Ystävä varasti kihlasormukseni, annanko anteeksi?
Ystävälläni on vaikea tilanne elämässään. Pikavippejä ulosotossa n. 5000€, ero pitkäaikaisesta kumppanista ja asunto mennyt alta. Olen aina tarvittaessa tarjonnut hänelle yösijan ja ruokaa. Lisäksi käymme aina vuorollani saunassa. Nyt viimeksi saunaan mennessä riisuin sormuksen kuten tavallisesti. Ennen olen siis voinut luottaa ystävääni 100% joten en olisi ikinä uskonut että hän tekisi jotain tällaista. Hän oli aika humalassa sinä iltana ja kenties ottanut jotain muutakin. Saunoimme ja hän meni etukäteen pukeutumaan. Huomasin tietysti sormuksen hävinneen ja "etsimme" sitä yhdessä. Hänkin muka paniikissa tonki joka paikan läpi. Menimme sitten kotiini ja petasin hänelle vierassänkyä. Hän riisui vaatteensa ja sammui. Otin tapani mukaan likaiset vaatteet pesuun jotta hänellä olisi puhdasta vaatetta seuraavaksi päiväksi. Housun taskuja tyhjätessä löysin sormukseni. Kaikkeni olen yrittänyt tehdä hänen eteensä ja palkaksi sain tämän. Kiukuttaa ja harmittaa niin pirusti. Aamulla kerroin rehellisesti miten asia oli. Hän itki ja pyysi tuhanteen kertaan anteeksi. Käskin hänen kuitenkin lähteä, olin niin vihainen. Nyt en ole kuullut hänestä mitään lauantain jälkeen ja alan olla todella huolissani. Kaikesta huolimatta. Antaisitteko tilanteessani anteeksi? Hän oleskelee todennäköisesti erään narkomaani-miehen luona joka on vielä harhoissaan väkivaltainen. Hakisinko hänet luokseni? En kuitenkaan halua että hän pahimmassa tapauksessa kuolee.
Kommentit (27)
Hanki itsellesi uusia luotettavia ystäviä.
Minulle olisi kerrasta poikki tilanne. En pysty edes kuvittelemaan, että tuttavapiirissäni kukaan tekisi mitään vastaavaa.
Kuulostaa tapaukselta, joka ihan oikeasti vain ottaa ja ottaa. Onko tämä henkilö koskaan auttanut sinua, niin että on uhrannut joko aikaansa, vaivaa tai rahaa sinua auttaakseen ilman vastiketta. Jos vastauksesi on ei, niin olet yksipuolisessa hyväksikäyttöystävyydessä ja se tulee katkaista heti, vaikka toinen kuinka pyytelisi anteeksi. Jos vastaus on kyllä, niin mieti vielä.
Tuo suhde ottaa valtavasti, muttei tunnu antavan mitään. Mitä ilmeisimminkin autat häntä vain säälistä. Riippuvainen myy vaikka oman äitinsä surutta, siinä ei paljon ns. ystävien omaisuus paina.Voisin tilanteessasi auttaa häntä sen verran, että etsisin käsiini, antaisin turvakotien ja diakoniatoimiston yhteystiedot, mahdollisesti kassillisen ruokaa. Sitten ilmoittaisin etten voi tavata häntä enää koska joutuisin pelkäämään omaisuuteni puolesta. Halu hakea apua lähtee sitten hänestä itsestään ja siinä ei voi ulkopuolinen muuten auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Teet rikoilmoituksen ystävästäsi.
En itse lähtisi enää tuossa tilanteessa siihen, kun ap sai omaisuutensa takaisin. Ystävä tuntuu olevan jo niin pohjalle etten haluaisi aiheuttaa enää lisää vastoinkäymisiä.
Se pitää ihan itse kuule päättää ja kantaa vastuun päätöksestään sitten myös. Jos henkinen vastuunkanto on liikaa ja syyttäist itseäsi mikäli hänet tapettaisiin niin otat kotiisi takaisin.
Itse olen paljon valikoivampi ja muutenkin tunnekylmempi.
Anteeksi voi antaa, mutta eihän tuollaisen ihmisen kanssa kannata olla hirveästi tekemisissä. Alkoholia sammumiseen asti, muita päihteitä, velkoja?
Mun avokilla on kaveri joka varastaa toisilta. Kuulin yheltä tyypiltä ettei siihen kande luottaa ja eikä päästää kylään. Sanoin avokille tästä. Veti raivot ja alko vinkuu et miten kehtaat sanoo mu frendistä noin. Noh tää tyyppi tuli meille sit kylään sumpille. Laitoin 50e setelin, avaimet ja kahvikupin ikkunalaudalle ja otin siitä valokuvan... ennenku tää sankari tuli, niin lähdin käymään ostaa uutta rotsia. Palasin takas himaan ja seteli oli hävinny. Kysyin avokilta, että otitko tosta 50e setelin.. Sano, en ole ottanu enkä edes huomannu et tos oli sellanen raha.. Näytin sen kuvan kännykästä mis oli noi kamat ja seteli.. Nyt sit ei ollu seteliä enää. Avokille sanoin, että uskotko nyt et se sun sydänystäväs varastaa muilta. Koska se 50e ei varmasti leijaile itekseen täällä missään. Avokki laitto viestin sille, et ottiko rahaa... Ei tietenkään ottanut oli vastaus jne. Avokille totesin ettei toi sun frendis astu ikinä enää tähän asuntoon. No katkas välit siihen rosvoon.
