Jakaisitko suuresta lottovoitostasi sukulaisille? (esim. 1miljoona)
Välillä pohdin tätä. Ja sitten ahdistun. Jos voittaisin miljoonan, pitäisikö minun jakaa siitä äidilleni ja isäpuolelleni tai sisaruksilleni? En haluaisi. En haluaisi edes kertoa siitä. Tiedän, että sitten huono omatunto soimaisi kun muut raatavat töissä palkkansa eteen, ja minä voisin auttaa heitä hieman rahallisesti, mutta en tekisi sitä. En ole läheinen perheeni kanssa. Ei oikein olla samalla aaltopituudella. Entäs miehen sukulaiset? En heillekkään haluaisi antaa penninpyörylää, mutta heidän kohdallaan pohtisin samaa että kuuluisiko minun antaa heille rahaa.
Oletteko te miettineet mitä tekisitte?
Kommentit (52)
Omille lapsille antaisin, en muille.
Jakaisin joo, ja ystäville. Tunnen monia joiden elämää helpottaisi paljon jo kymppitonnin tuki, sellaisten jakelulla ei miljoonaan tule vielä niin isoa lovea että tuntuisi. Omatkin tarpeet on pienet ja halvat eikä elämäntyylin muutokseen olisi edes varaa yhdellä miljoonalla. Sijoittaisin vaan ja samalla lailla kituutellen kuin nytkin hiljalleen söisin sitä pois, kun loppuisi tuet.
Miljoonasta en sentään mutta oikeasti suuresta summasta kyllä.
Ostaisin itselleni eläkeasunnot Helsingistä ja Portugalista. Eipä siitä enää hirveästi jää jaettavaksi. Veljen tyttärille antaisin hieman rahaa sekä yhdelle ystävälleni.
Miljoona on niin vähän, että kun siitä hoitaa ensin joitakin arkielämän asioita ensin kuntoon, niin se jäljelle jäävä "käyttövara" jää niin pieneksi, että siitä ei saa aikaan kuin pieniä rahasummia läheisilleen. Parempi ainakin että ei kerro miljoonan voitostaan kun joku muutaman tonnin raha saattaa alkaa vain kiukuttamaan saajaansa että miksi niin vähän.
10 miljoonaa sen sijaan on jo semmonen summa, että sillä kykenee turvaamaan sekä oman loppuelämän, kuten myöskin mahdollistaa muutamalle muullekin taloudellisesti paljon helpomman elämän.
Tämä tietysti, jos vain osaa hoitaa asiansa oikein eikä joudu esim. ryöstö-yritysten kohteeksi tmv. Rahasta saa riitaa aikaan ihan kaikkialla, eli turha ainakaan mainostella asiasta minnekään.
Kannattaa jokaisen pohtia muutenkin, että mikä sen rahan oikea tarkoitus elämässä on. Se ei välttämättä ole leveä elämä, vaan pikemminkin valinnanmahdollisuudet.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miljoonan kun fiksusti sijoittaa niin se tuottaisi pääomatuloa sellaisen keskimääräisen kokopäivätyön palkan verran.
Siinä olisi mukava sitten loppuelämän ajan harrastaa kaikkea mukavaa.
Laskin joskus, että osakkeet tuottavat keskimäärin noin 3,5% vuodessa nettona. 35.000€ vuodessa on vajaat 3.000€/kk. Ihan ok liksa, mutta jossain pitäisi asuakin. Menisikö miljoonasta muutama satatuhatta asuntoon vai 1500€/kk vuokraan? Sitten ei enää kovin leveästi eläisikään.
Eli bruttona pitäisi tienata 50.000 € eli 5% mikä jo aika kova tuottoprosentti. Muuten olisi nettona vain 2000 €/kk, mistä ei riitä 1500 €/kk vuokraan. Miljoona olisi sikäli ärsyttävä summa, ettei voisi luopua edes palkkatyöstä, mutta tietysti helpottaisi arkea huomattavasti.
Sisarelle antaisin, muille sukulaisille ei irtoaisi mitään.
Kysyisin kyllä, tarvitsevatko johonkin. Vanhemmat eivät välttämättä mitään edes haluaisi, mutta sisko ottaisi varmaan mielellään jotain.
Miljoona riittäisi ihan hyvin elämään, jossa minun ei tarvitsisi käydä töissä ja voisin maksaa lähisukulaisten asuntolainat pois.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miljoonan kun fiksusti sijoittaa niin se tuottaisi pääomatuloa sellaisen keskimääräisen kokopäivätyön palkan verran.
Siinä olisi mukava sitten loppuelämän ajan harrastaa kaikkea mukavaa.
Laskin joskus, että osakkeet tuottavat keskimäärin noin 3,5% vuodessa nettona. 35.000€ vuodessa on vajaat 3.000€/kk. Ihan ok liksa, mutta jossain pitäisi asuakin. Menisikö miljoonasta muutama satatuhatta asuntoon vai 1500€/kk vuokraan? Sitten ei enää kovin leveästi eläisikään.
Mee ja tiedä mitä oikein olet laskenut koska tuo 3,5% ei sovi yhteen minkään todetun seurannan kanssa. 10% sopii paremmin todellisuuteen, ja se vain keksimäärin. Saa helposti parempaa poiminnalla koska ETF:fät jotka defacto ja pakosta koska pelko perseessä toimivat piiloindekseinä eivätkä siten kykene rationaalisiin poimintoihin.
Hinnoittelu on siis hieman rikki.
1 miljoonasta en jakaisi. Se on pieni summa. En kertoisi voitostani muille kuin isälleni.
Antaisin pieniä summia, koska olen senverran köyhä ja myös monet ystäväni ovat köyhiä.
Pienikin summa on silloin arvokas.
100 tai 200 euroa on heille iso raha, eikä kiinnitä huomiota.
Kyllä muutenkin haluaisin antaa tai auttaa, koska minulle miljoona on niin iso raha, että riittää loppuelämäkseni.
En ole enää nuori.
En mainostaisi, että nyt minulla on rahaa, vaan tekisin asiat niin, että antaisin vaikutelman, että olisin vaikkapa voittanut jonkin pienemmän summan, mutta kuitentin siitä riittää hiukan muillekin.
Jos voin huojentaa läheisten elämää se tekisi hyvän olon myös minulle.