Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosionomi vai sairaanhoitaja, kumpi hyödyllisempi amk-tutkinto?

Vierailija
26.01.2018 |

Sosionomi vai sairaanhoitaja?

Sosionomi vai sairaanhoitaja, kumpi hyödyllisempi amk-tutkinto?

Vaihtoehdot

Kommentit (149)

Vierailija
21/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja on yksi maailman hienoimpia ammatteja. Ja sairaanhoitajan tulee osata kyllä sosionomin juttuja, eli helposti pystyy korvaamaan sosionomia.

Vierailija
22/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomit tekee monessa paikassa lähihoitajan töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saikkareille tarjolla usein vuorotyötä, sosionomi voi saada säännöllisen päivätyön.

Juuri näin. Itseäni kadutti ammatinvalinta, kun sairaanhoitajana en saanut mistään päivätyötä, kun lapset oli pieniä. On ne tietysti nytkin vielä pieniä (7-12 v). Yövuoroa en pysty tekemään, joten hyvin paljon on iltaa. Jakauma noin 30% aamuvuoroja klo 7-15 ja 70% iltavuoroja klo 14-22. Viikonloppuisin on myös ns. välivuoroja klo 11-19. Tein pelkkää keikkaa hoitovapaalla, mutta ne oli käytännössä aina iltavuoroja (koska vakkarit vaihtoivat itselleen aina aamun jos joku sairastui aamusta). Jos nyt valitsisin, niin ehdottomasti ammatti, jossa on toiveita löytää päivätyö.

Vierailija
24/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajalle on enemmän töitä tarjolla. Sosionomeilla on nyt jo huonommat mahdollisuudet löytää oman alansa töitä, ja nämä mahdollisuudet saattavat vain kaventua tulevaisuudessa - esim. sosionomien lto-pätevyts on nyt jo vaakalaudalla.

Vierailija
25/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi työllistyy heikommin yksityiselle puolelle, vaikka palkkarahat tietysti näissä ammateissa tulevat lähes aina verovaroista.

Vierailija
26/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin missä? Sosionomina ihmettelen näitä väitteitä. Joo, päiväkodissa on lähihoitajia, sosionomeja ja lastentarhanopettajia, mutta ei ne työtehtävät nyt tismalleen samoja ole, tehtäväkuvauksestahan se riippuu. Vanhusten puolella voi olla sosionomi tai sairaanhoitaja, joka osallistuu hoitoon lähihoitajan työparina, mutta yleensä jokainen ammattiryhmä tekee työtä omalla ammatillisella otteella. Ainakin itse olen vastannut aiemmin työurallani viriketoiminnoista hoitotyön ohella. Se viriketoiminta on laaja käsite, sisältäen asukasviihtyvyyden edistämistä, yhteisöllisten tapahtumien suunnittelua/järjestämistä, oppilaitosyhteistyötä, kaverikoirien vierailujen järjestämistä sekä itse ohjattuja tuokioita, kuten laulutuokiot, leivontaa, bingoa jne.

Vierailija
27/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa riippua siitä, mikä kiinnostaa. Jos kiinnostaa ihmisten auttaminen, muttei varsinaisesti hoitaminen, niin sosionomin tutkinto taitaa olla helpompi tie. Esim. kehitysvamma-alalla tarvitaan enemmän ohjauksellisia taitoja kuin sairaanhoidollisia. Samoin sosiaalitoimen töissä (sosiaaliohjaajat esimerkkinä). Tunnen kyllä yhden nuorten työpajaohjaajan, joka ei ole sosionomi vaan sh. Hänellä ne omat henk.koht. ominaisuudet sopivat nuorten työpajalle. Kuinka paljon hän sitten voi käyttää työssä omaa koulutustaan (sh), tuskinpa paljonkaan.

Vierailija
28/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja on ehdottomasti työllistävämpi tutkinto. Toki valitset oman kiinnostuksesi mukaan. 

