Eiko kukaan muu siis punnitse ruokiaan?
Aloitin uudessa tyopaikassa ja minua katsottiin kuin hullua punnitessani riisinuudeleita ennen niiden valmistusta. Ihmeteltiin etta kuka jarkeva ihminen punnitsee oikeasti ruokansa. Onko tama siis aivan harvinaista? En ole edes mikaan ultimate fitnessnainen, kayn omakseni ilokseni viitisen kertaa viikossa liikumassa. Olen hyvassa kunnossa ja hoikka, mutta sukuperintona on tullu rasite etta lihon hyvin helpolla.
Kommentit (28)
Ei se kaloriteoria toimi noin kirjaimellisesti.Muutenhan jokainen laihtuisi tarkasti syödyn ruokamäärän mukaan.Jotkut eivät syö juuri mitään ja ovat lihavia.
Enpä oo kyllä kenekään nähny punnitsevan :D Kyllähän tuon nyt silmämääräsestikin näkee ja kokemuksen kautta oppii mikä on itelleen ok annos.
En punnitse, mun keho kertoo kuinka paljon se tarvitsee ruokaa, en tarvitse siihen vaakaa.
En punnitse. Koska olen syömistä harjoittanut monta kertaa päivässä jo useamman vuoden, niin siihen tullut ns.näppituntuma.
En. Enkä tunne ketään joka punnitsisi. Miksi pitäisi? Syön vatsani täyteen kun on nälkä. Olen hoikka. Mitä väliä montako grammaa meni?
Punnitsen kun haluan pudottaa painoa. Minulla on aina eväät mukana, jotka punnitsen kotona. Ei tulisi mieleenkään alkaa työpaikalla punnitsemaan ruokia.
Mä mittaan ruokani deseissä ja proteiininlähteen silmämääräisesti 100-150g. Olen joskus punninnut esim omatemät lihapullat joten tiedän mitä ne suunnilleen painaa / kpl. Näppituntumalla täälläkin
No eipä tule punnittuja, miksi pitäisi 😂
Minä punnitsen. Olen tarkalla ruokavaliolla treenijakson aikana.
Mä punnitsen silloin kun teen kotona kaurapuuroa/riisiä/makaroonia, muuten tulee vahingossa tehtyä kerralla viiden ihmisen annos.
Yritän syödä vain kun tulee nälkä ja pitää määrän kohtuullisena. Toistaiseksi paino näyttää putoavan ilman mitään laskemista. 2 kiloa jo uuden vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kaloriteoria toimi noin kirjaimellisesti.Muutenhan jokainen laihtuisi tarkasti syödyn ruokamäärän mukaan.Jotkut eivät syö juuri mitään ja ovat lihavia.
Kyllä se vaan kuule toimii.
Tietysti jollakin voi olla hidas aineenvaihdunta ja hänellä energiaa kuluu vähemmän kuin terveellä ihmisellä, mutta kyllä ne kalorti hänelläkin toimii.
Ja useinmiten nämä jotka ei syö muka mitään, syövät kuitenkin, mutta eivät ymmärrä syömiään kalorimääriä.
Kaveri laihduttaa ja tuskailee kun ei laihdu vaikka ei syö mitään. Ei syökkään oikeaa ruokaa, mutta laukussa on koko ajan auki karkkipussi, sipsipussi tai pähkinäpussi ja mutustelee niitä. Eräänäkin aamuna veti heti herättyään puoli pussia sipsiä ja sitten lounasaikaa ihmetteli kun ei oikein ole nälkä vaikka ei ole syönyt vielä mitään tänään.
En punnitse ruokaa enkä itseäni.
En kyllä aina muista syödäkään.
En ymmärrä miten sapuskasta tehdään niin numero. Enimmäkseen haukkaan jotain siltä seisomalta töissä tungen jonkun sämpylän kurkkuun kun menen kahvihuoneen ohi, joskus salaatin, ja kotona vetäisen jossain vaiheessa jotain jääkaapista, kylmää mandariinia tai jogurtin. Ruokapöytäkin on kotona ihan turha kun oon sinkku.
