Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidontuella eläjät!! MILLÄ tarkalleen ottaen elätte!?

Vierailija
18.01.2018 |

Kotihoidontuen määrä ensinnäkin huima (ilman kuntalisiä). Siihen vielä suht kova verotus (itselläni tulee olemaan 23). Mies tienaa NETTONA n.2000€, asumiseen menee kuukaudessa jo pelkästään n 1000€. Lisäksi vakuutukset ja muut laskut, bensat, ruuat, vaipat, lääkkeet.. lapsi kasvaaa ja vaatteetkin käyvät pieniksi.

Millä tässä kuuluisi elää? Ei varmaan tarvitse paljoa miettiä mitään omia harrastuksia tai lapsen viemistä vaikkapa hoploppiin?
Joo, ulkona ja puistoissa käyminen on toki ilmaista,mutta silti.

Emme ole esim asumistukeenkaan oikeutettuja, tietenkään...

Kertokaas nyt millä te muut kotihoidontuen piirissä olevat elätte.

Kommentit (205)

Vierailija
181/205 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te kotiäidit olette varautuneet esim. avioeroon tai jos puolisonne menehtyy tai sairastuu? Millä aiotte elää eläkeikäisenä jos ette ole kerryttäneet omaa eläkettänne? Mitä teette kun lapset on isompia tai teinejä?

Ei avioehtoa, saan puolet. Kaikki omaisuus 50/50 papereissa. 

Meillä on hyvät henkivakuutukset molemmille sekä kaikille sairaskuluvakuutukset. Sairaskuluvakuutus on myös osa eläketurvaa; pääsee hoitoon. 

Tottakai olen kerryttänyt myös eläkettäkin ja kerrytän jatkossakin. Lapset kasvaa ja kotirouvaksi jääminen on mielestäni jo asia erikseen. Tässä puhutaan hoitovapaasta tässä ketjussa. 

Vierailija
182/205 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menot nipistetty minimiin: ei parturikäyntejä, hierontoja, kalliita harrastuksia, paljoa matkoja tai autolla-ajoa. Ruuat -30% tms halpuutettua, lasten tavarat ja vaatteet kirpparilta. Omat vaatteet, tavarat tai huonekalut kaupasta tarkasti harkiten, tarvitsenko tosiaan.

Teen muutamaa keikkatyötä, joista saan kuussa noin 500 e lisätuloa.

Perhe on 5-henkinen, menot kuussa 2900.

Auto 320€

remontit, tavarat kotiin 25€

vakuutukset (koti+henki) 70 €

sähkö 125€

vesi, jäte, kiinteistövero 140€

ruoka ja päivittäistavarat, meikit (kauppalasku) 850€

ravintolat, hesburgerit. leffat ym 100

aikuisten vaatteet 100

aikuisten harrastukset + välineet, konsertit 100

lahjat, tuliaiset, kortit muille 60

lomamatkat 50 (keskimäärin kuuta kohti, vaikka toteutuu harvemmin)

parturi 10 (itse leikataan yleensä)

lääkkeet, apteekin rasvat, lääkärit 100

lasten vaatteet, lelut, kännykät, tietokoneet, liittymät ja harrastukset 250

aikuisten puh.liittymä 25

laina 550 €

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/205 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästettiin ensin pari vuotta, sitten vasta jätettiin ehkäisy pois. Minun nettopalkkani on noin 2000€, mieheni joutui eläkkeelle nuorena ja eläke noin 1000€.

Asuntolainaan otettu lyhennysvapaata täksi ajaksi kun olen kotihoidontuella. Puolitoistavuotiaana menee hoitoon tämä kuopus.

Miksi lapsi menee hoitoon jos mies kerta on eläkkeellä ja voisi olla lapsen kanssa kotona. Säästyisivät hoitomaksutkin siinä.

Vierailija
184/205 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöillä. Periaatteessa en ole kovin suunnitelmallinen ihminen, esim omistuasumista olen alkanut miettiä vasta kolmekymppisenä kun toisilla on säästötilit jo nuoresta. Samoin opiskelu- ja työasiat ovat menneet omalla painollaan. Mutta olin hyvin tietoinen näistä lapsenhoitoon liittyvistä raha-asioista jo ennen varsinaista vauvakuumetta. Joten meillä on ollut yli kymppitonni säästössä ennen kummankin lapsen syntymää.

Tuttavapiirissä (korkeakoulutettuja, pk-seutu) aika monelle on tuntunut olevan tärkeää se tarpeeksi iso omistusasunto ennen kuin lasta edes yritetään. Olen joskus miettinyt, että tajuavatko kaikki mitä se käytännössä tarkoittaa juuri näiden lastenhoitokuvioiden takia. Mutta ihmisillä on erilaiset arvotukset ja erilaisia taloudellisia tilanteita, ei voi tietää..

Minusta taas on käsittämätöntä joutua elämään säästöillä. Perheen menit on syytä olla sellaiset, että pärjätään tarvittaessa hetki vain toisen palkalla. Elämässä voi tapahtua mitä tahansa.

En oikeastaan ymmärrä tätä kommenttia:) Ihan uusi ajatus minulle, että säästämisessä olisi jotain paheksuttavaa! Töissä käydessä meidän nettopalkat on suunnilleen samat. Jos elettäisiin aina toisen nettopalkan mukaan, niin eikö se toinen puolikas jäisi aina säästöön sitten ja mihin se sitten olisi tarkoitus käyttää?

Toisekseen, tavoite säästämiselle ei ollut se että selvitään kotihoidontuen ajasta ilman vararikkoa, vaan se että ei jouduta elämään tosi niukasti. Koska jos kerran pystyy säästämään, miksi ei?

Vierailija
185/205 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tukirahoilla olekaan tarkoitus mennä HipHoppiin, vaan siksi sen nimi on KOTIhoidontuki. Tuosta tonnin vuokrasta nyt ainakin pystyy nipistämään 200-300e muuttamalla halvempaan. 

Jos on oma, niin lyhennyksiä alaspäin.

Sinkkumies

Vierailija
186/205 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi, yhteensä saamme n. 2500 € kuussa puhtaana käteen, asumiskulut lähemmäs 1000 € kuussa ja lopuilla ostetaan lähinnä ruokaa ja maksetaan vakuutukset (ei joka kuukausi) ja puhelinlaskut. Muita laskuja ei oikeastaan ole, paitsi netflix. Autoa kun ei ole, niin ei mene siihenkään rahaa. Mies maksaa oman julkisten matkalippunsa, josta saa alennusta työpaikan kautta. Itse käytän satunnaisesti mobiililippua, kun liikun ilman lasta. Mitään ei kyllä jää säästöön, mutta ei ole koskaan tarvinnut elää pelkällä makaronilla tai jättää jotain tapahtumia välistä, joihin on halunnut mennä.

Vierailija
187/205 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Miehen tuloilla ja molempien säästöillä. Saan nettona 400e hoitotukea ja kuntalisää. Miehen nettotuloja en edes tiedä, varmaan jotain alle 3000e joka tapauksessa. Asuntolainaa ja vastiketta maksamme n. 1300e kuussa.

Toistaiseksi tuntuu etten mistään ole varsinaisesti joutunut tinkimään. Luonnollisesti iltamenot karsiutuneet. Harrastan kuten ennen, matkustelemme kuten ennen. Vaatteita en ole ostanut vaan käytän vanhoja. Lapsen tarvikkeita ja vaatteita olemme paljon saaneet ja ostettu käytettynä ja alennusmyynnistä.

Lapsi nyt 1v1kk ja töihin tarkoitus palata elokuussa.

Vierailija
188/205 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen keikkaa vanhustyössä hoitovapaan ohessa silloin, kun mies on vapaalla hoitamassa lapsia, vauvaa ja koululaisia. Eli käytännössä teen iltaa ja viikonloppua. Mies tekee töitä ma- pe virka- aikana.

Vierailija
189/205 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan Mä sit asun ja elän sossun tuilla , joka päivä käymme perheen kera ulkona syömässä . Haittxe ?!

Vierailija
190/205 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa tällä hetkellä vastikkeen, joka ei ole suuri verrattuna moniin vuokriin. Olen myös säästänyt vuosien varrella tasaisesti. Lapsi kasvaa vauhdilla, joten vaatteet hankin kenkiä lukuun ottamatta kirpputorilta, ja puistot on tosiaan ilmaisia.

Vierailija
191/205 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te kotiäidit olette varautuneet esim. avioeroon tai jos puolisonne menehtyy tai sairastuu? Millä aiotte elää eläkeikäisenä jos ette ole kerryttäneet omaa eläkettänne? Mitä teette kun lapset on isompia tai teinejä?

Avioehto on mutta se koskee vain perintöjä ja lahjoja, kaikki muu menee puoliksi. Jos puoliso menehtyy niin sitä varten on henkivakuutus. Mun eläkeikään on vielä aikaa 25 vuotta, onko silloin edes eläkkeitä? Ja palkka on niin pieni että eläke taitaa jäädä alle kansaneläkkeen, tervetuloa matalapalkka-alalle.

Aika harva on hoitovapaalla kun lapsi on isompi tai teini. Olin itse äitiys- ja hoitovapailla 8 vuotta. Nyt on lapset isoja ja teinejä, olen ollut jo monta vuotta töissä. Kotiäitivuodet oli kaiken sen rahan väärtejä mitä niissä paloi/jäi tienaamatta.

Vierailija
192/205 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä iltatöitä. Päivät lasten kanssa kotona ja kun mies tulee töistä on vahdin vaihto.

Vierailija
193/205 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöillä ja miehen palkalla. Me tiedettiin jo yhteen mennessä opintoaikoina, että a) tämä kestää ja b) halutaan yhteinen koti ja lapsia ja se maksaa. Kumpikin avasi säästötilin ja oikeastaan kaikki ylimääräinen meni sinne tulevaisuutta varten, tarkoituksena että sieltä otetaan asuntolainan vaadittu 10% ja loppu jää elämiseen ja laskuihin mun äitiysloman/lomien aikana. Nyt olen ensimmäisen kanssa kotona ja nykyään yhteisellä säästötilillä on noin 30 000€. Kunhan lapsiluku on täynnä (haluttaisiin 2) ja minä taas pysyvästi töissä samalle tilille aletaan säästää lasten ajokortteihin yms.

Vierailija
194/205 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöillä ja miehen (hyvillä) tuloilla elettiin. Niin ja sillä kotihoidontuella. Lapsen täytettyä 2v menin töihin, joten vähän päälle vuoden olin kotihoidontuella.

Vierailija
195/205 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tulot, vaan menot. Aika usein jos tienaat paljon, myös kulutat paljon. On niitä köyhiä suurituloisiakin.

Vierailija
196/205 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan eli toisten ihmisten, lähimmäisten työn tuloksilla. Sillä ne elävät.

Tämä on aivan naurettava näkemys. Jokaisella veronmaksajalla on oikeus näihin tukiin. Toivottavasti ei sinulle ole kova pala, jos joskus joudut jonkin tuen piiriin. Niinhän se on tässä yhteiskunnassa suunniteltu, että jokainen tuleva veronmaksaja saa olla kotihoidossa ihan hyvällä omalla tunnolla.. Kyllä on ihmisillä naurettava näkemys siitä mihin ne omat verot menevät. Ei taida valtion kustannukset olla noin muuten sulle tuttuja? Että mihin suurin osa rahoista sitten ihan oikeasti menee..... Mutta tsemppiä sinulle! :D

Vierailija
197/205 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot on mitoitettu niin että yhdenkin palkalla pärjää hätätapauksessa. Ostettiin ison omakotitalon sijaan rivarikolmio lähiöstä, ajellaan (yhdellä) 10v vanhalla autolla. Lasten vaatteet pääasiassa kirpparilta, alle 2v ikäiselle ei vaan ole mitään järkeä ostaa uusia kun käytettyjen tarjonta on niin hyvä ja vaatteet käy niin nopeasti pieneksi. Omat menot minimiin, ei kuntosalijäsenyyksiä, kuukausittasia kampaamokäyntejä, lehtitilauksia tai maksukanavia. Lasten kanssa käydään leikkipuistoissa ja kahvilan sijaan tavataan kavereita kotona tai perhekerhoissa. Sosiaalinen elämä on vilkkaampaa kuin töissä ollessa :D ja kotona en aio olla montaa vuotta, esikoinen meni hoitoon 1v2kk ikäisenä ja tämä toinen saa toivottavasti olla kotona vähän pitempään, ehkä 1,5v asti.

Vierailija
198/205 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan eli toisten ihmisten, lähimmäisten työn tuloksilla. Sillä ne elävät.

Tämä on aivan naurettava näkemys. Jokaisella veronmaksajalla on oikeus näihin tukiin. Toivottavasti ei sinulle ole kova pala, jos joskus joudut jonkin tuen piiriin. Niinhän se on tässä yhteiskunnassa suunniteltu, että jokainen tuleva veronmaksaja saa olla kotihoidossa ihan hyvällä omalla tunnolla.. Kyllä on ihmisillä naurettava näkemys siitä mihin ne omat verot menevät. Ei taida valtion kustannukset olla noin muuten sulle tuttuja? Että mihin suurin osa rahoista sitten ihan oikeasti menee..... Mutta tsemppiä sinulle! :D

Sinähän sen tiedät. Olet tietysti mielestäsi itse oikeutettu valtion tukiin, mutta oletko samalla ottamassa tuet pois köyhimmältä ja vähäosaisemmalta kansanosalta?

Vierailija
199/205 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan miehen rahoilla elelin. Ei mitään ongelmaa, eikä kummallekaan edes tullut mieleen, että olisi joku toinen vaihtoehto. 

Vierailija
200/205 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa käteen 1800-2000 ja minä 280+ lapsilisä. Miehen palkalla eletään. 1300€ menee pakollisiin laskuihin ja näiden päälle pari kertaa vuodessa vakuutukset (lapsi, koti, urheilu, pariturva, auto+sen huollot). Ei säästöjä, koska valmistuimme vasta hiljattain ammattikorkeakoulusta, mies vuos ennen lapsen syntymää ja minä vajaa vuosi sitten, lapsi on vajaa 2-vuotias. Ei näillä tuloilla juhlita ja tiukkaa on, kun vakuutukset tulevat mutta aion olla kotona kunnes lapsi täyttää 3-vuottaa, koska oman lapsen kasvattaminen on minulle tärkeää.