Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kasvisruoka ekologista?

ekomummo
22.01.2018 |

Paljonko hiilijalanjälkeä tulee kun vegetuotteita lennätetään kaukaa merten takaa. Vain pieni osa pellon tuotteista on priimaa. Mihin kasvissyöjät käyttävät rehuviljan?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekomummo kirjoitti:

Paljonko hiilijalanjälkeä tulee kun vegetuotteita lennätetään kaukaa merten takaa.

Mitäs jos sä kertoisit meille?

Jos mun pitäisi arvata, niin sanoisin, että aivan helvetin mitätön määrä ruoan hiilijalanjäljestä on peräisin lentokonerahdista, koska se yksittäinen lentokone rahtaa aikas suuren määrän ruokaa, jolloin polttoainekulu per tuote on mitätön.

Ei sitä tuotaisi ulkomailta alunperinkään, jos se saastuttaisi paljon, koska saastuttamiseen tarvitaan kallista kerosiinia.

Sen sijaan takapihaltasi löytyvä kasvihuone voi päästellä hiilijalanjälkeä ihan järkyt määrät verrattuna vastaavan tuotteen tuomiseen lämpimistä maista, koska lämmitys ja valo eivät Suomessa ilmesty keijukaisen taikasauvasta, siinä missä lämpimissä maissa ne kirjaimellisesti satavat taivaalta ilmaiseksi.

Tää "se tuodaan toiselta puolelta Maapalloa" -juttu on pelkästään laskutaidottomien ja kokonaiskuvaa ymmärtämättömien ihmisten sekoilua. Mä olen aika moneen kertaan niitä laskuja täällä esitellyt, mutta nyt en enää jaksa, kun ei niitä kuitenkaan kukaan enää huomenna näe.

Vierailija
22/33 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kasvissyöjille. Pidättekö kasvisruoan mausta? Mielestäni ne maistuu sonnalle, kun olen joskus kokeillut.

En ole itse sontaa kokeillut, mutta mielestäni kasvisruoasta saa hyvää, jos sen tekee ja maustaa hyvin. Olen syönyt myös pahaa kasvisruokaa, kuten myös pahaa liharuokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

80% maailman kasvatetusta soijasta menee lihakarjan ruoaksi. Jos tämä ruoka jaettaisiin tasan maailman ihmisille, maailmassa ei olisi nälänhätää.

Vierailija
24/33 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää ja huvittaa kyllä joiden käsitys lihan tuotannon ekologosuudesta verrattuna kasviksiin. Eläin kasvaa (onnellisena pellolla kirmaillen) täysikasvuiseksi syömättä ja juomatta jossain suomalaisella 50-lukulaisella perhetilalla, kuolee onnellisena ja kiitollisena hyvästä huolenpidosta ja kuljetetaan lopulta lähikauppaan myytäväksi.

Olen ollut 10 vuotta kasvissyöjä ja tälläisiin käsityksiin sitä ruokavaliostani puhuttaessa törmää edelleen. Ja minä olen se, joka on vieraantunut luonnosta enkä ymmärrä ruuantuotantoa.

Vierailija
25/33 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan karja syö pääosin kotimaista rypsiä. Eli SUOMESSA sekasyönti taitaa olla jopa ekologisempaa, eri asia varmasti maissa, joissa ei tällaista laaduntarkkailua ole muutenkaan ja soijaa tuodaan ties mistä.

Yli 90 % Suomeen tuodusta soijasta menee sikojen ja siipikarjan rehuksi.

Vierailija
26/33 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
27/33 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyn kasvissyönnin, jos sille on esim. uskonnollinen tai terveydellinen syy, mutta muuten kasvissyöntiä ei tarvitsisi mielestäni harrastaa. Esimerkiksi kouluissa tulisi tarjota hyvää, ravitsevaa ja tukevaa ruokaa, jota kasvisruoka harvoin on.

Vierailija
28/33 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyn kasvissyönnin, jos sille on esim. uskonnollinen tai terveydellinen syy, mutta muuten kasvissyöntiä ei tarvitsisi mielestäni harrastaa. Esimerkiksi kouluissa tulisi tarjota hyvää, ravitsevaa ja tukevaa ruokaa, jota kasvisruoka harvoin on.

Siis et hyväksy esim. minun kasvissyöntiä, koska syy ei ole uskonnollinen eikä terveydellinen vaan ihan vaan "minä haluan syödä kasvisruokaa" -syy. Miksi se olisi parempi, jos minut pakotettaisiin vasten tahtoani syömään lihaa? Tai miksi se olisi hyväksyttävämpää, jos liittyisin johonkin vegaaniuskontoon?

Vierailija
29/33 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/tutkijat-kasvissyonti-tuhoaa-maapalloa…

Tämän artikkelin mukaan ei.

En tiennytkään että jotkut vielä käyttää tätä artikkelia lähteenä, kun se on niin moneen kertaan todettu virheelliseksi uutisoinniksi.

Toivottavasti olit vain sarkastinen.

Vierailija
30/33 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään että jotkut vielä käyttää tätä artikkelia lähteenä, kun se on niin moneen kertaan todettu virheelliseksi uutisoinniksi.

Epäilemättä olette todenneet.

Vierailija
31/33 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilemättä olette todenneet.

Ei, vaan itse tutkimuksen tekijät ovat todenneet: https://www.huffingtonpost.com/entry/vegetarian-bad-for-environment-debunked_us_567072d7e4b0e292150f95a4

Vierailija
32/33 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että tästä asiasta pitää vielä v. 2018 keskustella

Vierailija
33/33 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse syön lihaa oli se ekologista tai ei. Näin myös sukuni miehet vuosituhansia ennen minua.