Hedelmäsoseet vauvalle
Mikä siinä on et niitä ei tehdä itse? Maailmanhelpointa kuoria ja soseuttaa. Tai vihannessoseet.. miksi ostaa pilttiä? En ymmärrä. Minulla on minikattila jossa teen 1-2 annosta vauvoille aina tuoretta.
Kommentit (38)
Katsos näin lapsi opetetaan pienestä asti teolliseen ruokaan. Ei tarvitse vanhempien koskaan itse valmistaa syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole aikaa/jaksamista/osaamista. Lisäksi piltit ym ovat loistavia matkoilla ja kyläily reissussa.
Lapsia jaksetaan tehdä, mutta sitten ei olekaan aikaa/jaksamista ruokkia niitä.
On totta, että soseita on helppo tehdä. Tosin joistain hedelmäsoseista tulee helposti hyvin vetisiä, kuten kypsistä päärynöistä tehty sose. Voihan ne toki itsekin suurustaa. Myös banaanilla saa vähän vetisyyttä taitettua. Kaupan soseet ovat usein suurustettu tapiokatärkkelyksellä. Itsekin tosin käytin kodin ulkopuolella usein valmissoseita helppouden vuoksi. En jaksanut aina sitä eväsrasioiden kuljettelua.
Sen ymmärrän. Luin jotain blogia kun siinä mentiin raha edellä. Ja kommenteissa oli moni joka teki vihannessoseet mutta ei hedelmä. Miksi? Liian vaikeaa? Se hedellmähän on kaikista nopein ja helpoin. Itse teen niin että mullekin riittää jugurttiin yms. Suosittelen.
Aikaahan se ei vie paljon mitään. Laiskuutta.
Matkoilla.. pidemmillä itse syöttäisin myös pilttiä. Muutaman päivän reissut on menty omilla eväillä. Talvikelillä säilyy hyvin.
Tuntuu vaan niin oudolle syöttää vauvalle lihaa joka säilyy huonelämmössä kun en sellaista itse söis. Samoin jauheesta tehdyt maidonkorvikkeet. Yäk
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärrän. Luin jotain blogia kun siinä mentiin raha edellä. Ja kommenteissa oli moni joka teki vihannessoseet mutta ei hedelmä. Miksi? Liian vaikeaa? Se hedellmähän on kaikista nopein ja helpoin. Itse teen niin että mullekin riittää jugurttiin yms. Suosittelen.
Aikaahan se ei vie paljon mitään. Laiskuutta.Matkoilla.. pidemmillä itse syöttäisin myös pilttiä. Muutaman päivän reissut on menty omilla eväillä. Talvikelillä säilyy hyvin.
Tuntuu vaan niin oudolle syöttää vauvalle lihaa joka säilyy huonelämmössä kun en sellaista itse söis. Samoin jauheesta tehdyt maidonkorvikkeet. Yäk
Eikä tarkoitus ollut hyökätä eikä mollata. Jokainen kasvattaa oman jälkeläisen.
Ihan uteliaisuutta että mikä niissä hedelmissä mättää:D
Ap
Tosiaan kuka ostaa SOSEUTETTUA BANAANIA?
Hätävararuokana nuo tietty ovat ok., mutta ei mun lapselle kelvannut. Eipä sitten kelvannut pizza ja hampparitkaan, kun oli tottunut kotiruokaan. Oppi tosin niitäkin syömään herkkuina hiukan vanhempana. :D
Vierailija kirjoitti:
Katsos näin lapsi opetetaan pienestä asti teolliseen ruokaan. Ei tarvitse vanhempien koskaan itse valmistaa syötävää.
Tavallaan totta. Oma lapsi oli allerginen ja tein kaikki itse. Yksinkertaisia ja luomusoseita ja kaikki muutkin ruuat. Ei lihaliemikuutiota tai muita lisäaineita.
Nyt on ongelma kun hänen mielestään kaikissa valmisruuissa on joku Outo sivumaku. Koluruuassa maistuu sama sivumaku. Lapsi syö kaikkea eikä ole nirso, muuten. Ei olisi kannattanut totuttaa puhtaaseen, tuoreeseen luomuruokaan.
Voi kun olet täydellinen äiti, aina te supermammat jaksatte samasta asiasta.
Niin, ja itse annan purkkiruokaa siitä syystä, että vauva ei yksinkertaisesti syö oma tekemiä. Tarjotaan kyllä monesti, mutta kai tuo on jo lapsesta päättänyt että eineksillä mennään ja ärsytetään vauvapalstaa :-)
Vierailija kirjoitti:
Mikä maitojauheesta tekee pahaa? Säilyyhän tavallinenkin korvike huoneenlämmössä jos on arvaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan totta. Oma lapsi oli allerginen ja tein kaikki itse. Yksinkertaisia ja luomusoseita ja kaikki muutkin ruuat. Ei lihaliemikuutiota tai muita lisäaineita.
Nyt on ongelma kun hänen mielestään kaikissa valmisruuissa on joku Outo sivumaku. Koluruuassa maistuu sama sivumaku. Lapsi syö kaikkea eikä ole nirso, muuten. Ei olisi kannattanut totuttaa puhtaaseen, tuoreeseen luomuruokaan.
