Sosionomi vai sairaanhoitaja, kumpi hyödyllisempi amk-tutkinto?
Kommentit (149)
Moni haluaa sosionomiksi, mutta kuinka moni on sitten loppujen lopuksi tyytyväinen työllistymismahdollisuuksiin?
…..tu, mikä kysymys.
Toiselle tarjolla kymmeniä erilaisia töitä ja toiselle käytännössä yksi.
Vierailija kirjoitti:
Moni haluaa sosionomiksi, mutta kuinka moni on sitten loppujen lopuksi tyytyväinen työllistymismahdollisuuksiin?
20v miehenä sosiaalialalla, niin saa käytännössä valita mitä tekee ja missä tekee...
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä kumpi kiinnostaa, kuitenkin loppujenlopuksi melko erilaisia hommia :)
Sairaanhoitajille on varmasti aina töitä ja ilmeisesti palkkakin vähän parempi. Sosionomi on vielä vähän tuntematon tutkinto, varsinkin ulkomailla voi herättää ihmetystä.
Opiskelen siis sosionomiksi, itse oon kyllä tykännyt. Aika monesti kysellään että mikä on sosionomi ja mitä sosionomit tekee.
Ruotsissa ja Norjassa on sosionomi -tutkintonimikkeet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20v miehenä sosiaalialalla, niin saa käytännössä valita mitä tekee ja missä tekee...
Onko palkka aina sellainen, mihin olet tyytyväinen koulutukseen nähden? Eli et tee lähihoitajien palkalla? On varmasti etu olla mies, kun ala muuten naisvaltainen.
Vierailija kirjoitti:
…..tu, mikä kysymys.
Avaatko vähän? =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko palkka aina sellainen, mihin olet tyytyväinen koulutukseen nähden? Eli et tee lähihoitajien palkalla? On varmasti etu olla mies, kun ala muuten naisvaltainen.
Missähän mahtaa olla ne sosionomit, jotka työskentelevät lähihoitajan palkalla? Itse sain heti valmistuttua päivätyön ~2700€/kk palkalla.
En äänestänyt. Olen itse sosionomi (YAMK) ja teen tällä hetkellä hyödyllistä työtä. Olen ollut muutamissakin työpaikoissa, hyvin erilaisia paikkoja keskenään joten aika laajalla skaalalla voi valita mitä tekee.
Sairaanhoitajat voivat työllistyä myös terveydenhoitoalan muihin toimjoihin, esim myyntiin, hätäkeskukseen tai muihin puhelintöihin. Onpa nota Dominoinakin ja muilla seksityön saroilla, kun julkisella puolella lepositeisiin sitomisesta ja käskyttämisestä maksetaan vähemmän.
Sairaanhoitaja on parempi:
-sairaanhoitaja voi tehdä joitakin sosionomin hommia, mutta tämä ei toimi päinvastoin
-enemmän töitä tarjolla, ei tarvita pelätä että päätyy kortistoon ensitöikseen
-uralla voi edetä hyvin ja päästä ihan ok liksoillekin
-sairaanhoitajan ammatti on moninainen, josta on hyötyä muuallakin ja jatkossa jos meinaa muualle hakeutua opiskelemaan
-voit suuntautua moniin paikkoihin leikkaussaleista psykiatriseen hoitoon ja vauvasta vaariin
-arvostettu ammatti
Moni näistä on varmasti jo sanottukin, mutta niin. Itse hain tänä keväänä molempiin koulutuksiin ja toivon pääseväni mielummin sairaanhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja on parempi:
-sairaanhoitaja voi tehdä joitakin sosionomin hommia, mutta tämä ei toimi päinvastoin
-enemmän töitä tarjolla, ei tarvita pelätä että päätyy kortistoon ensitöikseen
-uralla voi edetä hyvin ja päästä ihan ok liksoillekin
-sairaanhoitajan ammatti on moninainen, josta on hyötyä muuallakin ja jatkossa jos meinaa muualle hakeutua opiskelemaan
-voit suuntautua moniin paikkoihin leikkaussaleista psykiatriseen hoitoon ja vauvasta vaariin
-arvostettu ammattiMoni näistä on varmasti jo sanottukin, mutta niin. Itse hain tänä keväänä molempiin koulutuksiin ja toivon pääseväni mielummin sairaanhoitajaksi.