En antaisi anteeksi. Jotenkin vielä voisin antaa anteeksi jos olisi jotain muuta vienyt, mutta kihlasormus, kaverin on täytynyt tietää että sillä on tunnearvoa. Jos tuollainen asia ei ole hänelle pyhä, niin ei ole mikään muukaan. En luottaisi enää ollenkaan ja luottamus on ystävyyden perusta.
Ei tuollainen ole ystävä. Varasti kerran, varastaa toisenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun avokilla on kaveri joka varastaa toisilta. Kuulin yheltä tyypiltä ettei siihen kande luottaa ja eikä päästää kylään. Sanoin avokille tästä. Veti raivot ja alko vinkuu et miten kehtaat sanoo mu frendistä noin. Noh tää tyyppi tuli meille sit kylään sumpille. Laitoin 50e setelin, avaimet ja kahvikupin ikkunalaudalle ja otin siitä valokuvan... ennenku tää sankari tuli, niin lähdin käymään ostaa uutta rotsia. Palasin takas himaan ja seteli oli hävinny. Kysyin avokilta, että otitko tosta 50e setelin.. Sano, en ole ottanu enkä edes huomannu et tos oli sellanen raha.. Näytin sen kuvan kännykästä mis oli noi kamat ja seteli.. Nyt sit ei ollu seteliä enää. Avokille sanoin, että uskotko nyt et se sun sydänystäväs varastaa muilta. Koska se 50e ei varmasti leijaile itekseen täällä missään. Avokki laitto viestin sille, et ottiko rahaa... Ei tietenkään ottanut oli vastaus jne. Avokille totesin ettei toi sun frendis astu ikinä enää tähän asuntoon. No katkas välit siihen rosvoon.
Hauska kuulla aina välillä tällaisesta roskaväenkin elämästä, ai että, virkistävää! :)
Katkaisisin välit heti. Hänen ongelmansa eivät ole sinun ongelmiasi. Olet ilmeisesti auttanut häntä jo todella paljon ja hän kiittää siitä varastamalla sinulta. En katselisi tuollaista tyyppiä enää sekuntiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska kuulla aina välillä tällaisesta roskaväenkin elämästä, ai että, virkistävää! :)
Sitten löytyy ne jotka ovat laittaneet 5e, tulevat takaisin siellä onkin vitonen kadonnu ja paikalla 10e. Poistaa sen ja 20e tilalle. Ja sitten ku vieras vie senkin ja pistää 50e setelin paikalle niin ovatkin parhaita kavereita ikuisiksi ajoiksi.
Anteeksi kannattaa antaa, mutta rajat on laitettava. Kylään vain selvinpäin, eikä sulla ole häntä velvollisuus pelastaa. Myös turvakoteja on ja päihdekatkoja. Yökylään et ota. Tukea voit tarjota vaikka puhelimitse, jos haluat.
Mutta sun ei ole pakko, ja saat myös olla loukattu ja vihainen.
Anteeksi antaminen on sinulle itsellesi helpointa.
Sitten löytyy ne jotka ovat laittaneet 5e, tulevat takaisin siellä onkin vitonen kadonnu ja paikalla 10e. Poistaa sen ja 20e tilalle. Ja sitten ku vieras vie senkin ja pistää 50e setelin paikalle niin ovatkin parhaita kavereita ikuisiksi ajoiksi.[/quote]
Häh?
Vierailija kirjoitti:
Tuo suhde ottaa valtavasti, muttei tunnu antavan mitään. Mitä ilmeisimminkin autat häntä vain säälistä. Riippuvainen myy vaikka oman äitinsä surutta, siinä ei paljon ns. ystävien omaisuus paina.Voisin tilanteessasi auttaa häntä sen verran, että etsisin käsiini, antaisin turvakotien ja diakoniatoimiston yhteystiedot, mahdollisesti kassillisen ruokaa. Sitten ilmoittaisin etten voi tavata häntä enää koska joutuisin pelkäämään omaisuuteni puolesta. Halu hakea apua lähtee sitten hänestä itsestään ja siinä ei voi ulkopuolinen muuten auttaa.
Minusta tämä on hyvä neuvo! Ymmärrän, että itselle tärkeää ihmistä haluaa auttaa, vaikka luottamus on mennyt.
Ystäväsi kuulostaa olevan aika hukassa. Hännen kannattaisi hakeutua hoitoon ja sen jälkeen voitte miettiä ystävyyttänne uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten löytyy ne jotka ovat laittaneet 5e, tulevat takaisin siellä onkin vitonen kadonnu ja paikalla 10e. Poistaa sen ja 20e tilalle. Ja sitten ku vieras vie senkin ja pistää 50e setelin paikalle niin ovatkin parhaita kavereita ikuisiksi ajoiksi.
Häh?
Tämmöinen vaihto siis ollut esille laitetun rahan kanssa:
kutsuja +5e
vieras -5e +10e
kutsuja -10e +20e
vieras -20e +50e
Onneksi löysit ja totuus paljastui.
Itse voisin anteeksi antaa mutta kyllähän tuollainen nakertaa luottamista. Hän voi ensikerralla pölliä jotain muuta, mikä on nopeasti vaihdettavissa rahaksi. Sanoisin kyllä taatusti toiselle, että häneen on tämän jälkeen todella vaikea luottaa.