Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pelkäät hammaslääkärissä?

Vierailija
23.01.2018 |

Te muut jotka lykkäätte hammaslääkärille menoa ja olette sitten odotushuoneessa ja hammaslääkärin tuolissa kauhusta kankeina tai vähintään kädet hiestä märkinä ahdistuneena, niin mikä teitä pelottaa? Kipu, puudutuspiikki, itse tilanne?

Tuli mieleen kun tänään töissä oli puhetta hammaslääkäristä ja yksi totesi toisen juttuun, että mitä sitä pelkäämään kun ne puuduttaa niin hyvin, ettei mitään tunnu. Mun oli pakko kommentoida tuohon että minua ei ainakaan pelota kipu vaan se itse tilanne. Monta kertaa on minulta paikattu hampaita, ilman puudutustakin. Mutta se tilanne! Makaat selällään kita auki, suussa sormia, instrumentteja ja kurkussa sylkeä johon tuntuu tukehtuvan, vaikka se kieltä tai huulta ikävästi painava imuri yrittääkin imeä. Sitten jos laitat suun väärässä kohtaa kiinni kun tulee pakollinen nielemisrefleksi jota ei voi pidättää, niin hammaslääkäri huokailee. Hemmetti, alkoi ahdistaa jo pelkkä ajatus siinä penkissä makoilusta.

On varmaan yleisempää että hammaslääkäripelkoinen pelkää nimenomaan puudutuspiikkiä tai kipua muuten, mutta jotenkin ärsyttää se kuinka pelkäämättömät yleistää tuota "ei kannata pelätä, kun ne kuitenkin puuduttaa". Pelot kun voi johtua eri asioista ja no, eipä tuo neuvo auta sitä pelkkää puudutuspiikkiä pelkäävääkään...

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskua.

Kivut, puudutukset tai itse tilanne ei pelota, kun pienestä pitäen on saanut sovittaa jos minkälaisia rautoja suuhun niin on jo tottunut.

Vierailija
2/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä kivunsieto jos puudutuspiikin laittaminen ei koske...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeää. Olen korkeasti koulutettu, mutta hampaat ovat huonossa kunnossa. Miksi en hoida hampaitani kunnolla, vaikka tietoa kyllä on?

Vierailija
4/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskua.

Kivut, puudutukset tai itse tilanne ei pelota, kun pienestä pitäen on saanut sovittaa jos minkälaisia rautoja suuhun niin on jo tottunut.

Kieltämättä tuo lasku, sitä kun saa piinan ohi tuolissa niin seuraava jännä paikka on kävellä kuulemaan se hintatuomio. :D

Vierailija
5/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallisella puolella otti päähän hoitajien asenne. "Tämä ei voi sattua" jne.

Tuli muutama vuosi taukoa lääkäristä kunnes menin yksityiselle ja siellä onkin huomaavainen hammaslääkäri. Alkuun mainitsin kammostani hammaslääkäriin mutta tämän hammaslääkärin myötä pelkoni on karsiutunut pois. 

Vierailija
6/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hyvä kivunsieto jos puudutuspiikin laittaminen ei koske...

Minua ei koske, nipistää vaan vähän.

Ap

Vierailija
7/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään kaikkein eniten hammaslääkärin laskua. Venytän hammaslääkärissä käymistä välttääkseni tämän laskun joka tarkoittaiso vain ylimääräisiä menoja arkeen.

Vierailija
8/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää mitään. Ap, ei yksityisellä kukaan huokaile, koska normaalit ihmiset tajuavat että välillä on pakko nielaista ja joskus tulee refleksejä joille ei mahda mitään. Viimeisen viisurin leikkaus olisi edessä (kertokaa kokemuksia), aiemmat revittiin. En nyt sinänsä pelkää, en vain haluaisi kokea sitä jälkituskaa taas. Pakko se on kuitenkin leikkauttaa helevettiin tuolta, koska nyt on eri määrä hampaita kahdella eri puolella ja se näyttää tyhmältä (kun varta vasten peilailee ja tutkii.)

Vierailija
9/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkää mitään. Ap, ei yksityisellä kukaan huokaile, koska normaalit ihmiset tajuavat että välillä on pakko nielaista ja joskus tulee refleksejä joille ei mahda mitään.

Itseasiassa viimeksi yksityisellä paikattavana ollessa huokailtiin. Oli menossa vissiin paikan kovettaminen, kun hammaslääkäri otti välineet ulos suusta ja minulle tuli samantien nielemisrefleksi. Siihen se täti sanoi tosi tympeällä äänellä, että et olisi saanut laittaa suuta kiinni, nyt pitää tehdä uusiksi tämä. Hänellä ei ollut ymmärrystä, ei tosin tuntunut ko. hammaslääkärillä olevan muutenkaan mikään paras päivä.

