Almiron Peptiä käyttäneet, auttakaa!
Olemme aloittamassa vauvalle Almiron Peptiä eikä apteekista saanut tarpeeksi tietoa korvikkeen valmistuksesta. Juoma tehdään siis keitettyyn ja jäähdytettyyn veteen. Muutama kysymys on auki:
- Kauanko keitetty vesi säilyy käyttökelpoisena keittämisen jälkeen?
- Missä tätä keitettyä vettä pitää säilyttää? Huoneenlämmössä vai jääkaapissa? Mikroon sitä ei saa kuulemma laittaa, apteekissa sanoivat, eli ymmärsin, että juoma pitää tarjoilla huoneenlämpöisenä ja siten säilyttää huoneenlämmössä.
- Miten juomaa tarjotaan matkalla, kun se pitää sekoittaa vasta juuri ennen käyttöä?
- Milloin aina keitätte veden esim. seuraavan päivän tarpeita varten? Sitähän pitää tehdä ennakkoon, koska kun vauvalla tulee nälkä, eihän siinä enää ehdi keittää ja jäähdyttää.
Kumma ettei Yliopiston apteekissakaan tienneet näitä asioita, kun kysyin, ja huomenna pitäisi aloittaa käyttö.
Suurkiitos, jos joku kertoo kokemuksistaan!
Kommentit (7)
Päivisin keitän vettä pari kolme kertaa ja säilytän keitettyä vettä joko jonkin aikaa huoneen lämmössä suoraan tuttipulloissa tai jos on kyse pidemmästä ajasta, niin laitan pullot jääkaappiin. Sitten vain vesi mikroon ja korvikejauhe sekaan ja voimakasta ravistusta.
Matkalla ja öisin keitän tuttipulloon valmiiksi vettä esim. noin 70 ml (säilytän sitä yön ajan sängyn vieressä) ja lisään sitten ruokailuhetken tullen termospullosta kuumaa vettä sopivan määrän, yht. noin 120 ml (jonka olen laittanut puhtaaseen termariin suoraan puhtaasta vedenkeittimestä). Ja tähän hieman kädenlämpöä lämpimämpään veteen sekoitan korviketta sopivan määrän. Sitten vain todella voimakas ravistus ja juoma vauvalle.
Olen saanut HUS:n iho- ja allergiasairaalan hoitajien siunauksen tälle tavalle. Sairaaloissahan hoitajat keittävät koko vuorokauden annoksen etukäteen valmiiksi jääkaappiin ja sieltä sitten kaatavat tuttipulloon ja lämmittävät mikrossa. Eli kyllä näistä ohjeista voi VÄHÄN joustaa, vaikka elintarvikeviraston uusien ohjeiden mukaanhan korviketta saisi valmistaa vain kerta-annoksen.
Poika juonut Almironia n 6,5 kk iästä saakka. Koko ajan olen valmistanut Amlironin kylmään raanaveteen. Poika ei siis suostu juomaan lämmintä maitoa. Ikää nyt 8 kk.
Mutta jos vauvasi on vasta ihan pieni, vesi täytyy keittää. Sitten kun aloitetaan kiinteät ruoat, juomavettä ei tarvitse keittää.
Matkoilla ym. otan toiseen pulloon veden raanasta ja toiseen pulloon jauheen. Sitten vain yhdistän ne ja juoma on valmis.
Mä laitan keitettyä vettä sen yhden annoksen verran tuttipulloon ja sen pullon kylmään hanaveteen pieneen kattilaan. On käyttövalmista jossain viidessä minuutissa, yleensä mä kyllä onnistun jäähdyttämään sen liian kylmäksi...
Matkalle otan mukaan valmiin annoksen jauhetta toiseen tuttipulloon ja veden toiseen, helpompaa ja hygieenisempää kaataa vesi sinne jauhepulloon kun räpeltää mittojen ja jauheiden kanssa.
Niitä saanee myös apteekista.
Totutteluvaiheessa lisäsin juoman sekaan vajaan 1/4tl hedelmäsokeria (90 ml:iin vettä), näin vauva huoli liuoksen paremmin. Parin vkon jälkeen sokeria ei enää tarvittu.
Itse keitän veden 2x vrk:ssa ja säilytän huoneenlämmössä.
Veden lämmitän mikrossa ja sekoitan vasta sitten juoman. Yöksi laitan veden jo valmiiksi tuttipulloon odottamaan.
Kaupunkireissua tms. varten keitän veden juuri ennen lähtöä, säilyy tuttipullossa riittävän lämpimänä jonkin aikaa. Jauhetta &mitan otan mukaan pakasterasiaan ja sekoittelen sotkut kahvilassa tms.
Minä keitin aina vettä kannuun jossa vesi sitten jäähtyikin.Poika ei tykännyt huoneenlämpöisestä joten aina käytin vettä vähä aikaa mikrossa ja sitten sekotin jauhon.Matkalla kannattaa käyttää termospulloa,kun vesi on jähtynyt sopivaksi,kaada termariin ni ei ole liian kuumaa kun sekotus pitää tehä.
minulla vesi oli aina pöydällä ja max vuorokausi
Meillä vesi on vedenkeittimessä jossa jäähtyy lähes sopivaksi. sitten termariin, josta reissussa ja yöllä on hyvä ottaa juuri sopivaa vettä. Reissuus olen pakannut sopivan määrän jauhetta pieneen muovipurkkiin, mistä kippaan sen veteen ja mielestäni almironin käyttö on helpompaa kuin purkkikorvikkeiden. Olen lämmittänyt jo keitettyä vettä mikrossakin. Meille sanottiin että pääkaupunkiseudun vesi on niin puhdasta että kylmää raanavettä voi lämmittää mikrossa ja tehdä maidon siihen, mutta toistaiseksi olen veden keittänyt. Keittäminenhän on puhdistusta varten.