Vielä alkaisin punnitsemaan niitä sapuskoja, joo ei. Elämässä on niin paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan kuule toimii.
Tietysti jollakin voi olla hidas aineenvaihdunta ja hänellä energiaa kuluu vähemmän kuin terveellä ihmisellä, mutta kyllä ne kalorti hänelläkin toimii.
Ja useinmiten nämä jotka ei syö muka mitään, syövät kuitenkin, mutta eivät ymmärrä syömiään kalorimääriä.
Kaveri laihduttaa ja tuskailee kun ei laihdu vaikka ei syö mitään. Ei syökkään oikeaa ruokaa, mutta laukussa on koko ajan auki karkkipussi, sipsipussi tai pähkinäpussi ja mutustelee niitä. Eräänäkin aamuna veti heti herättyään puoli pussia sipsiä ja sitten lounasaikaa ihmetteli kun ei oikein ole nälkä vaikka ei ole syönyt vielä mitään tänään.
Jokaisen pitäisi tajuta että sipsipussista saa hetkessä koko päivän kalorit, mutta minne jää vitamiinit, protskut, hivenaineet jne.
300g sipsipussissa on 1500 kaloria, eli enemmän kuin laihduttaja voi syödä päivässä.
Pienessä karkkipussissa on 500 kaloria. Suklaalevyssä 1000.
200g pähkinäpussissa on 1300 kaloria, mutta myös hieman proteiinia.
Itse en mittaile mitä syön, mutta ajattelen vitamiineja ja proteiinia ja siksi jos jotain suuhun huitaisen, niin se on salaattia, hedelmää ja proteiinia. Ei mitään turhaa shaissea.
Jos ihmettelee, että on lihava eikä muka syö juuri mitään, niin silloin kannattaa punnita ruuat jonkun aikaa, että alkaa ne järkevät annoskoot olla hallinnassa. Sen voi toistaa sitten, jos alkaa taas meinata karata käsistä.
Punnitsemisessakin on helppo huijata itseään vaikka jättämällä ne santsaukst ja työmatkalla syödyt välipalat pois laskuista, mutta monella toimii.
Punnitseminen on turhaa. Sen sijaan voi käyttää järkeä. Minulla on kilon pakkaus nuudeleita. Sopiva kerta-annos on 50g. Jos syön joka arkipäivä yhden annoksen, riittää pakkaus noin kuukaudeksi. Pari poikkeusta tulee kuitenkin. Kuukaudessa on jo luupäisinkin oppinut, miltä sopiva annos näyttää. Tämä neuvo riittää lopuksi ikää, kunnes dementia iskee.
Olen hävittänyt sekä paino- että ruokavaa'an. Noudatin sekä konmarin että vaakakapinan oppeja, vaa'at eivät tuottaneet elämään pisaraakaan ilo vaan pelkkää ahdistusta ja pakon tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmettelee, että on lihava eikä muka syö juuri mitään, niin silloin kannattaa punnita ruuat jonkun aikaa, että alkaa ne järkevät annoskoot olla hallinnassa. Sen voi toistaa sitten, jos alkaa taas meinata karata käsistä.
Punnitsemisessakin on helppo huijata itseään vaikka jättämällä ne santsaukst ja työmatkalla syödyt välipalat pois laskuista, mutta monella toimii.
Tästä oli joku brittitesti, että jo se punnitseminen saa ihmisen laihtumaan, kun automaattisesti nähdessään kalorimäärät alkaa syödä vähemmän.
Ja tämä nyt koski ylipainoisia, jotka haluaisivat laihtua,bjoten jokaisen 45-kiloisen ei kannata tulla kehumaan, miten he eivät punnitse ikinä.
Eikös ne nuudelit ole annospusseissa, joissa lukee paljon ne painaa? Kun yritään laskea kalorit tarkasti, niin punniten ruuat, mutta vain ne joiden painoa tai kaloreita en muuten tiedä.