Sosionomi vai sairaanhoitaja, kumpi hyödyllisempi amk-tutkinto?
Kommentit (149)
Vähän vaikea kysymys. Kummallekin kuvittelisi töitä ainakin riittävän. Hyvin erilaiset alat kylläkin.
Sairaanhoitaja voi tehdä hyvin paljon sosionomien töitä, mutta sosionomi ei sairaanhoitajan
moni sosionomi on työttömyyskortistossa
Sairaanhoitaja on hyvä duunariammatti. Sosionomi huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Huuhaata? Sosiaalityön ammatilainen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, lastensuojelulla ei esimerkiksi ole mitään virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä huuhaata. Huolta huolen perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelussa tarvitaan tänä päivänä hoidollista osaamista entistä enemmän. Sosionomi on niissä tilanteissa täysin hyödytön.
Luulisin, että molemmat työllistävät ihan hyvin. Sairaanhoitajalle ehkä enemmän paikkoja tarjolla? Itse menin opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska se vastasi sisällöltään hyvin paljon omia kiinnostuksen kohteitani. En oikeastaan kovin tarkasti edes tiedä sosionomin koulutuksesta paljon mitään. Oman mielenkiinnon mukaan kannattaa valita, molemmat ovat kyllä hyviä vaihtoehtoja.
Sosionomilla huonompi palkka, sairaanhoitaja voi enemmän valikoida mitä haluaa tehdä.
Saikkareille tarjolla usein vuorotyötä, sosionomi voi saada säännöllisen päivätyön.
Sairaanhoitajan papereista on hyötyä myös vapaa-ajalla. Niillä on varmemmat työnäkymät.
Perutelkaa te jotka valitsette sairaanhoitajan
Sairaanhoitajan tutkinnosta on hyötyä joka puolella maailmaa.
Sosionomin tutkinto on kompromissi, ei yhtä hyvä kuin sosiaalityön yliopistotutkinto muttei ihan lastentarhanopettajankaan veroinen. Sopii varmaan, jos ei ihan tiedä mikä on se oma juttu.
Itse olen paljon työpaikkailmoituksia selanneena huomannut juuri sen, että useaan paikkaan mihin haetaan sosionomia (esim ohjaajat eri laitoksiin) voidaan valita myös sh, mutta kun haetaan sairaanhoitajaa, ei voida valita sosionomia. Joten pidän sairaanhoitajan ammattia laajempana työllystymisnäkymiä ajatellen. Toki kelaan ym toimistoduuniin ehkä harvemmin sh:lla on asiaa. Tosin vakuutusyhtiöihin olen sairaanhoitajienkin kuullut haettavan.
Sosionomi on samanlainen sote-alan feikkitutkinto kuin terveydenhuollon maisterikin. Kekksimällä keksitty jotain vähän hianompaa Hilla Hoitajalle.
Sairaanhoitaja. Perustelut:
- kansainvälinen tutkinto, voit työskennellä ulkomaillakin toisin kuin sosionomina, ja töitä saat ulkomailtakin eli ammatin puolesta voit muuttaa helposti muuallekin jos joskus mieli tekee
- todella laajat työmahdollisuudet kela- poliklinikat -terveysasemat/lääkäriasemat- sairaalan lukuisat eri osastot, poliklinikat, kirurgiset salit jne. On tarjolla kaikkea päivätyöstä kolmivuorotyöhön sekä valkariduuneja ja keikkatöitä
- parempi palkkaus
- hyötyä muussakin elämässä
- sh pystyy korvaamaan sosionomin, mutta sosionomi ei sh
- sairaanhoitajana voi jatko- opiskella kätilöksi, ensihoitajaksi, terveydenhoitajaksi tai ylentyä ylihoitajaksi tai osastonhoitajaksi tai sitten mennä opiskelemaan terveystieteitä ja tulla hoitotyön opettajaksi
- konkreettista, selkeää työtä ja opetusta
Vierailija kirjoitti:
Itse olen paljon työpaikkailmoituksia selanneena huomannut juuri sen, että useaan paikkaan mihin haetaan sosionomia (esim ohjaajat eri laitoksiin) voidaan valita myös sh, mutta kun haetaan sairaanhoitajaa, ei voida valita sosionomia. Joten pidän sairaanhoitajan ammattia laajempana työllystymisnäkymiä ajatellen. Toki kelaan ym toimistoduuniin ehkä harvemmin sh:lla on asiaa. Tosin vakuutusyhtiöihin olen sairaanhoitajienkin kuullut haettavan.
Ei. Myös kelalle pääsevät sh:t :)
Perustelut?