Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityisesti tyttöjen sukupuolineutraali kasvatus

Sukupuolinen
20.01.2018 |

Miksi kaikki tietämäni tapaukset sukupuolineutraalista kasvatuksesta kohdistuvat äitien taholta tyttöihin? En muista koskaan kuulleeni, että isä haluaisi kasvattaa pojastaan sukupuolineutraalin.
Tiedättekö tällaisia tapauksia ja mistä luulette tämän sukupuolieron johtuvan asiassa, jossa sukupuolieroja erityisesti vastustetaan?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tohon syyllistyy kai lähinnä ihmiset, jotka näkevät lapsensa vähän niin kuin lemmikkinä tai omaisuutenaan. he kuvittelevat, että he voivat tehdä niillä mitä haluavat. tohon kun lisätään hiukan mielenvikaisuutta eli tapaus, joka haluaa huomiota, niin siinä se sitten yleensä on. se alkaa muuttamaan lapsensa sukupuolta, koska näin hänestä itsestään tulee mielenkiintoinen muiden vähä-älyisten parissa.

Vierailija
2/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit ehkä tiedostavat parhaiten perinteisen kasvatuksen ongelmat. Minä en lapsena saanut hokkareita - koska olin tyttö. En mopoa - koska olin tyttö. Sen sijaan odotettiin, että pidän huoneeni siistimpänä kuin veli - koska olin tyttö.

Veljen mielestä varmasti kasvatuksemme oli aivan ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit tietävät kokemuksesta, kuinka paljon perinteiset sukupuoliroolit naista rajoittavat, typistävät ja sulkevat pois mahdollisuuksia.

Isät tietävät kokemuksesta, kuinka paljon perinteiset sukupuoliroolit antavat miehelle etuoikeuksia, etulyöntiasemaa ja ylemmyyttä.

Siksi.

Vierailija
4/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit ehkä tiedostavat parhaiten perinteisen kasvatuksen ongelmat. Minä en lapsena saanut hokkareita - koska olin tyttö. En mopoa - koska olin tyttö. Sen sijaan odotettiin, että pidän huoneeni siistimpänä kuin veli - koska olin tyttö.

Niin, et saanut hokkareita ja veljesi ei saanut kaunoluistimia. Ei tuossa ole mitään väärää.

Vierailija
5/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi haluaisin kysyä kaikilta vastaajilta, olisitko toivonut, että sinut olisi kasvatettu sukupuolineutraalisti?

Vierailija
6/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et saanut mopoa. Ei sun veljesikään saa silikonirintoja.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
7/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, et saanut hokkareita ja veljesi ei saanut kaunoluistimia. Ei tuossa ole mitään väärää.

Mä en saanut kemistisettiä, Stigan kelkkaa, radio-ohjattavaa autoa, enkä autorataa, vaikka uneksin niistä ja toivoin aina joululahjaksi. Serkkupojat ja saman luokan pojat saivat.

Vierailija
8/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolinen kirjoitti:

Lisäksi haluaisin kysyä kaikilta vastaajilta, olisitko toivonut, että sinut olisi kasvatettu sukupuolineutraalisti?

Olisin toivonut. Tosin itselläni oli kyllä vahva prinsessavaihekin joskus 4-5-vuotiaana. Isompana ja toisaalta ihan pienenä kiinnostivat kyllä enimmäkseen pojille siunnatut lelut.

T. #7

Vierailija
9/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse miettinyt sukupuolineutraaliusasiaa siitä käsin, että kun olin yh-äidin lapsi, ei ollut "miesten hommia". Jos jotain piti tehdä, se tehtiin. Äiti osaa vaihtaa autoon renkaat. Jos meille ostettiin joku laite, minä tai äiti luettiin käyttöohjeet (versus että "vain miehet" osaavat käyttää laitteita).

Siinä mielessä ei ole itselle jäänyt jotain asenteita, että ei pysty, mutta toki sitten olen itse aika kaino ja tyyppiä kiltti tyttö, eikä minusta nyt ole tullut sellainen, että stereotyyppisesti miehiset asiat juurikaan kiinnostaisivat.

Mutta ehkä kasvatuksessani on sitten ripaus sitä kuulutettua sukupuolineutraaliutta - tahattomasti tosin.

Vierailija
10/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aiheeseen liittyen näin vaatekaupassa aika nolon tilanteen, missä pieni tyttö kinusi äidiltään mekkoa vedoten siihen että kavereillakin on mekot, mutta äiti kieltäytyi ja torui tätä tyttöö huonosta käytöksestä. Siitä tämä tyttö sitten alkoi itkeä, mikä suututti tämän äidin entisestään ja sitten tän itkevän tyttöressun äiti alkoi siinä kaupassa ääneen saarnaamaan sukupuolineutraaliudesta ja siitä miksi ei sen takia osta tytölleen mekkoa vaikka tämä kuinka haluaisi ja kinuisi. Aivan kauheaa ja noloa sellainen, ja vielä kaupassa.

Vierailija
11/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan kasvattaa lapseni niin, että he saavat olla sellaisia kuin ovat. Leluja on sekä perinteisiä tyttöjen että poikien leluja ja poika sai pukeutua mekkoon, koska hän sitä halusi. Molempia kannustetaan liikunnalliseen elämäntapaan mutta ei mitenkään eritellä eri lajeja tytöille tai pojille sopiviksi. Poika ei ole ollenkaan kiinnostunut joukkuepeleistä kun taas tyttö on ihan pienestä asti tykännyt potkia palloa ja pelata mailapelejä. En tiedä onko se sitten sukupuolineutraalia vai mitä termillä mahdetaan tarkoittaa. Minulle on tärkeää, että mitään lasteni toiveita ei tyrmätä sillä perusteella, että muka ei sukupuolensa vuoksi voisi jotain tehdä tai saada.

Vierailija
12/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole perehtynyt käsitteeseen "sukupuolineutraalius", mutta meillä kahdella siskolla oli mm.

- nukkekodit, kahviastiastot (muoviset...), nuket, barbit jne. you name it

- videopeli, autorata, ohjattavat autot (siihen aikaan ei ollut kauko-ohjattavaa, vaan ohjainlaite oli johdolla kiinni autossa), hiekkalaatikolla muottien ja ämpäreiden lisäksi traktoreita ym.

- pesäpallomaila, pallo ja parit räpylät, krokettipeli, jalkapallo, koripallo+kori, sulkapallo

- rakennettiin itse majoja metsään jämälaudoista ym. roskasta

Vierailija
13/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolinen kirjoitti:

Tjaa,a.. Riiippuu mitä sukupuolineutraalius käytännössä tarkoittaa... , joillakin se on mennyt vähän överiksi. Mutta, mutta jos nyt muistelen omaa lapsuuttani ja vanhempieni tapaa kasvattaa, niin eivät he minua kasvattaessaan mitenkään eritysesti korostaneet, hyvä jos mainitsivatkaan montaakaan kertaa, että minun pitäisi tehdä tai olla tekemättä jotain siksi, koska olen sukupuoleltani, mitä olen. Ja olen varmaan itse niin tylsä tai saamaton, että en muista itse kyseenalaistaneeni mitään toimintaa sillä perusteella, että olen sukupuoleltani, mitä olen. 

Vierailija
14/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolinen kirjoitti:

Tietyissä asioissa olisin, tietyissä en.

Olisi kiva ollut päästä enemmän tekemään ns. miesten juttuja, kuten riistametsälle, kalareissuille, ampumaan. Ja saatana, leikkaamaan nurmikkoa koneella ja hakkaamaan halkoja! :D

Olen ainut tytär, joten minua on kai pidetty kuin kukkaa kämmenellä.  Naurettavaa tässä vielä on se, että työni on suurimmaksi osaksi todella fyysistä ja matapalkkaista. Aina on toitotettu, etten pärjää, koska olen tyttö/nainen. No kyllä vaan pärjään ja vielä ylempään amkiin ja yliopistoon tie vie.

Vierailija
15/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolinen kirjoitti:

Olisin toivonut. Tosin itselläni oli kyllä vahva prinsessavaihekin joskus 4-5-vuotiaana. Isompana ja toisaalta ihan pienenä kiinnostivat kyllä enimmäkseen pojille siunnatut lelut.

T. #7

Miten sitten olisi vaikuttanut, jos siinä prinsessavaiheessa olisi pistetty nuket ja mekot pannaan? Olisitko edelleen toivonut moista?

Vierailija
16/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on aina hämmentänyt tässä asiassa nuo 'tyttö ei pukeudu mekkoon tai poika ei leiki autoilla, koska kasvatamme sukupuolineutraalisti' -jutut. Miten on neutraalia, että vanhempi päättää, millä leikitään ja mitä saa pukea? Eikö se ole neutraalia, ettei ole väliä, mitä lapsi pukee päällensä tai millä hän leikkii?

Ja en olisi halunnut itse sukupuolineutraalia kasvatusta, mutta yhtäläiset oikeudet haluta asioita. Minä en saanut moottoripyörää tai päässyt autonasentajaksi kuulemma siksi, että olen tyttö, eikä tytöt oikeasti halua. Näin sanoi äitini. Se oli mielestäni väärin ja epäreilua.

Vierailija
17/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän ei todellakaan ole sukupuolineutraaliutta että kielletään tytöltä täysin kaikki tyttömäinen. Aivan naurettavia harhaluuloja.

Vierailija
18/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä ole perheen vapaa valinta? Naisen alistamista, vihaa, vain naisen sukunimenvaihtoja, vain naisille kasautuvia nöyryyttäviä tapoja perustellaan vapaalla valinnalla, joten miksi koette olevanne oikeutettuja puuttumaan neutraaliin kasvatukseen? Minut on kasvatettu melko neutraalisti kuten veljenikin. Sukupuolta ei ole koskaan korostettu erikseen. Lisäksi en ymmärrä miten jonkun historiallinen ja yhteiskunnallinen tuntemus voi olla niin huono ettei tajua että naisia syytetään heidän ominaisuuksistaan ja heitä ohjataan tekemään masokistisia ja alentavia päätöksiä. Siksi tyttöjen kasvatukseen on hyvä kiinnittää huomiota ja korostaa näitä asioita.

Vierailija
19/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on aina hämmentänyt tässä asiassa nuo 'tyttö ei pukeudu mekkoon tai poika ei leiki autoilla, koska kasvatamme sukupuolineutraalisti' -jutut. Miten on neutraalia, että vanhempi päättää, millä leikitään ja mitä saa pukea? Eikö se ole neutraalia, ettei ole väliä, mitä lapsi pukee päällensä tai millä hän leikkii?

Ja en olisi halunnut itse sukupuolineutraalia kasvatusta, mutta yhtäläiset oikeudet haluta asioita. Minä en saanut moottoripyörää tai päässyt autonasentajaksi kuulemma siksi, että olen tyttö, eikä tytöt oikeasti halua. Näin sanoi äitini. Se oli mielestäni väärin ja epäreilua.

Eikös tämä ole perheiden oma valinta? :) Kaikki perheet alistavat äidin isälle ja monissa perheissä naisia ja tyttöjä vihataan, jopa hylätään ja abortoidaan. Ymmärrän täysin että naiseus halutaan kieltää, sitähän on pidetty kehityshäiriönä ja merkkinä alemmasta rodusta ihan 1900-luvulle. Yhteiskunta ei naiseutta arvosta, joten eikö ole hienoa että pääsemme kasvattamaan tytöistä parempia, miesten kaltaisia? Miehethän ovat aina toivoneet että naiset ovat kuin miehet.

Vierailija
20/54 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tämä ole perheen vapaa valinta? Naisen alistamista, vihaa, vain naisen sukunimenvaihtoja, vain naisille kasautuvia nöyryyttäviä tapoja perustellaan vapaalla valinnalla, joten miksi koette olevanne oikeutettuja puuttumaan neutraaliin kasvatukseen? Minut on kasvatettu melko neutraalisti kuten veljenikin. Sukupuolta ei ole koskaan korostettu erikseen. Lisäksi en ymmärrä miten jonkun historiallinen ja yhteiskunnallinen tuntemus voi olla niin huono ettei tajua että naisia syytetään heidän ominaisuuksistaan ja heitä ohjataan tekemään masokistisia ja alentavia päätöksiä. Siksi tyttöjen kasvatukseen on hyvä kiinnittää huomiota ja korostaa näitä asioita.

Sukunimihullu bongattu :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi