Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokien pakastaminen; mitä voi ja mitä ei? Meal prepping ym arjen helpottamiseksi

Vierailija
25.01.2018 |

Hoksasin, että en ole juuri hyödyntänyt pakastinta, kuin joihinkin leivoksiin, leipiin ja marjoihin. Joitain perus ruokia olen pakastellut, niinkuin sosekeittoja, lihapullia, laatikoita tms. Mutta en sen syvällisemmin ole pohtinut mitä kaikkea voisin pakastaa, niin että sitä ruokahävikkiä ei tulisi. Nyt on taas puolet tuorejuustopaketista menossa pahaksi, kun johonkin reseptiin sitä käytin, enkä oikeen osaa itse keksiä mihin sitä tunkea. Tuoreita kasviksia myös välillä löytyy siinä kunnossa, että huh. Mutta niiden pakastaminen on jo jotenkin hankalampaa, kun pitäisi hieman esikäsitellä tai jotain.
Ajattelin ihan valmiita aterioita pakastaa, en sillälailla fitness tyyliin, vaan arkityyliin ettei tarvitse aina turvautua eineksiin. Mitein, voinko pakastaa esim valmiiksi täytettyjä tortilloja? Jos täytteenä se perus kastike, ei salsaa, kasvikset paistettuja eikä salaattia, ja papuja joukossa. Ja miten käy vaikka kermaisten kastikkeiden, jos sellaisia tekee? Ja jos joukossa on jo pakastevihanneksia mutta ne on siinä kastikkeen teon aikana kypsyttänyt, niin voiko ne huoletta uudelleen pakastaa (koska olen näin tehnyt, mutta nyt vasta aloin miettimään että mitäs)? Ja sitten joku tomaattimurskakastike, miten sellaiselle käy? Tai jos tekee broilerinkoivet uunissa riisin ja kastikkeiden kanssa, repii sen lihan joukkoon, ja pakastaa annosrasioihin?
Paljon kysymyksiä, mutta alkaa tympäistä aina turvautua eineksiin, ja nakata roskiin pilantuneita annoksia joita ei muka jaksanut syödä. Joka päivä ei jaksaisi kokkailla, niin jotenkin tuntuisi järkevältä että harrastaisi tuota meal preppausta niinkuin ne amerikassa tekevät, arjen helpottamiseksi, eikä fitness mielessä (googlella näyttää suomeksi tulevan lähinnä tuota fitness kamaa).

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan kaiken muun voin pakastaa mutta en kananmunia enkä perunamuussia. Meillä tehdään aina isoja määriä ruokia ja sulatellaan sitten tarpeen mukaan pakkasesta. Padat ja keitot säilyy erinomaisesti.

Lisäksi tietty heitän kaikki syömättä jäävät hedelmät paloina pakkaseen (silloin harvoin kun näin käy)  smoothieta varten. Jos näyttää siltä että juureksia alkaa menemään nahistuneiksi pilkon ne pakastepusseihin tai keitän sosekeitoksi jonka sitten pakastan. Leipääkin on aina pakkasessa ja kahvipullaa. Yrttejä, ne kun ei niissä pikkuruukuissa säily kuin hetken tai sitten oma sato kesältä.

Muusia olen joskus pakastanut, ja minun mielestäni se kesti sen ihan ok. Teen mielestäni vaan pahaa möykkyistä muusia, että ei kauheasti omatekemä maistu. :D Vaatii vielä harjoitusta.

Loistava idea noista hedelmistä. Niitäkin joskus tahtoo kuivettua tuolla. Mutta miten sitten valmiit pasta- ja riisiannokset? Siis sellaiset joihin on jokin kastike keitelty ja on riisit/pastat erikseen? Voiko sellaiset pakastaa annosrasioissa, että on kaikki sekoitettu jo keskenään? Itse tykkäisin ennemmin tästä, kun yleensä samalla vaivalla tulee se koko annokseen sopivat pastat/riisit keiteltyä automaattisesti.

Ap

Vierailija
22/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten, netuorejuuston tähteet menee hyvin sosekeittoihin. Kermaa käytän harvoin.

Totta. Itse tulee niin harvoin käytettyä tuorejuustoa, että ei osaa ihan spontaanisti keksiä miten sitä soveltaisi. No, google auttaa, mutta tarvitsen vielä reseptiä tueksi. Onneksi niitäkin on kuitenkin mistä valita. Mutta silloin jos on joku harvinaisempi aines, jota vaikka johonkin aasialaiseen ruokaan on tarvinnut, niin sellaisten hävittäminen on hankalaa. Kun ei viitsi sitä samaa ruokaa tehdä heti perään jne. :D

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin mä teen itse niin että en osta mitään (kuten tuorejuustoa) mitä kuluu vain osa jollen ole jo valmiiksi miettinyt mihin se loppu menee. Esim kerran tein lohikeittoa niin että laitoin puolikkaan paketin Koskenlaskijaa ja toisen puolikkaan sienikeittoon muutaman päivän päästä. Siis suunnitelmallisuus peliin!

Tähän minäkin pyrin, mutta aina se ei ihan onnistu. Nyt sitä suunnitelmallisuutta harjoittelen. Nuo maitotuotteet on vähän hankalampi, jos niitä ei pysty pakastamaan? Silloin olisi näppärä, jos voisi vaan heittää heti lopun tuorejuustosta odottamaan pakkaseen, ja kun tuöee joku inspiraatio niin käyttää sen sieltä.

Ap

Vierailija
24/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan kannattaa pakastaa valmista ruokaa valmiina, sopivan kokoisina annoksina. Niin ne tulee syötyä. Minun arkeani ei paljon helpota, jos pakastimesta löytyy purkki sipulia ja purkki jotain mysteerikastiketta tms. Sen sijaan kerta-annos esim. kastiketta ja riisiä tms. on helppo ottaa evääksi tai lämmittää kotona pika-ateriaksi. Kerta-annos voi toki olla myös kerta-annos perheelle. Näissä suosin juurikin mainitsemiasi laatikkoruokia tai pataruokia ja keittoja eli sellaisia, jotka ovat yhdessä astiassa, jonka voi lämmittää ja ateria on siinä.

Mitään tuorejuuston jämiä ei kyllä mielestäni kannata pakastella. Ennen kuin päättää, mitä ruokaa seuraavaksi tekee, kannattaa katsoa jääkaappiin ja tehdä päätös sen mukaan. Esim. sen tuorejuuston voi laittaa mihin tahansa keittoon tai pataan tai sotkea vaikka makaronilaatikon sekaan. Sama koskee niitä nahistuneita vihanneksia. Silpuksi vain ja pataan tai kattilaan. Tuorejuusto käy notkistettuna kylmäksi kastikkeeksikin vaikka keitetyille perunoille. Eikä sitä päivämäärää kannata hysteerisenä noudattaa.

Vierailija
25/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään pakastimeen runsaasti ruokaa, lähinnä lapsille, ja helpottaa arkea huomattavasti. Jauheliharuoat ja sosekeitot selviää hyvin pakastamisesta. Kasviksista olen huomannut että on kätevää pakastaa uunissa paahdettuja bataatteja paloina. Kestää hyvin pakastamisen ja saa nopeasti lapsille maistuvan lisukkeen.

Vierailija
26/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan kaiken muun voin pakastaa mutta en kananmunia enkä perunamuussia. Meillä tehdään aina isoja määriä ruokia ja sulatellaan sitten tarpeen mukaan pakkasesta. Padat ja keitot säilyy erinomaisesti.

Lisäksi tietty heitän kaikki syömättä jäävät hedelmät paloina pakkaseen (silloin harvoin kun näin käy)  smoothieta varten. Jos näyttää siltä että juureksia alkaa menemään nahistuneiksi pilkon ne pakastepusseihin tai keitän sosekeitoksi jonka sitten pakastan. Leipääkin on aina pakkasessa ja kahvipullaa. Yrttejä, ne kun ei niissä pikkuruukuissa säily kuin hetken tai sitten oma sato kesältä.

Muusia olen joskus pakastanut, ja minun mielestäni se kesti sen ihan ok. Teen mielestäni vaan pahaa möykkyistä muusia, että ei kauheasti omatekemä maistu. :D Vaatii vielä harjoitusta.

Loistava idea noista hedelmistä. Niitäkin joskus tahtoo kuivettua tuolla. Mutta miten sitten valmiit pasta- ja riisiannokset? Siis sellaiset joihin on jokin kastike keitelty ja on riisit/pastat erikseen? Voiko sellaiset pakastaa annosrasioissa, että on kaikki sekoitettu jo keskenään? Itse tykkäisin ennemmin tästä, kun yleensä samalla vaivalla tulee se koko annokseen sopivat pastat/riisit keiteltyä automaattisesti.

Ap

Pastaa ei kyllä mun mielestä kannata pakastaa. Sen sijaan keitettyä riisiä pakastetaan annoksittain ja toimii ihan hyvin. Mä pakastan ruoat pieninä annoksina kuten tuossa ylhäällä kehotettiin ja riisit siis erikseen, siitä on ihan kätevä yhdistää.

Vierailija
27/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi vitu..a käytät englanninkielisiä termejä, kun et edes ymmärrä, mitä ne tarkoittavat?

Meal prepping EI todellakaan tarkoita valmiiden ruokien jämien pakastamista, vaan aterioiden valmistelua.

Ja joka tapauksessa termille on aivan oiva suomenkielinen vastine, aterioiden valmistaminen etukäteen.

Jos taas tosiaan puhut - kuten aloituksessasi puhut - tähteiden pakastelusta, niin SANO sitten tähteiden pakastaminen.

Ärsyttää se, että ihmiset keikailevat englanninkielisillä termeillä, ymmärtämättä niiden sisältöä.

Ps. Mitä vaan paitsi tuorevihanneksia voi pakastaa, eri asia on sitten, miten rakenne miellyttää pakastamisen jäljiltä. Esimerkiksi bearnaise-kastike juoksettuu herkästi mikrossa, mutta maun tai syötävyyden kannalta sillä ei ole isoa merkitystä.

Vierailija
28/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pakastan muusinkin jämät. Niistä saa tehtyä helposti perunarieskasia iltapalaksi.

Vierailija
29/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pakastaminen ei ole ainoa vaihtoehto. Ok, meillä osa tähteistä syödään lounaana duunissa, mutta ison osan hyödynnän seuraavien päivien päivällisillä.

Monesti on fiksumpaa hyödyntää tähteet sellaisinaan, uusien ruokien osasina.

Vaikkapa tuorejuusto on helppo käyttää kastikkeissa tai jauhelihataikinassa. Tämä toki vaatii vähän parempia kokkaustaitoja, että osaa säveltää reseptejä ja miettiä tulevien ruokien suunnittelua siten, että jämät tulee hyödynnettyä.

Ja kannattaa miettiä, miten ruuat kokoaa. Laittaako valmiiksi annoksiksi, vai osaset erikseen, jolloin osasia on helppo hyödyntää aivan uusissa ruokalajeissa.

Esimerkiksi niitä tortilloja ei kannata tehdä valmiiksi pöytään käärittynä rulliksi, vaan panna tarjolle erikseen vaikka lihatäyte, guacamole, salsa, paputäyte ja tortillat. Jokainen voi sitten kääriä juuri sellaisen kombon mistä pitää, ja erikseen noita jämiä on helppo hyödyntää. Tortilloista voi tehdä minipitsoja tai repiä niitä uunipataan sattumia (tästä oli mm. tänään Hesarissa kanapaistos esimerkkinä), pavut voi panna vaikka keittoon, lihatäytteen hyödyntää lämpimissä voileivissä tai uuden kastikkeen osasena.

Näin välttyy pakastelulta ja sulattelulta, ja ruokien rakenne pysyy parempana. Ei pakastamisessa toki mitään vikaa ole, mutta tämä on hyvä vaihtoehto.

Vierailija
30/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan kannattaa pakastaa valmista ruokaa valmiina, sopivan kokoisina annoksina. Niin ne tulee syötyä. Minun arkeani ei paljon helpota, jos pakastimesta löytyy purkki sipulia ja purkki jotain mysteerikastiketta tms. Sen sijaan kerta-annos esim. kastiketta ja riisiä tms. on helppo ottaa evääksi tai lämmittää kotona pika-ateriaksi. Kerta-annos voi toki olla myös kerta-annos perheelle. Näissä suosin juurikin mainitsemiasi laatikkoruokia tai pataruokia ja keittoja eli sellaisia, jotka ovat yhdessä astiassa, jonka voi lämmittää ja ateria on siinä.

Mitään tuorejuuston jämiä ei kyllä mielestäni kannata pakastella. Ennen kuin päättää, mitä ruokaa seuraavaksi tekee, kannattaa katsoa jääkaappiin ja tehdä päätös sen mukaan. Esim. sen tuorejuuston voi laittaa mihin tahansa keittoon tai pataan tai sotkea vaikka makaronilaatikon sekaan. Sama koskee niitä nahistuneita vihanneksia. Silpuksi vain ja pataan tai kattilaan. Tuorejuusto käy notkistettuna kylmäksi kastikkeeksikin vaikka keitetyille perunoille. Eikä sitä päivämäärää kannata hysteerisenä noudattaa.

Kiitos! Kerta-annoksia enemmän ajattelin, ja nuista kasviksista niin, että on sitten kerralla pilkottu paljon, ettei aina tarvitse olla pilkkomassa. Koska minua laiskottaa siinä vaiheessa ja silloin tulee turhan yksipuolista ruokaa. Itse olen yleensä päättänyt seuraavat ruuat testattavien reseptien listalta. Tykkään usein kokeilla uusia reseptejä, joten kirjanmerkeissä on odottamassa aika liuta kaikkia uutta. Ehkä pitää yrittää hieman muuttaa tätä systeemiä, että saisi tuollaiset jämät sitten käytettyä.

Ap

Vierailija
31/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tehdään pakastimeen runsaasti ruokaa, lähinnä lapsille, ja helpottaa arkea huomattavasti. Jauheliharuoat ja sosekeitot selviää hyvin pakastamisesta. Kasviksista olen huomannut että on kätevää pakastaa uunissa paahdettuja bataatteja paloina. Kestää hyvin pakastamisen ja saa nopeasti lapsille maistuvan lisukkeen.

Nam, hyvät vinkit, kiitos! Miten nuille paistetuille sitten käy? Ne lämmitetään mikrossa vai kuinka?

Ap

Vierailija
32/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pastaa ei kyllä mun mielestä kannata pakastaa. Sen sijaan keitettyä riisiä pakastetaan annoksittain ja toimii ihan hyvin. Mä pakastan ruoat pieninä annoksina kuten tuossa ylhäällä kehotettiin ja riisit siis erikseen, siitä on ihan kätevä yhdistää.

No hitsi. Makaroonilaatikko minun mielestäni selviää ihan hyvin pakkasesta, joten ajattelin että varmaan tuo pastakin jos siinä on jokin kastike tai muu mukana. Että olisi sitten valmis annos jonka voi vaan sulattaa. Itse tykkään riisistä, mutta mies enemmän pastasta, niin olisi hänellekin sitten helppoja annoksia töihin valmiina.

Ap

Vierailija
33/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tuoreen inkiväärin voi pakastaa kokonaan, ja raastaa siitä jäisenä suoraan ruokiin ja loput takaisin pakastimeen.

