Sosionomi vai sairaanhoitaja, kumpi hyödyllisempi amk-tutkinto?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvamma-alalla sosionomit töissä sanalla nimikkeellä ja palkalla kuin lähihoitajat.
Samoin mt-puolella.
Lastentarhassa tehtävät samoja, joskin teet sosionomina enemmän suunnitteluhommia ja vastaat kirjallisista hommista enemmän ja myös esim.vasukeskusteluista. Palkka parisataa isompi josta verotus syö osan.
Itse olen psyk. polilla sosionomina, sosiaalipuolen asiantuntija kahdessa työryhmässä. Ei ole lähihoitajia meillä töissä, pakko olla valviran rekisterissä oleva sos. puilen korkeakoulututkinto. Minulla on siis virka. Päivätyö, 2650 palkka. Tiimissä muut lääkäreitä ja sairaanhoitajia, sekä toimintaterapeutti.
Tätä ennen olin viransijaisuuksissa toimistossa alueen sosiaalityössä. Yhä sama, pakko olla pätevyys, koska tehdään viranomaispäätöksiä. Ei meillä lähihoitajia ollut.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan papereista on hyötyä myös vapaa-ajalla. Niillä on varmemmat työnäkymät.
Ei minkään alan papereista ole hyötyä vapaa-ajalla. Status voi kyllä avata ovia tai vaikuttaa kohteluun, mutta silloin pitäisi varmaan olla yliopiston paprut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä alemmuuskompleksi aiheuttaa tuon vakuuttelun, että sosionomit tekevät lähihoitajien töitä? Joka paikasta näitä tarinoita löytyy, mutta tarkemmin ei sitten osatakaan kertoa, että missä näin on.
https://www.suomensosionomit.fi/keskustelukanava-sosionomeille/?x148363…
Tuolta voi vaikka vilkaista. En usko tuohon alemmuuskompleksi juttuun yhtään vaan ihan omalta osaltani tunnen porukkaa jotka ovat sosionomiksi opiskelleet ja arvostelleet omaa koulutustaan. Ikäväähän tuo on jos meillä on AMK koulutus josta pääsee osittain samoihin tehtäviin kuin suoraan ammattikoulusta.
Itse en tunne yhtään lähihoitajan hommia vastaavassa työssä olevaa. Opiskelukavereista osa lastentarhanopettajia, suurin osa viranomaisina kunnalla, johon on oltava AMK-tutkinto. Ehkä jossain kehitysvammapuolella työnkuvat voivat olla lähellä toisiaan, en osaa sanoa. Mielestäni tekee huonoa koko ammattikunnalle, jos lähärin töihin suostuu, suunnilleen samalla palkalla. Menee monen vuoden opinnot hukkaan. Kaikella kunnioituksella lähihoitajille.
Itse valmistuin sosionomiksi 6 vuotta sitten. Nyt opiskelen monimuotona sairaanhoitajaksi.
Miksi? Siksi että alueellani (kaakkois-suomi) sosionomeja valmistuu todella paljon, ja moni tekee työtä mitä koulutus ei vastaa. Moni entisistä luokkakavereista on työttömiä / lähärin hommissa. Näitä lähärin hommia ja sillä palkalla olevia on vammaistyössä, mt-puolella, vanhuspuolella. Erityisesti vanhustyöhön sosionomeja ei palkata, koska eivät voi olla esimerkiksi vuorovastuussa. Kalliita siis, kun lh ajaa saman asian. Toisaalta jotkut on esim luokanopettajan sijaisia. Moista en ikinä tekisi itse, liikaa vastuuta kun ei koulutus riitä. Sh:lla hommia on paljon, nyr olen puolivälissä opintoja ja tuleva työpaikka valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistuin sosionomiksi 6 vuotta sitten. Nyt opiskelen monimuotona sairaanhoitajaksi.
Miksi? Siksi että alueellani (kaakkois-suomi) sosionomeja valmistuu todella paljon, ja moni tekee työtä mitä koulutus ei vastaa. Moni entisistä luokkakavereista on työttömiä / lähärin hommissa. Näitä lähärin hommia ja sillä palkalla olevia on vammaistyössä, mt-puolella, vanhuspuolella. Erityisesti vanhustyöhön sosionomeja ei palkata, koska eivät voi olla esimerkiksi vuorovastuussa. Kalliita siis, kun lh ajaa saman asian. Toisaalta jotkut on esim luokanopettajan sijaisia. Moista en ikinä tekisi itse, liikaa vastuuta kun ei koulutus riitä. Sh:lla hommia on paljon, nyr olen puolivälissä opintoja ja tuleva työpaikka valmiina.
Tämä..
Vierailija kirjoitti:
Työn perässä pitää valitettavasti olla valmis muuttamaan, jos naapuritalosta ei töitä löydykään.
Pk-seudulla sosionomien tilanne ihan toinen.
Sosionomin työssä on hyvät puolensa. Työ on enimmäkseen puhumista asiakkaiden tai muiden ammattihenkilöiden kanssa ja raporttien kirjoittelua. Voi olla henkisesti raskasta riippuen minkä tyyppisten ihmisten kanssa työskentelee. Sosionomi ei ole kuitenkaan psykologi, lääkäri tai sairaanhoitaja eli kuitenkin tuon tyyppiset jutut kuuluu sitten muille kun sosionomille.
Riippuen tehtävästä sosionomin työtehtävät ovat siis yleensä kuitenkin helpompia verrattuna sairaanhoitajan tehtäviin. Jos et tykkää fyysisesti raskaasta työstä, työstä jossa tehdään paljon käsin ja ollaan tekemisissä esim. eritteiden kanssa niin ehdottomasti sosionomi. Paitsi tuo nyt on ihan itsestään selvää, kai kaikille on aika selvä näkemys mitä sairaanhoitajan työ on ja riippuu sekin sitten paljon työtehtävistä.
Työllisyystilanne varmaan parempi sairaanhoitajilla.
Sosionomit eivät saa monessakaan paikassa olla yksin töissä ns. vastuuvuorossa. Sairaanhoitajat saavat, koska omaavat laajemmat oikeudet.
Sosionomi on ulkomailalkin arvostetumpi
Vierailija kirjoitti:
Sosionomit eivät saa monessakaan paikassa olla yksin töissä ns. vastuuvuorossa. Sairaanhoitajat saavat, koska omaavat laajemmat oikeudet.
Ne laitokset vaan kun eivät ole ainoita työareenoita.
Esimerkiksi itse olen kunnalla sosiaaliohjaaja, on oma työhuone, liukuva työaika ja palkka pikkuisen reilut 2600€/kk.
Töitä sain heti valmistuttua, en ehtinyt olla lainkaan työttömänä.
Vanha ketju mutta ajankohtainen
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja voi tehdä hyvin paljon sosionomien töitä, mutta sosionomi ei sairaanhoitajan
Nykyisin myös sosionomi on laillistettu, joten käytännössä ei mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja voi tehdä hyvin paljon sosionomien töitä, mutta sosionomi ei sairaanhoitajan
Nykyisin myös sosionomi on laillistettu, joten käytännössä ei mahdollista.
Mielenkiintoista, tämähän on hyvä juttu sosionomeille. Lastentarhanopettajana ei ilmeisesti voi sosionomit toimia enää?
Minä olen sairaanhoitaja ja ystäväni on sosionomi. Palkkaeroihin en ota kantaa, kun en niistä tiedä. Mutta mitä ystävän juttuja olen kuunnellut, niin sosionomeille on ilmeisesti paljon vähemmän kysyntää kuin mitä heitä olisi tarjolla. Työtilanne siis jonkin verran epävarma. Ystävä ollut pätkätöissä monissa paikoissa, minä sain vakiduunin heti valmistumisen jälkeen. Vaihdoin juuri työpaikan toiseen vakituiseen. Meillä sairaanhoitajilla ainakin on erittäin hyvät työnäkymät; töitä riittää niin paljon kuin jaksaa tehdä ja erikoistumisvaihtoehtoja on kymmeniä. Tosin jos päivätyötä haluaa tehdä, niin ehkä silloin sosionomiksi opiskelu on kannattavampaa(?).
Riippuu ihan siitä kumpi kiinnostaa, kuitenkin loppujenlopuksi melko erilaisia hommia :)
Sairaanhoitajille on varmasti aina töitä ja ilmeisesti palkkakin vähän parempi. Sosionomi on vielä vähän tuntematon tutkinto, varsinkin ulkomailla voi herättää ihmetystä.
Opiskelen siis sosionomiksi, itse oon kyllä tykännyt. Aika monesti kysellään että mikä on sosionomi ja mitä sosionomit tekee.
Jos haluaa tehdä sosiaalialan töitä kunnon palkalla kannattaa mennä suoraa yliopistoon.
Sairaanhoitaja on kansainvälisempi. Ulkomaille siis helpompi lähteä töihin. Sosionomit on musta vähän väliinputoajia. Eivät päteviä sosiaalityöntekijäksi, kakkosluokan lastentarhureita jne.
Kehitysvamma-alalla sosionomit töissä sanalla nimikkeellä ja palkalla kuin lähihoitajat.
Samoin mt-puolella.
Lastentarhassa tehtävät samoja, joskin teet sosionomina enemmän suunnitteluhommia ja vastaat kirjallisista hommista enemmän ja myös esim.vasukeskusteluista. Palkka parisataa isompi josta verotus syö osan.