Oletteko käyttäyneet ehdottoman epäammatillisesti joskus? Mikä tilanne ja mitä seurasi?
Viime viikolla oli jälleen kerran koulussa köydenvetoa siitä, mikä on paras maa.
Somalipojat uhosivat, että Somalia on paras ja Suomi paska.
Hermostuin niin tyystin, että sanoin: Jos se Somalia on paras, niin miksi helvetissä sitten täällä olette. Kutsuimmeko?
Onneksi kukaan kollega ei kuullut ja asiasta ei ole seurannut mitään. Kadun syvästi. Totta kai minun pitäisi vain tukea juuria ja kotiseuturakkautta...
Kommentit (27)
Olen sähissyt asiakkaalle vihaisesti kun asiakas ehdotti että rikon määräyksiä, kun muuallakin oli rikottu. Asiakas meni selvästi jotenkin ihan surkeaksi ja halusi tilanteesta pois äkkiä. Kadutti, että suutuin, koska asiakkailla nyt vain on kaikenlaisia käsityksiä, eikä niistä pitäisi provosoitua. Toisaalta että tuntui hyvältä rökittää jankuttajaa. Taidan olla väärällä alalla :D
Tuossa oli enemmän kyse henkisestä kypsyydestä (kypsymättömyydestä).
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla oli jälleen kerran koulussa köydenvetoa siitä, mikä on paras maa.
Somalipojat uhosivat, että Somalia on paras ja Suomi paska.
Hermostuin niin tyystin, että sanoin: Jos se Somalia on paras, niin miksi helvetissä sitten täällä olette. Kutsuimmeko?
Onneksi kukaan kollega ei kuullut ja asiasta ei ole seurannut mitään. Kadun syvästi. Totta kai minun pitäisi vain tukea juuria ja kotiseuturakkautta...
Sano ensi kerralla, että no varmaan täysi-ikäistyttyänne painutte sinne asumaan.
Läppäsin kourimista yrittänyttä vanhusta lujaa näpeille ja varoitin yrittämästä uudelleen. Ei ole mies sen jälkeen yrittänyt, että enpä tiedä, että kadunko. Tiesin, että ei ole dementikko ja toiset hoitajat olivat varoittaneet, että yrittää uusia hoitajia. Päätin, että minua ei kourita edes sitä yhtä kertaa ja olin varuillani. Sain kunnioitusta osakseni ja se minulle kyllä kuuluukin! Hoidin tilanteen loppuun puhumalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten, myös aikuisten pitäisi rauhassa saada olla epäkypsiä, sillä kukaan ei kypsy lisää a) mokaamatta ja b) peittelmällä sitä, että kuitenkin ON epäkypsä. Esim. sinun kalahtamisesi tähän kalikkaan tuo minulle vain mieleen, ettet ole niin kypsä, kuin itse luulet.
Kolmanneksi se, että muut vain teeskentelevät kypsää, vaikka tuossa kohtaa vit*uttaa opettaa näille huonokäytöksisille, että heidän käytöksensä on ihan ok, että ei se satuta ja loukkaa ketään. Suuttuminen osoittaa, että nyt loukkasit ja pidä se turpasi tukossa.
Perinteinen firman juhlat + krapula + työkyvytön. Kai sekin sitten piti kokea.
Ihan kuin ne lapset olisivat saaneet vaikuttaa mitenkään siihen, mihin maahan heidän perheensä muuttaa. Totta kai lapset kaipaavat synnyinmaataan, jos heidät on väkisin sieltä viety tällaiseen kylmään ja kamalaan paikkaan, josta moni paikallinenkaan ei pidä. Toivon, ettei tuollainen epäkypsä saasta ikinä pääse opettamaan lapsiani..
Totta kai somalipojista Somalia on parempi, siellä kukaan ei ole heitä kohtaan rasistinen ja on lämmintäkin. Aika selvä juttu. Itse olen suomalainen, mutta pidän Suomea silti ihan paskana paikkana ja aion muuttaa ulkomaille heti, kun valmistun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten, myös aikuisten pitäisi rauhassa saada olla epäkypsiä, sillä kukaan ei kypsy lisää a) mokaamatta ja b) peittelmällä sitä, että kuitenkin ON epäkypsä. Esim. sinun kalahtamisesi tähän kalikkaan tuo minulle vain mieleen, ettet ole niin kypsä, kuin itse luulet.
Kolmanneksi se, että muut vain teeskentelevät kypsää, vaikka tuossa kohtaa vit*uttaa opettaa näille huonokäytöksisille, että heidän käytöksensä on ihan ok, että ei se satuta ja loukkaa ketään. Suuttuminen osoittaa, että nyt loukkasit ja pidä se turpasi tukossa.
Tarkoitin vain, ettei kyse ollut varsinaisesti epäammattimaisuudesta, koska sinulla ei (ilmeisesti) ollut mahdollisuutta valita käyttäytymistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai somalipojista Somalia on parempi, siellä kukaan ei ole heitä kohtaan rasistinen ja on lämmintäkin. Aika selvä juttu. Itse olen suomalainen, mutta pidän Suomea silti ihan paskana paikkana ja aion muuttaa ulkomaille heti, kun valmistun.
Tämä jaksaa huvittaa... Eiköhän nimen omaan Somaliassa eri ryhmittymät ole hyvinkin riidoissa keskenään. Joskus näkyy unohtuneen, että miksi sieltä sotatantereelta lähdetäänkään pois. Itsekseenkö ne pommit räjähtelee? Kyllä siellä ihan ihmiset sortaa toisiaan.
Vai että somalia paras. No, siellä ei ole tukia, pitää tulla ilman toimeen. Eikä edes varmaan eduskuntaa eikä posteja. Ei mitään. Niin sanottu selviytymistaito siellä kehittyy kun ei kokoajan tarvii olla hyysättävänä.
Hohhohohoohoo.. naurattaa se Somaliaan karkoitettu rikollinen joka itki jossain lehden haastattelussa, että kuolee sinne, eikä ole syönyt kunnolla viikkoihin ..
Hohhoohhoooo ..
Onhan näitä koko ajan sairaanhoitajana.
Tietää, että pitäisi toisin, mutta kuitenkin...
Vierailija kirjoitti:
No mitäs pojat siihen sanoivat? Minkä ikäisiä?
Juu... kyllä tuosta jokin rehtorin puhuttelu olisi tullut, jos olisi kuultu. Taso kuitenkin sellaista: mun isä on vahvempi kuin sun isä..
Mutta tunnustitkin toimineesi epäammatillisesti, joten ei suolaa haavoihin.
Oletko ope siis?
Kymmenvuotiaita suunnilleen, kolmannen ja viidennen luokan ympäriltä kaikki.
Niin ärsyttää vain se törkeä käytös koko ajan. Vaikka tässä tilanteessa ei ollutkaan oikeastaan sellaista, niin kuppi nurin heilahti... Tavallaan hyvä, koska nyt tuli rajat itselle.
Ja olen siis luokanopettaja. Ei varmaan kukaan usko enää ja pelästyvät vanhempina, mutta näin.
Ja Helsingissä, kerroin yhdelle luottoystävälle tästä ja sain synninpäästön. On itse myös opettaja, muttei samassa koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin ne lapset olisivat saaneet vaikuttaa mitenkään siihen, mihin maahan heidän perheensä muuttaa. Totta kai lapset kaipaavat synnyinmaataan, jos heidät on väkisin sieltä viety tällaiseen kylmään ja kamalaan paikkaan, josta moni paikallinenkaan ei pidä. Toivon, ettei tuollainen epäkypsä saasta ikinä pääse opettamaan lapsiani..
Olet nyt verraten julma.
Ymmärrän kyllä sanoman ja olen itsekin sitä mieltä, että toimintani oli väärin ja ehkä jopa anteeksiantamatonta. Lapset eivät ole osallisia tilanteeseensa ja rakkautta juuriinsa pitäisi tukea realismin rajoissa.
Siitähän juuri aloituksen tein.
Epäkypsä saasta ei kuitenkaan edes pohdiskele tilannetta tai kadu. Eli kieltäydyn olemasta sellainen.
Menin hölmö ihastumaan potilaaseen. En kyllä ilmaissut asiaa ainakaan mitenkään selkeästi kyseiselle ihmiselle. Epäammattimaisesti tämä tapaus jäi mieleen pyörimään, mutta jääköön, en saa ottaa häneen yhteyttä.
Nappasin minua raapinutta lasta ehkä hieman liian tiukasti ranteesta.
Minäkin olen luokanope. Kahdesti seitsenvuotisen uran aikana on sattunut paha moka. Ensimmäisellä kerralla huusin täysin malttini menettäneenä meluisalle luokalle, että "Turvat kiinni!" Toisella kerralla sanoin lapselle, joka ei millään meinannut totella minua, että "Nyt sinä pentu tottelet". Tiedän, kauheaa puhetta opettajalta. Molemmilla kerroilla pinnani oli kiristynyt viikkokausia, kunnes maltti meni totaalisesti. Onneksi pystyin rauhoittumaan heti kummallakin kerralla. Kuten sinäkin, kaduin ja häpesin pitkään.
Yleensä puhun oppilaille ystävälliseti, jopa sellaisissa tilanteissa, kun torun heitä jostain. Perustelen myös käskyni, esim. miksi käytävässä ei saa juosta. Oppilaat silminnähden pitävät minusta ja minä pidän oppilaiden kanssa työskentelystä. En nyt tarkoita, että olisin jotenkin älyttömän hyvä, mutta tarkoitan, että hyvästä tahdosta huolimatta jokainen mokaa joskus. Onneksi opettajakin voi pyytää lapselta anteeksi - niin olen joutunut tekemään monta kertaa. Olen kokenut, että mokasta huolimatta suhde oppilaaseen paranee, kun ope nöyrtyy myöntämään virheensä ja pyytää anteeksi. On lapsia, jotka hämmästelevät sitä, että aikuinen pyytää lapselta anteeksi.
Arvostelijoille sanon, että koittakaapa itse vuosikausia ohjata yli kahdenkymmenen oppilaan joukkoa, jossa ainakin viidellä on kotonakin rajat hukassa. He jaksavat uskomattoman kauan kokeilla sääntöjen rajoja. Ei kuulkaa oikeasti onnistu niin, ettei koskaan hermostuisi...
Joten - tsemppiä ja hyvää viikonloppua! Yritä olla itsellesi armollinen ja keksi jotain kivaa tekemistä, että saat mukavampaa ajateltavaa. Voithan keskustella tilanteesta luokan kanssa myöhemmin ja tarvittaessa pyytää anteeksi. Lienee hedelmällinen tilanne puhua siitä, että tuollaiset "Suomi on paska"-väitteet pitää perustella tai että onko sellainen puhe asiallista.
Tätähän se on. Somaliyhteisöt ovat tiiviitä yhteisöjä, jossa eletään omilla säännöillä. Heillä on mikromaa maan sisällä. Julkisestihan tästä ei saa puhua. Rasismi liitetään heti näihin keskusteluihin. Totuus on kuitenkin, että usein somali syyllistyy itse rasismiin puhumalla suomalaisista alentavaan sävyyn.
Kouluissa vedetään oppilaiden taholta rasismikortti opettajia vastaan, vaikka ei ole kyses siitä. Kouluhin tarvittaisiin somali sun muita koulunkäyntiavustajia, jotka sitten voisivat toimia näiden maahan muutajien kasvattamisessa apuna ja teilata rasistisyytökset.
Tosiasia kuitenkin on myös se, että jos lähtömaat ovat parempia maita, niin miksi nämä eivät lähde takaisin. Mitä he täällä tekevät saamassa yhteiskunnan tukia? Alle 20% yli 10 vuotta Suomessa olleista somalista on kuulemma ollut töissä ikinä. Onko tämä totta? Ja se johtuu kuulemma Suomen hyvästä tukijärjestelmästä. Muualla Somalit ovat kuulemma kovin ahkeria ja tuotteliaita.
Tiedän tuttavan kautta kyllä hyvin tuotteliaita hyvin Suomeen integroituneita somaleja, mutta tilastot puhuvat omaa kieltään. Jonkun tulisi tutkia ne ja tehdä jotain. Jos lapset sanovat, että heidän lähtömaa on parhain... niin totuus usein tulee lasten suusta. Lienee aika mennä kotiin, jos ei halua tänne integroitua.
Onneksi osa on halunnut tännekin integroitua.
No mitäs pojat siihen sanoivat? Minkä ikäisiä?
Juu... kyllä tuosta jokin rehtorin puhuttelu olisi tullut, jos olisi kuultu. Taso kuitenkin sellaista: mun isä on vahvempi kuin sun isä..
Mutta tunnustitkin toimineesi epäammatillisesti, joten ei suolaa haavoihin.
Oletko ope siis?