Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lopen kyllästynyt sairaanhoitajan työhöni

Vierailija
19.01.2018 |

Syy: huono palkkaus, olematon urakehitys, huonot työolot, olemattomat edut, huono ilmapiiri alalla yleisesti, hoitaja-aines todella kirjavaa = ei tasalaatuista = vähimmäisvaatimukset työhön ja ammattiin todella olemattomia

En tiedä mitä alkaisin tehdä. Kannattaako opiskella enää (olen 36v) vai pitäisikö hakeutua johonkin aivan toisenlaiseen pestiin? Mitä mahdollisuuksia minulla edes on työllistyä muualla, jos en ole koskaan tehnyt muuta kuin sairaanhoitajan töitä (15 vuotta)?

Olen siis kolunnut alalta ihan joka kolkan: yksityisen, julkisen, perusth:n, erikoissh:n, niin leikkurit kuin teho-osastot, vauvasta vaariin, avolta vankilaan, joten käsitykseni on melkoisen kirkas ja kattava.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono ilmapiiri jokaisessa työpaikassa ja oot kaikki kolunnut? 

Vierailija
2/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa ehtinyt olla monessa paikassa! Ootko viihtyny missään vuotta pidempään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaahan tää on. Päihtyneitä, aggressiivisia, väkivaltaisia potilaita. Tällä viikolla sain tappouhkauksenkin.

Vierailija
4/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin ja ajatukseni hoitotyöstä ja sen tekijöistä täysin sama. Mukaan mahtuu kyllä vaikka minkälaisia tyyppejä, valitettavasti.

Tämä palsta tosin on lovin huono foorumi keskustella asiasta, sillä täällä on melkoinen hoitajaviha.

36-vuotias ei ole vanha opiskelemaa uutta ammattia. Älä epäröi, vaan anna palaa!

Vierailija
5/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin ja ajatukseni hoitotyöstä ja sen tekijöistä täysin sama. Mukaan mahtuu kyllä vaikka minkälaisia tyyppejä, valitettavasti.

Tämä palsta tosin on lovin huono foorumi keskustella asiasta, sillä täällä on melkoinen hoitajaviha.

36-vuotias ei ole vanha opiskelemaa uutta ammattia. Älä epäröi, vaan anna palaa!

Eikö silloin nimenomaan pitäisi hyvänä hoitajana jäädä alalle? Mitä siitä tulee, jos hyvät vaihtavat ja huonot jäävät?

Vierailija
6/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos jatkokouluttaudut terveydenhoitajaksi. Tai oletko jo? Auttaneeko ongelmaan.

Vierailija
7/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö silloin nimenomaan pitäisi hyvänä hoitajana jäädä alalle? Mitä siitä tulee, jos hyvät vaihtavat ja huonot jäävät?

No niin se menee monessa muussakin paikassa, kun palkka ja työolot huononee. Hyvät lähtee ja huonot jää.

Mutta ap:lle. Oletko ajatellut vaikka lukea terveystieteiden maisteriksi, jos sitä kautta aukeisi vaikka hallinnollisia tehtäviä? Tai sitten jotain ihan muuta. Olino sulla mitään haaveita nuorena?

Vierailija
8/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinostaisiko sama ala mutta ulkomailla? Tai opettajaksi opiskelu? Itse jätin alan kesken jo opiskelijana mutta harmittaa sinun 15 v. työkokemus, joka loppuu seinään jos vaihdat alaa. Onko mahdollista opiskella insinööriksi joka liittyy ergonomiasuunitteluun..

Vierailija
9/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin 80- luvulla hoitajaksi ja silloin oli vielä lisäksi käsitys, että hoitajilla on joku hoivavietti ja itsestäänselvästi uhraudutaan muiden takia. Tuo kuva oli tuttavilla yleinen ja myös ajateltiin että hoitajat hoitaa itse itsensä. Eli piti pinnistellä vapaa-ajallakin että on jotenkin yli-ihminen kun kestää kaiken.

Oli vaan muita varten olemassa ja omat asiat taka-alalla. Ammatti-identiteetti vaikutti vapaa-ajallakin.

Nykyään saa puhua avoimesti eikä uhrautumista ihailla.

Voit aivan hyvin vielä kääntää uuden sivun elämässä ja opiskella jotain muuta. Kun ei ole aukkoja cv:ssä, pääsee eteenpäin. Hoitajana on se hyvä puoli että voi halutessaan keikkailla kun itselle sopii, jos on rahasta tiukkaa.

Vierailija
10/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaahan tää on. Päihtyneitä, aggressiivisia, väkivaltaisia potilaita. Tällä viikolla sain tappouhkauksenkin.

Ikävä kuulla.

Itse katselen tilannetta tiskin toiselta puolelta. Potilas on yleensä väsynyt, huolissaan tai peloissaan, epätietoinen, toivoo että lääkäri tai hoitaja paneutuu hänen asiaansa JA olisi suomalainen.

Valitettavan usein hoitajat ovat tylyjä, eivät keskity, olettavat että potilas tuntee käytännöt ja byrokratian, ja saavat potilaan tuntemaan ettei hänen asiansa ole tärkeä. Ilkeimmät hoitajat olen kohdannut sairaalapäivystyksessä.

Vierailija
11/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele, erikoistu! Se tekee hyvää ja sen jälkeen maistuu taas työ, mahdollisesti parempi työ. T. 37-vuotias opiskelija

Vierailija
12/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele. Itse olen 47 vuotias lähihoitaja, samat syyt tuohon kyllästymiseen. 8 vuotta alalla sai riittää, nyt alan opiskelemaan kolmatta ammattia.

Vierailija
13/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu lääkäriksi, kun pohjia jo on. Oletko kokeillut röntgenhoitajana tai muissa kuvantamispuolen töissä? Tai laboratorion puolella?

Ei 36-vuotias ole vielä mikään ikäloppu, hyvin ehtii kouluttautua vaikka ihan toiselle alalle, aikuisopiskelijoita on nykyään paljon.

Vierailija
14/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko joku tappavan tylsä poliklinikkatyö mitään?

Tai joku yksityisen lääkäriaseman sairaanhoitajan vastaanotto?

Kouluttaudu häkeen vastamaan puhelimeen?

Joku neuvontapuhelin, kolmannen sektorin lässytyslinja?

Tee vauva ja lomaile muutama vuosi?

Vierailija
15/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin se menee monessa muussakin paikassa, kun palkka ja työolot huononee. Hyvät lähtee ja huonot jää.

Mutta ap:lle. Oletko ajatellut vaikka lukea terveystieteiden maisteriksi, jos sitä kautta aukeisi vaikka hallinnollisia tehtäviä? Tai sitten jotain ihan muuta. Olino sulla mitään haaveita nuorena?

TtM:n paperit on joskus ollut mielessä, mutta toisaalta kyllästyminen koko alaan ja sen erityispiirteisiin ova toistaiseksi pitäneet jatko-opiskelumotivaatiot poissa. Lisäksi, tiedä sitten olenko ahne, tuolla TtM:n pätevyydellä olisi tie auki tehtäviin, joissa alalle tyypillisesti palkkaus huono myöskin. Käytännössä siis tällä hetkellä vuorotyössä tienaan paremmin kuin esimieheni, vaikka paljon en tienaa minäkään eivätkä ne lisät tyhjästä kerry. 

Nuorempana haaveilin luovan alan töistä, mutta jouduin hautaamaan ne haaveet lapsen saamisen myötä, koska oli nyt vaan saatava jostain leipä pöytään = hoitoala = varma liksa. Jepp..no ehkä tämä tästä, ehkä keksin jotain. En vain jaksa enää tätä p*skaa.

Vierailija
16/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ehtinyt olla monessa paikassa! Ootko viihtyny missään vuotta pidempään?

En. Edellä mainituista syistä. Ellei sitten keikkafirmassa 10 vuotta roikkumista lasketa.

Vierailija
17/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en kestä tätä vinkumista. Se palkkahan on HYVÄ! Ja työilmapiiri ainakin mun tutuilla on tosi hyvä jotka alalla! Miks hoitoalaa aina haukutaan?! Ihan todella rasittavaa. Tunnen kolme lääkäriä, yhen bioanalyytikon, yhen fyssarin, kaks terkkaria, neljä sairaanhoitajaa, yhen röntgenhoitajan.

Kaikki tykkää työstään. Kyllä, kaikki. Ja jokaisen elintaso tuntuu kyllä olevan oikein hyvä. Oma tytär opiskelee sh:ksi vikaa vuotta ja on tykännyt kokoajan ja kuulemma ollut mahtavia harjoittelupaikkoja.

Olisko sulla AP peiliin katsomisen paikka, jos et ole MISSÄÄN viihtynyt?!? Siis missään? Tolla alalla on hirveästi vaihtoehtoja. Taidat olla vaan itse väärällä alalla.

Vierailija
18/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae töihin kelaan. Sinne meet pyörittelemään papereita. Ihan jatkuvasti kela hakee sairaanhoitajia ja terkkareita papereiden pyörittäjäksi.

Jos vihaat sairaanhoitajan työtä, älä vaan tee sitä. Jättäydy työttömäksi. Potilaat aistii sen, ettet tykkää työstäsi. :(

Älä teeskentele, että olisit toisista kiinnostunut..

Vierailija
19/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos jatkokouluttaudut terveydenhoitajaksi. Tai oletko jo? Auttaneeko ongelmaan.

En näe vaihtoehtona. Terveydenhoitajan palkkaus on vielä sairaanhoitajaa huonompi, koska työ vain päivätyötä.

Vierailija
20/80 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se palkka on huono? No joo, ehkä vaativuuteen nähden. Yleisestihän moni tienaa paljon vähemmän kuin sh. Sh tienaa karkeasti 2200-3500e/kk työtehtävistä ja työajoista riippuen. Pk-seudulla päivätyöstä saa 2400-2500e/kk, vuorotyöstä tietenkin enemmän. ihan normaali palkka. Farmaseutti tienaa vähemmän, lastentarhanopettaja tienaa vähemmän, tradenomi tienaa vähemmän jne.

Entäs ulkomaille töihin?