Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hammaslääkäripelko

Pelkopotilas
25.01.2018 |

Itse siis olen löytänyt hammaslääkärissä viimeksi joskus peruskoulussa (nyt 25v), joten tuosta viimeisestä käymistä on vähintään 10v aikaa, ellei jopa enemmänkin.

Musta tuntuu, että ei sillon ainakaan koulun hammaslääkärissä osattu suhtautua pelkopotilaisiin oikein, eli pelkoa asiasta ollut jo silloin eikä yhtään helpottanut, että kerran hammasta paikattiin ”vasten tahtoani” vaikka puudutus ei vaikuttanut vielä / jostain syystä kunnolla. Tähän muistaakseni loppui mun hammaslääkärissä käynnit, mutta tuolloin siellä tuli vielä sentään jotenkin käytyä kun oli ”pakollista”, mutta tuon käynnin jälkeen vain lopetin menemättä käynneille. Mut jopa olevinaan saatettiin sinne sisälle, mutta ei kukaan ollut katsomassa, että menenkö pidemmälle. No en mennyt ja eipä niistä mielestäni paljoa kyselty tai soiteltu perään vaikka jätti menemättä. Näin jälkeenpäin se tuntuu pahemmalta ja tavallaan välinpitämättömyydeltä koulun ja hammaslääkärin osalta kun asiaan ei oikeasti puututtu. Jos olisi, niin tilanne voisi nyt ehkä olla toinen. Omaa syytä tämä toki on ja ketään muuta tästä en syytä kuin itseäni. Minä olen se joka on laiminlyönyt hampaiden hoidon.

Olen nyt vasta viimevuosina tajunnut jotenkin, että mulla on elämässä vaan yhdet hampaat ja niistä pitäisi pitää huolta. Ne ei parane kuten vaikka murtunut luu ja niitä ei kasva lisää.
Nykyään siis harjaan hampaita hyvin vaihtelevasti. Joskus kuluu pitkiä jaksoja kun pesen hampaat kerran päivässä, mutta joskus sitten tulee ajatuksia, että turhaa se enään tässä vaiheessa on kun päästänyt hampaat jo tähän kuntoon missä ne nyt ovat. Tyhmä ajatus sinänsä, koska onhan suussa toki vielä ehjiäkin hampaita.

Olen tavallaan päässyt asiassa ”eteenpäin” sillä olen tällä viikolla kertonut avopuolisolleni minun hammaslääkäripelosta. Ollaan oltu päälle 7v kimpassa ja olen koko ajan kierrellyt ja vältellyt asiaa kun olemme puhuneet hammaslääkäristä. Jotenkin pelko vain tuntuu ”todellisemmalta” kun siitä kertoo jollekin. Maanantaina vielä yritin peitellä särkyäni sanomalla, että päätäni särkee, mutta jossain vaiheessa iltaa kipu kävi niin pahaksi, että mun oli pakko myöntää oikea vaivani - hammassärky ja todella paha hammaslääkäripelko. Olo kyllä tavallaan helpotti kun sain asian vihdoin kerrottua (monesti yrittänyt jo aiemmin), mutta sanat eivät ole tulleet suustani ulos. Avopuolisoni oli hyvin ymmärtäväinen asiasta vaikka olen salannut asiaa oikeastaan koko seurustelusuhteemme ajan.

Samalla muistan kertoneen hänelle muutaman kerran kun joku hammas on olllut kipeä ja olen ollut avopuolisolle syyttä vihainen ja laittanut asian päänsäryn piikkiin. Sanoi heti kyllä muistavansa tilanteet ja ymmärtävänsä paljon paremmin nyt käyttäytymiseni.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuilevat hammaslääkäripelosta aikuisille edelleen.

Vierailija
22/34 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotus sinulle, ap: Pyydä läheinen ihminen tukihenkilöksi. Hän varaisi sinulle ajan vaikka pelkopotilaisiin erikoistuneelle lääkärille. Sitten menisitte yhdessä lääkäriin, ja tukihenkilö olisi koko ajan mukana. Kerrotte lääkärille, että pelkäät todella paljon. Kun sinut on puudutettu, olet jo voittaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkopotilas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, sun ei nyt tarvitse ekaksi mennä edes hammaslääkärille vaan mene ihan päivystykseen. Tarvitset antibiootin että saat tuon tulehduksen pois.

Tämä toki hyvä pointti ja en ole jostain syystä (varmaan kipujen takia) pysynyt ajattelemaan asiaa järkevästi vaan jotenkin mielessä on ollut vaan, että päivystyksessä nauravat kun kerron pelosta ja hammas lähtee irti suusta vaikka väkisin. Toki ihmisiä hekin vain ovat.

...Mutta joo. Kaipa tuo todennäköisempi vaihtoehto on, että kirjoittaisivat antibioottikuurin jolla tulehdusta saataisiin kuriin ja sen myötä myös kipuja hieman helpottamaan kun tulehdus helpottaa.

Niin, eikö kuitenkin parempi mennä omin jaloin sinne päivstykseen kuin että viedään ambulanssilla sitten kun sulla on jo sepsis?

Et ole mitenkään ainutlaatuinen tapaus, päivystyksessä on joka viikko hammastulehduksen vuoksi tulevia potilaita.

Heh. Eiköhän tämä ole kaikille ihan selkeää kenellä on vähänkään itsesuojeluvaistoa ja maalaisjärkeä vaikka tuntuukin, että tässä asiassa ne puuttuu multa kokonaan.

Mutta tietenkin on paljon parempi tilanne mennä omin jaloin päivystykseen kuin ambulanssissa sepsiksen kanssa kun pahimmillaan taistellaan jo hengenlähdöstä.

En varmasti ole vaivani kanssa millään tavalla ainutlaatuinen tapaus se on ihan selvää toki. Kynnys tähänkin on ollut suuri juuri sen ”pelon” takia, että ottavat hampaan siellä vaikka väkisin irti vaikkakin (kiitos) järkevän kommenttisi jälkeen tajusin kyllä itsekkin, että ensihoito asialle on antibiootti jonka saa kyllä päivystyksestä.

Vierailija
24/34 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän sama, muttei sentään tulehdusta. Nyt olen päässyt pahimman pelon yli kun olen käynyt hammaslääkärissä tässä kuussa neljä kertaa.

Itse pelkäsin ja pelkään vieläkin kipua, tukehtumisen tai hukkumisen tunnetta, sitä että alkaa oksettaa. Lisäksi sitä, että lääkäri alkaisi voivottelemaan hampaiden huonoa kuntoa, valistamaan tai saarnaamaan. Mulla on myös sostilanteiden kammo ja pelkään puhelimella soittamista vieraalle.

Onneksi löytyi sellainen hammasklinikka, jossa on nettiajanvaraus. Hammaslääkäri on ihana ihminen. Ei tee mitään väkisin vaan lopettaa heti jos menen paniikkiin. Selostaa koko ajan mitä aikoo seuraavaksi tehdä. Tekee työnsä ripeästi, hyvin ja ei moiti.

Hammaslääkärille kannattaa kertoa jo ovella tai aikaa varatessa, että pelkää. Hoida tuo tulehdus ensin pois ja varaa sitten aika vaikka ihan vaan tarkastukseen.

Vierailija
25/34 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna puolisosi varata aika, pyydä häntä sanomaan että sua pelottaa todella paljon ja jos mahdollista ota hänet mukaan sinne lääkäriin. Mä ymmärrän sua enemmän kuin hyvin, kun itsekin poden todella pahaa hammaslääkärikammoa.

Vierailija
26/34 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kerro jo aikaa varatessa tuosta pelosta ja pyydä esilääkitys.

Esilääkitys kyllä varmasti voisi auttaa jännitykseen ja pelkoon ennen operaatiota.

Vierailija kirjoitti:

Pelkopotilas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet teholla kohta tuon hammastulehduksen vuoksi... Toimi nyt hyvä nainen, jo tänään!

Tiedän tämän itsekkin. En tietenkään tahdo kuolla hammastulehduksen aiheuttamaan infektioon tai edes joutua teholle sen takia, mutta vaikka kuinka tiedän tämän olevan mahdollista, niin pelko vie aina voiton ja en saa aikaa varattua. Ja kuten tekstissäkin kirjoitin, niin ajan varaamisesta on vielä pitkä matka päästävä itse hoitotuoliin..

Siksi sun kannattaakin mennä nyt ihan sairaalaan päivystykseen, kerrot nuo sun oireet niin kyllä ne suhtautuu vakavasti. Eikö sulle olisi itsellekein helpompi aloittaa tuosta niin ei tarvi mennä suoraan sinne hammslääkräin odotushuoneeseen?

Olet aivan oikeassa ja tämä olisi kyllä varmasti hyvä ensiaskel kohti hampaan hoitamista hammaslääkärissä + auttaa tulehdukseen.

Vierailija kirjoitti:

Vittuilevat hammaslääkäripelosta aikuisille edelleen.

Tämäkin varmasti voi olla joissain paikoissa edelleenkin ihan mahdollista ja tästä syystä en voi edes harkita kuin meneväni hammaslääkärille joka on työskennellyt pelkopotilaiden kanssa, koska ainakin toivottavasti asenne on toinen pelkoa kohtaan.

Miisu kirjoitti:

Ehdotus sinulle, ap: Pyydä läheinen ihminen tukihenkilöksi. Hän varaisi sinulle ajan vaikka pelkopotilaisiin erikoistuneelle lääkärille. Sitten menisitte yhdessä lääkäriin, ja tukihenkilö olisi koko ajan mukana. Kerrotte lääkärille, että pelkäät todella paljon. Kun sinut on puudutettu, olet jo voittaja.

Tämä kyllä hyvä neuvo ja ollaan tätä jo mietittykkin sekä varmasti tullaan käyttämäänkin kun aika tuonne saadaan vain ensin varattua. Ja totta kyllä, että toimivan puudutuksen jälkeen on ihan sama mitä tapahtuu jolloin kyllä on jo voittaja.

Mukavaa huomata, että mukavia, asiallisia ja tavallaan helpottaviakin vastauksia on mahdollista saada. Kiitos siitä sinulle ja kaikille muille jo tähän mennessä.

Vierailija
27/34 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi sitä, että lääkäri alkaisi voivottelemaan hampaiden huonoa kuntoa, valistamaan tai saarnaamaan. .

Kouluhammaslääkärit olivat/ovat usein tuollaisia! Aikuisena olen ollut ihan ihmeissäni kun hammaslääkärit ovat tosi mukavia vaikka ihan selkeästi näkevät että asiakas on laiminlyönyt hampaiden hoitoa. 

Vierailija
28/34 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitithan jo päivystykseen tai olet menossa? Hoidathan asian tänään? Älä enää odota yön yli, pliis!

Vierailija
29/34 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapat vielä ittes tolla menolla.

Vierailija
30/34 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki.

Vierailija
31/34 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaat ajan ja ilmoitat tarvitsevasi esilääkityksen. Lääkitys tekee olosta rennon raukean, etkä pariin tuntiin välitä maailman menosta tuon taivaallista. Tämän takia tarvitset hoidon jälkeen myös saattajan, joka varmistaa että pääset turvallisesti kotiin.

Vierailija
32/34 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitithan jo päivystykseen tai olet menossa? Hoidathan asian tänään? Älä enää odota yön yli, pliis!

Loistava kommentti! Tästä oikeesti hehkuu läpi toisen ihmisen huoli. Kiitos siitä. En todellakaan ole keräämässä täällä mitään sääliä vaan keräämässä rohkeutta siihen jotta saan asian hoidettua kuntoon.

Mutta mitä tulee kysymykseesi, niin edelleen olen kotosalla ja mihinkään en ole soitellut. Olen kyllä kallistumassa sen puoleen, että menisin tänään päivystykseen antibioottien toivossa. Illalla.

Vierailija kirjoitti:

Tapat vielä ittes tolla menolla.

Tiedän toki tämän olevan mahdollista, mutta jotenkin koen sen epätodennäköiseksi vaikka tiedänkin sen, että infektio voi kyllä äkkiä levitä eteenpäin ja aiheuttaa isompia jopa hengenvaarallisia oireita, mutta nyt yleis vointi on hyvä, eli pientä lämpöä ja turvotusta ikenessä, niin en ole ollut tästä vielä niin huolissani. Tiedostan toki, että voihan tuo levitä nopeastikin tuosta ja sen tapahtuessa tilanne on pahempi. Jos oireina olisi nielemisvaikeuksia tai jotain ”vakavampaa” kuin ”pelkkä” kuume ja turvotus, niin olisin kyllä varmasti mennyt jo päivystykseen. Selkeä tulehdushan siellä on ja hoitamattomana se ei tietenkään ole koskaan hyvä asia. Etenkään suussa.

Vierailija
33/34 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaat ajan ja ilmoitat tarvitsevasi esilääkityksen. Lääkitys tekee olosta rennon raukean, etkä pariin tuntiin välitä maailman menosta tuon taivaallista. Tämän takia tarvitset hoidon jälkeen myös saattajan, joka varmistaa että pääset turvallisesti kotiin.

Tämä kyllä kuulostaa hyvälle. Ehkäpä juuri se mitä tarvitsen, että saan pahimman terän pelolta ja jännitykseltä pois. Saattaja ei ongelma. Kai tuon esilääkityksen ainakin saa varmaan yksityisellä melko helposti pyytämällä ja tilanteen selittämällä?

Känni toki varmaan ajaisi saman asian kuten joku kirjoitti tehneensä, mutta ehkä tuollainen hallittu määrä X lääkettä tuntuu turvallisemmalta vaihtoehdolta.

Vierailija
34/34 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrobilääkityksellä ei juuri yleensä hyödytä mitään juurihoitoa vaativassa tilanteessa, koska oireet helpottavat kun hammas juurihoidetaan poistamalla tulehtunut kudos ja juurikanaviin laitettava lääkeaine tappaa loput bakteerit ja sama toki pätee vaikka hammas pitää / päätetään poistaa juurihoidon sijaan, koska tällöinkin infektion aiheuttaja saadaan pois.

Tässä nyt ei puhuttu juurihoidoista, mutta tämänkin sattumisen riippuu paljon, että onko hammas elävä vai ei. Mikäli hampaat hermot ovat kuolleet, niin ei juurihoito ole mikään ihmeellinen toimenpide edes ilman puudutusta. Jos hammas taas on elävä ja siinä on paha tulehdus, niin silloin puudutusaine harvoin toimii halutulla tavalla, koska tulehtunut kudos on yleensä normaalia kudosta happamampi, mikä taas vaikuttaa puudutusaineen läpäisykykyyn hermosolun pinnan läpi ja tämän takia pahasti tulehtuneen hampaan kanssa puudutus voi jäädä usein vajaaksi. Tälläisessä tilanteessa järkevintä on hoitaa tulehdus kuntoon ensin jatketulla profylaksialla (3-5vrk) jonka jälkeen hammas voidaan operoida uudelleen kun tulehdus on parantunut jolloin puudutus saadaan kunnolla vaikuttamaan, jolloin operaatio on huomattavasti mukavempaa niin potilaalle kuin lääkäreillekin.

On kuitenkin hyvä muistaa ja pitää mielessä, että mikrobilääkitys on AINA TOISSIJAINEN HOITOMUOTO tulehtuneen hampaan hoidossa eikä sen perusteella voi jättää tekemättä hammaslääketieteellistä hoitoa, eli hoitaa tulehduksen aiheuttaja kuntoon.

Miten muuten ap, kävitkö hoidattamassa vaivan kuntoon?