Jakaisitko suuresta lottovoitostasi sukulaisille? (esim. 1miljoona)
Välillä pohdin tätä. Ja sitten ahdistun. Jos voittaisin miljoonan, pitäisikö minun jakaa siitä äidilleni ja isäpuolelleni tai sisaruksilleni? En haluaisi. En haluaisi edes kertoa siitä. Tiedän, että sitten huono omatunto soimaisi kun muut raatavat töissä palkkansa eteen, ja minä voisin auttaa heitä hieman rahallisesti, mutta en tekisi sitä. En ole läheinen perheeni kanssa. Ei oikein olla samalla aaltopituudella. Entäs miehen sukulaiset? En heillekkään haluaisi antaa penninpyörylää, mutta heidän kohdallaan pohtisin samaa että kuuluisiko minun antaa heille rahaa.
Oletteko te miettineet mitä tekisitte?
Kommentit (52)
Appiukolle antaisin mielelläni rahaa. Ehkä tässä tapauksessa pitäisi "lainata", ettei mene lahjaveroa ja pienellä korolla ja pitkällä sopparilla.
Appi on auttanut meitä monesti eri tavoin, joten vastalahja. Oma äitini ja sisarukset saa nuolla näppejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 miljoona, suuri? lol
600 miljoonaa voi luonnehtia suureksi, miljoona on vasta keskiluokkaisuuden alkua ja irtipääsyä alaluokan pohjattomasta köyhyydestä. Jos osaa sijoittaa siis ja saa siitä tuon 4000e/kk.Äläpäs höpötä. Miljoona euroa TILILLÄ on kaikkea muuta kuin "keskiluokkaisuuden alkua" :D
Miljoona tilillä ja olet nopeasti pennitön taas. Pistä tuottamaan 5% p.a. jasinulla on jotain jättää jälkeesi seuraavalla sukupolvelle ja rahat pysyy tasolla josta tavis vielä selviää perseilemättä-
.
Sanoinko etten laittaisi sitä poikimaan? Tilillä oleva raha on helpompi kuitenkin laittaa poikimaan kuin kiinteässä omaisuudessa ja omistusosuuksissa kiinni oleva raha.
Miten miljoonan voisi lahjoittaa ilman veroseuraamuksia saajalle?
Ei miljoona ole mikään suuri raha. En jakaisi, en edes suuremmasta potista.En keksi yhtään syytä miksi auttaisin ihmisiä jotka eivät ole läsnä arjessani, poislukien jo olemassa olevat perilliseni.
Vierailija kirjoitti:
Minulle miljoona olisi suuri raha. P.s. en osaa sijoittaa.
Ap
Mikään ei estä opettelemasta.
En antaisi kenellekään enkä edes kertoisi.
En jakaisi miljoonasta. 10 miljoonasta varmaan jotain. Enkä usko, että sisarenikaan minulle miljoonasta mitään antaisi. Lapsilleen varmaan antaisi. Yhtä sairaseläkkeellä olevaa kaveria auttaisin tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Välillä pohdin tätä. Ja sitten ahdistun. Jos voittaisin miljoonan, pitäisikö minun jakaa siitä äidilleni ja isäpuolelleni tai sisaruksilleni? En haluaisi. En haluaisi edes kertoa siitä. Tiedän, että sitten huono omatunto soimaisi kun muut raatavat töissä palkkansa eteen, ja minä voisin auttaa heitä hieman rahallisesti, mutta en tekisi sitä. En ole läheinen perheeni kanssa. Ei oikein olla samalla aaltopituudella. Entäs miehen sukulaiset? En heillekkään haluaisi antaa penninpyörylää, mutta heidän kohdallaan pohtisin samaa että kuuluisiko minun antaa heille rahaa.
Oletteko te miettineet mitä tekisitte?
Yhdestä miljoonasta ei valitettavasti riitä jaettavaksi.
10 miljoonasta sen sijaan voisi ainakin omille sisaruksille jotain jakaakin, samoin vanhemmille jotain viihtyisiä eläkeläislomia tmv. Olisi ihan mukavaa jos jokaisella asiat rahallisesti kunnossa. Voittosummaa tai yleensäkään voittamista sen sijaan en haluaisi paljastaa vaan rahan siirtyminen pitäisi tapahtua jotenkin niin että ei edes tiedetä että itse olisin jotain voittanut.
Se saattaa olla jopa hengenvaara, mikäli edes lähisukulaiset tietää voitosta, sitä kun ei koskaan tiedä kenelle se tieto lipsahtaa ja monilla on valmiuksia toimia vähän väkivaltaisemminkin jos tietävät että jossain olisi rahaa ryöstettäväksi. Joskus on jopa lähisukulaiset itse ryöstämässä, niitähän saat lukea joka toinen päivä kun on esim. aikuiset lapset ryöstämässä omia eläkkeellä olevia vanhempiaan. Saattaa olla myös toisinkinpäin, eli vanhemmat ryöstää omat lapsensa jne.
Mut onneksi mahdollisuudet moiseen on niin pienet, että paremmin käyttää aikansa miettimällä ihan jotain muuta kuin lottovoittoja :-)
Miljoonan kun fiksusti sijoittaa niin se tuottaisi pääomatuloa sellaisen keskimääräisen kokopäivätyön palkan verran.
Siinä olisi mukava sitten loppuelämän ajan harrastaa kaikkea mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miljoonan kun fiksusti sijoittaa niin se tuottaisi pääomatuloa sellaisen keskimääräisen kokopäivätyön palkan verran.
Siinä olisi mukava sitten loppuelämän ajan harrastaa kaikkea mukavaa.
Laskin joskus, että osakkeet tuottavat keskimäärin noin 3,5% vuodessa nettona. 35.000€ vuodessa on vajaat 3.000€/kk. Ihan ok liksa, mutta jossain pitäisi asuakin. Menisikö miljoonasta muutama satatuhatta asuntoon vai 1500€/kk vuokraan? Sitten ei enää kovin leveästi eläisikään.
En jakaisi. En edes kertoisi voitostani kenellekään. Tekisin kyllä muuten hyväntekeväisyyttä ja nimettömänä auttaisin apua tarvitsevia, mutta nimenomaan nimettömänä. En haluaisi, että kukaan tietää taloudellista tilannetta, sillä siitä tulisi vain vaikeuksia.
Vanhemmilleni maksaisin reissua, remppaa jne, mitä tarvitsevat. En välttämättä antaisi juuri rahaa, mutta hyödykkeitä. Enkä usko, että edes haluaisivat. Siskolleni joku pieni pesämuna tulevaisuutta varten, ja hätätilanteita varten rinnakkaiskortti höylättäväksi.
Miehelleni en antaisi rahaa, toki hän siivelläni hyötyisi kovasti rahoistani. Hänelle myös maksaisin uuden auton jne. Lapsille säästötilit, josta toki eivät vielä ymmärrä, kun ovat pieniä vielä.
Parille serkulle ja muutamalle hyvälle kaverille voisin jakaa iloa kirjekuoressa. Mutta en mitään hervottomia summia, vaan että saisivat pientä luxusta arkeen.
Minulla on yhteislotto äidin kanssa, joten saisin jokatapauksessa vain puolet ja se riittää. Siitä puolikkaasta en jakelisi rahaa kenellekään muulle.
Mulla on 2 siskoa, jotka on todella pienituloisia, ja ovat mun läheisimmät ihmiset. Ehdottomasti tukisin heitä jotenkin, mielelläni paljonkin (tietty vaikea sanoa miten tän voisi tehdä hienotunteisesti).
Mun isä on kohtuuhyvällä eläkkeellä, mutta ei missään nimessä rikas, ja rakastaa matkustelua. Voisin antaa hänelle esim. syntymäpäivälahjaksi haluamansa matkan parina-kolmena vuonna. Voisin myös laittaa hänelle jonkun pienen rahaston.
Äiti on naimisissa todella varakkaan miehen kanssa, joten he eivät tarvitse rahallista tukea. Toki ostaisin äidille arvokkaampia lahjoja kuin ennen.
Miljoonasta en antaisi kenellekään. Sijoittaisin rahat oman perheeni hyväksi.
Isommasta voitosta maksaisin isäni johonkin huippupalvelutaloon asumaan. Äitipuolelle en maksaisi mitään, saisi elää missä pystyy. Potut pottuina.
Eipä se miljoona paljoo oo nykypäivänä. Melkeinpä jokasella pyörii semmoset summat, suurimmalla osalla vaan miinuksena.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinutkin on opetettu että hyvä ihminen teeskentelee välittävänsä muista, mutta ei oikeasti välitä. Miksei sitä voi välittää avoimesti niin vähän kuin välittää? Miksi pitää teeskennellä ihmisille, joista ei sata prossaa välitä, että mä välitän tosi paljon? Ihan on ok pitää koko summa itse, itse sen saa päättää. Jos joku siitä syyllistää, niin itse on vain ahne.
t.kristallikissa
Kivikissa tämä ketju ei ole sinun ketjusi, suksi kuuseen.
Lapsille kyllä. Vanhemmilla on itsellään enemmän kuin miljoonan edestä omaisuutta, joten sinne suuntaan olisi turha jakaa ja vielä noin pienestä summasta.
Minulla on työelämää jäljellä 15 vuotta ja sinä aikana tulen tienaamaan vähintään 1,2 miljoonaa netto (nykyisellä palkkatasolla; todellisuudessa enemmän koska palkka nousee tulevina vuosina).
Joten en todellakaan pidä miljoonaa euroa niin isona summana että siitä riittäisi lahjoitettavaa sen kummemmin (olen tähänkin lahjoitellut ystäville ja sukulaisille noin 5000 euroa vuodessa joten varmaan samoihin summiin päätyisin).
Se olisi eri asia jos voittaisi Eurolotossa esim. 90 miljoonaa. Siitä jo varmasti lahjoittaisin paljonkin. Esim. ostaisin useamman asunnon/talon ja antaisin sukulaisten asua niissä ilmaiseksi. Tuosta ei menisi edes lahjaveroa.
Miljoona tilillä ja olet nopeasti pennitön taas. Pistä tuottamaan 5% p.a. jasinulla on jotain jättää jälkeesi seuraavalla sukupolvelle ja rahat pysyy tasolla josta tavis vielä selviää perseilemättä-
.