15-vuotiaat ensi vuonna auton rattiin hidastimella. Ministeriö kiirehtii. Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-10039322
Hitaiden ajoneuvojen määrä vähintään tuplaantuisi arvion mukaan.
Tuohan on ihan kamala uudistus. Normaali autokoulu sentään harjaannuttaa ajamista. Tuolla tavalla 15-vjoyias saa ajaa tavallista henkilöautoa mopokortilla.
Mitä mieltä olette
Kommentit (78)
Kuljettajan oman turvallisuuden kannalta tuo on hyvä uudistus. Muiden tienkäyttäjien turvallisuus ei kuitenkaan välttämättä lisäänny.
Myös tiettyjen minä-minätyyppien kohdalla voisi käyttää rangaistuksena tuota rajoitettua nopeutta. Jos kortti lähtisi hyllylle esimerkiksi kuukaudeksi, sen jälkeen olisi vuosi ajettava rajoitetulla nopeudella, jos kortti lähtisi hyllylle kahdeksi kuukaudeksi, sen jälkeen olisi ajettava kaksi vuotta rajoitetulla nopeudella jne
Herra 57 kirjoitti:
"Viritystä ei voida koskaan estää täysin, mutta kiinnijäämisriskin täytyy olla merkittävä ja sanktio tuntuva. Nykyisin poliisi pystyy valvomaan rekisterikilpiä, joten ylinopeuden ajaminen "kevytautolla" johtaa helposti kärähdykseen."
Harvaan asutussa Suomessa kiinnijäämisriski varsinkin maaseudulla on olematon. Tuntuvaa rangaistusta (esim. auto valtiolle) ei kukaan uskalla määrätä ,eikä nuorilla ole rahaa maksaa minkäänlaisia sakkoja, saati tuntuvia sakkoja. Vankilaankaan ei alle 18-vuotiasta hevin saa, joten mikä olisi tämä tuntuva sanktio?
Ehdotus on järjetön ja lisää taatusti sekä liikennekuolemia että vammautumisia.
Pöljä. Tuntuva sakko on sellainen mikä tuntuu! Eli se auto pois tai sakko tosiaan sellaiseksi, että pistää miettimään onko varaa tyriä. Sieltä lumikinosten lapioinnilta/siivoukselta/kukkapenkin kitkemiseltä voi aina vilkuilla montako tuntia vielä, että saa rahan kasaan ja auton takaisin. Ihme tavoittelunarvoisten rankaisukeinojen keksimispakko. Voihan vaihtoehtoisesti Autonpito sekä ajokielto "maksaa" tuon sakon ajan kanssa tai rangaistukset voivat olla yhteiskuntapalveluksen tmv takana.
Toisekseen ne ketkä ehtivät saada vankilatuomion ennen täysi-ikäisyyttä odottelevat jossain muualla rikoksesta riippuen (nuorisokoti tai mielisairaala). On myös sana: nuorisovankila. Vankeuteen riittävän painavat perusteet täyttävä nuori ei tarvitsekaan sillä hetkellä autoa vaan jotain ihan muuta.
Kaupungissa ajetaan joka tapauksessa max 50 km/h, joten mitä ihmettä te nyt itkette ohittamista?
Ei, ei, ei. Aivan kamala idea. 15-vuotias on vielä lapsi. Lapsi auton ratissa suhaamassa 40km/h tai 60km/h on vaarallinen kaikella tavoin. Hei oikeasti nyt järki käteen. Eikä myöskään varmaan aiheuta yhtään ohitusvaaratilanteita. Liikennettä pitäisi kehittää sujuvammaksi, ei vaarallisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Luulin tätä ensin aprillipilaksi.
Jos joku ajaa turvattomalla mopoautolla, se on tahallaan otettu riski. Nyt nuoret pääsevät painavien oikeiden autojen rattiin. Siis 15-vuotiaat. Eli vaarantavat muut, kuten pikkulapset.