Sairaanhoitaja ei voi enää tehdä sosionomin töitä, jos työ edellyttää sosionomin koulutusta. Eri asia tietty jotkut laitokset jotka kelpuuttavat ohjaajille sosionomin, sh:n tai lähihoitajan koulutuksen.
Itse sain sosionomin papereilla valita muutamistakin työpaikoista valmistuttua. Nykyinen työni on sellainen, johon ei voida kuin sosionomi-tutkinnon suorittanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän voi vastata, riippuu siiyä mitä itse haluaa.
Jos on kiinnostunut somaattisist sairauksista, sh. Jos sosiaaliset ongelmat ja yhteiskunta kiinnosta, sosionomi.Sosionomilla on paremmat mahdollisuudet päivätyöhön ja ns. siistiin sisätyöhön. Toisaalta sairaanhoitajalla vuorotyö nostaa palkkaa.
Yhteiskunnalisesti sairaanhoito on arvostetumpi ammatti. Sosiaalityö näyttäytyy ihmisille abstraktina, eikä työtä oikein pidetä arvossa.
Kumpikin työ voi olla raskasta, riippuen missä työskentelee. Sh:n työt voivat olla fyysisesti raskaita. Joku lastensuojelu sosionomilla sitten henkisesti hyvin kuormittavaa.
Sairaanhoito on siinä mielessä yksinkertaisempaa, että työtehtävät ovat selvät ja rajatut. Työssä on ns. säännöt, ja oikea sekä väärä tapa tehdä, kuten lääkkeet. Ne on joko annettu ja laskettu oikein tai väärin. Paljon on kiinni käsistä ja tekniikasta, pistot ynnä muut. Sosionomin asiakassuhde saattaa olla hyvin pitkäaikainen ja monisyisempi, eikä muutosta juurikaan synny, tai syntyy, ja tulee takapakkia. Psykososiaalista tukea tarjottaessa et voi tietää, mikä vaikutti mihinkin siinä, että henkilön asiat alkoivat mennä paremmin, samanlailla kuin sairaalamaailmassa.
Paljon on päihdeongelmia ja lastensuojeluasioita, joissa tapahtuu retkahduksia, vaikka työntekijä tekisi mitä.Riippuu siis sinusta, kumpi on itselle parempi :)
Työtehtävät selvät ja rajatut, ahhahhahaa. Rajatuista en tiedä, mutta tutkinto ei valmista mitenkään johonkin vaativan erikoissairaanhoidon osaston kiemuroihin jossa tappotahdilla pitää olla selvillä noin 101 asiaa kaikkine edeltävine ja seuraavine tehtävineen päivän aikana. En edes ala valaisemaan mitä nämä asiat ovat, kaikkea pikaisesta leikkauksen järjestämisestä soitteluineen sinne tänne osastolle tulevan lääkitysohjeiden (ei aina selviä, esim. inskat) ja sairauden hoito-ohjeiden ristiriitaisuuksien tarkistamiseen ja huomaamiseen. On akuuttitilanteita joissa täytyy tietää potilaasta jotain. Ei lue kansioissa ohjeita, hiljaista tietoa ja vaatii kokemusta. Lääkehoidosta sen verran, että ei todellakaan ole selvillä jos tulee jokin uusi vain esh:ssa käytettävä harvinainen lääke erikoisine tiputusproseduureineen, esivalmisteluineen ja jälkiseurantoineen. Ohjeeksi ei riitä lääkepakkauksen ohje vaan lisäksi esim osattava letkuttaa oikein ja mahdollisuuksia mennä pieleen on monessa vaiheessa. Osastolla voi olla yksi kollega joka on tehnyt asian ennen. Aikaa perehtyä ja tarkistaa on minimaalisesti.
Olen ollut kirjoituspöydän takana ennen, ja vaikka oli itsenäistä ja vaativaa ei näitä voi verrata. Tällä en halua mitenkään väheksyä sosionomin työn omia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi. Itseä ei kiinnosta fyysiset sairaudet ja ihmisten eritteet. Sosionomeilla on hyvät mahdollisuudet jatkokouluttautua yliopiston puolella. Lisäksi olen ollut töissä alalla heti ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen. Samoin muut luokkalaiset, joten töitä on!
Kaikilla muillakin aloilla on mahdollisuus jatkokouluttautua. Hoitoalaltakin työllistyy mutta on huomattavasti rankempaa fyysisesti.
Molemmilla pääsee valtion orjaksi raatamaan niska limassa.
Vierailija kirjoitti:
…..tu, mikä kysymys.
Miten niin yksi? Oletan että tarkoitat sosionomille. Muutenkin omituista että ihmiset olettaa, että sosionomit työskentelevät vain julkisella sektorilla ja vain sosiaalityössä tai lasten ja vanhusten parissa. Väärä luulo. Itse olen päivätyössä ja bruttopalkkani on 3400 e vaikka sitähän te ette tietenkään usko. Mutta parempi vaan, niin ette hakeudu samoihin hommiin :D
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan papereista on hyötyä myös vapaa-ajalla. Niillä on varmemmat työnäkymät.
Ihan sivuhuomautuksena, että aika hauskasti ajateltu. Harva vaan valitsee ammattia vapaa-ajan mukaan. Mitähän tässä ajettiin takaa :D
Jos nyt saisin valita uudelleen, niin olisin lukenut mieluummin sairaanhoitajaksi kuin sosionomiksi.
Sairaanhoitaja voi työskennellä sosionomin tavoin monessa erilaisessa paikassa, mutta sairaanhoitaja on kuitenkin aina se jolla on aina töitä saatavilla ja sairaanhoitajista on aina myös pulaa, joten työpaikan saanti ei ole ongelma.
Sosionomeja palkataan nykyisin aika nihkeästi esim sosiaaliohjaajiksi ja tuollaiset paikat ovat kiven takana. Sosionomeja on paljon vanhus ja vammaispuolella tekemässä sitä samaa mitä lähihoitajatkin ja samalla palkalla . Nuorisokoteihin voi myös päästä helposti tekemään vuorotyötä arvaamattomien nuorten kanssa, mutta palkka on todella kehno .
Itse olen törmännyt tähän, että sosionomeille ei ole juurikaan tarjolla niitä "oikeita" sosiaalialan töitä ja työpaikat ovat pääasiassa jossakin perushoidon yksikössä tai nuoriso-ohjaamisessa.
Sairaanhoitajan koulutus on myös paljon selkeämpi ja monipuolisempi. Sosionomin puolella käydään vain pntaraapaisu sitä sun tätä läpi ja itse en kokenut että koulusta olisi ollut juurikaan mitään hyötyä.
Mikäli sosiaalityö kiinnostaa oikeasti ja haluaa päästä tekemään sitä kunnolla, niin suosittelen hakemaan suoraan sosiaalityöntekijäksi . Sairaanhoitajanakin on tosi nmahdollista nähdä sosiaali-alaa, koska tiedän muutamia sairaanhoitajia ,jotka työskentelevät esimerkiksi työllisyyspalveluissa ja sosiaalipalveluissa yhtenä tiimin jäsenenä.
Molemmat ovat hyödyllisiä ja tärkeitä tutkintoja, enkä osaa valita niistä toista yli toisen. Tärkeää ja arvokasta työtä tekevät niin sosionomit kuin sairaanhoitajatkin.