Inhoavatko introvertit ja ekstrovertit oikeasti toisiaan vai onko kyseessä vain AV -ilmiö?
Kommentit (25)
Kyseessä on enimmäkseen av-ilmiö. Tosielämässä ihmiset jotka eivät koe kanssakäymistä keskenään luontevaksi, yleensä vain välttelevät toisiaan tai esim. työkaveruus ei kehity miksikään varsinaiseksi ystävyydeksi vaikka muuten välit ihan ok olisikin.
Introvertti kirjoitti:
Olen introvertti, jota luullaan yleensä ekstrovertiksi. Olen siis puhelias seurassa ja kiinostunut ihmisten elämästä, eli keskustelen heidän kanssaan mielellään, kunhan se seurustelu on lyhytaikaista, esim. tunnista kolmeen tuntiin ja mielellään harvoin - kerran pari kuukaudessa.
Viihdyn hyvin yksinkin, mutta iloitsen toki perheestäni enkä edes haluaisi asua yksin. En koskaan mene mihinkään konsertteihin tai messuille, sillä en pidä paikoista, jossa on paljon ihmisiä ja hälinää.
En tietenkään inhoa ekstroverttejä, mutta väsyn heidän seurassaan enemmän kuin rauhallisten introverttien. Puolisoni on onneksi introvertti. :)
Tuntemani ekstrovertit ovat mukavia ihmisiä, joille tapahtuu paljon - enimmäkseen ihan hauskoja juttuja. He eivät ole niin syvällisiä kuin introvertit ystäväni. Ekstrovertit ystäväni eivät enää pyydä minua mukaan mihinkään, esim. bilettämään, sillä en koskaan lähde. He ovat tervetulleita meille ja minä käyn välillä heidän kotonaan.
Onneksi on monenlaisia ihmisiä - kaikille on oma paikkansa. :)
Mulla sama, mutta koen raskaaksi äärimmäisten introverttien seuran pitämisen. Tunnen introvertteja, joilla ei oo mihinkään mitään kommenttia ikinä. Mutta siis osittain introverttina on hitsin raskasta pitää yllä jutun juurta noiden kanssa. Nämä nauttii seurasta ja on niin ymmärtämättömiä, että luulevat että minäkin tykkään vaan, jotta onpa meitil mukavaa. Not.
Täällähän pyritään joka jutussa melkein vastakkainasetteluun, miksei sitten näitten "verttien" kohdalla.
Olen itse introvertti ja olen ollut monesti tilanteissa, esim. kokouksissa, joissa hölösuu-ekstrovertit eivät jaksa kuunnella, mitä oikeasti on suunniteltu, vaan möläyttävät omat ehdotuksensa, usein silloinkin, kun heillä ei ole kokouksessa päätösvaltaa, vain läsnäolo-oikeus. Monta kertaa on syntynyt hankalia tilanteita, joista on ollut vaikea luovia ulos.
Sosiaaliseen kanssakäymiseen kuuluvat hyvät käytöstavat liittyvät yleissivistykseen, ei ekstroverttiyteen tai introverttiyteen.