Vanhustyön vapaaehtoinen kysyy: onko tällaisestä käytöksestä normaalia ahdistua?
Teen vapaaehtoistyötä yksinäisten vanhusten parissa erään järjestön kautta, käyn heidän kotonaan jutustelemassa ja toimin tarvittaessa esimerkiksi ulkoilu- ja asiointiapuna. Muuten kaikki on sujunut hyvin, mutta yhden noin 75-vuotiaan miehen käytös epäilyttää. Viimeksi kyläillessäni hänen luonaan ohjasi hän minut makuuhuoneeseensa, istahti sängylleen ja kehotti tulemaan viereen. En totellut. Makuuhuoneeseen menolle ei ollut mitään perustetta, yhtä hyvin olisimme voineet olla olohuoneessa tai ruokasalissa (pienestä kerrostaloasunnosta kyse). Sitten ohittaessani hänet toisessa tilassa kapealla käytävällä hän tarttui minuun niin, etten päässyt jatkamaan kulkuani. Otti kädestäni ja muistaakseni reidestänikin kiinni ja antoi jonkun puolihalauksen tapaisen – ihan yhtäkkiä. Koin/koen käytöksen hieman ahdistavana, mutten ole varma, ylireagoinko. Mitä mieltä av-raati on? Pitäisikö asiasta ilmoittaa järjestön henkilökunnalle? Mies on täysin normaalijärkinen, ei muistivaikeuksia tms.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa ylireagointia tässä keskustelussa.
Niiiiin aivan kauheaa ylireagointia, ihmiset sanoo että saa tuntea tunteensa ja kannustaa meneen juttelemaan muille jotta hänen ei ole pakko mennä takaisin käpälöitäväksi tai saa toisen vapaaehtoisen mukaansa ..
Aivan kamalaa.
Hirveää.
Siis monumentaalista ylireagointia.
Ps. Tää on sit sarkasmia jos et tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te jotkut naiset ette sitten siedä yhtään mitään noine metoo touhuinenne. Sormet poikki käpälöjiltä jos ei sanaa uskota, mutta tuskinpa olette kovin ponnekkaasti sanoneetkaan.. Näitä akkoja on nähty. Kasvattakaa munat!
N 35
Kiva vähättelevä asenne sulla metoo kampanjaan ja samalla vielä muihin naisiin.
Olen kuvainnollisesti "kasvattanut pallit" eli ahdisteloille sanon kärkkäästi takaisin, mutta minun luonteeni on sellainen että on muutenkin taipumus siihen. Mutta en ole yhtä tunteeton idiootti ja mene toisiin suhtautuun vähättelevästi jotka on ujompia ja arempia. Väärä käytös ei muutu hyväksytymmäksi vain siksi että uhria pelottaa tai arastuttaa ponnekkaasti toista kieltää.
Kosketuksella on eroa, eräs vanha ihana pappa aina sanoi minä taputan tyttöjä pyllylle, saanko ja taputti, totesi että pappansa jo sanoi, että etupuolelle ei tyttöjä saa taputella, toiset kokivat tämän häiritsevänä ja kauniisti sanoivat, etteivät tykkää ja pappa lopetti. Minulle taas tuli mieleen oma pappa, joka hellästi taputti pyllylle kun aamulla oli kouluun lähettämässä, enkä olisi halunnut mennä, nonii alapas lapsuttas koulua kohti.
Apn tapauksessa ihmettelen, mikä vanhus on 75v? Toiseksi, en menisi enää yksin, omituista käytöstä, ties mitä on seuraavalla kerralla vastassa.
Noin ketterä ukko voisi lähteä kotoaan ihmisiä tapaamaan, ei hänelle tarvitse viedä viihdykettä kotiin.
Kun kerrot sua hyvin mahdollisesti vähätellään eikä asiaan suhtauduta asiallisesti, metoo kampanja tuli tarpeeseen. Sun pitää itse yrittää pitää omia puoliasi ja tarvittaessa vaikka lopettaa vapaaehtoistyö.Nainen jää yleensä aina yksin seksuaalista häirinnän kanssa.Sen takia häirintä on ollut mahdollista suuressa mittakaavassa. Siihen ei ole puututtu.Naisten vaientaminen on mahdollistanut häirinnän jatkumisen.
Vierailija kirjoitti:
Oho, yllättäviä vastauksia. Olin melko varma, että tilanteen "kauheus" on enemmän omassa päässäni (seksuaalisuus tavallista herkempi asia aiempien huonojen kokemusten vuoksi). Ilmeisesti ei. Nyt mietin kuitenkin, kävisinkö paikalla vielä kerran ja sen jälkeen tekisin päätöksen, jatkanko vai en – vai ilmoitanko saman tien ohjaajille, etten tahdo miestä enää tavata. Hävettäisi, jos he eivät pitäisikään tilannetta vakavana vaan minua vain liioittelevana tai pahimmassa tapauksessa draamanhaluisena. Oikeastaan hävettää ylipäätään ilmoittaa tämän kaltaisesta ahdistelusta, mikä valitettavasti lienee melko yleistä :/
Omista rajoista pitää ehdottomasti pitää kiinni tuollaisissa tilanteissa. Me naiset alamme liikaa syyttää itseämme, vaikka tilanne olisi aivan sopimaton!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te jotkut naiset ette sitten siedä yhtään mitään noine metoo touhuinenne. Sormet poikki käpälöjiltä jos ei sanaa uskota, mutta tuskinpa olette kovin ponnekkaasti sanoneetkaan.. Näitä akkoja on nähty. Kasvattakaa munat!
N 35
Siis..."ette siedä mitään" -> pitäisi sietää koskettelua, mutta kuitenkin "kasvattakaa munat ja sormet poikki" -> ei pidä sietää koskettelua. Which is it?
N 35