Ap

Vierailija
10/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut sama hammaslääkäri kohta parikymmentä vuotta, ja meillä on hauskaa, ja homma hoituu. Parannetaan maailmaa, tosin mä olen hiukan alakynnessä, kun suurimman osan aikaa on suu täynnä härveleitä :-)

Vierailija
11/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sitten vissiin käynyt todella hyvä tuuri, kun mun ”oma” hammaslääkäri julkisella puolella on todella taitava, ystävällinen, kärsivällinen ja ymmärtää pelkopotilasta. Selittää tarkkaan mitä aina kulloinkin tulee tapahtumaan, pitää taukoja että voin hengähtää, jne..

Ne pari kertaa, jotka kävin yksityisellä, olivat kyllä pertymyksiä. Kiire, töykeys, äkkiä vaan rahat pois - tai sellainen fiilis ainakin jäi.

Pelkään hammaslääkärissä sitä kipua ja tukehtumisen tunnetta yli kaiken.

Vierailija
12/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hauku yksityistä, kun itse käyn, onneksi on pätevä hammaslääkäri. Laatu maksaa.

En pelkää hammaslääkäriä.

Vierailija
13/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkään yrjöämistä. Mulla on tosi herkkä nielu ja oksennusrefleksi, ja ällöttää kamalasti ne lääkärin/hoitajan sormet suussa. Pelkään koko ajan että jotain valuu kurkkuun, tai että joku instrumentti koskettaa suuta liian syvältä. Mun pitää käyttää tiettyjä meditaatiotekniikoita saadakseni ajatukset pois siitä ällöttävyydestä. Mun lääkäri tietää mun herkästä kurkusta, ja muistaa onneksi varoa.

Vierailija
14/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää, mutta mua OKSETTAA ne perkeleen kumihanskat! Niiden hajusta ja kumin tunteesta meinaa tulla yrjö. Ja sitten päälle vielä ne kauheat kidutusvalot! 

Vierailija
15/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, mitähän pelkään tai ehkä inhoan. No sitä, että se poraaminen sattuu aivan s**tanasti, enkä voi sille mitään. Kontrolli on sillä poraavalla henkilöllä.

Vierailija
16/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijaavia=hulluja hammaslääkäreitä. Voivat vaikka vetää ehjät hampaat pois. Kokemusta on.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015100320463075_uu.shtml

Vierailija
17/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans (niinkuin jotakuta toistakin aiemmin) vaan kertakaikkiaan hävettää avata suu, kun korjaamists siellä aina piisaa. Muuten en siis ole mitenkään ikäisekseni rappeutunut, mutta hampaat on pienestä pitäen ollut heikko kohtani. Näin ollen venytän hammaslääkäriin menoa ja sitten on taas lisää vikaa ja sitten taas kynnys kasvaa.

Joskus hammaslääkäri "kuiskasi" pääni vieressä hoitajalle sen suuntaista ennen suuhun kurkkaamista, että "viime käynnistä on sitten x vuotta, että *huokaus*." Ei mitenkään lisännyt intoa!

Vierailija
18/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hammaslääkäri tai hygienisti huomaa, milloin potilasta koskee ja joko lopettaa tai sanoo, että ihan hetki vielä. Tai puuduttaa lisää.

Mulla viimeksi oli tulehtunut ien ja se ultraäänipuhdistus koski aivan stanasti, hygienisti sanoi, että hänpä ottaa sen kohdan käsin, ja se ei koskenut yhtään. Ja se tulehduskin hävisi sen puhdistuksen myötä.

Ja kannattaa nimenomaan mainita olevansa pelkopotilas, silloin usein pääsee pelostaan muutaman käynnin jälkeen, kun tietää että väkisin ei mitään tehdä kidassa, niinkuin joskus kymmeniä vuosia sitten.

Vierailija
19/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää tilannetta, sillä itse asiassa koen sen nautinnollisena ja rentoutumishetkenä sitten kun suu on puutunut ja alkavat hommiin.

Puudutuspiikki sattuu hiukan, muttei haittaa.

Otan aina puudutuksen, koska ala- ja yläasteikäisenä traumatisoiduin niin pahasti siitä kun poratessa osui hermoon (silloin ei saanut puudutusta). Sellainen yhtäkkinen viiltävä hermokipu on aivan helvetillinen. En enää ikinä halua kokea sitä, siksi aina puudutus. Lisäksi hampaan ympärille ikeniin iskettu kiristysrenkula (?) oli tuskaa. Joskus jännitän onko puudutusainetta tarpeeksi ja tuleeko vihlontaa kun poraus alkaa, mutta se on turha pelko.

Eli pelkään hiukan, koska lapsena oli niin huonot hammaslääkärit. Silloin koettu kipu poratessa jätti sieluuni jäljet. Onneksi nykyisin saa aina puudutuksen ja sen jälkeen hammaslääkärikäynnit on helpottuneet, jopa kivoja!

Vierailija
20/56 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipua. Jäi kammo kun lapsena porattiin ilman puudutusta.