Luottatteko suomalaiseen ääntenlaskentaprosessiin? (Kysely)
Jos esimerkkejä kaivataan, muun muassa USA:ssa uutisoitiin viime vuoden lopussa, että joissain osavaltioissa ääntenlaskijat jättivät Trumpille annettuja ääniä rekisteröimättä. Mites tässä maassa, luottatteko suomalaiseen ääntenlaskentaprosessiin?
Kommentit (32)
Ei ole mitään syytä olla luottamatta.
Luotan. Olen itsekin ollut ääniä laskemassa.
Luotan. Yksittäisiä virheitä voi tulla, mutta kokonaisuutena järjestelmämme on luotettava.
Vierailija kirjoitti:
Luotan. Yksittäisiä virheitä voi tulla, mutta kokonaisuutena järjestelmämme on luotettava.
Yksittäiset virheet korjaantuvat tarkistuslaskennassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne ääntenlaskennat ole todella valvottuja tilaisuuksia? Uskoisin näin ulkopuolisena, että aika nopeasti joku siellä huomaisi mikäli laskija syyllistyy epärehellisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne ääntenlaskennat ole todella valvottuja tilaisuuksia? Uskoisin näin ulkopuolisena, että aika nopeasti joku siellä huomaisi mikäli laskija syyllistyy epärehellisyyteen.
Ei siinä tosiaan ole mahdollisuutta epärehellisyyteen, vaikka jotkut mielellään niin väittävätkin. Useat kerrat minäkin noissa hommissa olen ollut, eikä koskaan ole ollut sellaista aukkoa mitä jotkut esittävät.
Aina vedotaan siihen että tarvittaisiin niin monta henkilöä yhteistyössä jos haluttaisiin muuttaa merkittäviä määriä annetuista äänistä. Jos katsotaan esim sitä yksituumaista totisuutta jolla joistain asioista suomessa uutisoidaan niin ei olla kaukana siitä että sitä yksituumaisuutta tulee löytymään yli puoluerajojen jos halutaan varmistaa ettei joku yksittäinen ehdokas jossain pienemmissä vaaleissa pääse läpi, tai vaikka suuremmissakin.
En siis luota, järjestelmä on mitä on mutta se ei ole täydellinen ja jossain tilanteessa sitä tullaan väärinkäyttämään, ehkä sitä jossain tilanteissa on jo väärinkäytetty ainakin pienemmässä mittakaavassa.
Sähköinen äänestys tulee tulevaisuudessa tavalla tai toisella. Siinä ongelmat on erilaiset mutta ei se huono ole pelkästään siksi että siinä on eri ongelmat kuin paperiäänestyksessä.
Niin kauan kun ei ole yhtään tällaista tapausta tiedossa, on vaikeaa olla luottamatta. Itse uskon, että äänet pitää aina laskea ja on tietenkin aina todennäköisyys, että jollain laskijalla ei ole puhtaat jauhot pussissa. Mutta lasketut äänet tietääkseni tarkistetaan vielä uudelleen ja uudelleentarkistuksen ei tee samat laskijat kuin alkuperäisen laskennan.
Kyllä se on niin moneen kertaan varmistettua että luotan täysin. Olen itsekin ollut ääniä laskemassa. Siellä on aina monta henkilöä paikalla, jotka edustavat eri puoluetaustoja. Tuon varsinaisen laskennan jälkeen tulee vielä tarkistuslaskenta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut myös ja aika suoraan sanottiin, että tietyt numerot pitää sotkea, eli piirtää jokin pieni kuvio viereen ( hymiö, sydän). Näin saatiin tietyt ehdokkaat ylos kunnanvaltuustosta.
Höpö höpö. Tuollaista ei voi tapahtua ilman että joku ilmoittaa siitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut myös ja aika suoraan sanottiin, että tietyt numerot pitää sotkea, eli piirtää jokin pieni kuvio viereen ( hymiö, sydän). Näin saatiin tietyt ehdokkaat ylos kunnanvaltuustosta.
No hehheh, varmaaan juu löytyisi sattumalta samasta paikasta useita jotka uskaltaa syyllistyä noin vakavaan rikokseen... Toisekseen jos hylättyjä ääniä olisi normaalia enemmän niin kyllä sekin äkkiä joutuisi tutkinnan alle. Äänet myös tilastoidaan tarkkaan jokaisen äänestyspaikan mukaan, jos yhdessä olisi outoa poikkeamaa, niin sekin huomataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tuollaista ei voi tapahtua ilman että joku ilmoittaa siitä eteenpäin.
Jos vaikka pari tai kolme ääntenlaskijaa tekee tuota kymmenestä niin aika monta ääntä saadaan sotkettua. Ei näiden tarvitse sitä siellä laskentatilaisuudessa mainostaa.
Eiköhän suomesta sellaisiakin ehdokkaita löydy joiden läpimenemättömyys halutaan varmistaa keinolla millä hyvänsä yli puoluerajojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmaan tapahtui joo, tuosta voi saada jopa 2 vuotta vankeutta.
Tiesitkö että Suomen vaalivilppi on Tieto Oyj:n liikesalaisuus
Tiesitkö että tämän presidentinvaalienkin äänet sähköisesti varmistavan Tieto Oyj:n liikesalaisuus on aina ollut tässä maassa toteutettava vaalivilppi.
Vielä 2010 Tieto Oyj:n osakkeista 10 % oli Goldman Sachs rikollispankin hallussa. Nyt tämä peräti 14,93 prosentin osake-enemmistö kuuluu ruotsalaiselle Cevian Capital Partners Ltd pääomasijoitusyhtiölle.
Valtaeliitti pelkää sähköistä äänestystä miksi siihen ei olla suostuttu menemään kuin vain Virossa
Rikollinen valtaeliitti on aina pelännyt sähköistä äänestystä, koska se voi pahimmillaan saada aikaan rehellisesti lasketut äänet. Joten tällainen avoin demokratia tulee silloin kieltää kaikilla keinoilla ja tästä syystä mm. Alankomaiden hallitus päätti kieltää sähköiset vaalit. Mutta ainoastaan Virossa tällä hetkellä voi äänestää vaaleissa internetissä.
On silti hävytöntä kuinka me Suomessa annamme näiden vaalien vallankaappaajien kusta meitä silmään ja uskomme siihen, että tuo paperilappuun kynällä raapustettu ääni lasketaan oikein. Vaikka tämä yksityinen it-alan yhtiö Tieto Oyj väärentää CIA:n ohjeistamat loppulaskennan myös presidentin kuin eduskuntavaaleissa.
Vaalivilppi on Tieto Oyj:n liikesalaisuus ja tämän vuoksi tähän ongelmaan ei voida puuttua kuin vasta sen jälkeen kun eduskunnassa tai sen ulkopuolella joku älyää tämän tietoturva uhkan, minkä Tieto Oyj on aiheuttanut koko Suomen demokratialle kaikki nämä vuodet.
Tieto Oyj väärensi Kokoomuksen vaalivoittajiksi 2011 vaaleissa ja lupasi nostaa Kokoomuksen valtaan, jos Kokoomus lupasi viedä tätä varten Suomen Natoon. Näin sitten syntyi lopulta Naton ja Suomen välinen isäntämaasopimusvuonna 2014.
Ääntenlaskussa on niin monta asiaa joiden pitää täsmätä, että siinä välissä on käytännössä mahdotonta kenenkään häärätä omiaan. Kaksi kirjanpitoa äänestäjien määrästä, toinen virallinen ja toinen epävirallinen, ja niistä vähintään virallisen pitää täsmätä äänestyslippujen määrän kanssa. Ja mitä joku väitti että tietyn tai tiettyjen ehdokkaiden äänet pitää tärvellä, se ei noin vaan onnistu.
Tiesitkö että Suomen vaalivilppi on Tieto Oyj:n liikesalaisuus
Tiesitkö että tämän presidentinvaalienkin äänet sähköisesti varmistavan Tieto Oyj:n liikesalaisuus on aina ollut tässä maassa toteutettava vaalivilppi.
Vielä 2010 Tieto Oyj:n osakkeista 10 % oli Goldman Sachs rikollispankin hallussa. Nyt tämä peräti 14,93 prosentin osake-enemmistö kuuluu ruotsalaiselle Cevian Capital Partners Ltd pääomasijoitusyhtiölle.
Valtaeliitti pelkää sähköistä äänestystä miksi siihen ei olla suostuttu menemään kuin vain Virossa
Rikollinen valtaeliitti on aina pelännyt sähköistä äänestystä, koska se voi pahimmillaan saada aikaan rehellisesti lasketut äänet. Joten tällainen avoin demokratia tulee silloin kieltää kaikilla keinoilla ja tästä syystä mm. Alankomaiden hallitus päätti kieltää sähköiset vaalit. Mutta ainoastaan Virossa tällä hetkellä voi äänestää vaaleissa internetissä.
On silti hävytöntä kuinka me Suomessa annamme näiden vaalien vallankaappaajien kusta meitä silmään ja uskomme siihen, että tuo paperilappuun kynällä raapustettu ääni lasketaan oikein. Vaikka tämä yksityinen it-alan yhtiö Tieto Oyj väärentää CIA:n ohjeistamat loppulaskennan myös presidentin kuin eduskuntavaaleissa.
Vaalivilppi on Tieto Oyj:n liikesalaisuus ja tämän vuoksi tähän ongelmaan ei voida puuttua kuin vasta sen jälkeen kun eduskunnassa tai sen ulkopuolella joku älyää tämän tietoturva uhkan, minkä Tieto Oyj on aiheuttanut koko Suomen demokratialle kaikki nämä vuodet.
Tieto Oyj väärensi Kokoomuksen vaalivoittajiksi 2011 vaaleissa ja lupasi nostaa Kokoomuksen valtaan, jos Kokoomus lupasi viedä tätä varten Suomen Natoon. Näin sitten syntyi lopulta Naton ja Suomen välinen isäntämaasopimusvuonna 2014.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka pari tai kolme ääntenlaskijaa tekee tuota kymmenestä niin aika monta ääntä saadaan sotkettua. Ei näiden tarvitse sitä siellä laskentatilaisuudessa mainostaa.
Eiköhän suomesta sellaisiakin ehdokkaita löydy joiden läpimenemättömyys halutaan varmistaa keinolla millä hyvänsä yli puoluerajojen.
Ei siellä kukaan yksin laske! Kaikki tapahtuu yhdessä huoneessa monen valvovan silmäparin alla, yksikään ei pysty tekemään merkintöjä toisten huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne pari kolme ääntenlaskijaa eivät pysty toimimaan noin muiden huomaamatta.
Jos sähköinen äänestäminen tulee, en luota enää.