Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!
Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.
Kommentit (706)
Eikö voisi sopia, että käydään porukalla ravintolassa syömässä, niin saa jokainen tilata mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä sitten seuraavaksi tiedätte viedä ruokaa mukananne. Tai skipata kokonaan tuollaisen kyläpaikan, jos hekään eivät mitään sinappipulloa isompaa tuo teillä vieraillessaan. En ainakaan lapsia altistaisi tuollaiselle, että on nälkä, oli sitten mökki tai toisen koti tai mikä tahansa paikka.
Itseäni ärsyttää sellaiset vieraat, jotka tulevat vierailulle, oli se sitten illallinen tai yön yli visiitti, mutta usein ei tuoda mitään mukanaan. Joiltain ei tule kutsua kylään vastavuoroisesti. Kustannat ja tarjoat.
Meille usein lykätään lapsia yökylään ja vastakutsuja ei saa tai vastavierailu ei sovi. Meille kylään tulevien lasten mukana ei ikinä tule mitään ruokatavaraa tms. Vaikka olisivat vuorokauden. Ollut pakko rajoittaa tällaisia kyläilijöitä. Kuitenkin lapsille pakko olla ateriat ja välipalat ja tarjota näille vieraina oleville myös. Omaani en laittaisi paikkaan, jossa ei ole varmuutta ruoan saatavuudesta (sään
Olen jo kirjoittanut, että emme ole enää käyneet kuin kahvilla ohiajaessamme. Ei ole meidän piireissämme ollut tapana viedä ruokaa, kun mennään yövieraiksi kutsuttuina, eivätkä siis hekään ole tuoneet mitään kummoista. Mökki on tietysti asia erikseen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Koko hommahan on varmaan mennyt näin (perustuu taustatietoihin, joiden mukaan ap:n mies ja yökyläpaikan Mahakas mies ovat tuttavia, vaimot eivät niinkään).
PUHELU:
Ap:n mies: "No terve!"
Mahakas: "Rouva tuossa kyseli, että mitähän sapuskaa teille vois laittaa, kun tuutte."
Ap:n mies: "Ei meille mitään tarvi. Käydään matkalla tankkaamassa auto ja syödään samalla, sillä pärjää iltaan asti."
Mahakas: "Kyseli, että keitetäänkö kahvit valmiiksi.
Ap:n mies: "Me otetaan teiköveit matkalta ja kun ei ihan tarkkaan tiedetä mihin aikaan ollaan perillä, niin juokaa ja syökää silloin kun tavallisesti syötte. "
Mahakas: "Miten se ap, onko jotakin erityistä, mitä kannattais varata?"
Ap:n mies: "Ei mitään. Semmonen terveysintoilijahan se on, mutta ei mitään erityistä tarvi."
Mahakas: "Selvä."
Ei ihan mennyt näin, mutta hyvä yritys.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on nykyään rahat vähissä, mm työttömiä on paljon.
Monet joutuu hakemaan ruokaa jonottamalla päiväysvanhoja kauppojen poistoeriä leipäjonossa (jotka nekin kai lopetetaan).
Ymmärtäkää jo : monet ihmiset ovat tiukilla. Viekää tuliaisia mennessänne niin ette nolaa ketään kun tarjottavat ovat vaatimattomat.
No eivät ole työttömiä, vaan käsittääkseni ihan hyvin toimeentulevia ihmisiä. Oli meillä lisäksi hedelmiä mukana ajomatkaa varten, jos mussutimme sitten niitä.
ap
On törkeää olettaa että vieraat noudattavat samaa kituruokavaliota mitä he itse.
Huonoja isäntiä ja emäntiä kyseessä tollaset.
Ajattelevat vain omia tapojaan, eivät vieraiden tarpeita.
Perheillä on erilaisia tapoja elää ja jos tulee jotain kyläilyjä niin yleensä paras etukäteen sopia kaikki ruokailut jne jne.
Silloin kaikki saa ainakin ilmaista oman tahtonsa.
Yhdessä ne tulee sopia, ei niin että tarjotaan omaa salaatti diettiä sitten vieraillekin.
Väärin olettaa että se heille riittää.
Itsellä ruokavalio yli intoilija sisko, joka tekee kaiken itse ja minä en tee yhtään mitään, koska en ole ikinä tykännyt ruoanlaitosta, niin kun tulee kylään niin on vähän haaste siinä ruoanlaitot sopia edes...ärsyttävää.
.. heille kelpaa vaan pupunruoka kun itse menisin Woltilla.
Tavat on erilaiset ja yhteentörmäyksiä tulee väkisin.
Nämä on näirä kokemuksia, mitä meilläkin ollut. Itse varaan kunnon tarjottavat, jos on sovittu joku kyläily, selvitän allergiat ja onko kasvis- tms syöjiä, mieltymyksiä ym. Yökyläilylle sitten vielä isompi määrä kaikenlaista, kun useampi ateria.
Ihmisiä on erilaisia, kaikki eivät tarjoa. Kaikki eivät ole vieraanvaraisia tai vastavuoroisia. Tarjoilen maittavat ateriat, en välttämättä saa samanlaista kohtelua takaisin. Näistä kokemuksista oppii sen, että keiden kanssa kannattaa kyläilyjä harrastaa ja keiden kanssa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuttiinko teidät syömään? Veittekö itse jotain tuliaisia tai ruokaa?
Kutsuttiin yövieraiksi, sillä asumme suht pitkän matkan päässä. Veimme viiniä, itsetehtyä suklaata, lapsille leluja ja karkkia.
ap
Tässä tapauksessa olisi kannattanut varmistaa mitä itse voitte tuoda sillä nuo mitkä itse veitte on vain tuliaisia ei osallistuminen yhdessä ruokailuun.
Ei kaikilla ole mahdollisuutta kestitä vieraita aamupala, ruoka, välipala ja vielä iltapala. Hei halooooo maalaisjärjellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen pärjää kyllä puoli päivää ilman ruokaa. Voi jopa laihtua vähän.
Ei! Minulla on painavat luut ja alhainen verensokeri! Tarvitsen kolme lämmintä ateriaa jälkiruokineen sekä kunnon, tukevan iltapalan. Joskus myös pieni yöpala (jonka valmistan Tupperware-rasiaan varalle) on syötävä.
Ap
Omat eväät on hyvä olla eikä ketään siitä vedä herneitä nenään. Ja ennenkaikkea jos on sairauksia niin teen itsekin koska olen riippuvainen klo ajasta milloin syön en missään nimessä vaadi kylässä että pitää olla jotain tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuttiin yövieraiksi, sillä asumme suht pitkän matkan päässä. Veimme viiniä, itsetehtyä suklaata, lapsille leluja ja karkkia.
ap
Tässä tapauksessa olisi kannattanut varmistaa mitä itse voitte tuoda sillä nuo mitkä itse veitte on vain tuliaisia ei osallistuminen yhdessä ruokailuun.
Ei kaikilla ole mahdollisuutta kestitä vieraita aamupala, ruoka, välipala ja vielä iltapala. Hei halooooo maalaisjärjellä
Hei haloo, älä kutsu yökylään, jos ei ole varaa ruokailuihin.
Aina kannattaa olla varulta eväitä mukana tai sit paikka mihin mennä. Itsellä aina mukana takakontissa tai repussa, pähkinöitä, vettä, limua jos onm oikeasti tarvetta. Ja olen lähtenyt nukkumaan hotelliin, jos hommat mennyt vaikeaksi kun käy sukuloimassa. Aina kannattaa olla backupia ja "pakoreitti" :)
Vierailija kirjoitti:
Nämä on näirä kokemuksia, mitä meilläkin ollut. Itse varaan kunnon tarjottavat, jos on sovittu joku kyläily, selvitän allergiat ja onko kasvis- tms syöjiä, mieltymyksiä ym. Yökyläilylle sitten vielä isompi määrä kaikenlaista, kun useampi ateria.
Ihmisiä on erilaisia, kaikki eivät tarjoa. Kaikki eivät ole vieraanvaraisia tai vastavuoroisia. Tarjoilen maittavat ateriat, en välttämättä saa samanlaista kohtelua takaisin. Näistä kokemuksista oppii sen, että keiden kanssa kannattaa kyläilyjä harrastaa ja keiden kanssa ei.
Jos vuosia ruokkii majoittaa lomalaisia, niin kyllä siinä tulee raja vastaan. Aikani " passaaminen" riitti kun tultiin neli - viisi henkinen perhe melkein viikoksi lomailemaan tuotiin kahvipaketti ja kiukuteltiin, otettiin aurinkoa ja kysyttiin koska on ruoka tai sauna lämmin. Itse sairastuin vakavasti niin en yksinkertaisesti jaksanut ja sanoin ihan kauniisti että nyt loppuu tämä tähän. Kylään saa tulla, mutta yhdessä on tehtävä ja ostettava ruoat ei meillä ole voimia ruokkia isoa porukkaa ja kun ei yhtään saada apua istutaan valmiille. Ehkä olemme olleet liian kilttejä mutta silloin mitta tuli täyteen. Sen jälkeen ei ole heitä näkynyt. Eli käytettiin hyväksi ja ystävyys ei ollut sitä mitä luulin. No en ole itsekkään kaivannut tämmöisiä ystäviä vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen monesti puolison kanssa ratkaissut tuollaiset ongelmat tilaamalla pizzaa koko porukalle niin että aamullakin voidaan vielä syödä.
Vieraanko pitää kaikkien695 pizzat maksa?
Vierailija kirjoitti:
Minusta jos menitte yöksi, teidän olisi pitänyt viedä enemmän. Kahvia, juustoja, ehkä jotain valmista marjapiirakkaa kahvin kanssa.
Muistan kun kutsuimme pariskunnan kylään mökille, mökki on saaressa. Tämä pariskunta tuli kauppakassien kanssa mutta majoittuivat saunakamariin ja veivät sinne ruokakassinsa. Olin jotenkin odottanut, että kun mökille tullaan (ja yleensä meidän vieraat toimii näin) tuodaan omat juomat, sen lisäksi grillattavaa ja muutakin ruokaa, salaattiaineita jne. tai kysytään etukäteen mitä tuotaisiin. Nyt jouduin vähän pulaan, etenkin kun he viipyivät kauemmin kuin oletimme, eivät lähteneet :) Kaivelin jo hernekeittopurkkia kun ruuat loppui.
Puhuminen toimii paremmin kuin luuleminen, varsinkin kun on kyse junttejen vierailuista. Mitä tahansa voi odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuosia ruokkii majoittaa lomalaisia, niin kyllä siinä tulee raja vastaan. Aikani " passaaminen" riitti kun tultiin neli - viisi henkinen perhe melkein viikoksi lomailemaan tuotiin kahvipaketti ja kiukuteltiin, otettiin aurinkoa ja kysyttiin koska on ruoka tai sauna lämmin. Itse sairastuin vakavasti niin en yksinkertaisesti jaksanut ja sanoin ihan kau
Hyvä! Suu pitää avata ja todella upeaa, että vielä turhautumisen jälkeenkin osaa sanoa kauniisti.
Ap vaikuttaa jotenkin sosiaalisesti rajoittuneelta kun ei sen vertaa suutaan osannut avata että olisi pyytänyt lisää ruokaa, tai jotain välipalaa.
Ihan oma moka ettei ollut kivaa. Aikuinen ihminen osaa sanoa että nyt on nälkä ja tarvii ruokaa. Ymmärrän ujostelevalta 7-vuotiaalta tuollaisen käytöksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ihanat tuliaiset kyllä!
Mutta viekää seuraavan kerran vaikka itse tehtyä lasagnea pellillinen.
Jos minä kutsun yövieraaksi niin tottakai se tarkoittaa ettei tarvitse tuoda ruokia mukana. Naurattaa ajatus että siellä istutaan bussissa lasagne sylissä että pääsee vierailulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen monesti puolison kanssa ratkaissut tuollaiset ongelmat tilaamalla pizzaa koko porukalle niin että aamullakin voidaan vielä syödä.
Vieraanko pitää kaikkien695 pizzat maksa?
Ei tarvitse. Mutta jos haluaa ratkaista ongelman, on tuossa hyvä tapa. Käsitän, että monesta on mukavampi uhriutua ja valittaa av:lla.
Majataloon yöksi niin saa syödä ihan omaan tahtiin joko siellä tai aabeeceellä.