Eronneet! Miten lapset on "jaettu"?
Kommentit (18)
Viikko-viikko on toiminut meillä tähän asti tosi hyvin. Vaihtopäivänä on maanantai, toinen vie päiväkotiin, toinen hakee. Helpotti huomattavasti vaihtotilanteita.
Poikkeuksena minun viikolla torstai, jolloin isä hoitaa lapset minun töitteni vuoksi sekä isän viikolla keskiviikko, jolloin minä hoidan lapset isän harrastuksen vuoksi.
Minulla pääosin. Joka toinen vkl isällään ja sit loma-aikoina vähän enemmän.
2-5 päivän pätkissä molemmat näkevät lapsiaan joka viikko ja toisaalta jaksaa lapsiarkeakin paremmin, kun saa sinkkupäiviä väliin. Myös työn iltamenot ja treffit ja harrastukset onnistuvat helpommin, kun joka viikko on vähintään 2 lapsivapaata iltaa.
Meillä lapset asuvat siis samassa asunnossa koko ajan, ja meidän vanhempien on helppoa työpäivän jälkeen mennä joko lasten luo tai omaan kakkosasuntoon.
Erinomaisesti toiminut jo 4 vuotta, suosittelen!
Viikko-viikko-systeemillä. Hyvin toiminut meillä. Asutaan lähekkäin, joten vanhempi lapsi saa kulkea jo vähän joviaalimmin vanhempien välillä.
Viikko-viikko, vaihtopäivä tiistai. Ensimmäinen vuosi eron jälkeen lapset asui yhdessä paikassa ja miehen kanssa vaihdettiin asuntoa. Kaksi vuotta sitten myytiin asunto ja lapset alkoi vaihtamaan kotia, on mennyt kyllä hyvin, paremmin kuin uskalsin odottaa.
Joulu ollaan vietetty yhdessä eron jälkeenkin. Kesäloma jaetaan kahtia, jotta nuorimmainenkin saa pitkän tauon päivähoidosta. Minä lomalla lasten kanssa aina juhannuksesta kolme viikkoa ja mies heinäkuun puolesta välistä siihen että lapset menevät takaisin kouluun ja hoitoon.
Erottiin vuosi sitten ja edelleen asutaan porukalla samassa talossa. Miehen kanssa ollaan kummatkin välillä reissutyössä joten tämä on toiminut hyvin ainakin tähän asti. Suunnitelmissa on laittaa asunto myyntiin.
Lapset ovat miehellä, äitiviikonloppu on joka toinen viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
2-5 päivän pätkissä molemmat näkevät lapsiaan joka viikko ja toisaalta jaksaa lapsiarkeakin paremmin, kun saa sinkkupäiviä väliin. Myös työn iltamenot ja treffit ja harrastukset onnistuvat helpommin, kun joka viikko on vähintään 2 lapsivapaata iltaa.
Meillä lapset asuvat siis samassa asunnossa koko ajan, ja meidän vanhempien on helppoa työpäivän jälkeen mennä joko lasten luo tai omaan kakkosasuntoon.
Erinomaisesti toiminut jo 4 vuotta, suosittelen!
Meillä vähän sama tyyli. Vaihdot normaalisti 2-3 vrk:n sykleissä, aikuiset siis vaihtaa. Joskus voi olla poikkeuksellisesti esim. 5vrk, mutta noin pitkää pyritään välttämään.Mutta tätä ei tehdä kyllä vanhempien sinkkupäivien tarpeesta, vaan siitä, että kumpikaan ei halua olla pitkään erossa lapsista. Pysyy tosi hyvin kiinni lasten arjessa ja touhuissa, kun saa nähdä usein. Ja vaihdot ei rasita lapsia, kun heillä se yksi ja ainoa koti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla pääosin. Joka toinen vkl isällään ja sit loma-aikoina vähän enemmän.
No mikäs tässä on alapeukkujen arvoista? 🤔 lapset onnellisia
Minun työn vuoksi lapset on noin 70% ajastaan isänsä luona. Joudun reissaamaan paljon ja yksin lapsista huolehtiminen olisi työaikataulujen vuoksi todella vaikeaa.
Toisaalta, ne päivät kun olen lasten kanssa, olemme yhdessä kotona, lapset eivät siis mene päiväkotiin. Käytännössä näen siis lapsiani enemmän ajallisesti, mutta vain vähän harvemmin.
Jos "jakaa" lapsia, niin ihan näin lastensuojelun työntekijän perspektiivi: Yrittäkää parhaanne mukaan pitää hyvät välit ja sopikaa yhteiset säännöt, jotka pitävät molemmilla aina samalla tavalla. Isoimpiin ongelmiin päädytään, jos isällä ja äidillä on eri säännöt. Jos ei vedetä yhtä köyttä kotiintuloaikojen ja käyttäytymisen suhteen, niin lapset käyttävät hyväksi sitä lepsumpaa vanhempaa, ja vedättävät molempia. Lopputulos on se, että toinen yrittää pitää tiukkaa kuria, ja toinen yrittää "hyvitellä" eroa ja saada lapsia "puolelleen" ostamalla lapselle kaiken mitä lapsi haluaa ja syöttää ruuaksi pizzaa ja tikkareita. Kun lapsi pääsee teini-ikään, tulee tästä jo isoja ongelmia. Teini-iässä lapsi on jo oppinut esittämään kummallekin vanhemmalle sellaista, mitä nämä haluavat nähdä, ja huomannut selvästi, jos vanhemmat eivät tule keskenään toimeen tai pysty sopimaan asioista. Tämä antaa lapselle sauman valehdella molemmille ja usuttaa vanhemmat toisiaan vastaan. Sitten kun nuori alkaa hölmöillä, niin vanhemmat syyttävät toisiaan eivätkä keskity nuoren ongelmiin. Soppa on valmis.
Meillä miehen lapset (3, ala-asteikäisiä kaikki) saavat mennä ja tulla melkein miten haluavat. Yleensä menevät maanantaina kaikki koulusta äitinsä luokse, tulevat sitten ke/to meille ja ovat sinne maanantaiaamun. Joskus haluavat kuitenkin tulla käymään jo silloin ma/ti iltana, jolloin tietysti saavat tulla. Yksi ei myöskään viihdy meillä niin hyvin kuin äitinsä luona (siellä enemmän kavereita), niin hän ei sitten ole täällä kuin pari yötä viikosta yleensä. Kaksi muuta sitten yleensä täällä sen ke/to-ma.
Viikko/viikko, vaihtopäivä perjantai. Tarvittaessa voidaan sopia toisinkin, jos on jotain menoa.
Lapset periaatteessa aina minulla. Toinen ollut isällään silloin tällöin yötä(viimeksi marraskuussa). Näkevät isää vaihtelevasti, välillä pari kertaa viikossa puolesta tunnista pariin tuntiin. Välillä menee monta viikkoa, etteivät näe ollenkaan.
Kesälomalla olivat isän kanssa 1,5 viikkoa. Muut lomat minun kanssa.
Meillä on ex-miehen kanssa yhteinen yritys sekä yhteinen pikkuasunto, jossa lapset asuvat. Reilu vuosi sitten todettiin että tullaan kymmenen kertaa paremmin toimeen vain kollegoina sekä vanhempina, ja sen jälkeen asiat on onnistuneet pelottavan hyvin. Koko ajan olen odottanut sitä ettei joku osa tästä kuviosta enää toimi, vielä ei ole onneksi niin käynyt.
Yleensä minä olen lasten kanssa kotona ma-ke ja mies painaa pitkää päivää sekä asuu omassa kämpässään. Mies on lasten kanssa kotona to-pe ja silloin minä teen paljon töitä ja asun omassa kämpässäni. Viikonloput menee aina vähän miten sattuu vähän töistä ja omista menoista riippuen. Noin kerran kuussa joudutaan pyytämään mummoa avuksi (niinkuin ennen eroakin) muutoin viikonloppuisin on aina jompi kumpi meistä kotona lasten kanssa.
Itse erosin ja muutin yli 800km päähän. Ei tarvitse nähdä lasta lainkaan. Syy eroon oli negatiivinen tulos isyystestissä. 6 vuotta sain olla isänä, kunnes asia selvisi.
Minun lapset näkee muutaman sadan km päässä asuvaa isää noin neljä kertaa vuodessa pari päivää. Pidän itseäni totaali yksinhuoltajana. Isän naisystävä on outo ja puhuu kummallisia juttuja lapsille. Onneksi lapset kasvaa niin osaavat suodattaa nuo omituisuudet.
Joka toinen viikko pe-ma isällään, muuten minulla.