Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyvänsuolen oireyhtymä ja refluksi

Siiri
20.01.2018 |

Hei! Minulla on ärtyvänsuolen oireryhmä ja refluksi. Olen nuori ja normaalipainoinen 157/51. En juo enkä tupakoi. Ois kiva kuulla kohtalontovereilta miten olette saaneet mahan kuntoon. Syön vi sibliniä ja somac 40mg kerran päivässä. Maha on ihan kuralla. Noin 10 kertaa pitää hypätä päivässä vessassa. Ei närästä. Ei ole mahakipuja kuin silloin ku on kiire vessaan ja se olo tulee nopeesti ja silloin on mentävä mah. Pian. Tämä rajoittaa mun elämää niin paljon et tuntuu ettei enään jaksa. Somacia syön ku oli tulehtunut ruokatorven alaosa ja palleatyrä joka ei ole koskaan oireillut erityisemmin. Välillä röytäilyttää ja välillä voi olla joku tunne kurkussa.. vähä ku ois pala tai joku tuntuma. Ennen kaikkea vinkkejä haluan ruokavalioon mitä saan syödä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös refluksi ja ärtyvä suoli. En ole löytänyt vielä ruokavaliota, jolla ei tulisi oireita.

Refluksia aiheuttavat on helpompi tunnistaa ja ainakin viinimarjamehut ja sitrusta sisältävät mehut aiheuttavat oireita, sekä liian myöhään ennen nukkumaan menoa syöminen.

Ärtyvän suolen kanssa on sitten hankalampaa. Vatsa sitten on välillä sekaisin ja välillä ei. Visibliniä käytin aikanaan, en huomannut eroa. Matkalle ja pahoina päivinä käytän imodiumia. Aamuisin istun vessassa ennen kuin lähden mihinkään.

En ole itse ihan vakuuttunut lääkärin määrittelemästä ärtyvän suolen oireyhtymästä. Epäilen että taustalla voisi olla ihan joku muukin syy, erityisesti kun minulla ollut paha tulehduskin suolistossa (mutta syytä ei löytynyt). Lisäksi näyttää tuo suolisto kulkevan suvussa, äidilläni on myös vastaava (hänellä ollut niin huonossa kunnossa että todettu biopsiassa keliakia, mutta ehkäpä oli väärä diagnoosi kun on mennyt ohi) ja hänen isällään oli, sekä kahdella lapsellani. Vatsakipuja on vähemmän, vaan kyse on enemmän tuosta että on kiire vessaan ja vatsa sekaisin usein.

Lähinnä otan säännöllisesti maitohappobakteereja/probiootteja ja D-vitamiinia. Ajoittain olen syönyt myös Omega-kuureja lähinnä toivoen että auttaisi välissä vaivanneisiin alapään ja suun limakalvo-ongelmiin.

Vierailija
2/6 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmat myös ja onhan tää perseestä. Ruokavaliolla olen saanut oireet sen verran kuriin että pystyn suht normaalia elämää elämään. Mutta onhan mun syömiset todella yksipuolisia ja ainainen väsymys vaivaa, kun ruoka ja ravinteet ei imeydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja niitä vinkkejä: riisipasta, keitetty peruna, vaalea riisi tai uunikasviksia(itsellä esim porkkana, lanttu ja kesäkurpitsa ok) lisukkeena.

Maustamatonta lihaa jonka paistoon ei käytetä rasvaa hirveästi, kala, itse tehdyt lihapullat.

Vihersalaatti (kurkku voi närästää, tomaatti samoin), ei mitään kaali/-raastesalaatteja. Sipulit, pavut ja herneet ehdoton ei. Samoin punajuuri.

Hedelmistä oikeastaan vain kiiwi ja banaani ovat täysin sopivat itselleni. Mandariinejä syön mutta tuppaavat närästämään.

Marjat.

Maitotuotteet olen vaihtanut kasvipohjaisiin tai vähintään vähälaktoosisiin. Juustoja syön melko paljon.

Leivät yms gluteenittomia. Tosin ovat sitten lisäaineita täynnä, jotka eivät tee hyvää. Ei purkkaa, eikä makeutusaineita.

Toisin sanoen mahdollisimman puhdasta ruokaa, itse valmistaen sopivista raaka-aineista. Mausteina lähinnä suolaa ja yrttejä. Toki välillä syön vähän jotain tämän ruokavalion ohi. Toisinaan vatsa kestää ja toisinaan ei.

Vierailija
4/6 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä yhdistelmä.

Mulla on refluksi komplikaatioineen. Sekin on paha.

Ruoka sun täytyy vaan kokeilla, yksilöllistä.

Mut tiedät varmaan ne mitä välttää?

Vierailija
5/6 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vasta todettu refluksi ja itekin vielä opettelen ruokavaliota. Kannattaa syödä b12-vitamiinia, koska somac. ym vie vatsahappoja ja b12 vaikuttaa siihen. Itse syön purkista hyvänmakuisia pureskeltavia tabletteja.

Vierailija
6/6 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön Libraxia, koska varsa ei kestä somacia ym. Kannattaa kokeilla esim viikon ajan TIUKKAA ruokabaliota. Riisiä ja kasviksia tai jotain muuta vastaavaa. Ei se muuten selviä mitä voi syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä