Ovatko sokeritoukat seuranneet muutossa?
Muutan pois asunnosta, jossa on kamalia sokeritoukkia. Pääsenkö niistä eroon muuttamalla vai kulkeutuvatko ne jotenkin tavaroiden mukana tms? :(
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Muutto kirjoitti:
Olethan ihan varma, että kyse on sokeritoukista? Olen itse asunut asunnossa, missä oli turkiskuoriaisen toukkia. Ne oli todellinen riesa, syövät mm. luonnonkuitutekstiileihin reikiä. Ne myös muuttavat herkästi asunnosta toiseen mukana. Itse putsasin ja käsittelin kaikki tavarat ja huonekalut perusteellisesti, eikä onneksi ole enään näkynyt niitä alivuokralaisia.
En ole enää varma mistään. Aloin nyt googlettelemaan noita öttiäisiä. Ap
Silloin, kun itse jouduin tekemisiin niiden toukkien kanssa päädyin viemään toukkanäytteen kaupungin ympäristöterveydenhuollon palveluihin tunnistettavaksi. Sieltä sain myös hävitysohjeitakin. Suosittelen, jos epäilyttää ja olet tekemässä muuttoa. Muista muuten vaihtaa myös pölynimurin pussi ennen muuttoa. Itse hävitin koko imurin silloin, mikä todennäköisesti oli vähän liioittelua.
Jos ovat vaikeita hävittää, leviävät muuallekin kuin kosteisiin tiloihin, epäilyttävän suuria, ja jättävät liiskatessa ällöttävän sotkun (eivät 'hopeista' tomua kuten sokeritoukat), niin hyvät mahikset että ei ole sokeritoukka vaan hyvin samannäköinen sukulainen Ctenolepisma longicaudata:
http://www.otokkatieto.fi/species?id=788
Nää kaksi erottaa kyllä toisistaan kun katsoo tarkasti tuntomerkkejä, ja viimeistään siinä vaiheessa kun nämä kasvavat sokeritoukkaa isommiksi.
Tää on jo aika paha riesa ainakin Norjassa ja vissiin levinnyt Ruotsissakin, joten en keksi miksi ei leviäisi täälläkin. Jos norja/ruotsi taipuu, niin googlatkaa sanalla 'skjeggkre' ja alkaa löytyä infoa & torjuntaohjeita. Leviää tavaroiden mukana, ja jos löytää otollisen ympäristön niin lisääntyy riesaksi asti vaikkei varsinaista tuhoa aiheutakaan (mitä nyt syö paperia ja on ällöttävä).
kun mietin, niin ei tule mieleen asuntoa, jossa ei olisi sokeritoukkia... Eli ovat tosi yleisiä. Eivät välttämättä muuta mukana, saattavat olla siellä jo entuudestaan.
Muutto kirjoitti:
Olethan ihan varma, että kyse on sokeritoukista? Olen itse asunut asunnossa, missä oli turkiskuoriaisen toukkia. Ne oli todellinen riesa, syövät mm. luonnonkuitutekstiileihin reikiä. Ne myös muuttavat herkästi asunnosta toiseen mukana. Itse putsasin ja käsittelin kaikki tavarat ja huonekalut perusteellisesti, eikä onneksi ole enään näkynyt niitä alivuokralaisia.
turkiskuoriaiset ovat pirullisia. Niissä on kanssa sekin ikää juttu, että saattavat lentää sisälle ihan ikkunastakin.
Kyllä muutama voi tulla mukaan mutta jos siivoat viemärisi kunnolla ne kuolee.
Höh, meiltä lähti sokeritoukat kokonaan myrkyttämällä. Parisen vuotta sitten ostin Tokmannilta ihan sokrutoukille tarkotettua myrkkyä.
No mutta onneksi niistä ei ole muuta haittaa kuin vilahtelu.
Niitä on jokaisessa asunnossa, mutta onneksi ne ovat harmittomia ja päivänvalossa menevät piiloon.
Mulla menee hermot sokeritoukkiin! Ollaan asuttu 2 vuotta tässä asunnossa ja melkein heti niitä alkoi näkyä. Ensin olivat pellästään kylppärissä, nyt myös olohuoneessa ja keittiössä. Just yksi ilta yksi oli keittiön kaakeleiden saumassa. Hitto että vihaan noita! Täällä imuroidaan päivittäin ja laitan säännöllisesti putkenavaajaa viemäreihin mutta ei näytä auttavan. 5 vuotta vanha talo vasta kyseessä. Auttakaa!
mäkin asun 6 v vanhassa talossa, nyt oon kyllä 10 kk aikana nähnyt vaan kolme. mutta silti ällöttää koska kerran sellanen oli pannulla ja piti alkaa paistaan jauhelihaaa. :s
Kosteusvauriosta kertoo jos niitä on runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee hermot sokeritoukkiin! Ollaan asuttu 2 vuotta tässä asunnossa ja melkein heti niitä alkoi näkyä. Ensin olivat pellästään kylppärissä, nyt myös olohuoneessa ja keittiössä. Just yksi ilta yksi oli keittiön kaakeleiden saumassa. Hitto että vihaan noita! Täällä imuroidaan päivittäin ja laitan säännöllisesti putkenavaajaa viemäreihin mutta ei näytä auttavan. 5 vuotta vanha talo vasta kyseessä. Auttakaa!
Tästä tapauksessa ainakin tsekkaisin lajin tarkkaan, kuulostaa tuolta mainitsemaltani sokeritoukan isoveljeltä (Ctenolepisma longicaudata). Googlaa kuvat & tuntomerkit ja vertaile! Norjassa tästä uutisoitiin siitäkin, että on myös uusien talojen ongelma.
Samaa olen miettinyt, muutto tulossa ensi kuussa. Imurin hävitän joka tapauksessa.
Onnea vaan tuleville omistajille tämän kämpän toukkien kanssa. Niitä löytyy sitten hedelmäkulhoista, kenkien sisältä, kaapeista ja ties mistä. Täällä on myös ilmeinen kosteusongelma, mutta eipä ole sekään enää meidän ongelma :))
Vierailija kirjoitti:
mäkin asun 6 v vanhassa talossa, nyt oon kyllä 10 kk aikana nähnyt vaan kolme. mutta silti ällöttää koska kerran sellanen oli pannulla ja piti alkaa paistaan jauhelihaaa. :s
Yäärghhh... :S
Runsas sokeritoukkaesiintymä viittaa kosteusvaurioon etenkin, jos naapureilla ei vastaavaa ongelmaa ole. Kannattaa tiedustella naapureilta ja teettää kosteuskartoitus.
Mitä marisette, myrkyttäkää. Rasiat muutaman euron. Melki sata toukkaa tuli kuolemaan meidän keittiön lattialle.
Meillä juoksi toukat makkarin katossakin, äijä osti spraymyrkkyä ja kaikki kuoli. Helppo homma.
Muutin juuri uuteen asuntoon (2010 rakennettu) ja olen nähnyt jo kaksi mitälie toukkaa keittiössä. En ole varma olivatko sokeritoukkia vai jotain muita, olivat pieniä, vaaleita ja toukkamaisia. Toivottavasti eivät lisäänny jos pidän paikat puhtaana :(
En ole enää varma mistään. Aloin nyt googlettelemaan noita öttiäisiä. Ap