Sosionomi vai sairaanhoitaja, kumpi hyödyllisempi amk-tutkinto?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt saisin valita uudelleen, niin olisin lukenut mieluummin sairaanhoitajaksi kuin sosionomiksi.
Sairaanhoitaja voi työskennellä sosionomin tavoin monessa erilaisessa paikassa, mutta sairaanhoitaja on kuitenkin aina se jolla on aina töitä saatavilla ja sairaanhoitajista on aina myös pulaa, joten työpaikan saanti ei ole ongelma.
Sosionomeja palkataan nykyisin aika nihkeästi esim sosiaaliohjaajiksi ja tuollaiset paikat ovat kiven takana. Sosionomeja on paljon vanhus ja vammaispuolella tekemässä sitä samaa mitä lähihoitajatkin ja samalla palkalla . Nuorisokoteihin voi myös päästä helposti tekemään vuorotyötä arvaamattomien nuorten kanssa, mutta palkka on todella kehno .
Itse olen törmännyt tähän, että sosionomeille ei ole juurikaan tarjolla niitä "oikeita" sosiaalialan töitä ja työpaikat ovat pääasiassa jossakin perushoidon yksikössä tai nuoriso-ohjaamisessa.
Sairaanhoitajan koulutus on myös paljon selkeämpi ja monipuolisempi. Sosionomin puolella käydään vain pntaraapaisu sitä sun tätä läpi ja itse en kokenut että koulusta olisi ollut juurikaan mitään hyötyä.
Mikäli sosiaalityö kiinnostaa oikeasti ja haluaa päästä tekemään sitä kunnolla, niin suosittelen hakemaan suoraan sosiaalityöntekijäksi . Sairaanhoitajanakin on tosi nmahdollista nähdä sosiaali-alaa, koska tiedän muutamia sairaanhoitajia ,jotka työskentelevät esimerkiksi työllisyyspalveluissa ja sosiaalipalveluissa yhtenä tiimin jäsenenä.
Jaa. Itselläni sosionomia totaalisen erilainen kokemus työllistymisestä. Heti valmistuttua aloitin sosionomin tutkinnon vaativissa tehtävissä, joissa olen edelleen.
Niin, yhdessä tehtävässä. Vaihto on hankalaa, koska paikkoja ei ole. Sairaanhoitaja sen sijaan voi vaihdella mielensä mukaan ja esimerkiksi itse olen työskennellyt jo 7:ssä eri työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt saisin valita uudelleen, niin olisin lukenut mieluummin sairaanhoitajaksi kuin sosionomiksi.
Sairaanhoitaja voi työskennellä sosionomin tavoin monessa erilaisessa paikassa, mutta sairaanhoitaja on kuitenkin aina se jolla on aina töitä saatavilla ja sairaanhoitajista on aina myös pulaa, joten työpaikan saanti ei ole ongelma.
Sosionomeja palkataan nykyisin aika nihkeästi esim sosiaaliohjaajiksi ja tuollaiset paikat ovat kiven takana. Sosionomeja on paljon vanhus ja vammaispuolella tekemässä sitä samaa mitä lähihoitajatkin ja samalla palkalla . Nuorisokoteihin voi myös päästä helposti tekemään vuorotyötä arvaamattomien nuorten kanssa, mutta palkka on todella kehno .
Itse olen törmännyt tähän, että sosionomeille ei ole juurikaan tarjolla niitä "oikeita" sosiaalialan töitä ja työpaikat ovat pääasiassa jossakin perushoidon yksikössä tai nuoriso-ohjaamisessa.
Sairaanhoitajan koulutus on myös paljon selkeämpi ja monipuolisempi. Sosionomin puolella käydään vain pntaraapaisu sitä sun tätä läpi ja itse en kokenut että koulusta olisi ollut juurikaan mitään hyötyä.
Mikäli sosiaalityö kiinnostaa oikeasti ja haluaa päästä tekemään sitä kunnolla, niin suosittelen hakemaan suoraan sosiaalityöntekijäksi . Sairaanhoitajanakin on tosi nmahdollista nähdä sosiaali-alaa, koska tiedän muutamia sairaanhoitajia ,jotka työskentelevät esimerkiksi työllisyyspalveluissa ja sosiaalipalveluissa yhtenä tiimin jäsenenä.
Jaa. Itselläni sosionomia totaalisen erilainen kokemus työllistymisestä. Heti valmistuttua aloitin sosionomin tutkinnon vaativissa tehtävissä, joissa olen edelleen.
Niin, yhdessä tehtävässä. Vaihto on hankalaa, koska paikkoja ei ole. Sairaanhoitaja sen sijaan voi vaihdella mielensä mukaan ja esimerkiksi itse olen työskennellyt jo 7:ssä eri työpaikassa.
En ole ollut samassa paikassa, kaikkiaan tein kolmessa paikassa määräaikaisuudet ennen nykyistä vakipaikkaa.
Ehdottomasti sairaahoitaja. Voi lähtee Ausseihin tai Norjaan töihin.
Sosionomit leikkii yleensä jossain projekteissa tai työskentelevät yhdistyksissä ja jippiiii maailma pelastuu 😝
Sairaanhoitajaksi EI kenenkään kannata opiskella Suomessa! Hoitoalalla on kurja palkka, surkeat vuorolisät ja epämukavat työajat. Naisavaltaisella hoitoalalla on huono työilmapiiri, epäasiallista kohtelua ja työpaikkakiusaamista.
Hoitoalalla on menossa joukkopako. Suurin osa lähihoitajista ja sairaanhoitajista haluaa vaihtaa ammattia. Jos haluat terveysalalle, niin opiskele lääkäriksi tai hammaslääkäriksi. Lääkäreillä on korkea palkka ja arvostettu työ.
Jos välttämättä haluat matalapalkkaiselle ja kurjalle hoitoalalle, niin sairaanhoitajaa parempia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi fysioterapeutti, suuhygienisti tai bioanalyytikko. Ensihoitajan työ on arvostettua, mutta aggressiiviset, humalaiset ja väkivaltaiset potilaat ovat jokapäiväinen uhka ensihoitajan työssä.
Sosionomi osaa Suomen lait ja käytännön. Muuttuva ammatti. Joka paikkakunnalla on ne muutamat virat täytetty ja niissä ollaan eläkkeelle asti. vaikea vaihtaa paikkaa.Tuttava tekee terveyskeskusavustajan työtä.
Melkein joka työssä sama palkka kuin kummallakin noista. Jos lähtisin opiskelemaan, niin luonto-ohjaaja tai eläintenhoitaja olisivat semmoset.
Itse olen röntgenhoitaja ja minun työni on todella mukavaa ja mielenkiintoista, Eikä se ole mitenkään raskasta. Potilaat ovat ihan parasta työssä. OLen saanut tavata todella mielen kiintoisia ihmisiä. Tykkään myös päivystää isossa sairaalassa. Öisin sairaalassa on ihan oma erikoinen vähän jännä tunnelma. Kesäyöt mukavia ja saa sitten päivällä olla rannalla. Koko perhe ja tutut sairaalahenkilöitä. Muualla maailmassa kyllä arvostetaan. Täällä on joku porukka naisvihaajia.