Vinkkejä internetaddiktiosta vapautumiseen?
Alan olla epätoivoinen.
Jäin työttömäksi viime lokakuussa. Siitä lähtien olen lähinnä roikkunut netissä. Tilanne on karannut käsistä täysin, saatan hyvinkin olla netissä 14 tuntia päivässä. Unirytmini ja ruokavalioni on täysin sekaisin kun valvon usein siihen asti että aamuyöstä nukahdan koneen ääreen.
En jaksa tätä enää. Olen yrittänyt vähentää netinkäyttöä, mutta tuloksetta. Pari päivää kykenen olemaan ilman nettiä, mutta sitten palaan samaan vanhaan kuvioon. Olen jopa miettinyt luopuvani netistä kokonaan, mutta nykypäivänä kaikki kun pitää hoitaa netissä, tuntuisi se todella vaikealta.
Ahdistaa, että elämäni luisuu täysin käsistä tämän takia. Lisäksi asun kaupungissa, josta en tunne ketään. Ei ole kavereita, joiden kanssa lähteä harrastuksiin tai iltaa viettämään. Olen koko ajan yksin ja varmaan osittain sitä yksinäisyyttäkin pakenen nettiin... Lisäksi tulevaisuus ahdistaa. Tiedän, että netinkäyttö on jonkinlainen pakokeino, mutta en vain ole kyennyt irtautumaan siitä.
Nyt jo olen huomannut, kuinka ahdistavaa on lähteä kotoa. Tällaista ongelmaa ei ollut kun olin työelämässä. Siellä tuli jatkuvasti oltua kontaktissa ihmisiin, nyt olen ollut niin pitkään yksin että pelkkä kauppaan lähteminen (vaikka siellä ei edes tarvitse keskustella kenellekään) ahdistaa.
En halua, että elämäni valuu viemäriin. Miten tästä pakonomaisesta netinkäytöstä voisi päästä eroon?
Kommentit (2)
Sama ongelma kuin aloittajalla. Kaipaisin apua tähän.
Auttaisiko, jos merkitsisit aina kalenteriisi netissä käyttämäsi ajan (esim. 8.00 - 16.20)? Pyri laittamaan itsellesi joku maksimiaika, jonka jälkeen suljet koneen. Voit myös yrittää olla esim. kaksi päivää viikossa avaamatta konetta.