Öljyä korvakäytävään?
Ongelmana (todella) kutisevat korvat. Ovat olleet kutisevat pitkään, olen ennen paljon korvapuikolla "puhdistanut" korvia, ja tämä tietenkin lisännyt vain ärsytystä ja kutinaa.
Jostain luin, että kookosöljy korvakäytävässä voi auttaa kutinaan, puhdistamaan korvavaikkua ja rauhoittamaan ärsytystä.
Kerran olen laittanut, neljä tippaa per korva. Tuntui todella ikävältä aluksi, kun öljy täytti korvani, hiljalleen tippa kerrallaan valui syvälle ja kutitti niin perhanasti valuessaan. Sitten korva oli hetken aikaa "tukkoisen" oloinen, tietenkin kun korva täynnä öljyä. Annoin hetken aikaa vaikuttaa, ja käännyin. Toisesta korvasta tuli heti melkein kaikki öljyt ulos, toisesta ei tuntunut oikein tulevan mitään (imeytynyt? eikai se sinne voi sisällekkään jäädä..).
Epämukavaa oloa ja erittäin kovaa kutinaa kesti n. 10 minuuttia, jonka jälkeen KAIKKI kutina, ärsytys, epämukavat tunteet hävisivät. Yleensä korvani kutisevat n. 2 tunnin välein, ja tuon avulla kutina pysyi poissa 2 päivää!
Nyt kutina taas alkanut, ja tekisi mieli tehdä uudestaan tuommoinen öljyhoito. Kuitenkin samalla epäilyttää erittäin paljon, onko se hyväksi tunkea korvaan öljyä?
Oletko itse ikinä öljynnyt korviasi? Millä hoidat ärsytystä ja kutinaa (mikä ei kuitenkaan tarvitse mitään antibioottia tms.)?
Kommentit (14)
Kieputan A-vitamiinivoiteessa topz-puikon, puhdistan korvalehden, syvältä ei saa kaivaa tietenkään. Joskus ulkokorva tulehtui, tästä syystä. Suihkun jälkeen en joka kerta.
Olen käyttänyt apteekista saatavaa suihketta jossa on öljyä ja jotain muutakin, tarkoitettu vaikun pehmentämiseen. Olen myös lukenut että jotkut käyttävät oliiviöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Kieputan A-vitamiinivoiteessa topz-puikon, puhdistan korvalehden, syvältä ei saa kaivaa tietenkään. Joskus ulkokorva tulehtui, tästä syystä. Suihkun jälkeen en joka kerta.
AI ulkokorva tulehtui a-vitamiinivoiteesta? Vai siitä, että tungit puikon liian syvälle?
Korvalääkäritkin suosittelevat nimenomaan öljyä laittamaan korvaan jos jotain, esim 1-2 kertaa viikossa. Apteekista saa ihan siihen tarkoitukseen olevia öljyjä, toki varmaan ruokakaupan öljytkin käy - siitä en tiedä.
Alakoululainen sai korvien öljyämisneuvon lääkäriltä. Kurkkukipuja käytiin valittamassa, mutta totesi myös korvakäytävien olevan kuivan oloiset. Ihan vauvaöljyä neuvoi käyttämään, ainakin ceridalia saa suihkepullossa.
Kai on turvallisinta käyttää niitä korvaan tarkoitettuja öljyjä. Pitävät myös vaikun pehmeänä ja se tulee sitten luonnollisesti ulos.
Vierailija kirjoitti:
Kai on turvallisinta käyttää niitä korvaan tarkoitettuja öljyjä. Pitävät myös vaikun pehmeänä ja se tulee sitten luonnollisesti ulos.
Eroavatko ne mitenkään tavan öljyihin?
Vierailija kirjoitti:
Pitääpä ehdottaa.
Mies kaivelee korvakäytäviään niin että lätisee - en oikein tiedä mikä siellä niin märkii, mutta voisi varmaan auttaa siihenkin.
Minulla nimenomaan samaa ongelmaa! Aina kutisemassa ja litisemässä, ihan tipoittain tulee välillä nestemäistä ulos.
Ja hyvä kuulla, ettei tämä niin harvinainen hoito ole, eli hyvillä mielin öljyän uudestaankin!
-AP
Hyvät av-laiset. Korvia öljyämällä hoidatte oiretta, ette oireen syytä. Kannattaisiko pyrkiä löytämään syy kutiamiselle ja litinälle ja siten päästä eroon oireesta?
Omalla kohdallani tuo äärimmäisen kiusallinen ja öisin valvottavakin vaiva parani jättämällä vehnä täysin pois ruokavaliosta. Ennen sitä korvia hoidettiin ja rassattiin vuosia ties millä - tuloksetta. Oireiden syyksi paljastui vehnäallergia. Tämän löydön tein itse, en käynyt missään kokeissa.
Kannattaisiko kokeilla jättää vehnä pois ruokavaliosta? Mitä siinä voisi menettää?
Mä öljyän sormella korvani, en ole uskaltanut tiputtaa itse korvaan mitään, mutta tuokin auttaa. Varmaan osa valuu syvemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät av-laiset. Korvia öljyämällä hoidatte oiretta, ette oireen syytä. Kannattaisiko pyrkiä löytämään syy kutiamiselle ja litinälle ja siten päästä eroon oireesta?
Omalla kohdallani tuo äärimmäisen kiusallinen ja öisin valvottavakin vaiva parani jättämällä vehnä täysin pois ruokavaliosta. Ennen sitä korvia hoidettiin ja rassattiin vuosia ties millä - tuloksetta. Oireiden syyksi paljastui vehnäallergia. Tämän löydön tein itse, en käynyt missään kokeissa.
Kannattaisiko kokeilla jättää vehnä pois ruokavaliosta? Mitä siinä voisi menettää?
Itselläni nyt ongelmana on itse aiheutettu kutina ja ärsytys, juurikin tuosta puikkojen jatkuvasta käytöstä. On ärsyttänyt korvaa, poistanut kaiken kosteuden ja hyvät rasvat, saanut vaikun lisääntymään ja selvästi korva yrittää ns. "korjailla" tasapainoaan, mikä taas aiheuttaa kahta enemmän vuotoa -> kutinaa -> puikkoa korvaan.
Vihulias noidankehä siis, johon ei kyllä lääkäriä tai ruokavalion muutosta tarvita. Vain itsehillintää korvapuikkojen käytön lopettamiseen.
Ja se lopettaminen onnistuu parhaiten, kun saa sen kutinan hilliintymään, jopa loppumaan.
Mulla ainakin korvavaivojen syyksi on todettu ihan vaan erityisen herkkä iho, mikä kyllä on ihan järkeenkäypää. Oireina oli just tuo järkyttävä kutina -> rapsuttelu -> vuoto jne. Kesti vuositolkulla etsiä paras tapa hoitaa niitä. Mulle paras hoito on säännöllinen korvaöljyn käyttö ja tarvittaessa hydrokortisoni-kuuri korvakäytäviin. Erinäiset kortisonitipat myös auttavat silloin tällöin. Öisin pidän aina pumpuleita korvissa, sillä unissaan niitä rapsuttelee herkästi.
Pitääpä ehdottaa.
Mies kaivelee korvakäytäviään niin että lätisee - en oikein tiedä mikä siellä niin märkii, mutta voisi varmaan auttaa siihenkin.