Vierailija
29/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin missä? Sosionomina ihmettelen näitä väitteitä. Joo, päiväkodissa on lähihoitajia, sosionomeja ja lastentarhanopettajia, mutta ei ne työtehtävät nyt tismalleen samoja ole, tehtäväkuvauksestahan se riippuu. Vanhusten puolella voi olla sosionomi tai sairaanhoitaja, joka osallistuu hoitoon lähihoitajan työparina, mutta yleensä jokainen ammattiryhmä tekee työtä omalla ammatillisella otteella. Ainakin itse olen vastannut aiemmin työurallani viriketoiminnoista hoitotyön ohella. Se viriketoiminta on laaja käsite, sisältäen asukasviihtyvyyden edistämistä, yhteisöllisten tapahtumien suunnittelua/järjestämistä, oppilaitosyhteistyötä, kaverikoirien vierailujen järjestämistä sekä itse ohjattuja tuokioita, kuten laulutuokiot, leivontaa, bingoa jne.

Ja viriketoimintaa vartn eli ts. seuraneidiksi tarvitaan 3,5 ammattikorkeakoulututkinto? :D

Vierailija
30/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja viriketoimintaa vartn eli ts. seuraneidiksi tarvitaan 3,5 ammattikorkeakoulututkinto? :D

Virikkeitä varten on erikseen mm. matkailupalveluiden tuottaja tutkinto :D

Vierailija
31/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sh

Vierailija
32/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajalle on enemmän töitä tarjolla. Sosionomeilla on nyt jo huonommat mahdollisuudet löytää oman alansa töitä, ja nämä mahdollisuudet saattavat vain kaventua tulevaisuudessa - esim. sosionomien lto-pätevyts on nyt jo vaakalaudalla.

Laskepa itse todennäköisyydet tälle, kun jo nyt lastentarhanopettajista on isoa pulaa.

Vierailija
33/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskepa itse todennäköisyydet tälle, kun jo nyt lastentarhanopettajista on isoa pulaa.

ÿliopstossa voi taada osaamista

Vierailija
34/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut vastaan sosiaaliohjaajia, joilla olisi sh -tutkinto.

Eikä lastenkodeissakaan ole tullut vastaan sairaanhoitajia, kuin heidän omassa vakanssissaan lastenkodin sairaanhoitajana.

Vierailija
35/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÿliopstossa voi taada osaamista

Niin voi. Vaan eivätpä taida nytkään riittää.

Vierailija
36/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja on hyvä duunariammatti. Sosionomi huuhaata.

Huuhaata? Sosiaalityön ammatilainen.

No ei ole. Sosiaalityöntekijä ovat yliopiston käyneitä maistereita. Sosionomi on sosiaaliohjaaja tai perhetyöntekijä.

Vierailija
37/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomin tutkinto on mielenkiintoinen ja antaa mahdollisuuksia moneen erilaiseen työhön.Sh:n työ on melko rankkaa ja myös opiskelu rankkaa.Sen takia opiskelen sosionomiksi .Aion myös jatkokouluttautua. Meidän opettajat ei tunne ketään valmistunutta, jolla on ongelmia saada töitä. Tutkinto ei ole huuhaata. Ne jotka niin väittää niin menkää itse opiskelemaan.Moni tosiaan saattaa haluta kuitenkin jatkokouluttautua esim.psykoterapeutiksi.

Vierailija
38/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SH.

Vierailija
39/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sairaanhoitajat valittaa palkoistaan. Olen sosionomi, sosiaaliohjaajana kunnalla, eli periaatteessa sosiaalityötä teen. Palkka (päivätyö, ei vkl), omalla työhuoneella ja liukuvilla työajoilla 2650. Ei kokemuslisiä.

Mikä se sh:n peruspalkka päivätyössä sitten on? Ilmeisesti huonompi reilusti, kun aina siitä valitetaan?

Vierailija
40/149 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosionomi rikosseuraamuspuolella. Käytännössä kaitsen ehdonalaisvankeja ja koordinoin yhdyskuntaseuraamuksia. Olen myös ollut vankilan kuntoutusosastolla. Olen esimerkiksi perehtynyt seksuaalirikollisuuden uusiuntarikollisuuden vähentämiseen.

Mutta taitaa olla ihan turhaa työtä tämä, kommenteista päätellen.