Mäkin olen pääsääntöisesti tehnyt kaikki vauvanruuat (tosin enemmän sormiruokaa), mutta eivät mun lapseni ole kumpikaan valittaneet, että päiväkodin tai koulun ruuassa olisi outoja sivumakuja. Eli ei ole vielä tullut eteen, että "puhtaan luomuruuan" tekemisestä olisi ollut haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja itse annan purkkiruokaa siitä syystä, että vauva ei yksinkertaisesti syö oma tekemiä. Tarjotaan kyllä monesti, mutta kai tuo on jo lapsesta päättänyt että eineksillä mennään ja ärsytetään vauvapalstaa :-)
Siis aloititte purkkiruualla ja nyt mietitte miksi ei itsetehty ruoka kelpaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luin tuon viestin pariin kertaan, eikä siinä missään kerrottu, millä ruualla on aloitettu.
Mäkin tiedän lapsia, jotka ovat nirsoilleet omatekemille ruuille, mutta purkkiruuat ovat kelvanneet. Syynä on tasalaatuisuus. Purkkiruoka on aina saman makuista. Esim. veljeni nuorempi lapsi on tällainen. Vanhemmat kyllä mielellään olisivat tehneet lapselle soseet/sormiruuat itse, mutta kun ne eivät kelpaa. Lapsi syö edelleen tosi huonosti ja erittäin valikoiden (tulee kohta kaksi), joten vanhemmille on tietenkin kaikkein tärkeintä, että lapsi ylipäätään syö. Isosisko oli aivan erilainen.
Ymmärrän, että jos tärkeintä on nostaa omat teot jalustalle, muiden kokemukset tuntuvat tekosyiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
What, kuka niin sanoi? Hiki hatussa väännettiin miehen kanssa ruokia, mutta kun vauva ei niitä suostunut syömään, kokeiltiin vielä kaupan kun joku sitä ehdotti. Ja onneksi kokeiltiin, vaikka aluksi olikin itsetuntoa alentavaa kun lukee näitä juuri tälläisiä viestejä, missä leimataan laiskaksi ja paskaksi mutsiksi.
Onneksi vauvan painokäyrät on nykyään tärkeemmät kun supermammojen mielipiteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luin tuon viestin pariin kertaan, eikä siinä missään kerrottu, millä ruualla on aloitettu.
Mäkin tiedän lapsia, jotka ovat nirsoilleet omatekemille ruuille, mutta purkkiruuat ovat kelvanneet. Syynä on tasalaatuisuus. Purkkiruoka on aina saman makuista. Esim. veljeni nuorempi lapsi on tällainen. Vanhemmat kyllä mielellään olisivat tehneet lapselle soseet/sormiruuat itse, mutta kun ne eivät kelpaa. Lapsi syö edelleen tosi huonosti ja erittäin valikoiden (tulee kohta kaksi), joten vanhemmille on tietenkin kaikkein tärkeintä, että lapsi ylipäätään syö. Isosisko oli aivan erilainen.
Ymmärrän, että jos tärkeintä on nostaa omat teot jalustalle, muiden kokemukset tuntuvat tekosyiltä.
Lapsen hyvin ja terveesti syöttäminen ei ole mitään omien tekojen jalustalle nostamista, vaan lapsen hyvinvoinnin varmistamista.
Btw, kaupan soseet voivat olla raaka-aineiltaan puhtaampia kuin soseet jotka tehdään itse ei-luomu -vihanneksista ja hedelmistä. Lastenruokien raaka-aineet kun on tarkemmin säädeltyjä mitä tulee torjunta-aineisiin yms. Jos siis haluaa tehdä itse niin kannattaa käyttää ainakin luomuraaka-aineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hyvin ja terveesti syöttäminen ei ole mitään omien tekojen jalustalle nostamista, vaan lapsen hyvinvoinnin varmistamista.
Taisit jättää suurimman osan viestistä lukematta tai sitten olet provo! Jos kyse on ensimmäisestä vaihtoehdosta, lue viestini ja kommentoi vasta sitten. Jos jälkimmäisestä, niin oikein hyvää illanjatkoa sinulle, ei ole oikein enempää kommentoitavaa!
Vierailija kirjoitti:
Btw, kaupan soseet voivat olla raaka-aineiltaan puhtaampia kuin soseet jotka tehdään itse ei-luomu -vihanneksista ja hedelmistä. Lastenruokien raaka-aineet kun on tarkemmin säädeltyjä mitä tulee torjunta-aineisiin yms. Jos siis haluaa tehdä itse niin kannattaa käyttää ainakin luomuraaka-aineita.
Et taida ymmärtää niiden purkkiruokien sisällöstä. Toki puhdasta ja kliinistä ovat, mutta ravinnollisesti aivan nollaa.
Meillä on babyn kanssa muutakin tekemistä kuin hengailla kotona tekemässä soseita.
Vuos vaihtuu, samat jutut jatkuu.... 🤔
Kaikilla ei ole aikaa/jaksamista/osaamista. Lisäksi piltit ym ovat loistavia matkoilla ja kyläily reissussa.