Yritysjohtaja halveksii suomalaista työkulttuuria
Ajattelin hakea määräaikaista työpaikkaa Scanfililta, mutta firmaa netissä googlattuani sain pelkkää moitetta. Tehtaita on lopetettu ja työntekijöitä kyykytetty. En taidakaan lähettää hakemusta sinne.
Yli 10 vuotta vanhassa artikelissa firman perustaja lataa täyslaidallisen haukkuja suomalaiselle työkulttuurille.
http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/scanfilin-jorma-j-takanen-suomii-su…
"Nykyään on työntekijöissä liikaa pullamössöporukkaa, joka miettii vain vapaa-ajan harrastuksiaan työaikana. Ennen, kun minä aloitin alalla, oli heinänteon meininki. Ylitöitä tehtiin sitä mukaa kuin tarvitsi"
"Kiinalaisia, samoin kuin esimerkiksi unkarilaisia ja virolaisia, Takanen kehuu innokkaiksi työntekijöiksi, jotka työnaikansa ulkopuolellakin haluavat ammentaa lisäoppia."
"Intensiteetti on aivan toista luokkaa kuin Suomessa. Töitä tehdään koko työajan, kun teollisuuden todellinen työaika Suomessa on ehkä 70 prosenttia."
"Takanen tietää lisäksi, että yhden suomalaisen työntekijän palkkaamisesta koituvilla kuluilla saa Kiinassa palkattua 20--30 työntekijää. "
"Scanfilin Jorma J. Takanen moittii suomalaista, pitkää elinikäistä kouluttautumista. "Silloinhan ei käydä ikinä töissä. Ei sellainen voi kansantaloudellisesti toimia", hän puuskahti."
Tuossa viimeisessä kommentissa Takanen puhuu kyllä itsensä pussiin. Hänhän kehui ulkomaalaisia, jotka työajan ulkopuolellakin haluavat ammentaa lisäoppia. Ilmeisesti Takaselle olisi sopinut, että työntekijät uhraavat koko vapaa-aikansa koulututukselle.
Kommentit (19)
Koska se varmasti on fakta. Suomalainen Pentti vähät välittää firmasta, kunhan palkka tulee oikeaan aikaan tilille. Onko se sitten väärin suhtautua noin? Se on ehkä vähän toinen kysymys. Mutta jos ja kun se totta on, niin miksei yritysjohtaja saisi sanoa sitä ääneen?
Vierailija kirjoitti:
Koska se varmasti on fakta. Suomalainen Pentti vähät välittää firmasta, kunhan palkka tulee oikeaan aikaan tilille. Onko se sitten väärin suhtautua noin? Se on ehkä vähän toinen kysymys. Mutta jos ja kun se totta on, niin miksei yritysjohtaja saisi sanoa sitä ääneen?
Aina alkaa hymyilyttää kun muista jonku pomon toteamuksen että on vaikea saada lyhytaikainen työvoima sitoutumaan yhtiön pitkäaikaisiin tavotteisiin. Älä? Jos itsellä on 3kk työsoppari, niin eipä paljon kiinnosta mikä on firman viiden vuoden suunnitelma ja mitä sen saavuttaminen edellyttäisi henkilöstöltä.
Kyllähän suomalaiset ovat pitkälti laiskoja, saamattomia ja mukavuudenhaluisia.
Eikös suomalaisia ole joskus kehuttu juuri siitä, että ollaan täsmällisiä ja työajalla tehdään töitä. Suomalaiset jos ketkä noudattavat sääntöjä. Tietysti jossakin päin maailmaa tehdään 18 tunnin työpäiviä, mutta tuskin siellä koko päivää oikeasti töitä tehdään, pois lukien lapsityövoimalla pyörivät hikipajat ja muut pakkotyöpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Eikös suomalaisia ole joskus kehuttu juuri siitä, että ollaan täsmällisiä ja työajalla tehdään töitä. Suomalaiset jos ketkä noudattavat sääntöjä. Tietysti jossakin päin maailmaa tehdään 18 tunnin työpäiviä, mutta tuskin siellä koko päivää oikeasti töitä tehdään, pois lukien lapsityövoimalla pyörivät hikipajat ja muut pakkotyöpaikat.
Tämä on sitkeässä elävä myytti, josta olisi hyvä päästä hiljalleen eroon. Suomalainen noudattaa sääntöjä, kun on kyse omista eduista. Ruuhka aikaan pidetään kiinni lakisääteisestä kahvitauosta minuutilleen, vaikka koko tuotanto seisoisi samalla. Sanoisin, että ne vanhukset jotka aikanaan tämän maan rakensivat, ihmettelisivät kyllä nykypäivän työntekoa. Ei tee kunniaa heidän uurastukselleen.
Meillä ulkomailta tulleet ihmiset ovat parhaita työntekijöitä, kovia painamaan duunia. Viihdyn töissä heidän kanssaan paljon paremmin kuin laiskojen suomalaisten.
Olen ollut työpaikoissa, missä juostaan työvuoro alusta loppuun ilman taukoja, hiki hatussa. Ainoa eväs on matkan varrella kurkkuun kitattu kahvi ja taskussa lähmääntynyt suklaa. Palkka taulukon alin sarake ja joka vuorossa aina joku uusi kasvo. Ne työt mitä ei ehtiny edes juoksemalla tehdä, niin osa sai tehdä ne omalla vapaa-ajallaan ilman korvauksia.
Itselläni tuo alkoi vaikuttamaan jo terveyteen. Kroppa oli jatkuvasti kipeä, syömättyys ja juomattomuus teki omat ongelmat puhumattakaan stressistä.
Sitten on myös niitä paikkoja, missä kaikki tapahtuu hirveän hitaasti. Taukoja on reilusti, tuntuu ettei mitään tapahdu, osa porukasta vaan häviää jonnekin jne.
Mielestäni kumpikaan vaihtoehto ei ole hyvä, vaan keskitie olisi paras. Tuollainen hikipaja meininki kostautuu helposti vaihtuvina työntekijöinä ja sairaslomina, mikä rasittaa myös yhteiskuntaa. Ja kyllä itselläni on kokemus, miten monet edelleenkin ottavat selvää oman alan asioista myös vapaa-ajallaan.
Virolaisethan sluibaa heti kun silmä välttää. Ei tietenkään varmasti kaikki, mutta kaikki itse työelämässä kohtaamani kyllä.
Onko tämän "johtajan" oma palkka samassa suhteessa sen kiinalaisen työntekijän palkkaan, vai pitääkö oma palkka olla suhteessa sen suomalaisen työntekijän palkkaan?
Valitettavasti itse kyllä olen pitkälti samaa mieltä ehkä nyt naisvaltaisia julkisia hoitoalantyöpaikkoja lukuunottamatta, jossa ollaan jo ylitunnollisia.
Suomessa ollaan ylikoulutettuja ja ammattillinen aikuiskoulutus on lähinnä vitsi; 2-3 vuotta nettitehtäviä ja etäopiskelua ja ilmannsitä ei muka voi mitään uutta tehdä. Väittäisin että näissäkin koulutuksissa oikea oppiminen tapahtuu harjoitteluissa ja työssäoppimisena. Moneen perustoimisto/asiakaspalvelutehtävään haku alkaa tradenomeista, muualla Länsi-Euroopassa suoraan paikallisesta peruskoulusta.
Harrastukset ja lomat ovat suomalaisen elämän pääsisältö ja työpaikka on aina se ikivä paha, hidaste, este ja väärin johdettu. Ja esimies on idiootti. Kukaan ei juuri koskaan hakeudu avoimeen esimiespaikkaan mutta jokainen osaisi tehdä esimihen hommat paremmin kuin kulloinenkin esimies.
Ei mene Suomella hyvin ja se vaikuttaa meihin kaikkiin
Vierailija kirjoitti:
Ja esimies on idiootti. Kukaan ei juuri koskaan hakeudu avoimeen esimiespaikkaan mutta jokainen osaisi tehdä esimihen hommat paremmin kuin kulloinenkin esimies.
