastus- ja väriaineina.
Jos en söis, jäis ruokavalio melko suppeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nuo "saattaa sisältää" -lauseet ovat tosiaan olemassa lähinnä allergisia varten. Se tarkoittaa sitä, että tuote on valmistettu samassa tilassa tai samalla tuotelinjalla kuin jokin allergisoivaa ainesosaa sisältävä tuote. Kyllä useimmat vegaanit syövät noita tuotteita, koska epävegaanisen ainesosan mahdollisuus on lähinnä teoreettinen.
Tämä totta, tosin kannattaa aina varmistaa tuo, sillä tunnen esim. vegaanin joka on myös allerginen kananmunalle ja tästä on tullut josksu ongelmia kun on oletettu että tuo "saattaa sisältää" ei haittaa.
Minä edustan ääripäätä. Irtokarkkeja jonkin verran syön laaristakin, mutta mieluummin pakatusta pussista. Maito/munainkotnaminaatio ei ällötä niin paljon.
Ruumisinkontaminaatio sen sijaan jää syömättä. Tuo nilviäishomma tais olla lidlin pitsassa, siksi en ostanut sitä. Myöskään en halua syödä mitään mikä on paistettu samoissa öljyissä kuin liha tai samalla pannulla. Ravintoloissa menee helposti vatsa kipeäksi kun kokit ei ole tarkkoina inkontaminaation kanssa. Pitsapaloja en osta siksi kun usein leikataan samalla leikkurilla vegaanipitsa kuin kinkkupitsakin, johan siihen leikkuriin jää pikkupaloja lihaa tai juustoa.
Kaikki ei ole näin tarkkoja eikä tähän ole sääntöjä, vegaaniudelle ei ole olemassa mitään raamattua tai ohjekirjaa, jokainen tekee miten haluaa, toki siis jättää kuitenkin tietoisesti selkeästi eläinperäiset tuotteet pois.
Vierailija kirjoitti:
Jäisikö? Mielestäni ei. Olen itse aika tarkka noissa jutuissa, vaikken ole edes täysvegaani, vaan käytän maitotuotteita jonkin verran. Tietysti jos irtokarkit on elinehto, niin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäisikö? Mielestäni ei. Olen itse aika tarkka noissa jutuissa, vaikken ole edes täysvegaani, vaan käytän maitotuotteita jonkin verran. Tietysti jos irtokarkit on elinehto, niin sitten.
Noita pieniä määriä maitoa ja munaa tuotteita lähinnä varmaan tarkoitti. Tai mistä sitä tietää, jos toinen elää irtokarkeilla. Mutta se asia ei nyt meille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Minä edustan ääripäätä. Irtokarkkeja jonkin verran syön laaristakin, mutta mieluummin pakatusta pussista. Maito/munainkotnaminaatio ei ällötä niin paljon.
Ruumisinkontaminaatio sen sijaan jää syömättä. Tuo nilviäishomma tais olla lidlin pitsassa, siksi en ostanut sitä. Myöskään en halua syödä mitään mikä on paistettu samoissa öljyissä kuin liha tai samalla pannulla. Ravintoloissa menee helposti vatsa kipeäksi kun kokit ei ole tarkkoina inkontaminaation kanssa. Pitsapaloja en osta siksi kun usein leikataan samalla leikkurilla vegaanipitsa kuin kinkkupitsakin, johan siihen leikkuriin jää pikkupaloja lihaa tai juustoa.
Kaikki ei ole näin tarkkoja eikä tähän ole sääntöjä, vegaaniudelle ei ole olemassa mitään raamattua tai ohjekirjaa, jokainen tekee miten haluaa, toki siis jättää kuitenkin tietoisesti selkeästi eläinperäiset tuotteet pois.
Juu, tiedän, ettei kaikki ole yhtä tarkkoja eikä ole mitään kiveen hakattuja sääntöjä, siksi kysyin, kun mielenkiinto heräsi. Ihmettelin mm. yhdellä vegaanisivustolla, kun sinne listattiin vegaanisia irtokarkkeja, että syövätkö vegaanit tosiaan niitä. ap
En syö karkkeja kun en syö muutenkaan makeaa/herkkuja. Sen sijaan viinien suhteen en ole vegaani, mutta enpä itseäni vegaaniksi julkisesti kutsukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tiedän, ettei kaikki ole yhtä tarkkoja eikä ole mitään kiveen hakattuja sääntöjä, siksi kysyin, kun mielenkiinto heräsi. Ihmettelin mm. yhdellä vegaanisivustolla, kun sinne listattiin vegaanisia irtokarkkeja, että syövätkö vegaanit tosiaan niitä. ap
Osa vegaaneista syö irtokarkkeja, osa taas ei. Riippuu ihan siitä, miten ruokavalio on koostettu ja millaisia asioita pitää tärkeinä. Jos on ekologiseen elämäntapaan pyrkivä, niukasti kuluttava vegaani, sellainen ei varmaan syö karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa vegaaneista syö irtokarkkeja, osa taas ei. Riippuu ihan siitä, miten ruokavalio on koostettu ja millaisia asioita pitää tärkeinä. Jos on ekologiseen elämäntapaan pyrkivä, niukasti kuluttava vegaani, sellainen ei varmaan syö karkkia.
Niin ja osa vegaaneista pyrkii syömään terveellistä ja "puhdasta" ruokaa. Tällaiset vegaanit välttelevät karkkia ja muita herkkuja. Sitten on ns. sipsikaljavegaaneja, jotka syövät roskaruokaa ja karkkiakin.
En ole vielä tavannut vegaania eli anorektikkoa, jolle ei karkit maistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Joka leikkiin lähtee se leikin....
Mites sitten tää uutuus hyönteisruoka? Ihan mielenkiinnosta kyselen, sillä olen itse nähnyt ainakin kasvissyöjä tuttavien hehkuttavan tätä ja ihmetellyt, että eikö hyönteisetkin ole eläviä olentoja?
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten tää uutuus hyönteisruoka? Ihan mielenkiinnosta kyselen, sillä olen itse nähnyt ainakin kasvissyöjä tuttavien hehkuttavan tätä ja ihmetellyt, että eikö hyönteisetkin ole eläviä olentoja?
Ovat eläviä olentoja, ja itse en kasvissyöjänä/vegaanina syö myöskään hyönteisiä. Jotkut kasvissyöjät ovat kasvissyöjiä koska se on heidän mielestään trendikästä, tai ekologisista syistä, tai eivät vain tykkää lihan rakenteesta ja mausta. Tällaiset kasvissyöjät voivat tietysti innostua hyönteisruuasta.
Silloin kun olin vegaani niin olin fanaattisen tarkka.
Vierailija kirjoitti:
Se sana on kontaminaatio. Älä käytä sanoja, joita et osaa kirjoittaa oikein.
Upppp.