Miksi turvakodille hakeutumisesta rangaistaan?
Mielestäni ei ole oikea keino että tehdään lasu ja aletaan piinata uhria sosiaalityöntekijöiden ja perhetyöntekijän toimesta. Siinä tulee uhrille vain sellainen olo että vahditaanpas nyt tätä sinun äitiyttä. Ja parisuhteen väkivaltainen osapuoli saa edelleen vaan mellastaa ja opastetaan että häntä täytyy ymmärtää.
Minkä vuoksi ei vaan oteta kunnolla puhutteluun sitä väkivallan (henkisen tai fyysisen) harjoittajaa, sillä hänen päähän se apua kaipaa?
Pahimmillaan apua hakenut vain väsyy lisää näistä "tukitoimista".
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä olet vain niin onneton tapaus, että perhetyöntekijän täytyy käydä. Et kai muuten edes olisi ollut väkivaltaisessa suhteessa.
Otapa nyt pääsi pois perseestäsi.
ps. en ole ap.
Yleensä perhetyö on suunnattu sellaisille joilla oma elämänhallinta hukassa. Perhetyö on myös aina vapaaehtoista, eli itse olet perhetyöntekijän luoksesi päästänyt.
Ja kyllä jos suhteessa väkivaltaa lasu pitää tehdä turvakodilta. Se miksi on tarkkailtu vain sinua, niin olisiko vika ihan sinussa?
Minä olen kyllä kuullut, että perhe jossa oli väkivaltainen juoppo isä, nimenomaan haluttiin erottaa. Lapset olisi otettu huostaan, jos äiti olisi tämän ukon luo vielä palannut.
tottakai tehdään lasu kun menee lapsen kanssa turvakotiin, sehän meinaa ettei ole mitään kunnon paikkaa olla, ei ole turvaverkostoja, ei omista kakkoskämppää tms turvapaikkaa ja joutuu turvautumaan sosiaalipalveluihin ja on siten äärimmäisessä hädässä ja vailla omia keinoja turvata olosuhteitaan. Nii joo tottakai sosiaalihuollon on otettava vastuu koko perheestä ja harkittava missä se lapsi pärjäisi parhaiten reppanaäidin kanssa tai turvallisessa mutta rakkaudettomassa ja varsin karussa lastenkodissa.
Siinä vaiheessa ollaan jo tyystin jätetty taakse parhaat ja peräti hyvät tai edes suurimmalta osin siedettävät ratkaisut. Kauas on jääny haave ylemmän keskiluokan elämästä ilman kummallisempia uhkia kun että kaatuu kiveltä ku kesällä segelbåtenilla saaristossa ja hyppii kiveltä toiselle etsiessä villiä ruohosipulia saaresta.
Entinen mies sai puhuttua eron ja turvakodille hakeutumisen jälkeen etten muka huolehtisi kunnolla lapsesta kun sain lähivanhemmuuden. Siksi perhetyöntekijän ja sossujen piti käydä tarkistelemassa.
Ex-miehen käytökseen taas ei puututtu millään tavalla.
Onneksi nuo käynnit loppui, kun totesivat ettei ole tarvetta perhetyölle. Itse en halunnut niitä lopettaa koska halusin osoittaa että väitteet on perättömiä.
Mutta minusta tämä ei mene ihan oikein näin. Vastaavia tapauksia kuullut muitakin. Ap
No mikä sitten ongelma, jos itse sait osoitettua ettei ole hätää ja pärjäät lapsen kanssa?
Reppana sä olet. Luovu lapsesta, niin Sossut ei piinaa.
No turvakodille hakeutuminen kertoo jo ihmisestä. Itse olen näitä asukkeja nähnyt. Normaali ja tasapainoinen aikuinen uhkaavassa tilanteessa pakkaa laukut ja lähtee sukulaisten luo, tai vaikka hotelliin jos ei muuta ole.
No, kyllähän lasuja tehdään siitäkin, jos esim. 15-vuotias otetaan kaupungilla kännäämästä kiinni ja viedään nuorten selviämisasemalle. Ei aina ole vanhemmillakaan tiedossa, että nuori on kännäämässä, kun kotona on esitetty raivoraitista asennetta ja menty vain kaverille yöksi, kuten ennenkin.
Luovu suosiolla äitiydestä, niin ei kytätä.
Vierailija kirjoitti:
No turvakodille hakeutuminen kertoo jo ihmisestä. Itse olen näitä asukkeja nähnyt. Normaali ja tasapainoinen aikuinen uhkaavassa tilanteessa pakkaa laukut ja lähtee sukulaisten luo, tai vaikka hotelliin jos ei muuta ole.
Näin olisi pitänyt itselläkin toimia, niin ei olisi tullut moista rumbaa.
Kakkosasunto oli, mutta kerran entinen mies tuli sinne haastamaan riitaa. Tunsin oloni niin uhatuksi ja pelkäsin raskaudenkin puolesta, että lähdin heti turvakodille. Ei käynyt sukulaiset tai hotelliin yksin meneminen mielessäkään. No, kaikesta oppii. Ainakaan en vastaisuudessa turvaudu ko. palveluihin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkosasunto oli, mutta kerran entinen mies tuli sinne haastamaan riitaa. Tunsin oloni niin uhatuksi ja pelkäsin raskaudenkin puolesta, että lähdin heti turvakodille. Ei käynyt sukulaiset tai hotelliin yksin meneminen mielessäkään. No, kaikesta oppii. Ainakaan en vastaisuudessa turvaudu ko. palveluihin. Ap
Miten se entinen mies tuli asunnolle, itse päästit sisälle?
Ja miksi hankkiuduit vielä raskaaksi jos suhde oli tuota? Vai muuttuiko mies muka yllättäen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se entinen mies tuli asunnolle, itse päästit sisälle?
Ja miksi hankkiuduit vielä raskaaksi jos suhde oli tuota? Vai muuttuiko mies muka yllättäen?
Muuttui. Henkinen väkivalta ja joka päiväinen riidan haastaminen alkoi vasta toisen raskauden aikaan. Ap
Hienoa, että haette apua päästäksenne väkivaltaisesta suhteesta. Joskus se vaatii turvakotiin hakeutumista. Ja sitä perhetyön ja/tai lastensuojelun mukanaoloa. Eikä siinä ole mitään hävettävää. Pääasia, että muutos parempaan alkaa ja pääsette pois väkivaltaisesta suhteesta. Lämpimiä ajatuksia ja tsemppiä.
-joskus turvakodissa työskennellyt
Vierailija kirjoitti:
Yleensä perhetyö on suunnattu sellaisille joilla oma elämänhallinta hukassa. Perhetyö on myös aina vapaaehtoista, eli itse olet perhetyöntekijän luoksesi päästänyt.
Ja kyllä jos suhteessa väkivaltaa lasu pitää tehdä turvakodilta. Se miksi on tarkkailtu vain sinua, niin olisiko vika ihan sinussa?
Sitä ukkoahan ei tarkkailla siksi, ettei lapset ole siellä. Ei lastensuojelu ole kiinnostunut aikuisesta, jolla ei ole lapsia.
Lastensuojeluilmoitus tehdään lapsesta, koska hänen tilanteessaan on joitakin riskejä, jotka vaativat tuen tarpeen selvittämistä. Keksitkö itse mitään riskejä, mitä mahdollisesti teidän lapsen/lasten tilanteeseen liittyisi? Voisiko mielestäsi esimerkiksi väkivalta perheessä olla sellainen?
Turha ap:lta kysellä että ymmärtääkö syitä. Niin tollo ja yksinkertainen ettei edes ymmärrä miksi lasu tehdään turvakodilta.
Kukaan ei voi muuttaa väkivaltaisen ihmisen käytöstä häntä puhuttelemalla, ajatuskin on aivan naiivi. Lapsille täytyy kuitenkin taata turvalliset kasvuolosuhteet ja se on ensisijaisesti lähivanhemman tehtävä. Senpä vuoksi on aika olennaista seurata sitä pystyykö lähivanhempi siihen. Väkivaltaisissa parisuhteissa dynamiikka on usein hyvin kieroutunut: väkivallan kierteessä olevat puolisot pysty kumpikaan turvaamaan lapsia eivätkä näe sitä, miten väkivalta lapsiin vaikuttaa. Näissä tilanteissa lastensuojelu joutuu sitten lopulta turvaamaan lapset.
Okei, eli parempi ilmeisesti antaa lapset sitten lastenkotiin tai muuhun sijoitukseen? Ap
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli parempi ilmeisesti antaa lapset sitten lastenkotiin tai muuhun sijoitukseen? Ap
Näin sinun kohdalla. Hyvä että ymmärsit sen.
Ehkäpä olet vain niin onneton tapaus, että perhetyöntekijän täytyy käydä. Et kai muuten edes olisi ollut väkivaltaisessa suhteessa.