Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään Oulun Yliopistossa kauppatieteitä

Vierailija
15.04.2006 |

opiskelevaa/valmistunutta? Millainen yo-todistus sinulla oli ja mitkä pisteet sait pääsykokeista? Eli kuinka helposti pääsee sisään? Kuinka kauan luit pääsykokeisiin?

Entä sitten itse opiskelu. Kuinka hyvin voi tehdä esim töitä samalla? Voiko jo eka vuonna yhdistää opiskelun ja työn? Millaista opintotukea saa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

väärin, menettää yhden pisteen. Ja jos ei vastaa mitään, se on 0 pistettä. Minulla itsellä ei ole kokemusta kauppatieteen kokeesta mutta hyvä ystäväni on hakenut sinne 2 kertaa. kirjoituksien jälkeen ei tärpännyt mutta vuoden lukemisen jälkeen pääsi sisään.

Työn teko yo-opintojen yhteydessä ei ole mahdotonta mutta rankkaa se on. Ainakin ennen töiden hankintaa kannattaa katsoa miten opinnot sujuu ja voisihan olla fiksuinta aloittaa työt vasta toisena vuotena kun on saanut perusopinnot käyntiin. Kyllä sillä pelkällä opintotuella+asumislisällä pärjää juuri ja juuri jos oikein sinnittelee. (jo on tosi varaa joskus bilestääkin..) Itse opiskelen samassa yliopistossa luonnontieteellisen puolella ja olen grudua vaille valmis, joten vähän on jo kertynyt tietoa yo-opiskelusta.

hae ihmeessä opiskelemaan jos ala kiinnostaa!!!

kovalla ja huolellisella lukemisella pääset varmasti sisälle!!

niin ja ainakin mulla on tuo opintotuki tällä hetkellä 233,15 eur (joka jää käteen kun otetaan 10% veroja). Asumislisäänhän vaikuttaa vuokran suuruus, joten sen suuruutta en muista enää, mutta asuin itse opiskelija solussa ja vuokra ei ollut tosiaankaan suuri.

Vierailija
2/7 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksikössä (tradenomi) ja olisi varmaan jatkanut siellä ellei olisi ylkkärin kanssa tärpännyt.

t. se nro 3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
4/7 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kiinnostusta kyllä löytyy, mutta näin " vanhoilla päivillä" (lue yli 30v) hirvittää vähän opiskelu. Ja se, miten taloudellisesti pärjäisi. Asumistukea kun ei taida omistusasuntoon saada...

Eli käsitin sen, että eka vuoden jälkeen voisi olla mahdollista jo olla hyvinkin töissä? Mut sitten taas valmistuminen viivästyy..

ap

Vierailija
5/7 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka töitä tekisikin. (ajattelin sinun olevan parikymppinen joten siksi varoittelin, sillä tuon ikäisillä tahtoo tuo juhliminen yms viedä paljon aikaa ja siinä on hankalaa yhdistää, työ, opiskelu ja opiskelijaelämä)

Itse olen tällä hetkellä 25 ja olen yhden pojan äiti ja olen siis pitänyt opiskelujeni välissä vuoden äitiyslomaa ja silti olen valmistumassa yhtä aikaa kuin opiskutoverini. Rankkaa on välillä, mutta oikealla asenteella ja miehen patistuksella tästä on selvitty.

Meillä on myös omistusasunto ja miehen tulojen perusteella emme saa asumistukea. HUOM! kun on omistusasunto, on mahdollisuus hakea asumistukea; opintotukeen kuuluvaa asumislisää ei saa.

Kelan sivuilta löytyy tietoa noista asioista.

Vierailija
6/7 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opinnothan on nyt porrastettu; ensin suoritetaan kandin tutkinto ja sitten maisterin. Eli ohjeelliset ajat on; kandi 3 v ja maisteri 5 v. Ja ainakin mitä on noiden nuorempien opiskelijoiden kanssa jutellut, nyt on helpompi pysyä aikataulussa kuin ennen ja tukea opiskeluun saa erillä lailla kun jokaiselle tehdään henk. kohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS) eli tuskin tuo töissä olo paljoa valmistumiseen vaikuttaa.

tsemppiä!

Vierailija
7/7 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi