Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokien pakastaminen; mitä voi ja mitä ei? Meal prepping ym arjen helpottamiseksi

Vierailija
25.01.2018 |

Hoksasin, että en ole juuri hyödyntänyt pakastinta, kuin joihinkin leivoksiin, leipiin ja marjoihin. Joitain perus ruokia olen pakastellut, niinkuin sosekeittoja, lihapullia, laatikoita tms. Mutta en sen syvällisemmin ole pohtinut mitä kaikkea voisin pakastaa, niin että sitä ruokahävikkiä ei tulisi. Nyt on taas puolet tuorejuustopaketista menossa pahaksi, kun johonkin reseptiin sitä käytin, enkä oikeen osaa itse keksiä mihin sitä tunkea. Tuoreita kasviksia myös välillä löytyy siinä kunnossa, että huh. Mutta niiden pakastaminen on jo jotenkin hankalampaa, kun pitäisi hieman esikäsitellä tai jotain.
Ajattelin ihan valmiita aterioita pakastaa, en sillälailla fitness tyyliin, vaan arkityyliin ettei tarvitse aina turvautua eineksiin. Mitein, voinko pakastaa esim valmiiksi täytettyjä tortilloja? Jos täytteenä se perus kastike, ei salsaa, kasvikset paistettuja eikä salaattia, ja papuja joukossa. Ja miten käy vaikka kermaisten kastikkeiden, jos sellaisia tekee? Ja jos joukossa on jo pakastevihanneksia mutta ne on siinä kastikkeen teon aikana kypsyttänyt, niin voiko ne huoletta uudelleen pakastaa (koska olen näin tehnyt, mutta nyt vasta aloin miettimään että mitäs)? Ja sitten joku tomaattimurskakastike, miten sellaiselle käy? Tai jos tekee broilerinkoivet uunissa riisin ja kastikkeiden kanssa, repii sen lihan joukkoon, ja pakastaa annosrasioihin?
Paljon kysymyksiä, mutta alkaa tympäistä aina turvautua eineksiin, ja nakata roskiin pilantuneita annoksia joita ei muka jaksanut syödä. Joka päivä ei jaksaisi kokkailla, niin jotenkin tuntuisi järkevältä että harrastaisi tuota meal preppausta niinkuin ne amerikassa tekevät, arjen helpottamiseksi, eikä fitness mielessä (googlella näyttää suomeksi tulevan lähinnä tuota fitness kamaa).

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastikkeista tuli vielä mieleen bearnaise kastike, joka on suosikkini. Tykkään itse tehdä sen alusta asti, mutta ei sitä kehtaa montaa päivää syödä kun on niin rasvaita. Mutta meneekö se ihan pilalle pakastaessa?

Ap

2/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastimen käytön suhteen on hyvä ihan rationaalisesti pohtia, miten ITSE käyttää ja tulee käyttäneeksi ruokia pakastimesta. Alla on se malli, joka toimii meidän perheessä. Lopuksi listaan ne jutut, joita meillä on kokeiltu mutta havaittu ettei toimi meillä.

TOIMII MEILLÄ = ruoka tulee sekä valmistettua/lämmitettyä että syötyä:

- marjat; otetaan jääkaappiin illalla ja syödään aamupalalla kohmeisina tai jäisinä surautetaan rahkoihin/smoothieihin

- leipä; melkein kaikki leipä ensin pakastimeen ja sieltä paahtimeen tai pöydällä sulatuksen kautta syöntiin

- kaupan valmiit vihannessekoitukset; joko pannulla paistaen, mikrossa tai kuumassa vedessä hetken lämmittäen lisukkeeksi

- ranskalaiset perunat, mutta harvakseltaan (jos on alle 2 kk väli niin jää pellille)

- valmispakasteet, lähinnä pinaattikeitto ja muutama kalaruoka, näitäkään ei mene jos liian usein

- aika hyvin myös se, että pakastaa eineksiä kokonaisina pakkauksina ja ottaa edellisenä päivänä sulamaan. Tämä ei pomminvarma.

- raaka liha tulee osin kokattua, mutta ollaan luopumassa tavasta

EI TOIMI MEILLÄ:

- suurten kotiruokasatsien pakastaminen

- suoraan pakastimesta pöytään kuumentaminen, jos kyseessä omatekoinen ruoka

- erilaisten kermojen ym pakastaminen, parempi jos leipoo ja sitten pakastaa ne leivonnaiset

- raa'an lihan suhteen tahtoo mennä niin, ettei sitten huvittaisikaan syödä kun on sulatettu

- pakastekala menee meillä vain teollisina valmisjuttuina, ns. tavallinen kala ei maistu pakastimen kautta vaan ostamme tuoreena

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Pakastimen käytön suhteen on hyvä ihan rationaalisesti pohtia, miten ITSE käyttää ja tulee käyttäneeksi ruokia pakastimesta. Alla on se malli, joka toimii meidän perheessä. Lopuksi listaan ne jutut, joita meillä on kokeiltu mutta havaittu ettei toimi meillä.

TOIMII MEILLÄ = ruoka tulee sekä valmistettua/lämmitettyä että syötyä:

- marjat; otetaan jääkaappiin illalla ja syödään aamupalalla kohmeisina tai jäisinä surautetaan rahkoihin/smoothieihin

- leipä; melkein kaikki leipä ensin pakastimeen ja sieltä paahtimeen tai pöydällä sulatuksen kautta syöntiin

- kaupan valmiit vihannessekoitukset; joko pannulla paistaen, mikrossa tai kuumassa vedessä hetken lämmittäen lisukkeeksi

- ranskalaiset perunat, mutta harvakseltaan (jos on alle 2 kk väli niin jää pellille)

- valmispakasteet, lähinnä pinaattikeitto ja muutama kalaruoka, näitäkään ei mene jos liian usein

- aika hyvin myös se, että pakastaa eineksiä kokonaisina pakkauksina ja ottaa edellisenä päivänä sulamaan. Tämä ei pomminvarma.

- raaka liha tulee osin kokattua, mutta ollaan luopumassa tavasta

EI TOIMI MEILLÄ:

- suurten kotiruokasatsien pakastaminen

- suoraan pakastimesta pöytään kuumentaminen, jos kyseessä omatekoinen ruoka

- erilaisten kermojen ym pakastaminen, parempi jos leipoo ja sitten pakastaa ne leivonnaiset

- raa'an lihan suhteen tahtoo mennä niin, ettei sitten huvittaisikaan syödä kun on sulatettu

- pakastekala menee meillä vain teollisina valmisjuttuina, ns. tavallinen kala ei maistu pakastimen kautta vaan ostamme tuoreena

Kaupan valmiita vihannessekoituksia käytän kyllä paljon, mutta sitten niistä tehtyä ruokaa ei paljon tule pakasteltua. Vaikka joku wokki, luulen että se ei kauhean hyvin selviäisi pakastuksesta? Mutta sitten taas makaronilaatikko ja kiusaukset (ja kiusaukset myös valmiista pakastepusseista) joissa on pakastekasviksia, niin niitä saattaa pakastaa. Marjoja itse käytän aika vähän, joka harmittaa kun niitä kuitenkin aina pakkasessa on.

Itse tykkään että kokkaisi kerralla paljon, ja sitten pakastaisi. Itse voin hyvin syödä samaa ruokaa vaikka kaksi päivää peräkkäin, mutta miehelle ei tahdo maistua. Joten olisi sitten pakkasessa niin että voisi vaihdella sitä ruokaa, ja kun paljon kokkaa kerralla, niin vähentää sitä keittiössä vietettyä aikaa. Olen jo vähän opetellut tätä, että paistaa kerralla paljon lihaa, ja tekee siitä sitten kaksi eri ruokaa. Vaikka broilerin suikaleet, ja toisesta wokki (vaatii vielä pannulla työstämistä) ja toisesta kiusaus (valmistuu siinä samalla kun wokkailee). Mutta sitten ne tuorekasvikset, kun ne tahtoo mennä pahaksi. Ja voiko vaikka porkkanoita kuoria kerralla paljon, ja laittaa viipaleita jääkaappiin odottamaan vuoroaan? Kauanko sellaiset säilyy? Tykkäisin valmistaa tuommoisia pakkaseen, että voisi vaan heittää ruokaan, mutta vielä on ollut iso kynnys opetella. Kun vaativat kuitenkin sen ryöppäyksen vai minkä lie pika kiehutuksen ja sitten pitäisi jäähdyttää tms. Ja varsinkin joku tuoreinkivääri tai jokin sellainen jota tulee harvemmin käytettyä ja siten menee sitten helposti pilalle. Olisi kätevää, kun olisi pakkasessa. Ja sipulit ja valkosipulitkin olisi ihana olla pakkasessa, ei aina tarvitsisi kaivaa leikkuulautaa ja aloittaa sitä leikkuu-urakkaa, vaan voisi kerran viikossa hoitaa nuo leikkelyt, ja muuten vaan lykkäillä aineksia keskenään uuniin tai pannulle helposti.

Ap

Vierailija
4/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pakastamisen asiantuntija, mutta mainitsemistasi ainakin sipulin pakastaminen valmiiksi pilkottuna toimii.

Vierailija
5/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole pakastamisen asiantuntija, mutta mainitsemistasi ainakin sipulin pakastaminen valmiiksi pilkottuna toimii.

Sitä ei tarvitse mitenkään esikäsitellä? Eli voi vain pilkkoa ja nakata pakkaseen?

Ap

Vierailija
6/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipuli, purjo ja paprika on näppärä ainakin pakastaa. 

https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/sailonta/pakastaminen/kasvikset…

Vierailija
7/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä esikäsittele vihanneksia koskaan. Pitäiskö ne ennen pakastusta sit valmistella jotenkin?

Pilkon aina viikon vihannessatsit pakkaseen että saan ne nopeasti pannulle kanan kanssa tai munakkaaseen. Nyt on paprika-sipuli-kesäkurpitsa-lehtikaali viikko menossa 😃

Tuo satsi on mun päivän lämmin ruoka ja siksi pitää olla nopeasti valmis kun tuun yön jälkeen töistä niin syön että pääsen nukkumaan.

Vierailija
8/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pakasta chilit ja yrtit, kun niitä tulee käytettyä paljon. 

Vierailija
9/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipuli, purjo ja paprika on näppärä ainakin pakastaa. 

https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/sailonta/pakastaminen/kasvikset…

Kiitos! Tuolta löytyikin vastaus, että valkosipulia ei kannata pakastaa, höh. Olisin ajatellu, että edes murskana olisi mennyt. Ja ne meillä tahtoo mennä huonoksi, vaikka tkätäänkin käyttää. Se ongelma onkin siinä, että ei aina jaksaisi kaivaa sitä leikkuulautaa ja veistä, kun laiskottaa. Tulisi käytettyä, jos olisi valmiina murskana.

Oi, tuolla onkin mainittu purjo, jonka voi helposti vaa nakata pakkaseen! Sellaisen pelastin juuri nahistumasta tuolta, ja sain käytettyä ruokaan, mutta hyvä tietää että sen voikin kerralla viipaloida! Ja tomaatit mainittu, eli tomaattimurskakastike siis kestäisi pakastuksen? Tuossa kyllä puhuttiin soseesta, että hmm.

Tässä tulikin paljon hyvää tietoa. Luulin, että suunnilleen kaikki kasvisket pitää keitellä etukäteen, joka tuntuu vaivalloiselta. Mutta että nuinkin monet voi vaan pilkkoa ja lyödä pakkaseen, jes!

Ap

Vierailija
10/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä esikäsittele vihanneksia koskaan. Pitäiskö ne ennen pakastusta sit valmistella jotenkin?

Pilkon aina viikon vihannessatsit pakkaseen että saan ne nopeasti pannulle kanan kanssa tai munakkaaseen. Nyt on paprika-sipuli-kesäkurpitsa-lehtikaali viikko menossa 😃

Tuo satsi on mun päivän lämmin ruoka ja siksi pitää olla nopeasti valmis kun tuun yön jälkeen töistä niin syön että pääsen nukkumaan.

Olen käsittänyt, että ne menee jotenkin huonoksi. Itse tykkään vielä säilöä asioita sen kuukauden-pari pakkasessa ellen pitempäänkin jos unohtuu, niin siinä ajassa saattaa jo jokin väärin pakasteltu alkaa jo huonontua. Jos kesäkurpitsaa pysty ihan tuollaisenaan kuutioina pakastamaan, niin ihan mahtavaa! Tuota minäkin toivoisin, että olisi valmiita satseja itsellä että on nopea vain lämmittää tai muuten valmistella ateriaksi. Kun nuo kaupan sekoitukset kuitenkin on rajalliset, niin alkaa jossain vaiheessa tökkiä, eikä aina jaksa olla uudelleen leikkelemässä ja keittelemässä ja ties mitä jos van nopsasti tahtoo muonaa. Eikä aina voi sortua nouto- ja einesruokaan, niinkuin nyt tahtoo nälissään mennä. Varsinkin nyt kun tahtoisi säästää, niin ruokamenoissa on yksi hyvä säästön paikka!

Ap

Vierailija
11/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pakasta chilit ja yrtit, kun niitä tulee käytettyä paljon. 

Yrttejä käytän myös, mutta silloin tahtoo mennä se koko nippu aina kerralla. Chilin käyttöä taas olen vältellyt, juuri tuon pilkkomisen takia. Olen kova hieromaan silmiä, niin lopputulos olisi paha. :D Mutta tuossa on ideaa, että vaan kerran pilkkoo, niin ei tarvitse kuin sen kerran muistaa olla hinkkaamatta silmiä. En niin tulista ruokaa syö, että varmaan kestäisi pakkasessa parikin kuukautta ennen kuin tarvitsisi pilkkoa lisää.

Ap

Vierailija
12/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastettu sipuli on halpaa ja kätevää ja sen käyttäminen nopeuttaa ruuanlaittoa.

Meillä toimii myös tämä: kun ruokaa jää ( varsinkin viikonloppu/ juhlaruokaa) teen pakastepurkkeihin valmiin annoksen. Kätevä ottaa mukaan töihin eväänä, ehtii sulaa ruokatuntiin mennessä, joten nopea lämmittää ja palkkioksi saa juhlaruokaa arkena!

Kutsumme näitä ilmaisiksi lounaiksi, kun usein ruokaa jää vähän ja tulisi vain turhaan naposteltua jos jää esille. Jos pakastaa heti kun korjaa pöydän on tallessa ja maistuu myöhemmin.

Vierailija
13/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin kilon härän lehtipihvit olen pessyt ja laittanu peinempiin pusseihin ja jäähdyttäny. Hyvin on voinu ottaa esille pussukan 2-3 päivän pihveillä na niitä sitten paistaa tai heittää grilliin parvekkeella

Vierailija
14/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mitä itse olen amerikkalaisia arjenhelpotusjuttuja lukenut, niissä pakastetaan ihan aamiasleipiä ja tortillojakin.

Ja kasviksia pilkotaan jääkaappiin koko viikon tarpeiksi. Näissä on yleensä jotain ilmatiiviitä tupperware-kippoja tms apuna.

Vierailija
15/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan kaiken muun voin pakastaa mutta en kananmunia enkä perunamuussia. Meillä tehdään aina isoja määriä ruokia ja sulatellaan sitten tarpeen mukaan pakkasesta. Padat ja keitot säilyy erinomaisesti.

Lisäksi tietty heitän kaikki syömättä jäävät hedelmät paloina pakkaseen (silloin harvoin kun näin käy)  smoothieta varten. Jos näyttää siltä että juureksia alkaa menemään nahistuneiksi pilkon ne pakastepusseihin tai keitän sosekeitoksi jonka sitten pakastan. Leipääkin on aina pakkasessa ja kahvipullaa. Yrttejä, ne kun ei niissä pikkuruukuissa säily kuin hetken tai sitten oma sato kesältä.

Vierailija
16/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, netuorejuuston tähteet menee hyvin sosekeittoihin. Kermaa käytän harvoin.

Vierailija
17/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastettu sipuli on halpaa ja kätevää ja sen käyttäminen nopeuttaa ruuanlaittoa.

Meillä toimii myös tämä: kun ruokaa jää ( varsinkin viikonloppu/ juhlaruokaa) teen pakastepurkkeihin valmiin annoksen. Kätevä ottaa mukaan töihin eväänä, ehtii sulaa ruokatuntiin mennessä, joten nopea lämmittää ja palkkioksi saa juhlaruokaa arkena!

Kutsumme näitä ilmaisiksi lounaiksi, kun usein ruokaa jää vähän ja tulisi vain turhaan naposteltua jos jää esille. Jos pakastaa heti kun korjaa pöydän on tallessa ja maistuu myöhemmin.

Tähän tyyliin tahtoisin kyllä meillekin. Välillä tuntuu että ruokaa ei jää yhtään yli, ja välillä taas on ihan överit ja sellaiset haluaisi kyllä ennemmin pakkaseen, jos siis ruoka kestää sen.

Ap

Vierailija
18/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlin kilon härän lehtipihvit olen pessyt ja laittanu peinempiin pusseihin ja jäähdyttäny. Hyvin on voinu ottaa esille pussukan 2-3 päivän pihveillä na niitä sitten paistaa tai heittää grilliin parvekkeella

Lihoja en ole koskaan osannut pakastaa. Itselle ehkä paremmin toimisi, jos valmiisksi paistettua lihaa pakastaisi, ja sitten olisi helppoa kiusauksin nakattavaa tms. No en tiedä. :D Mutta harvoin tulee itse ostettua mitään isompia paketteja. Ehkä niitä osaa nyt katsoa hieman eri silmin.

Ap

Vierailija
19/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mitä itse olen amerikkalaisia arjenhelpotusjuttuja lukenut, niissä pakastetaan ihan aamiasleipiä ja tortillojakin.

Ja kasviksia pilkotaan jääkaappiin koko viikon tarpeiksi. Näissä on yleensä jotain ilmatiiviitä tupperware-kippoja tms apuna.

Eli täytetty tortilla olisi siis mahdollista pakastaa, jes! Se on pizzan kanssa sellainen lohturuoka, jota olisi mukava olla hieman pakkasessa kun tekee mieli jotain mässyä, mutta ei aina viitsi tuhlata rahaa siihen että hakee jostain ravintolasta. Tuota että kasvikset pilkotaan viikoksi jääkaappiin, tuntuu että ne jotenkin alkaisi jo nahistua? En tiedä tietenkään kun en ole kokeillut. Ennakkoluulot on kyllä vahva juttu. :D Tässä samalla olen selaillut/googlaillut miten kaikkia kasviksia voi pakastaa. Yllättävän hyvin on nuita jotak voi vaan nakata pakkaseen. Kai näitä vähitellen alkaa oppimaan, kun alkaa kokeilemaan. Mutta valmiita aterioita täytyy keksiä kyllä pakkaseen. Ilmeisesti maitokeitot menee huonoksi, ja pakastetut perunat, mikä on harmi. Mutta pottuja varmaan voisi jotenkin esikäsitellä, että olisi pakkasessa valmiina sellainen "keittopussi" mitä löytyy kaupastakin. Eli vartissa valmista tyypisesti. Oletan että silloin kun pottu ei ole kypsänä pakastettu, niin toimisi?

Ap

Vierailija
20/39 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin mä teen itse niin että en osta mitään (kuten tuorejuustoa) mitä kuluu vain osa jollen ole jo valmiiksi miettinyt mihin se loppu menee. Esim kerran tein lohikeittoa niin että laitoin puolikkaan paketin Koskenlaskijaa ja toisen puolikkaan sienikeittoon muutaman päivän päästä. Siis suunnitelmallisuus peliin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi