Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 51-v työttömäksi jäänyt mies ja tässä on minun tarinani

Vierailija
20.01.2018 |

Olen 51 vuotta täyttänyt mies, sinkku, ja jäin viime syksynä työttömäksi. Siitä on nyt 5 kk.

Työskentelin bisnesmaailmassa asiantuntijatehtävissä ja palkkani jäädessäni työttömäksi oli 5200 e kk. Olen ollut työttömänä ennenkin, mutta silloin työllistyminen ei ollut vaikeaa.

Nyt digitalisaatio on muuttanut maailmaa niin paljon, että pariinkymmeneen paikkaan haettuani, minua ei ole kertaakaan pyydetty edes haastatteluun. Tärkeää osaa näyttelee myös tuo 51 vuoden ikä.

Minulla on työkokemusta 20 vuoden ajalta, myös ulkomailta. Työskentelin todella komeassa työpaikassa Ranskassa vuoden, silloin elämäni oli täynnä parhaita ravintoloita ja oopperaa. Kumpaakaan en kaipaa enää.

Olen omistanut asunnon, mutta nyt asun vuokralla Helsingin keskustassa. Se on oikeastaan ainoa "luksusasia" elämässä jonka haluan, kunnon asunto vanhassa talossa keskustassa.

Olen koulutukseni ja työkokemukseni vuoksi joidenkin mielestä hienostelija. Se nyt vaan johtuu harrastuksistani ja kiinnostuksen kohteista joita on vuosien varrella ollut. Niistä en pääse irti. Olen myös sanavalmis, mutta en perinteisellä tavalla.

Mitä minun nyt pitäisi tehdä? Uudelleenkouluttauminen tässä iässä on hankalaa ja suoraan sanottua monille aloille noloa, mutta siihenkin olisin valmis, kunhan saa itse päättä mille alalalle kouluttaudun. Hoitoalalle minusta ei ole. Tiedän että otan mieluummin oman henkeni, kuin vaihdan vaippoja elämänsä viimeisiä päiviä eläville dementikoille.

Myyjä en myöskään ole persoonallisuutyypiltäni, siihen olen ihan liian empaattinen. Miksi myisin jotain ihmisille, joka ei sitä tarvitse tai halua? Voisin kuvitella hotellialaa, tarjoilijaksi minusta ei ole.

51-vuotiaana kroppa tuskin kestää kovin fyysistä työtä, eikä sitä minun työhistoriallani todellakaan saa.

Vaihtoehtoja ovat pienten paikkakuntien pienet firmat, joissa asiantuntemustani epäilemättä tarvittaisiin, mutta jopa Helsinkin on aivan liian pieni kaupunki omaan makuuni, joten epäilemättä siitä seuraisi masennus. Tässä on nyt se, että pitäisi muuttaa työn perässä, minun tapauksessani ei pääkaupunkiseudulle, vaan pienille paikkakunnille!

Olen suuren kysymyksen edessä. Muuttaako koko elämäni ja persoonallisuuteni suuntaa kouluttautumalla ammattiin, joka on minulle vieras? Yrittääkö koko 1,5 vuotta, jonka olen ansiosidonnaisella päästä Helsingissä oman alani tehtäviin, vai ryhtyäkö toimenpiteisiin aikaisemmin. Aktivointimalli ei ole ongelma, sillä saan muutaman sadan keikkoja freelancerina, jotka kattavat ne. Yrittäjäksi minusta ei kuitenkaan ole, leipä on siellä vielä vaikeammin saatavilla kuin yrityksissä, joille olen työskennellyt.

En pyydä teiltä sääliä, sillä se on viimeinen asia mitä av-palstalta saa. Tämä on kylmimpiä paikkoja koko Suomessa.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Moi, olette kaikki kylmiä urpoja, voisitteko auttaa?" 

t. ap

Apuvaa apuvaa huutaa aikuinen mies vauvapalstalla..tulkaa pylly pyyhkimään

Tämä on aihe vapaa-palsta ja suosituimpia palstoja. Mikä ihmeen pönttö-Eevari siellä lällättelee. Kysymys oli retorinen. Ja en ole ap, vaan tympääntynyt sinkkunainen, joka ei jaksa nyt olla ymmärtäväinen kaikenmaailman ääliöille.

Miksi olet noin kylmä? oletko frigidi?

Vierailija
22/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäri maata on tarjolla runsaasti esimerkiksi puhelinmyyntityötä ja erilaisia suorittavia töitä kuten siivousta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

väljä pillu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Moi, olette kaikki kylmiä urpoja, voisitteko auttaa?" 

t. ap

Apuvaa apuvaa huutaa aikuinen mies vauvapalstalla..tulkaa pylly pyyhkimään

Tämä on aihe vapaa-palsta ja suosituimpia palstoja. Mikä ihmeen pönttö-Eevari siellä lällättelee. Kysymys oli retorinen. Ja en ole ap, vaan tympääntynyt sinkkunainen, joka ei jaksa nyt olla ymmärtäväinen kaikenmaailman ääliöille.

Miksi olet noin kylmä? oletko frigidi?

Jep ja yksisilmäinen läski.

Vierailija
24/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä tarina on tosi kirjoitti:

Nyt kehittelet mukavan liikeidean esim ilmalaivan, josta voi tiputella tuotenäytteitä yleisön joukkoon, ilmalaivaan voi myös laittaa mainostavan yrityksen logon.Marssit LEIJONANLUOLA suomeen ja pyydät 100000 20% osuudesta liikeideasta..jos tarjotaan 50% SUOSTUT HETI...siirrät busineksen thaimaahan...ja käytät rahat Pattayalla H..riin ja kaljaan

Tämä liikeidea näytettiin tämän viikon leijonanluolassa ja sijoitus tuli

Vierailija
25/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vain niitä bisnespaikkoja laajalla rintamalla, kyllä se vielä tärppää. Ellet sitten halua vaihtaa alaa.

Vierailija
26/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on varmaan messevät säästöt kun olet poikamiehenä nauttinut vuosikausia kunnon tuloista, ehdotan että elelet pääomatuloilla onnellisena elämäsi loppuun asti.

Vierailija
27/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrmäsit aloituksessa kaiken, mitä ihmisillä yleensä voi tulla mieleen ehdottaa tuollaiseen tilanteeseen. Eli emme voi oikein mitään täällä sanoa. Eikä ole motivaatiotakaan kovasti yrittää, kun haukut palstan (=meidät).

Tunnet itse alasi, me emme. Jos et ole keksinyt mistä saisit töitä tai miten, emme varmasti keksi mekään.

Vierailija
28/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah, joku perhe-elämään kyllästynyt äiti/täti- ihminen taitaa olla kaiken takana. Olisit edes jotenkin mielikuvitusta stimuloiva tai edes hauska. 

Vierailija
29/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites työpaikka Ruotsista tai Norjasta? Luulisi lohkeavat helpostikin kun on koulutus ja kielitaitoa!

Vierailija
30/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toiveesi on oikeasti työllistyä, sinulta vaadittaisiin mielen flexibiliteettiä, paluu vanhaan kun näyttää hyvin epätodennäköiseltä.

Älä tuomitse etukäteen mitään vaihtoehtoja tai ammatteja, esim.hoitoalan työt ovat erittäin monipuolisia, sijoittua voi vaikka mihin, vaipanvaihto on vain yksi osa työtä.

Jos olisin tilanteessasi, yrittäisin hakeutua esim. Norjaan tai Ruotsiin, aluksi mielellään alalle jossa ei tarvitse kilpailla kymmenien innokkaiden ja motivoituneiden kanssa. Itse hakeutuisin joko sairaalaan siivous- tai ruokapalveluhommiin tai kalatehtaaseen.

Vierailija
31/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on hyvää työaikaa vielä puolet jäljellä, 20-30 vuotta. Mieti mitä haluat tehdä ja suuntaat rohkeasti sinne. Nyt kuulostaa, että itse suljet monia teitä omien ennakkoasenteittesi vuoksi. Myyntityö voi olla mielekästä jos tuote on hyvä. Hoitotyökin sisältää monia variaatioita. Tietenkin hienoa, että tiedät mistä itse pidät, mutta elä tee elämästä liian vaikeaa pitäytymällä liian pienessä karsinassa.

Vierailija
32/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki opettajan tai kouluttajan pätevyys.

Nyt kun aktiivimallikin keksittiin niin varmasti kouluttajille löytyy töitä.

Vierailija
33/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap, niin minulla olisi huomattavasti paremmat mahdollisuudet saada työ. Lähtisin mieluusti Helsingistä vähän kauemmaksi ja luopuisin harrastuksista, jos vain töitä saisin.

Olet ap liian itsekäs pitämään vanhasta tutusta kiinni. Arvosi ei työttömänä ole sitä mitä se on joskus kultavuosinasi ollut. Joko nöyrryt työn vuoksi tai jatkat työttömyyttäsi.

Vierailija
34/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP et kertonut kovin paljon kiinnostuksen kohteistasi, mutaa entäs jotain harrastuksiisi liittyvää, esim kulttuuri tai taiteilija kävelyjä tms. ? Voisi olla myös uualla kuin Suomessa. Tai jos sulla on hieman sijoittaa niin avaa esim B&B jonnekin mukavaan lämpimään maahan?

Vierailija
35/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä verkostojasi. Itse sain kenkää yli viisikymppisenä asiantuntijahommista, sitten vain odottelin sähköpostia. Viisi kuukautta siihen meni.

Toki olen aiemmin auttanut muita ja pitänyt yhteyttä myös ex-kollegoihin joten mukavana ja pätevänä ihmisenä minut haluttiin töihin.

Vierailija
36/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijän koulutus! Monissa paikoissa voi opiskella monimuotokoulutuksena.

Vierailija
37/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos löydät tuotteen, johon aidosti uskot ja joka ratkaisee asiakkaiden ongelmia, innostut ja ilmeisesti onnistut myös myyntityössä. Tuttavani oli samantyyppisessä tilanteessa ja siirtyi myymään erään alan ratkaisua eli tuotetta asiakkaille. Palkka nyt n. 7000 e/kk. Ei halunnut edes vaihtaa johtamiatyöhön vaikka sitä jo ehdotettiin.

Todellinen myyntityö on niin paljon laajempaa kuin ns. lehtimyyjän tuo. Lue alan kirjoja ja artikkeleita, tiedät mistä silloin on kyse.

Maailma hukkuu roinaan. Pitäisi pikemminkin kouluttautua vaikka ulkomailla ammattijärjestäjäksi. Kun on silmää laadulle niin osaa perustella asiakkaalle mitä pitää ja mitä poistaa asunnostaan. Monet perikunnat ovat saman ongelman edessä kun kuolinpesiä pitäisi tyhjentää jne.

Myös notaareista, erityisesti useampaa kieltä osaavista on puute. Aloita opiskelu vaikka Avoimen yliopiston puolella.

Vierailija
38/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistövälittäjäksi

Vierailija
39/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap?

Vierailija
40/62 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sinkku, ei omistusasuntoakaan riesana, viihdyt suurissa kaupungeissa ja omaat jo työkokemusta ulkomailta. En miettisi vielä 5 kk työttömyyden jälkeen uudelleenkouluttautumista, vaan laajentaisin ehdottomasti työnhakua ulkomaille. Voisit saada kaikin puolin uutta potkua elämään.

Jännästi ulkomaille muuttoa tarjotaan aina ratkaisuksi. Ei se ole ratkaisu.

Euroopan maissa tilanne on hyvin pitkälti samanlainen kuin Suomessa:

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Employ…

Ainoa jäsenvaltio, jonka työllisyysaste on yli 80 prosenttia, on Ruotsi (81,2 prosenttia). Myös EFTA-valtioissa Islannissa (87,8 prosenttia) ja Sveitsissä (83,3 prosenttia) työllisyysaste ylittää 80 prosenttia.

Työllisyysaste on 70–80 prosenttia muun muassa Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Ranskassa ja Saksassa. Tähän ryhmään kuuluvat maat sijoittuvat vyöhykkeelle, joka ulottuu lännessä Irlannista Unkariin idässä ja sisältää myös Baltian maat, Suomen ja Portugalin. Maat, joiden työllisyysasteet sijoittuvat 60 ja 70 prosentin välille, muodostavat kaksi rypästä: yhden läntisen Välimeren / Adrianmeren alueella (Espanja, Italia ja Kroatia) ja toisen EU:n itärajalla kulkien Itämeren eteläpuolelta Mustanmeren lounaispuolelle (Puola, Slovakia, Romania ja Bulgaria). Tähän maaryhmään kuuluu myös Belgia. Lisäksi voidaan erottaa Etelä-Balkanin / Kaukasian maaryhmä, jossa työllisyysaste on alle 60 prosenttia (entinen Jugoslavian tasavalta Makedonia, Kreikka ja Turkki).

Nuorta, viimeisimmän koulutuksen saanutta työntekijää on tarjolla joka puolella. Yritykset palkkaavat heitä mieluummin kuin ap:n ikäisiä, koska ap ikätovereineen tietää oman arvonsa ja haluaa palkkansa sen mukaan. Nuori, ensimmäiseen työpaikkaansa työllistyvä on vielä epävarma. Aloituspalkat ovatkin laskeneet.

On plajon mahdollista, että ap:n ainoa ratkaisu. tilanteeseensa on sama kuin monella muullakin eri aloja edustavilla työttömillä: ryhtyä yksinyrittäjänä myymään osaamistaan. Siinä n vain se huono puoli, että yksinyrittäjän tulee tehdä kaikkki itse; myydä se osaamisensa, tehdä sovitut projektit, laskuttaa, markkinoida itseään samalla koko ajan uusille potentiaalisille asiakkaille. Eli aika mahdoton tehtävä, mik selittääkin sen, että joka neljs ykinyrittäjä elää köyhyyrajan alapuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme