Kuinka paljon kk tuhlailurahaa?
Paljonko teille jää / paljonko jätätte per kuu käyttöönne ns. korvamerkitöntä rahaa? Ex tempore -hankintoihin ja ei niin tarpeelliseen elämään.
Kommentit (26)
En jätä sellaiseen tarkoitukseen rahaa, en tykkää tuhlailla. Säästän tietyn summan kuussa ja jos jotain meinaa jäädä normaalin kulutuksen jälkeen, säästän senkin. Olen surkea shoppailija ja harkitsen ostoksiani pitkään, usein liian pitkään ja jään ilmankin välillä.
Mulla menee kaikki ylijäävä (vajaa tonni kuussa) sijoitustilille, koska mulla ei ole tarvetta tuhlailla. Heräteostokset ovat niin turhia, pyrin ennakoimaan ja budjetoimaan kaiken mahdollisen.
Eli ette tee mitään ennalta suunnittelemattomua ostoja, kuten joulun jälkeiset alennusmyynnit? Ettekä rnnalta suunnittelematta käy vaikka perheen tai kavereiden kanssa syömässä / leffassa / kahvilassa / HopLopissa?Tai itse käy esim. kasvohoidossa?
Tämmöiseen elämiseen tarkoitin summaa, joka jää / jätätte käyttöön kuussa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli ette tee mitään ennalta suunnittelemattomua ostoja, kuten joulun jälkeiset alennusmyynnit? Ettekä rnnalta suunnittelematta käy vaikka perheen tai kavereiden kanssa syömässä / leffassa / kahvilassa / HopLopissa?Tai itse käy esim. kasvohoidossa?
Ap
En jättämällä jätä erityisesti tuollaiseen käyttöön rahaa. Ei se ole minusta tuhlaamista, jos mene elokuviin.
Joka kuukausi jää vähän yli 2000 e ylimääräistä rahaa, jolla voin tehdä,mitä haluan. Ehkä se sitten on sitä tuhlailurahaa. En makuuta sitä tilillä, vaan sijoitan tai käytän siitä osan vaikka kahvillakäyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei, en tee ennalta suunnittelemattomia ostoja. Ostan vain jos on oikea tarve. Alennus on huono syy ostaa tarpeettomia asioita.On minulla olemassa budjetti ulkona syömistäkin varten mutta yleensä se jää käyttämättä. Kahvilassa/leffassa en ole käynyt vuosiin koska en pidä paikoista joissa on paljon ihmisiä metelöimässä ja Finnkinon lippuhinnat ovat törkeitä.
Itsellä kaikkien juoksevien kiinteiden kulujen sekä säästöjen ja sijoitusten jälkeen kuusta riippuen jää ylimääräistä n. 300-600€ ja lähinnä kiinnostaa se, että kuinka vähällä sitä pärjäisi kuitenkin niin ettei tarvitsisi liikaa miettiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei, en tee ennalta suunnittelemattomia ostoja. Ostan vain jos on oikea tarve. Alennus on huono syy ostaa tarpeettomia asioita.On minulla olemassa budjetti ulkona syömistäkin varten mutta yleensä se jää käyttämättä. Kahvilassa/leffassa en ole käynyt vuosiin koska en pidä paikoista joissa on paljon ihmisiä metelöimässä ja Finnkinon lippuhinnat ovat törkeitä.
Mun mielestä on nimenomaan järkevää ostaa alennuksesta. Mikset ostaisi alesta esim. puoleen hintaan kenkiä, jos sellaiset osuu eteen? Vaikket olisi niitä nyt budjetoinut tai ajatellut ostavasi, mutta tiedät niiden hankinnan olevan jossain vaiheessa edessä, niin miksi kävelisit onnesi ohi? En tajua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mun mielestä on nimenomaan järkevää ostaa alennuksesta. Mikset ostaisi alesta esim. puoleen hintaan kenkiä, jos sellaiset osuu eteen? Vaikket olisi niitä nyt budjetoinut tai ajatellut ostavasi, mutta tiedät niiden hankinnan olevan jossain vaiheessa edessä, niin miksi kävelisit onnesi ohi? En tajua.
Ap
Eihän se mitään tuhlailua silloin ole.
Luitko aloitustani otsikkoa pidemmälle?
"ns. korvamerkitöntä rahaa? Ex tempore -hankintoihin"
Ap
Ei ole varsinaisesti mitään tuhlailubudjettia vaan ylimääräiset sijoitetaan. Säästössä/sijoituksissa on sen verran että niillä voi ostaa melkein mitä vaan, jos kokee tarvetta. En ole juurikaan kokenut.
Ap:lle ei kelpaa, että joku ei välitä tuhlailulta, eikä jätä sitä varten erityisesti rahaa. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minun normaalielämääni kuuluu säännölliset kasvohoidot, manikyyrit ja pedikyyrit n. 6 viikon välein, joten en laske niitä tuhlailuksi. Samoin käyn usein ravintolassa syömässä mieheni kanssa tai yksin lounaalla, sitäkään en laske tuhlailuksi.
Alennusmyyntejä inhoan, liikaa porukkaa, tavarat sekaisin jne. Ostan silloin kun jotain tarvitsen, en siksi, että se on halpaa. Käyn monta kertaa vuodessa Espanjassa tankkaamassa aurinkoa ja rentoutumassa, se on panostus omaan hyvinvointiini eikä tuhlailua. Paljon mieluummin sitä lenkkeilee rannalla auringon alla kuin kylmässä, pimeässä ja sohjossa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle ei kelpaa, että joku ei välitä tuhlailulta, eikä jätä sitä varten erityisesti rahaa. Miksi?
Suora lainaus aloituksesta:
"korvamerkitöntä rahaa? Ex tempore -hankintoihin ja ei niin tarpeelliseen elämään."
Ap
Sijoitan rahani viinaan, naisiin ja tupakkaan. Loput tuhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suora lainaus aloituksesta:
"korvamerkitöntä rahaa? Ex tempore -hankintoihin ja ei niin tarpeelliseen elämään."
Ap
Mitä sinä nyt jankkaat? Useimmat vastaajat ovat sanoneet, etteivät jätä rahaa tämmöisiin tarkoituksiin, syystä tai toisesta. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Täällä on turha yrittää puhua rahasta tai kulutustottumuksista.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kaikkien juoksevien kiinteiden kulujen sekä säästöjen ja sijoitusten jälkeen kuusta riippuen jää ylimääräistä n. 300-600€ ja lähinnä kiinnostaa se, että kuinka vähällä sitä pärjäisi kuitenkin niin ettei tarvitsisi liikaa miettiä.
Ap
Oletko käynyt läpi aikaisempien kuukausien menojasi? Oletko mielestäsi ostanut/kuluttanut turhaan tavaraan tai palveluihin. Jos sinulla on varaa pistää 300-600 euroa ennalta suunnittelemattomiin menoihin ilman, että elämäsi kärsii, niin ei siinä mitään väärää ole, vaikka muut vastaajat täällä olisivatkin säästämisen tai sijoittamisen puolella.
Itse en oikein voi kysymykseesi vastata, koska olen aina ollut pihi säästäjä. Sen takia on aina ollut varaa harvoihin mielitekoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko käynyt läpi aikaisempien kuukausien menojasi? Oletko mielestäsi ostanut/kuluttanut turhaan tavaraan tai palveluihin. Jos sinulla on varaa pistää 300-600 euroa ennalta suunnittelemattomiin menoihin ilman, että elämäsi kärsii, niin ei siinä mitään väärää ole, vaikka muut vastaajat täällä olisivatkin säästämisen tai sijoittamisen puolella.
Itse en oikein voi kysymykseesi vastata, koska olen aina ollut pihi säästäjä. Sen takia on aina ollut varaa harvoihin mielitekoihin.
Ei kukaan tässä ketjussa ole sanonut, että ap:n tapa olisi väärin. Ovat vain kertoneet, ettei heillä ole samanlaista tapaa.
Ei yhtään.