- Avokadot voi kuoria, puolittaa  ja pakastaa. Ei kärsi pakastuksessa juurikaan.

- Kuivatut pavut ja kikherneet voi liottaa ja keittäää kerralla koko pakkauksen, ja pakastaa sitten keitettyinä pienissä erissä, niin sieltä on helppoa ottaa ruoanlaittoon. Tulee halvemmaksi, kuin käyttää säilykkeitä.

- Kvinoaa voi keittää kerralla enemmän ja pakastaa mitä aterialta jää. Se on kiva proteiinilisä sosekeittoihin soseutuksen jälkeen ja tuo mukavaa suutuntumaa.

Vierailija
34/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pakasta ruokaa tms, jos ruoka tai sen osa on jo kertaalleen ollut pakastimessa ja sieltä sulatettu.

Vierailija
35/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi vitu..a käytät englanninkielisiä termejä, kun et edes ymmärrä, mitä ne tarkoittavat?

Meal prepping EI todellakaan tarkoita valmiiden ruokien jämien pakastamista, vaan aterioiden valmistelua.

Ja joka tapauksessa termille on aivan oiva suomenkielinen vastine, aterioiden valmistaminen etukäteen.

Jos taas tosiaan puhut - kuten aloituksessasi puhut - tähteiden pakastelusta, niin SANO sitten tähteiden pakastaminen.

Ärsyttää se, että ihmiset keikailevat englanninkielisillä termeillä, ymmärtämättä niiden sisältöä.

Ps. Mitä vaan paitsi tuorevihanneksia voi pakastaa, eri asia on sitten, miten rakenne miellyttää pakastamisen jäljiltä. Esimerkiksi bearnaise-kastike juoksettuu herkästi mikrossa, mutta maun tai syötävyyden kannalta sillä ei ole isoa merkitystä.

Oletko aina nuin kärtyisän kuuloinen, vai vaan netissä tuntemattomille?

Tiedän kyllä mitä meal prepping tarkoittaa. Otsikossakin on mainittu että meal preppin YM, eli muutakin sellaista arkea helpottavaa. Kun en suunnittele ruokia, niin jääkaappiin jää paljon nahistumaan. Meal preppingin ajatuksena olisi se, että tätä ongelmaa ei koskaan pääse syntymään, niin että minun ei tarvitsisi siirtyä siihen toiseen vaiheeseen, ja valmistamaan tähteistä.

Meal prepping on varmaan ilmiönä helpompi tavoittaa, kuin "ateroiden valmistaminen etukäteen". Silloin tulee heti mielikuva joko siitä fitness pimusta, tai amerikan mammasta, jotka valmistaa viikon ruuat valmiiksi. "Aterioiden valmistus etukäteen" taas mielikuvana käsittää ainakin minulle enemmän vain parin päivän ruuat, kun meal preppingistä tulee mielikuva jostain tehokkaammasta.

Nyt on ongelmana ne tähteet, jotia syntyy kun en keksinyt että aika montaa asiaa voi pakastaa. Mutta nyt kun tiedän, niin voin osa-valmistaa jo ruokia pakkaseen, eli preppailla niitä kasviksia sinne odottamaan käyttöään ilman että minkään tarvitsee alkaa nahistumaan ja aikaa ja vaivaa säästyy kun tekee kaiken kerralla.

Ap

Vierailija
36/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta pakastaminen ei ole ainoa vaihtoehto. Ok, meillä osa tähteistä syödään lounaana duunissa, mutta ison osan hyödynnän seuraavien päivien päivällisillä.

Monesti on fiksumpaa hyödyntää tähteet sellaisinaan, uusien ruokien osasina.

Vaikkapa tuorejuusto on helppo käyttää kastikkeissa tai jauhelihataikinassa. Tämä toki vaatii vähän parempia kokkaustaitoja, että osaa säveltää reseptejä ja miettiä tulevien ruokien suunnittelua siten, että jämät tulee hyödynnettyä.

Ja kannattaa miettiä, miten ruuat kokoaa. Laittaako valmiiksi annoksiksi, vai osaset erikseen, jolloin osasia on helppo hyödyntää aivan uusissa ruokalajeissa.

Esimerkiksi niitä tortilloja ei kannata tehdä valmiiksi pöytään käärittynä rulliksi, vaan panna tarjolle erikseen vaikka lihatäyte, guacamole, salsa, paputäyte ja tortillat. Jokainen voi sitten kääriä juuri sellaisen kombon mistä pitää, ja erikseen noita jämiä on helppo hyödyntää. Tortilloista voi tehdä minipitsoja tai repiä niitä uunipataan sattumia (tästä oli mm. tänään Hesarissa kanapaistos esimerkkinä), pavut voi panna vaikka keittoon, lihatäytteen hyödyntää lämpimissä voileivissä tai uuden kastikkeen osasena.

Näin välttyy pakastelulta ja sulattelulta, ja ruokien rakenne pysyy parempana. Ei pakastamisessa toki mitään vikaa ole, mutta tämä on hyvä vaihtoehto.

Tottahan tuo on. Olen osittain tätä osannutkin noudattaa, mutta jotenkin näkisin tuon pakastelun kaltaiselleni laiskalle jotenkin helppona ratkaisuna. Itselle ei niin pahemmin se rakennemuutos ole nuissa pakastetuissa ruuissa tuntunut. Lapsena sain traumat, kun äidin pakastetut ruuat muuttui aina ihan kamalan oudoiksi, joten ei sellaiset pikkumuutokset enää näin aikuisena hetkauta. :D Itselleni suurin ongelma on tuo valmisteluvaihe, kun kasviksia pilkotaan ja sen semmosita, joten omalle kohdalleni näkisin fiksumpana sen että valmistan niitä samalla vaivalla pakkaseen.

Ap

Vierailija
37/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegaani kirjoitti:

- Tuoreen inkiväärin voi pakastaa kokonaan, ja raastaa siitä jäisenä suoraan ruokiin ja loput takaisin pakastimeen.

- Avokadot voi kuoria, puolittaa  ja pakastaa. Ei kärsi pakastuksessa juurikaan.

- Kuivatut pavut ja kikherneet voi liottaa ja keittäää kerralla koko pakkauksen, ja pakastaa sitten keitettyinä pienissä erissä, niin sieltä on helppoa ottaa ruoanlaittoon. Tulee halvemmaksi, kuin käyttää säilykkeitä.

- Kvinoaa voi keittää kerralla enemmän ja pakastaa mitä aterialta jää. Se on kiva proteiinilisä sosekeittoihin soseutuksen jälkeen ja tuo mukavaa suutuntumaa.

Kiitos vinkeistä! Kuivattujen papujen käytön tahdon kyllä opetella. Vielä se on hieman jäänt, kun resepteissä on aina kätevästi se purkki ja tietty määrä paljonko papuja tarvistee, ja pitäisi siis osata sitten tietää, paljonko omavalmisteisia papuja laittaa jotta tulee vastaavaa. No, opettelua taas, sitä kai tämä elämä on. :)

Ap

Vierailija
38/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä pakasta ruokaa tms, jos ruoka tai sen osa on jo kertaalleen ollut pakastimessa ja sieltä sulatettu.

Tämän olen kuullut, mutta siis jos se ruoka käsitellään, ja sitten vasta pakastetaan, niin miten sitten? Olen näin tehnyt, enkä nyt ainakaan ole maistanut mitään epämääräistä, en nyt sitten muuten tiedä. Siis esim. pakastepussina perunasipulia -> siitä tekee kiusauksen uunissa -> pakastaa valmiin.

Ap

Vierailija
39/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattimurskapohjaiset kastikkeet kestävät hyvin pakastuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi