Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Kättärillä ollaan suhtauduttu siihen ettei halua imettää?

15.04.2006 |

Ja miten helposti maito nousee rintoihin?

Esim. jos imettää vain synnytyshuoneessa, muttei enää sen jälkeen?

Ja miten kätilö/hoitajat ovat suhtautuneet äitiin joka ei halua imettää?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiaan kannattaa varmaan etukäteen jo ilmoittaa että ei aio imettää jotta asiasta ei tarvitse synnytyksen jälkeen alkaa keskustella. Jos sinulla ei ole asiaa kättärille enää ennen synnytystä niin ehkä neuvola voi asian ilmoittaa. Tai sitten ilmoitat asian synnyttämään mennessäsi. Toivottavasti saat ymmärtävän kätilön joka pitää suunsa kiinni, oli sitten mitä mieltä tahansa!

Ps. Vasta-aineiden saaminen äidinmaidon kautta on aika marginaalista. Lähinnä se suojaa pahoilta infektioilta kehitysmaissa - Suomessa ei sellaisia olekaan. Esim. flunssilta ei äidinmaito juuri suojaa eikä yhteyttä allergioiden ehkäisyyn ole voitu aukottomasti todistaa.

Vierailija
2/12 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelet aika tavalla samalla tavalla kuin minä ennen synnytystä :0)!

Mulle mun rinnat ovat aina olleet sellainen " välttämätön paha" ... en tykkää, jos mies koskee, ja itse en pysty edes ajattelemaan, että tekisin itselleni sitä rintasyöväntutkimustestiä joka kuukausi!!!!! Kerran olen pystynyt antamaan lääkärin tehdä sen minulle...

Olin ajatellut jo ennen synnytystä, että pysyn lujana sairaalassa, ja sanon, etten yksinkertaisesti pysty imettämään, koska koen fyysistä pahaa oloa rinnoistani...

Mutta omaksi yllätyksekseni (taisin olla vielä hieman sekaisin kipulääkityksestä, tehtiin sektio, ja osastolla haava lähti vuotamaan -> TOSI raju lääkitys aluksi ;) ), imetinkin tytärtäni. Eikä se tuntunut yhtään pahalta.

No, minun tapauksessani raskausmyrkytyksen tuomat 19,5 kg (raskauskiloja tuli vain 6, sairaalassa osastolla loput...) tippuivat tosi nopeasti heti kotiin tultuani, ja maidontulo lakkasi silloin kuin seinään.

Ehdin kuitenkin imettää 2vk.

Toivottavasti pystyn ensi kerralla pidempään, koska näköjään pystynkin siihen!!!!!! :0)!

Taisi mennä asian vierestä......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan keskusteltu mieheni kanssa tästä imetys asiasta jo pari iltaa.

Nyt olen päättänyt kuitenkin aloittaa imetyksen, mutta samalla annan vauvalle lisämaitoa (mahd. lypsettyä) pullosta.

Jos imetys alkaa tuntua liian vaikealta, lopetan sen ja siirryn käyttämään rintapumppua ja tuttipulloa.

Ps.

Tuo " päätös 1kk imetyksestä jota jatketaan 3pv kerrallaan" kuulostaa ihan kokeilun arvoiselta. =)

Vierailija
4/12 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava että siitä 2 vk + 3 pv kerrallaan- ideasta oli apua. Itse nimittäin imetysdiettaan sillä tavoin kotimaisia viljoja, maitotuotteita, soijaa ja kalaa. Jos ihan mahottomaksi menee fiilikset niin siirrytään siis erikoiskorvikkeeseen koska tytöllä ainkain maitoallergia.

Arvaappa vaan miltä tuntui tällaiselle herkkusuulle kun pääsiäisen kaikki ihanuudet meni ohi suun myös tänä vuonna koska viime vuonna oli niin karsea alkuraskauden pahoinvointi että jouduttiin mummullekkin kertomaan jo vk 7 kun en kyennyt ruokapäydässä istumaan... Lykkyä pyttyyn :-)

Vierailija
5/12 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi et imettäisi? Ei sinun tarvitse sitä minulle tähän perustella mutta mieti miksi et halua ja jos sinulla on jokin oikea syy, hyvä syy niin ok.

Maito ei nouse kovin nopeasti, ainakaan ensi synnyttäjällä.. menee noin viikkokin synnytyksestä että se kunnolla lähtee nousemaan ja rinnat alkavat täyttyä.

Imettäisitkö siis vain " huijataksesi" kättärin hlökuntaa ettet saisi paheksuntaa osaksesi? Ei sinun kannata niin tehdä.. Mieti asia reilusti itsellesi valmiiksi ja sanot sitten rohkeasti oman mielipiteesi asiaan! Se on sinun valintasi ja varmasti siitä joku tuomitseekin mutta..

Itse imetin ensimmäistä..meni hyvin, maito riitti jne mutta koin sen jotenkin rasittavaksi puuhaksi (imetin kuitenkin 8kk), toisaalta taas se vauvan ja äidin välinen läheisyys siinä imetyshetkellä oli niin äärimmäisen ihanaa ja tärkeää. Toisen synnyttyä aloin imettää ja annoin samalla sairaalassa jo lisämaitoa, jotenkin minä vain en halunnut imettää ja kaikki tuntui niin vaikealta siihen liittyen. Minulla tähän liittyi muitakin syitä jotka sitten saivat painavamman otteen ja lopetin koko touhun vauvan ollessa 3kk ja siihenkin asti olin korvikkeella syöttänyt enimmäkseen.

Suosittelen kuitenkin että mietit asiaa ja kokeilet imetystä ja sitä ajatusta siitä läheisyydestä jonka vauvan kanssa jaat sillä hetkellä, toki sitä läheisyyttä voi muutoinkin vauvalle antaa ja se onkin erittäin tärkeää vauvan kehitykselle, onhan hän kuitenkin ollut 9kk sinun lähelläsi, kuullut sinun sydämesi äänen, hengityksesi ja sinun äänesi..

Luulen että Kättärillä keskustelevat kanssasi kuitenkin..

Vierailija
6/12 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

a monelta pahalta. Ole siis valmis perustelemaan se, miksi et halua imettää.

Vierailija
7/12 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se piti vielä sanomani, että vauva saa turvaa rinnasta. Vaikka maitoa ei tulisikaan, niin monet " imettävät" vauvaa alkuaikoina juuri tästä syystä.

Vierailija
8/12 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me törmättiin ihan erilaisiin suhtautumisiin imetykseen, eri hoitajat opastivat ja neuvoivat ja suhtautuivat imetykseen aivan eri tavoin. Vaimo yritti imettää, vaikka se hankalaa olikin, joten suoraan en osaa kysymykseesi vastata.

Mutta kuten joku aiempikin jo sanoi, kannattanee perustella asia itselleen valmiiksi ja ilmoittaa heti kättelyssä hoitajille asiallisesti, että tämä on mun päätös eikä sitä muuta mikään, nyt auttakaa mua pulloruokinnan aloittamisessa. Päätöksesi arvosteleminen ei ole hoitajien asia eikä kenenkään muunkaan, vaan päätösvalta on sun ja henkilökunnan tehtävä on auttaa sua ja vauvaa alkutaipaleella parhaansa mukaan.

Vierailija
9/12 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan nyt kolmatta lastani.

Esikoista imetin yli vuoden, maitoa riitti hyvin enkä joutunut antamaan lisämaitoa. Kuopusta täysimetin 3kk, jonka jälkeen maito väheni ja lopetin imetyksen kokonaan kuopuksen ollessa 4kk ikäinen.

Olen molemmilla kerroilla kokenut imetyksen kovin raskaaksi niin henkisesti kuin fyysisestikin. Minulla on maito yleensä noussut jo sairaalassa (n.2vrk kuluessa synnytyksestä) ja mietinkin nouseeko maito silloinkin jos en imetä vauvaa ollenkaan.

En ajatellut imettää synnytyshuoneessa (enkä huijata kätilöä), mutta kuopuksen synnytyksessä istukka ei meinannut irrota ja käsittääkseni vauvan rinnalla olo jollakin tapaa auttaa siihen.

Joka tapauksessa syy, miksi olen ajatellut vaihtoehtoa olla kokonaan imettämättä, on se että koen imetyksen ahdistavana ja vaikeana.

Lopetettuani kuopuksen imetyksen, olin todella helpottunut ja tunsin vasta silloin voivani kunnolla nauttia vauvasta ja hänen läheisyydestään ilman tuota imetyksen aiheuttamaa ahdistavaa tunnetta. Ajatus " pullo lapsesta" kävi mielessäni jo kuopusta odottaessa.

Vierailija
10/12 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ymmärtääkseni on olemassa lääkettä joka estää maidon nousun. Eihän kukaan voi pakottaa sinua imettämättämään, mutta varmaan on hyvä varautua perustelemaan tuo toiveesi (ja henkisesti varautua siihen miten jotkut saattaa sinua asiasta syyllistää...) Ymmärtääkseni olet kuitenkin päätöksen jo tehnyt eikä saada sinua pyörtämään päätöstä, tai edes tekemään kompromissia vaikka 2 viikon imetyksestä, jota sitten vaikka 3 päivää kerrallaan pidentäisit...? (ettei tuntuisi niin lopulliselta päätökseltä se imettäminen jos pelkäät että alkaa ahdistamaan)

Vierailija
11/12 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aikalailla samoilla ajatuksilla kun minä olin toista lasta odottaessa. Minulle asia oli selvä, en aikonut imettää ja ottaa siitä stressiä jos siltä tuntuisi..minulla tässä on muukin taustalla mutta erittäin ahdistavana ja epämiellyttävänä koin ajatuksen imettämisestä.

Minun tukeni oli loistava neuvolantäti! Mutta synnärillä ei minulta edes imetyksestä kyselty, enhän ollut ensisynnyttäjä. Synnärillä olinkin vain 3pv joten.. Lisämaitoa annettiin koska maidonnousua ei vielä synnärillä ollessa tullut.. Imetin alun 3kk siksikin että halusin kokeilla tuntuuko se oikeasti vaikealta ja siksi että saisi vauva sitä läheisyyttä/turvaa ja siksi että minä palautuisin synnytyksestä! Imetin aina alkuun ja lopun annoin pullosta joka imetyskerta..koin mukavampana sen että mieskin pystyi osallistumaan vauvan ruokintaan ja jakamaan läheisyyttä vauvan kanssa. Sitä voi ihan samoin köllötellä sängyllä lähekkäin ja antaa pullosta maidon. Kokeilin myös pumpata maitoa ja antaa se pullosta..oli liian työlästä!

Moni ihmetteli kun jaksan sitä pullorumbaa sen sijaan että imettäisin ja ruoka olisi helpommin tarjottavissa, no kun hommasin heti alkuun toista kymmentä tuttipulloa niin ei tarvinnut joka hetki tiskailla!

Esikoista siis 8kk imetin-->sairastellut kaikki mahdolliset ja allerginenkin on, kuopusta imetin 3kk (osittain) -->sairastellut on hänkin mutta ei allergioita. Jos kolmas vielä tulisi niin pullolla antaisin maidon.

Vierailija
12/12 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin minulla. Tosin omalla kohdallani oli kyse siitä, että maito kyllä nousi, mutta rintojen pienennysleikkauksen takia sitä ei tullut kuin mitättömän pieni määrä ulos eli kun maitotiehyeet olivat vahingoittuneet, maito ei läytänyt tietään pois vaan pakkautuminen oli pysyvä (ja erittäin tuskallinen) olotila. Minulta itse asiassa kysyttiin jo etukäteen, haluaisinko imetyksen estoläälääkityksen mutta halusin kokeilla imettämistä ja teinkin niin pari viikkoa, mutta 9/10 ravinnosta vauva sai alusta lähtien pullosta ja ensimmäisen hörpytyksen jo muutaman tunnin ikäisenä. Nyt on reipas ja poikkeuksellisen terve 3 vuotias poika, jolla ei ensimmäistäkään korvatulehdusta eikä allergiaa, kuumetta ollut 2 kertaa elämässään. Ja suhde äitiin lämmin ja hyvä :)