Miksiköhän prometheusleiriä ei promota peruskoulussa samaan tapaan kuin riparia?
Tuli mieleeni näin protun aikoinaan käyneenä, aika usein kun on kaikenikäisten kanssa randomkeskustelua ripariajoista tms ja kun mainitsen käyneeni protun niin aniharva tietää mikä se on. Aika puskaradiotouhua tuntuu olevan tieto prometheuksesta, en nyt muista mistä äiti siitä oli kuullut kun minulle ehdotti. En olisi edes päässytkään riparille koska en ole ikinä kuulunutkaan kirkkoon.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Veljentyttären protulla olivat leiriläiset saaneet tupakoida ohjaajien kanssa. Että sellaista...
Saahan riparillakin polttaa jos on lupa vanhemmilta. Ainakin meillä sai.
Seurakunnat järjestää riparit. On siis aika loogista, että esim. "Mäntsälän seurakunta käy kertomassa ripareista Mäntsälän yläasteella evlut-uskontoa opiskeleville". Kuka protua järjestää? Tuskin ihan saman mittakaavan taho? Tuskin mikään sinänsä estää heitä kiertämästä et-ryhmiä ihan samalla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika surkeaa jos teini tarvitsee jonkun leirin muuttuakseen aikuiseksi. Sopulilaumasieluisuutta ja heikkoa itsetuntoa, ryyditettynä ahneudella.
"Muuttuakseen aikuiseksi"? En mä ole kuullut kenenkään sanoneen että olisi käynyt riparin tai protun tullakseen aikuiseksi. Ne on vaan kivoja kokemuksia (yleensä) ja ehkä osalle antaa jotain ajattelun aihettakin.
Siinähän lässytät. Suomalaisessa kulttuurissa riparin päättävä konfirmaatio on katsottu aikuistumisriitiksi ja kirkko mainostaa rioaria tällaisena.
Edelleen: surkeaa on jos pitää käydä tällaisia tyhjänpäiväisiä juttuja läpi muuttuakseen yhteiskunnallisesti hyväksytyksi aikuisyksilöksi.
Ainakin mun riparilla -95 oli sekasaunat, toki kaikki halusi olla uikkarit päällä. Eiköhän kaikki kirkkoon kuulumattomat ja muutkin ole nettiaikana kuulleet prometheus-leiristä ihan samoin kuin riparistakin. Tuskinpa sitä kirkkoon kuuluville tyrkytetään, kun kaikki menevät riparille.
Uskonnolla tietysti aivopestään "kuuliaiseksi kansalaiseksi".
Vierailija kirjoitti:
Uskonnolla tietysti aivopestään "kuuliaiseksi kansalaiseksi".
Varmaan joku kuuntelee, jos ei ole jo valmiiksi aivopesty.
Ainakin meidän koulussa mainostettiin innokkaasti. Olen kotoisin Karkkilasta jossa noi protuleirit on "keksitty". Paljon aktiivista vapaa-ajattelijaporukkaa.
Sivuhuomautuksena, kaikki protuleirin käyneet tuttuni menivät sinne kurssin jälkeen järjestettävien juhlien ja lahjojen vuoksi. Same same.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän koulussa mainostettiin innokkaasti. Olen kotoisin Karkkilasta jossa noi protuleirit on "keksitty". Paljon aktiivista vapaa-ajattelijaporukkaa.
Sivuhuomautuksena, kaikki protuleirin käyneet tuttuni menivät sinne kurssin jälkeen järjestettävien juhlien ja lahjojen vuoksi. Same same.
Ripari käydään juuri tuon takia, eli lahjojen ja rahan.
Meidän lapset menevät prometeus-leirille. Ketään ei ole kastettu eivätkä näin ollen ole koskaan kuuluneet kirkkoon.
Kumpi on parempi syy saada lahjoja, uskonnon tuputtaminen vai ajattelun kehittäminen?
Itse en ole käynyt kumpaakaan, en edes tiedä mikä se toinen on, nimen olen kuullut joskus. Oma lapsenikaan ei halunnut rippikouluun, ja tiedän ettei haluaisi sille toisellekaan, ei viihdy toisten teinien seurassa muuta kuin sen minkä pakko.
En mitenkään kieltänyt menemästä, mutta onneksi tullut äitiinsä ja osaa ajatella itse.
Turhaa touhua molemmat. Huono idea muutenkin laittaa teini-ikäisiä yhdessä leirille parin aikuisen kanssa, siinä on katastrofin ainekset jo sinällään. Vielä jos jeesus ja raamattu sotketaan asiaan niin ei hyvä heilu. onko riettaudella mitään rajaa jos leirivalvojaksi sattuisi vielä tyypillinen uskovaismies.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun riparilla -95 oli sekasaunat, toki kaikki halusi olla uikkarit päällä. Eiköhän kaikki kirkkoon kuulumattomat ja muutkin ole nettiaikana kuulleet prometheus-leiristä ihan samoin kuin riparistakin. Tuskinpa sitä kirkkoon kuuluville tyrkytetään, kun kaikki menevät riparille.
Ei nyt sentään kaikki, en käynyt minäkään riparia, vaikka sillon vielä kirkkoon kuuluin.
Samoin ei käynyt lapsenikaan, vaikka kuuluu.
vain ahneet idioottiteinit käy rippikoulun, ja se toinenkin leiri vaikuttaa aika turhalta keksinnöltä.
Vierailija kirjoitti:
Et-ryhmille kerrotaan.
Toivottavasti suurimmalle osalle tosiaan kerrotaan. Meidän et-opettaja ei maininnutkaan asiasta :(
Multa jäi siis leiri käymättä kun kuulin vasta paljon myöhemmin että sellaisia on.
Meidän koulussa Prometheus-leiriä käytiin mainostamassa. Itse kuulin siitä vanhemmalta veljeltäni, joka myöskin kävi leirin. Ja kun nyt sitä sekasaunaa niin kammoatte, niin leirillä oli täysin vapaaehtoista joko sauna tai olla saunomatta, naisten tai miesten vuorolla taikka sekasaunassa. Ketään sekasaunasta kieltäytynyttä ei katsottu mitenkään kieroon. Minulle leirin sekasaunakokemus oli ensimmäinen, ja se opetti minut olemaan häpeilemättä kehoani. Siitä lähtien olen saunonut sekasaunassa käytännössä aina. Saunassa on usein parhaat keskustelut, enkä halua rajata niitä vain naisten kesken.
Vierailija kirjoitti:
vain ahneet idioottiteinit käy rippikoulun, ja se toinenkin leiri vaikuttaa aika turhalta keksinnöltä.
Eikös ihmiset yleensäkin ole aika ahneita? Kuinka moni esim. odottaa saavansa häälahjoja vai järjestetäänkö yleisestikin häitä niin että kutsuun liitetään: "ei kiitos lahjoja"? Ennemmin siinä nykyään on tilinumero, jonne toivotaan rahaa laitettavan tai luettelo löytyy netistä, mitä lahjoja toivotaan. Ripari ei eroa siitä mitenkään, turhasta touhusta odotetaan palkkioksi lahjoja.
Protusta nyt sentään on hyötyä: siellä pohditaan elämää hyvinkin laajasti, käydään paljon keskusteluja, opetetaan suvaitsevaisuutta ja mietitään maailman epäkohtia harjoitusten kautta, mm. juuri tuota ahneutta. Ja ilman mitään pakkosyöttöä tai hassuja rituaaleja (syödään tässä kuvaannollisesti Jeesuksen ruumista ja juodaan verta...hrrr, karmivaa.) Eikä aikaa haaskannut myöskään mihinkään liirumlaarumin ulkoa opetteluun. Uskon, että aika moni nuori valitsisi mieluummin protun kuin riparin, jos voisivat vapaasti valita. Meillä tuttaperheen tytär olisi halunnut meidän tytön kanssa protulle, mutta vanhemmat eivät suostuneet, vaan tytön oli pakko käydä rippikoulu, palkaksi sai kielikurssin. Pojan kaverit saivat yleisesti rippilahjaksi mopon ja mopokortin, muuten eivät olisi kuulemma menneet riparille. Läheskään kaikki protuleirin käyneet eivät järjestä juhlia.
Mä tiesin protun olemassaolosta jo silloin vuosituhannen vaihteessa, kun olin itse yläasteella. Olisin halunnut sellaiselle, koska tiesin jo siinä vaiheessa, ettei kristinusko vaan ole mua varten, eikä riparille lähdössä ole sen vuoksi pointtia. Tapaluterilaiset vanhempani kuitenkin käytännössä pakottivat menemään riparille, ettei isoäiti pety. Sieltä jäikin sitten rakkaita muistoja: samalle riparille osallistuneet koulukiusaajani pilkkasivat ulkonäköäni, nuorisotyöntekijä totesi, että homoseksuaalisuus yököttää häntä ja kiertävä saarnaaja vihjaili, että raiskattu nainen (Maria Magdalena) oli syntinen.
Riparikokemukseni jäi kaivelemaan sen verran pahasti, että kävin myöhemmin aikuisille tarkoitetun protuleirin. Suosittelen! Oma lapseni saa sitten aikanaan itse päättää, käykö protun, riparin, molemmat tai ei kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit päässyt riparille.
Minusta on hyvä, ettei kouluissa mainosteta prometheusleirejä. Minusta tuo että nuoret tytöt ja pojat laitetaan alastomina keskenään ja aikuisten kanssa saunaan on nuoren seksuaalista hyväksikäyttöä. Ja alaikäinen ei voi antaa suostumusta sellaiseen.
Olet vain lukenut yhden iltalehden uutisen siitä että protu-leirillä on mahdollista halutessaan mennä sekasaunaan ja siitä ilman mitään kritiikkiä vetänyt omat johtopäätöksesi :D ei siellä ketään pakoteta sekasaunaan ja jos sinne haluaa mennä ei tarvitse mennä alasti. Meilläkin riparilla oli tyttöjen saunassa aikuiset naisohjaajat alasti meidän kanssa saunassa, oli kyllä kauheaa hyväksikäyttöä.
Siis olivat ALASTI SAUNASSA??!! Herra Jumala, soittakaa poliisit!
t. Kirkon propagandaministeriö