Naapurissa asuu perhe jonka vanhemmat eivät osaa muodostaa lauseita ruotsiksi. Tulee paha mieli.
Siinä on useita tuhansia ja ehkä kymmeniä tuhansia veronmaksajien rahoja haaskattu hukkaan.
Juteltiin pulkkamäessä eilen.
Aika jännä että osa ihmisistä ei välitä veronmaksajien rahoista. Minulle vanhemmat painotti että ruotsi on paska kieli, mutta opiskele se, kun se tarjotaan veronmaksajien rahoilla.
Minä ja mieheni emme ole haaskanneet yhtään lanttia muiden rahoja.
Näitä silti on ja saman puolueen sisällä tuntuisi löytyvän. Molemmat ollaan kokoomuslaisia ja hävettää helvetisti että meidänkin joukossa on kielitaidottomia veronmaksajien rahojen haaskaajia.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsilla tai nuorilla tule mieleen että koulu ja se pakkoruotsi on kustannettu vanhempien ja muiden vanhempien verorahoilla.
En minäkään tuollaista aikoinaan ajatellut. Ajattelin vain että ei helvetti miten tylsää ruotsi onkaan.
Toki jos olisi kerrottu että jos opettelet ruotsia niin saat helpommin pillua ruotsalaisilta tytöiltä, niin olisi ehkä motivoinut paremmin. Toisaalta jos ei ole itsetuntoa ja uskoa pillun saannin suhteen niin turha edes opetella kieltäkään.
T: Hiljainen hamssu
Muumiruotsi vain haittaa tyttöjen saamista. Jos mahkuja ylipäänsä on, niin kannattaa puhua viileän itsevarmasti suoraan englantia.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tämä uusi viikon aikana täällä noussut hokema-argumentti, että ruotsi osaamaton on tuhlannut verorahoja. :)
Todellisuudessa poliitikot niitä tuhlaa, kun varmasti tutkimuksetkin osoittavat tai osoittaisivat, että suomalaisten ruotsintaito on niin surkea suhteessa siihen pumpattuihin rahoihin ja resursseihin, että on vastuutonta siihen enää kanavoida yhtään enempää rahaa.
Ruotsia osaamattomat saattavat myös hallita vaikkapa matematiikan tai fysiikan loistavasti, ja sitä kautta myöhemmin tuottaa verojen ja osaamisen muodossa paljonkin hyötyä valtiolle.
Se on helppo kieli oppia. Laiskuudesta se on jos ei opettele kieltä. Se on tuhlausta. Opettajaakin suututtaa kun oppilas päästää hänet liian helpolla ja ei opiskele. Opettaja tuntee syyllisyyttä että opettaa palkallaan vain muutamia kiinnostuneita.
Olen tavannut Ranskassa, Colmarin kaupungissa asuessani , esim. erään keski-ikäisen espanjalaissiirtolaisen pojanpojan (koko nimi aivan perusespanjalainen), joka ei osannut lainkaan puhua espanjaa.
Espanjassa taas tutustuin Barcelonassa erääseen syntyjään sveitsiläiseen tyttöön, jonka molemmat vanhemmat menehtyivät siellä joskus Pyreneiden vuoristotiellä auto-onnettomuudessa, kun tyttö oli vasta muutaman vuoden ikäinen.
Hänet oli adoptoitu espanjalaiseen perheeseen, koska ketään kovin läheisiä sukulaisia Sveitsissä ei pariskunnalla yksinkertaisesti ollut ta ei ainakaan löytynyt tai ilmoittautunut espanjalaisille asiaa tiedustelleille viranomaisille ,eikä hänellä ollut hajuakaan siitä schwitzerdutchista (eli sveitsinsaksasta) jota hänen Zurichista kotoisin olleet vanhempansa puhuivat.
Minun isäni vanhemmat taas olivat Ruotsin kansalaisia, mutta kuolivat jo ennen minun syntymääni molemmat, joten kumpaankaan en voinut tutustua. Isäni puhui äitini kanssa aina suomea ja kuoli jo kun olin 12-vuotias.
Ruotsi on siis minulle vain koulussa (jossain määrin) opittu kieli, mutta ei kyllä kuulu identiteettiini millään lailla.
Ymmärrän sitä kyllä siltä pohjalta, mutta lähinnä vain passiivisesti, eli en koskaan kirjoita, enkä puhu sitä kenenkään kanssa.
Asun Lappeenrannassa.