Ärsyttää kun kissa mäkättää naapureille
Asumme siis kerrostalossa. Kissa istuu koko ajan ikkunassa ja tuijottaa pihalle, aina kun joku naapuri tulee ulos tai on ylipäätään näkyvissä, kissa aloittaa kovaäänisen mäkätyksen. Pahinta tämä on silloin kun aamulla pihalla näkyy paljon lapsia ja äänet kuuluu osittain sisään. Huolestuttavampaa tästä tekee se, että kissa ei tee juuri muuta. Yritin ehkäistä mäkätystä laittamalla sälekaihtimet mutta kissa tunkee niiden taakse että näkisi ulos. Ja minua myös alkaa ärsyttämään jatkuva mäkätys, nytkin se mäkättää tuossa. Onneksi se sentään yöksi rauhoittuu.
Onko muilla kerrostalokyyliä lemmikkinä ja jos on niin oletteko saaneet hillittyä millään?
Kommentit (46)
Täytyyhän kissalla jotakin ajankulua olla! Jos tuokin ajanviete viedään, saattavat tapettisi olla vaarassa. Anna siis kissasi katsoa pihan tositelevisiota ja kommentoida sitä tavallaan. Mjäh!
Meillä kissat säkättää. Linnuille. Ja saavat todellakin tehdä sitä jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkätys?😂
tämä. Ja joo, meilläkin kaikki pihan tapahtumat kommentoidaan noin.
Hauska ääni!
nro 2
Kissalla on satoja (en edes valehtele) leluja, palloja ja aktiviteetteja sisällä, sekä kissaseuraa. Eli en halua kieltää kissan elämästä ainoaa viihdykettä. Haluaisin vain että kissa olisi edes sen pari tuntia päivästä mäkättämättä ja pitäisi vaikka seuraa toiselle kissalle (jonka hankin alunperin kyylän seuraksi osittain vähentämään mäkätystä). Nyt toinen kissa saa leikkiä yksinään. Onneksi ne öisin nukkuu yhdessä :)
Ap
Anna suloisen kisun vaan katsella ulos ikkunasta. Tietävätpähän naapuritkin paikkansa.
Ei sitä kuljeskella miten sattuu, sinun kissasi on valvova silmä. Rispektit kunnon kisulle.
Et kyllä laita mitään näköestettä, anna kissan olla pomo ja vahtia reviiriään.
Muutaman kerran olen myös havainnoinut tuota tapahtuvan, kun kissa näki lintuja parvekkeen kaiteella olevalla lintulaudalla. Oli aika hassua ja yllättävää. Aika jännä, että ihmisille tekee ap:n kissa sitä. En osaa kyllä sanoa mistä johtuisi. Täysin mutulla, että hieman "mökkihöperyyttä", stressiä ehkä? Luulisin, että rento kissa ei jaksaisi paljoa välittää vahdata ja "mäkättää". Onko sillä kissakaveria, vai yksinään?
Käytkö kissan kanssa koskaan ulkona jaloittelemassa? Toki, kokemuksena, että kerrostalokissa sai valjaissa ulkoilla, oli aina maukumassa ulos.
Koko päivän ikkunassa!? Eli sillä ei ole mitään muuta tekemistä. Leluja? Piilopaikkoja? Lajikavereita? Leikitkö kissasi kanssa? Pääseekö valjaissa ulos?
Tulisit itsekin hulluksi jos kaikki virikkeesi rajoittuisivat ikkunasta tuijottamiseen kissalle kun on luonnollista tutkia ympäristöä ja saalistaa, se on koodattu kissan dna:han eikä sitä voi muuttaa.
Ollaan kokeiltu kissan kanssa ulkoilua, mutta se ei vaikuta tottuvan siihen ollenkaan. Kun menemme ulos niin se haluaa heti takaisin sisään ja jos en kanna sitä niin se jää raapimaan ovea. Sitten kun olen kantanut sen kunnolla pihalle, eli pois rapun edestä, alkaa semmoinen omituinen kurlaava ulina ja se yrittää kiivetä jalkaani pitkin päähäni. Heti kun päästään sisään, se menee mäkättämään. Yritin alussa päivittäin noin kuukauden ajan totuttaa kissaa ulkoiluun mutta se ei vaan tykkää.
Ap
Ap, mukava kuulla, ettei piha-tv olekaan kissasi ainoa ajanviete ja kaverikissakin löytyy huushollista. Hienoa! 21
Koiraihmisenä en ymmärrä miksi kissan täytyy olla jokin valtias talossa, eikä mitään saa estää. Jos mäkätys oikeasti haittaa, niin miksi ikkunaa ei voi pariksi tunniksi peittää ja ohjata kissaa toisiin toimiin? Eihän se kissa siitä rikki mene, jos kaksi tuntia koittaa jotain muuta päivässä? Vatsinkin kun on toista kissaa ja miljoonaa lelua.
Ihminen voi estää epätoivotun käytöksen ja ohjata toisiin toimiin. Pikkuhiljaa. Ei mikään ehdoton lopun elämää jokainen ikkuna teipattu -ratkaisu.
Mäkätys? Mun vanhempien kissa tekee sellasta, miten sitä kuvailis? Mä-ä-ä-äämjäääyy ääntä. Esim linnuille.
Kissojen säksätys johtuu niiden turhautumisesta. Ne näkevät lintuja mutta eivät voi koskaan saada niitä kiinni ikkunasta johtuen. Se on kissojen refleksin omaista toimintaa.
Kissa on kissa ja kissa on niin söpö eläin, että sen ei ole tarvinnut fiksuuntua ollakseen suosittu, niinkuin koiran.
Sen sijaan että haluat muuttaa kissasi käytöstä, muuta omaan suhtautumistasi. Opettele nauttimaan mäkätyksestä. Tai pane radio auki, ettet kuule.
Oi kuinka söpöä <3 meidän pikku riiviö myös murisee lumiauroille ja jäteautoille :D <3 Valjaissa ulkoillessaan mäkättää/säksättää usein linnuille
Tässä syy kissan käkätykselle:
Tässä lisää käkätystä:
Musta jotenkin tosi suloinen tapa. Miten joku voi ärsyyntyä tuollaisesta. 🤗
Lisää ääninäytteitä, jos jollekin on jäänyt epäselväksi, mitä kissan mäkätys tai käkätys tarkoittaa:
Mä olen kuullut tuotta kissan saalistusääntä tsäkätykseksi kutsuttavan :D
Meidän kissa istuu tälleen pihalla ja murisee ohimeneville autoille :DDD
http://t.fod4.com/t/61b6c3dc0d/c640x360_19.jpg
Tuo kuva ei siis ole meidän kissasta, mutta meidän kissa on melkein saman näköinen ja istuu kaiteella juuri tuolla tavalla :D
Kissan äänistä puheenollen, minusta kissan hauskin ääni on se "kurr" :D
Mitä se tarkoittaa?
Kissa ei sovi kerrostaloon. Sitä täytyy ulkoiluttaa sitten valjaissa jos lemmikin hankkii noin luonnottomaan elinympäristöön.
Kissalla on tylsää ja se stressaantuu josta seuraa käytöshäiriöitä kun sillä ei ole tarpeeksi tekemistä. Älä nyt ainakaan estä sitä näkemästä ulos mutta jos haluat käytöshäiriöisen elukan niin siitä vain.
Lisää virikkeitä jos kissalla ei ole kaveria.