Saako ulkonäöstä antaa palautetta?
Saako toisen ulkonäösta antaa palautetta vai onko kaikki ulkonäköön liittyvä kommentoiminen nykyään kuellettyä? Ehkä on oarempi vain odottaa, koska kaverini huomaa että hänellä on kaupungilla poskessa huulipunaa.
Kommentit (14)
Ei tarvitse antaa mitään palautetta ellei niin pyydetä.
Normaali ihminen kuitenkin ymmärtää, milloin on kyse ulkonäöstä ja milloin vahingosta. Kyllä saa ja pitää ilmoittaa jos kaverilla on huulipunaa poskessa tai vessapaperia kengässä. Sen voi tehdä ystävällisesti ja ohimennen, ei suureen ääneen huutaen. Ihan niin kuin toivoisit itsellesikin tehtävän.
Kyllä mua on ainakin aina rumaksi haukuttu.
Minusta pitäisi sanoa jos joku on pielessä tyyliin "pinaatti poskessa" tai paidan helma rutussa. Jos meikkauksen vääriä jälkiä huomaatte naamassa niin kyllä sekin on vahinko.
jos sä haluat esineellistää muita, niin sitten joo!
Mikä möykky sulla on tuossa? Ai, se olikin nenä.
Siitä ulkonäöstä, jolle toinen ei mitään voi, ei palautetta kuulu antaa. Eihän toinen sitä ole sinulta pyytänyt. Tarkoitan nyt että sanotaan että "sulla on hörökorvat" tai "sun ikenet näkyy kun naurat levästi."
Se menee haukkumisen puolelle. "Palaute" kuulostaa oudolta sanalta tässä yhteydessä. Kukaan ei tarvitse palautetta värjäytyneistä hampaistaan tai mahamakkarastaan.
Jos toisella on esim. uusi vaate tai kampaus, ihan hyvin voi kehua niitä näteiksi. Negatiiviset kommentit taas ovat ihan turhia, eivät ne palvele mitään.
Vierailija kirjoitti:
Huulipunasta poskella kannattaa vihjata.
Huulipunasta poskella voisi kyllä tulla kotona enemmän palautetta kuin pelkkää vihjailua.
itse olin käyttänyt suklaata huulipunana ennen monessa kaupassa ja virastossa asiointia. Olisi se työvoimaviraston nainen edes sanoa ettei tuolla tyylillä saa ehkä töitä :D
t: mies
Mä olen viime aikoina saanut "palautetta" siitä että näytän väsyneeltä.
Ja kyllä, varmasti näytänkin. En saa nukuttua, stressi vie kaiken ilon pois. Ja sitten joku kaunis ja pirteä äiti toteaa päiväkodin portilla että voi sentään miten väsyneeltä näytän! Tekisi mieli alkaa itkeä. Sanoisipa joku joskus jotain positiivista, mutta ei.
Itse noudatan tällaista rajanvetoa:
-Jos toisen ulkonäössä on joku piirre, jonka on syytä olettaa olevan erehdys JA jonka voi korjata sillä hetkellä käytettävissä olevilla keinoilla alle 3 sekunnissa, sanon siitä diskreetisti, mahdollisimman yksityisesti ja hiljaa. Tämmöisiä ovat esimerkiksi partaan tarttunut salaatinlehti tai sukkahousuntakalistoon jäänyt hameenhelma tai jalkaan unohtuneet päiväkodin sinitossut. TOinen voi korjata asian heti ja kaikilla on parempi mieli.
Jos kyse on jostain, minkä voi olettaa olevan tahallista (jännittävänvärinen silmämeikki itselleni vieraalla tavalla levitettynä tai vahva poskipuna tms) tai mitä ei voi korjata (silmäpako sukkahousun nilkassa kun vaihtopaikkaa ei ole lähelläkään) en kommentoi mitään. Asian ääneen sanomisesta ei seuraisi mitään hyötyä mutta olisi pahaa mieltä ja epävarmuutta.
HYVÄÄ ja kehuvaa palautetta voin antaa, mutta on tarpeen pitää se ehdottoman neutraalina ja ei-seksuaalisena tai vallankäytöllisenä. (ts. on ok sanoa, että villatakissasi on kivat värit, tai jopa että ryhdikäs leikkaus, mutta ei että onpa sulla oleelliset meriitit esiintuova kaula-aukko). Tässä kohtaa myös äänensävyllä ja katseen suunnalla on väliä.
Mun teinin kaveri oli loukkaantunut, kun teini oli hänelle sanonut, et ripsarit on pitkin naamaa. Oli ysiluokkalainen valittanut siitä jopa äidilleen.
Mä olen opettanut aina lapsilleni ettei kenenkään ulkonäköä saa kommentoida negatiivisesti, mutta jos kengän pohjassa on vessapaperia, hampaassa lihan pala, huulipunaa poskessa, saa ja täytyykin sanoa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
itse olin käyttänyt suklaata huulipunana ennen monessa kaupassa ja virastossa asiointia. Olisi se työvoimaviraston nainen edes sanoa ettei tuolla tyylillä saa ehkä töitä :D
t: mies
Heh, tää oli hyvä!
Huulipunasta poskella kannattaa vihjata.