Mopoautolla vaarantavat ihan yhtä paljon. Tämä muutos pienentää vakuutusmaksuja ja lisää mopoautoilevat turvallisuutta. Mopoautot on typerää rahastusta, on ihan oikein, että noiden kuolonkoppien myynti romahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaiden pennuille lisää leluja.
Olisko kannattanu opiskella ja hankkia kunnon työ?
Hyvä uudistus, sama kuin ruotsin malli. Tätä olen toivonut niin kauan kuin mopoautoja on liikenteessä ollut.
Nyt ei omien lasten tarvi ajaa niillä surmanloukuilla.
En kannata tätä, mutta ilmeisesti ovat jo päätöksensä tehneet. Kyllä minun mielestäni ainakin kuulostaa paljon vaarallisemmalta yhdistelmältä 15-vuotias jonkun ison Volvon ratissa ajamassa 60km/h, kun pienen ja kevyen mopoauton ratissa ajamassa 40km/h. On paljon helpompi saada muita ihmisiä hengiltä oikealla painavalla autolla, tosi vaaralliselta kuulostaa. Sitten täytyy toki myös oikeuskäytäntöä muuttaa niin että myös 15-vuotiasta kuskia rangaistaan aikuisen tavoin kuolemantuottamuksesta. Aika vaaralliselta nyt vaikuttaa tämä.
Tsiisus, kaikkea kanssa. Jos miettii 15 vee mopopoikia liikenteessä, niin kauhistuttava ajatuksenakin, että normi autoilla siellä suhaisivat. Älli niillä ei vielä raksuta, muuta kuin itsekkäästi, minä itse ensin..
Taatusti liikennevahingot lisääntyisivät roimasti. Autolla kokeiltaisiin kaiken maailman käkkärikäännöksiä, liukkautta, peräviirais puolelta toiselle yms
Olen joutunut mopoilijaraivon kohteeksi mm. kun ajoin päätiellä ja mopoilija tuli sivutieltä ja yritti eteeni kaahata. Olin jo tiehaaran kohdalla eikä mitään mahdollisuuksia väistää, joten ajoin menemään. Mopolija sai tästä pultit, ajoi perääni keulien auton perän kohdalle ja kyyditettävä yritti potkia autoani. Mietin että lyönkö jarrut pohjaan, mutta sen sijaan painoin kaasua ja kenellekään ei sattunut mitään.
Tuon ikäiset kuvittelee olevansa kuolemattomia.
Suurin osa liikenneonnettomuuksista johtuu rattijuoppojen/huumehörhöjen holtittomasta ajosta tai masentuneiden ihmisten itsemurhista. Kyllä ne 15v mopoautoilijat ovat kuskeina sieltä luotettavimmasta ja tarkimmasta päästä. Ja jos ollaa tarkkoja, niin moottoripyörillä ajetaan kaikkein piittaamattomimmin ja sieltä kypärän alta paljastuu usein keski-ikäinen mies.
Nyt mopoauton tunnistaa kaikista suunnista. Tuota uutta viritelmää ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USAssa ne pärjää liikenteessä 16-vuotiaina. Onko meidän Pisa-nuoret jotenkin avuttomampia?
Eihän tätäkään vastusteta muusta syystä kuin siitä perisuomalaisesta kateudesta.
Tulee paha mieli kun on itse joutunut odottamaan autokorttia 18 vuotiaaksi asti ja nyt se raja putoaa 15 vuoteen.
Olen 30v eikä edelleenkään ole korttia, joten kateellisuuskortti ei toiminut nyt.
Tulee olemaan paljon enemmän liikenneonnettomuuksia, jos tuo menee läpi. Entä nämä jo jonkun mainitsemat pienet koululaiset, eivät osaa varmana heitä varoa samalla tavalla kuin aikuiset. Miten rajoitin toimisi? Saako joku (esim. lapsen vanhempi) kytkettyä sen päälle ja pois riippuen ajajasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mautoista pitäisi luopua kokonaan, ei ole yhtään turvallisia.
Jo nyt jonnet perseilevät totaalisesti noilla kuolemanloukku-kopeillaan. Mitäpä luulet käyvän, kun alle annetaan entistä enemmän voimaa ja turvallisuuden tunnetta? Ei ainakaan vähennä perseilyä.
Pitää opettaa uuteen ajokulttuurinmuutokseen rauhassa. Asia toimii jenkeissä, miksi ei muka täällä? Autolla kolarointi on kuitenkin turvallista, mautolla ei.
Miksi moni sitten kuolee liikenneonnettomuuksissa? Ja nimenomaan autolla kolaroidessaan?
Se vielä puuttuisi, että sen rajoittimen voisi laittaa päälle ja pois helposti itse.
Kuka tekisi kansalaisaloitteen tuota uudistusta vastustamaan.
Minusta pitäisi tehdä laki, että hallitukseen pääsee vain vaalien kautta. Bernerhän otettiin sinne tekemään hankalat päätökset, ettei oikeiden poliitikkojen tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Se vielä puuttuisi, että sen rajoittimen voisi laittaa päälle ja pois helposti itse.
Kyllä sen saa. Sellaista rajoitinta ole olemassakaan mitä ei saisi poistettua/ohitettua. Kaikki rajoittimet on tähän astikin tarvittaessa ohitettu mopoista ja mopoautoista ja viritetty niitä kulkemaan niin paljon kuin irti lähtee. Raskaassa kalustossakin olevat nopeusrajoittimet tarvittaessa ohitetaan näppärästi.
Joku autoon jälkiasennettava johonkin johtosarjan väliin tökättävä rajoitinboksi nyt lähtee liitämään heti kun jonne siihen näppinsä saa.
Moottorinohjausjärjestelmään autonvalmistajan tekemä ohjelmoitu rajoitus ei lähde niin helposti mutta ei siinäkään tuskin kovin kauaa mene ennenkuin joku näppärä jonne pääsee siihenkin käsiksi ja ohjelmoi sen sieltä pois ja sanahan leviää internetissä miten toimenpiteet suoritetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen saa. Sellaista rajoitinta ole olemassakaan mitä ei saisi poistettua/ohitettua. Kaikki rajoittimet on tähän astikin tarvittaessa ohitettu mopoista ja mopoautoista ja viritetty niitä kulkemaan niin paljon kuin irti lähtee. Raskaassa kalustossakin olevat nopeusrajoittimet tarvittaessa ohitetaan näppärästi.
Joku autoon jälkiasennettava johonkin johtosarjan väliin tökättävä rajoitinboksi nyt lähtee liitämään heti kun jonne siihen näppinsä saa.
Moottorinohjausjärjestelmään autonvalmistajan tekemä ohjelmoitu rajoitus ei lähde niin helposti mutta ei siinäkään tuskin kovin kauaa mene ennenkuin joku näppärä jonne pääsee siihenkin käsiksi ja ohjelmoi sen sieltä pois ja sanahan leviää internetissä miten toimenpiteet suoritetaan.
Tätä vähän ounastelinkin. Ihan järkyttävää kun ottaa huomioon paljon on näitä välinpitämättömiä vanhempia! Tuskin kaikki jaksavat valvoa rajoittimen käyttöä..
Onko teillä mitään käsitystä siitä, miten kehittymättömät 15 v aivot voivat olla. Havainnointikyky on myös aikuisiin aivoihin verrattuna huomattavasti heikompi. 15 vuotiaan aivot eivät pysty myöskään kunnolla arvioimaan tapahtumien seurauksia.
Siksi nämä nuoret perseilevät mopoautoillaan. Heidän aivonsa eivät pysty hahmottamaan mitä siitä voi seurata.