Erittäin hyvin sanottu. Ja ikinä tunnuta tajuavan tämän ajattelutavan hölmöyttä.
Toivottavasti Takasen pojat ovat sentään oppineet erilaiseen johtamiskulttuuriin. On varmaan ollut tavallisen duunarin mukava tehdä duunia siellä firmassa noiden lausuntojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti itse kyllä olen pitkälti samaa mieltä ehkä nyt naisvaltaisia julkisia hoitoalantyöpaikkoja lukuunottamatta, jossa ollaan jo ylitunnollisia.
Suomessa ollaan ylikoulutettuja ja ammattillinen aikuiskoulutus on lähinnä vitsi; 2-3 vuotta nettitehtäviä ja etäopiskelua ja ilmannsitä ei muka voi mitään uutta tehdä. Väittäisin että näissäkin koulutuksissa oikea oppiminen tapahtuu harjoitteluissa ja työssäoppimisena. Moneen perustoimisto/asiakaspalvelutehtävään haku alkaa tradenomeista, muualla Länsi-Euroopassa suoraan paikallisesta peruskoulusta.
Harrastukset ja lomat ovat suomalaisen elämän pääsisältö ja työpaikka on aina se ikivä paha, hidaste, este ja väärin johdettu. Ja esimies on idiootti. Kukaan ei juuri koskaan hakeudu avoimeen esimiespaikkaan mutta jokainen osaisi tehdä esimihen hommat paremmin kuin kulloinenkin esimies.
Ei mene Suomella hyvin ja se vaikuttaa meihin kaikkiin
Arvaan- olet pomo joka saa huomattavasti enemmän palkkaa kuin alaiset, firmassanne huono työilmapiiri ja epäreilu meininki? Et osaa johtaa?
No tottahan se on, että ihmiset ovat laiskistuneet.
Nuorena kun itse loin perustuksia, tein keskimäärin 10h työpäivää. Kesälomia ei todellakaan pidetty. Muistan hyvin miten tuli usempaankin kertaan ajeltua keskellä yötä viemässä jotain osaa aamulla kiirekeikalle lähtevälle huoltomiehelle kotiin tai lentokentälle. Olin siis service-bisneksessä.
Vastaavaa omistautuneisuutta ja paloa nuorissa on enää vaikea löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina alkaa hymyilyttää kun muista jonku pomon toteamuksen että on vaikea saada lyhytaikainen työvoima sitoutumaan yhtiön pitkäaikaisiin tavotteisiin. Älä? Jos itsellä on 3kk työsoppari, niin eipä paljon kiinnosta mikä on firman viiden vuoden suunnitelma ja mitä sen saavuttaminen edellyttäisi henkilöstöltä.
Alkaa aina hymyilyttää kun luen näitä ja tiedän että kaltaisesi eivät ikinä tule olemaan niitä tyyppejä joita palkataan hyvinä, oikean asenteen omaavina myöhemmin pitempiaikaisiin työsuhteisiin.... :D
Vai palkkaisitko muka itse itsesi kun asenne on tuo? Vastaapa rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se on, että ihmiset ovat laiskistuneet.
Nuorena kun itse loin perustuksia, tein keskimäärin 10h työpäivää. Kesälomia ei todellakaan pidetty. Muistan hyvin miten tuli usempaankin kertaan ajeltua keskellä yötä viemässä jotain osaa aamulla kiirekeikalle lähtevälle huoltomiehelle kotiin tai lentokentälle. Olin siis service-bisneksessä.
Vastaavaa omistautuneisuutta ja paloa nuorissa on enää vaikea löytää.
Kyllä sitä vielä löytyy, heistä parhaissa jotka alkavat yrittäjiksi.
Media vaan herkästi kirjoittaa tästä loisivasta roskaväestä jolla on pelkkiä oikeuksia.
Sen verran vanha uutinen tuo, ettei taida tuo tyyppi enää siinä firmassa vaikuttaa.