Onko työttömiä, jotka eivät laita työkyvyttömyyseläkehakemusta?
Miksi kaikki eivät laittaisi tuota hakemusta? Eikö se ole järkevä tapa, jos ei ole niitä töitä riittävästi, eikä ole halunnut tai mahtunut pupukurssille?
Kommentit (38)
Voiko siitä seurata jotain vielä pahempaa jos laittaa vain aktiivimallin takia hakemusta? Siis tyyliin työkkäristä painostetaankin kuntouttavaan työtoimintaan tms., voiko tulla jopa karenssia jos tulee epäily ettei olisikaan työkykyinen/alkavat työkkäristä "selvittää"(eli tuet poikki varmasti siksi aikaa)tätä miksi on hakenut eläkettä? Tietääkö joku?!
Vierailija kirjoitti:
Voiko siitä seurata jotain vielä pahempaa jos laittaa vain aktiivimallin takia hakemusta? Siis tyyliin työkkäristä painostetaankin kuntouttavaan työtoimintaan tms., voiko tulla jopa karenssia jos tulee epäily ettei olisikaan työkykyinen/alkavat työkkäristä "selvittää"(eli tuet poikki varmasti siksi aikaa)tätä miksi on hakenut eläkettä? Tietääkö joku?!
No ihan oikeinhan se olisi jos alkaa vilpillisesti kikkailemaan ja vedättämään te-toimistoa. Sitä saa mitä tilaa.
Kaikki keinot taistelussa sipilän koplaa vastaan ovat hyväksyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laittanut jo kolmatta kertaa, koska olen OIKEASTI työkyvytön. Meidän oikeasti "viallistenkin" on vaikea saada eläkepäätöstä vaikka eläkkeelle kuuluisimme, se nyt puuttuisi että terveet alkaisi Kelaa pommittaa eläkehakemuksilla. :(
Tässä juuri päätöstä jälleen odottelen, en odota taaskaan liikoja, vaikka kaikkien lausutojen ja lääkärien ja asiantuntijoiden mukaan kuulun eläkkeelle. Kela keksii aina jonkun hienon lauseen, ettei se minulle silti eläkettä myönnä. Aika karu meininki, että siellä joku ihminen vain tekee päätöksen, joka ei koskaan ole minua edes tavannut, epäilen että lukeeko ne edes niitä kaikkia nivaskoja ja lausuntojakaan, koska niissä ei ole koskaan ollut mitään aihetta eläkettäni pyörtää.
Kai olen vielä sitten liian nuori kun en ole vielä 50 täyttänyt, muuta syytä en keksi miksi aina hylky tulee, vaikka en ole terve.
Onnea aktiivimalliin. Vai oletko "työssä"?
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että siihen tarvitaan lääkärin lausunto?
Kyllä hakemuksen voi pistää ilman lääkärinlausuntoakin. Sitä vain ei käsitellä, ennen kuin on lausunto. Hallintolain mukaan viranomaisen on tällöin pyydettävä hakijaa täydentämään hakemustaan puuttuvien liitteiden osalta.
Se minua kyllä kiinnostaisi tietää, millä tavoin työttömyysetuuden maksajalle tulee todistaa, että on hakenut työkyvyttömyyseläkkeelle. Ehkä sitä ei vielä tiedä kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja aiheettoman hakemuksen jälkeen varmaan sitten pamahtaa kunnon karenssi, joten en usko, että kannattaa.
Miksi siitä karenssi tulisi? En ole jättänyt tekemättä mitään, mitä työvoimaviranomaiset ovat määränneet minut tekemään. Kuuliaisesti olen hakenut kaikkiin minulle osoitettuihin työpaikkoihin ja koulutuksiin (niitä tosin on osoitettu tasan nolla kappaletta, joten ei ole tarjottu edes mahdollisuutta laistaa tästä velvollisuudestani). Lisäksi olen asianmukaisesti laatinut CV:n cv-nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laittanut jo kolmatta kertaa, koska olen OIKEASTI työkyvytön. Meidän oikeasti "viallistenkin" on vaikea saada eläkepäätöstä vaikka eläkkeelle kuuluisimme, se nyt puuttuisi että terveet alkaisi Kelaa pommittaa eläkehakemuksilla. :(
Tässä juuri päätöstä jälleen odottelen, en odota taaskaan liikoja, vaikka kaikkien lausutojen ja lääkärien ja asiantuntijoiden mukaan kuulun eläkkeelle. Kela keksii aina jonkun hienon lauseen, ettei se minulle silti eläkettä myönnä. Aika karu meininki, että siellä joku ihminen vain tekee päätöksen, joka ei koskaan ole minua edes tavannut, epäilen että lukeeko ne edes niitä kaikkia nivaskoja ja lausuntojakaan, koska niissä ei ole koskaan ollut mitään aihetta eläkettäni pyörtää.
Kai olen vielä sitten liian nuori kun en ole vielä 50 täyttänyt, muuta syytä en keksi miksi aina hylky tulee, vaikka en ole terve.
Minä myös hakenut aiheellisesti kuntoutustukea, mutta kela ja keva hylkää hakemukset.
Joku byrokratiapelle on ilmeisesti pätevämpi, kuin oikeat potilasta tapaavat lääkärit.
Kyllä raivostuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki keinot taistelussa sipilän koplaa vastaan ovat hyväksyttäviä.
Hyvin sanottu. Hakemukset sisään vaan sitten maalis-huhtikuussa :)
Vierailija kirjoitti:
No, jos tarpeeksi moni laittaa, niin tuskinpa riittää kaikille kuntouttavia touhuja.
No viranomaisia kohtaan se olisi oikein, mutta jos hakemusryöppy vähääkään hidastaa oikeasti työkyvyttömyyseläkkeelle kuuluvien hakuprosessia, se olisi ilkeää.
Vierailija kirjoitti:
Ja aiheettoman hakemuksen jälkeen varmaan sitten pamahtaa kunnon karenssi, joten en usko, että kannattaa.
Totta. Et ole työmarkkinoiden käytettävissä, koska yrität venkoilla eläkkeelle.
Olen 55 työtön nainen ja aion laittaa työkyvyttömyyseläkehakemuksen vireille kesällä. Protestina aktiivimallille. Nyt sain vaatimalla ängettyä itseni 5 päivää kestävälle "työnhakukurssille", ainoastaan aktiivimallin takia. Kuten edellä todettiin , kaikki keinot on käytettävä hallituksen mielivaltaa vastaan. Pahoittelut heille, jotka oikesti eläkettä tarvitsevat, mutta meidät työttömät on ajettu nurkkaan, ei tässä enää muuta voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että siihen tarvitaan lääkärin lausunto?
Kyllä hakemuksen voi pistää ilman lääkärinlausuntoakin. Sitä vain ei käsitellä, ennen kuin on lausunto. Hallintolain mukaan viranomaisen on tällöin pyydettävä hakijaa täydentämään hakemustaan puuttuvien liitteiden osalta.
Se minua kyllä kiinnostaisi tietää, millä tavoin työttömyysetuuden maksajalle tulee todistaa, että on hakenut työkyvyttömyyseläkkeelle. Ehkä sitä ei vielä tiedä kukaan.
Työttömyysetuuden maksatus katkaistaan asian tutkimisen ajaksi.
Te, jotka valitatte siita, kuinka juuri te olette niin absoluuttisen tyokyvyttomia, pyytaisin muistamaan, etta ne saamanne lausunnot ovat vain tehneen laakarin mielipide asiasta. Monesti naita tekevat laakarit eivat ole juuri ollenkaan perehtyneet kuntoutusjarjestelmaan tai sairausvakuutuslakiin ja lausunnoilla KELA jo senkin vuoksi pyyhtii takamustaan. Usein kuulee tuota idioottimaista "laakari joka ei edes nahnyt minua" kommenttia, mutta mita luulette, etta teidan nakemisenne muuttaisi? Ei yhtikas mitaan. Mikali nakemisenne antaisi jotain oleellista lisainformaatiota, niin sen samaisen informaation pitaisi jo olla siina saamassanne lausunnossa.
Kuka on niin tyhmä ja epärehellinen, että haluaa perusteettomasti profiloitua vajaakuntoiseksi ja joutua mahdollisesti sellaiseen typ-myllytykseen, jossa ei loppua näy?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15143417/uhkailtuna-typ-palveluun-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin vielä työtön, en laittaisi hakemusta menemään. Itselleni tuo yhden päivän rahan menetys ei olisi niin merkittävä/pakollinen, selviäisin hyvin ilmankin
Ilmeisesti saisit rahaa enemmän kuin 500 e/kk, jolloin 30 euron menetys ON iso raha.
En saisi (tai ehkä saisinkin, mutta en ole hakenut) muita tukia kuin työmarkkinatuen, joka minulla oli sen 518e kuukaudessa täysmääräisenä. Eli en, en saisi enempää rahaa kuin 500e. Olen vain sen verran onnellisessa tilanteessa, että tuo 500e/kk olisi riittänyt hyvin - siksi MINULLE tuo yhden päivän menetys ei olisi niin iso paha.
Tottakai ymmärrän, että jollain toiselle erilaisessa tilanteessa se on iso raha. Kerroinkin vain, että itselleni se ei olisi mikään katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo uusia työpaikkoja, aika moneen sh-piiriin haetaan hoitsuja auttamaan työttömiä eläkehakemusten tekemisessä. Tässä lienee kyse siitä, että ennen tulevia eduskuntavaaleja hallitus haluaa siivota tilastoja.
Kerro, mihin sh-piiriin ja millä nimikkeelle, haetaan tuollaisia työntekijöitä, niin haen heti. Kiitos jo etukäteen!
Ei sitä niin vain laiteta.
- ensin pitää olla vuosi sairaslomalla
- sitten voi anoa/saada kuntoutustukea tutkimusten ajaksi
- sitten pitää käydä työkyvyn arvioinnissa
- sitten pitää kerätä iso pumaska ajantasaisia lomakkeita ja todistuksia ennen kuin voi laittaa hakemuksen.
Aikaa mennyt n 2v. Työllä ja tuskalla sain 1/2 eläkkeen.
Nyt taas tutkimukset jatkuneet vuoden ja sairausloma 3kk. 9kk päästä pääsen ehkä vähän lähemmäs uutta hakemusta.