Kotihoidontuella eläjät!! MILLÄ tarkalleen ottaen elätte!?
Kotihoidontuen määrä ensinnäkin huima (ilman kuntalisiä). Siihen vielä suht kova verotus (itselläni tulee olemaan 23). Mies tienaa NETTONA n.2000€, asumiseen menee kuukaudessa jo pelkästään n 1000€. Lisäksi vakuutukset ja muut laskut, bensat, ruuat, vaipat, lääkkeet.. lapsi kasvaaa ja vaatteetkin käyvät pieniksi.
Millä tässä kuuluisi elää? Ei varmaan tarvitse paljoa miettiä mitään omia harrastuksia tai lapsen viemistä vaikkapa hoploppiin?
Joo, ulkona ja puistoissa käyminen on toki ilmaista,mutta silti.
Emme ole esim asumistukeenkaan oikeutettuja, tietenkään...
Kertokaas nyt millä te muut kotihoidontuen piirissä olevat elätte.
Kommentit (205)
Säästettiin ensin pari vuotta, sitten vasta jätettiin ehkäisy pois. Minun nettopalkkani on noin 2000€, mieheni joutui eläkkeelle nuorena ja eläke noin 1000€.
Asuntolainaan otettu lyhennysvapaata täksi ajaksi kun olen kotihoidontuella. Puolitoistavuotiaana menee hoitoon tämä kuopus.
Vauvan hankinnan pitäisi olla harkittu asia. Joten kotona oloon tulee varautua etukäteen. Tuskin kenellekään tulee yllätyksenä kotihoidontuen pienuus.
Me elämme säästöillä (säästimme noin 15t e) ja miehen palkalla(5000€/kk). Säästöihin emme ole joutuneet koskemaan vielä (vauva vuoden ikäinen), mutta minun ja vauvan päivät eivät nyt rahaa juuri vaadikkaan. Käymme päivittäin kahvilassa ja kahviin menee n. 5€, siinäpä se :-)
Niin ja siihen kotihoidon tukeen kannattaa tehdä verotoimiston sivuilla verokortti sosiaalietuutta varten, jolloin vero% on huomattavasti vähemmän kuin 20.
Meillä myös kotihoidon tuki tulee ja asumistukea ei saa kun asumme omassa vanhassa talossa.. itse lähdin ilta töihin. Se on nyt ainoa vaihtoehto että saa vähän ylimääräistä. Meillä on myös se onni että omat vanhemmat asuvat lähellä ja jaksaa vielä auttaa meidän 1.5v kanssa.
Jos voisin jakaa mun oman äidin yksinhuoltaja äideille avuksi joilla ei ole apua niin tekisin sen mielellään !
Vierailija kirjoitti:
Vauvan hankinnan pitäisi olla harkittu asia. Joten kotona oloon tulee varautua etukäteen. Tuskin kenellekään tulee yllätyksenä kotihoidontuen pienuus.
Ai pitäisi vai? Kaikki vahinkoraskaudet siis pitäisi abortoida? Ja vissiin kaikki ne, jotka on opiskelleet pitempään, saavat jättää lapsenteon väliin? Opiskelijana ei kauheasti säästellä vanhempainvapaiden varalle.
Miehen palkalla elettiin. Nuorin lapsi taisi olla 1v8kk kun meni päiväkotiin ja minä palasin töihin. Kaksi isompaa lasta sai olla kotona vähän pitempään kun hoidin pienempiä kotona niin isommatkin oli sitten luonnollisesti kotihoidossa, kerhossa kävivät.
Olihan se tiukkaa ja ei kyllä olis pystynyt olemaan kotona niin kauan että nuorin olisi kolmevuotias. En toisaalta näe sitä edes tarpeellisena. Kyllä kaksivuotias jo hyvin pärjää hoidossakin.
Säästöillä ja oon käyny parit pikku pätkät töissä miehen lomilla/ isovanhempien hoitaessa.
Säästöillä. Ei tuo summa riitä edes asuntolainan lyhennyserään enkä ihan 9kk vanhaa vielä viitsi tarhaan laittaa joten ainakin 3-5kk menee tuolla tavalla. Vähintään 1000e kuussa menee säästötililtä ja siis ihan perusasioihin. Onneksi on ennakoitu juttu.
Ekan lapsen syntyessä meillä olo molemmilla BRUTTO palkat suunnilleen 2000 euroa (tämä tosin 9v sitten joten indeksi on toki noussut hieman), ja sen takia asumiskulut olivat meillä n. 550e/kk. Laina ja vastike kerrostalokolmiosta lähiössä. Hyvin selvittiin, ei tarvittu edes säästöjä juurikaan. Kun minä olon kh-tuella, mies maksoi kaiken paitsi mä vähän ruokia ja omat laskut ja kun mies oli kotona niin mä maksoin kaiken.
Toisen lapsen syntyessä olimme muuttaneet kalliimpaan, mutta tulotkin olivat nousseet reippaasti. Toisen lapsen hoitovapaaseen käytettiinkin säästöjä jkv. Ja niitä oli onneksi ehtinyt isommasta palkasta kertyä.
Miehellä tulot ennen veroja 1000€/kk, kodinhoidontuki 500€ ei kuntalisää, omaishoidontuki 350€, lapsilisä 300€. Mitään säästöjä ei ole, asumismenot omakotitalossa lainan kera on 450€/kk. Hyvin pärjää. Kirpparilta vaatteet. Toki missään hoplopissa tai särkänniemes/linnanmäellä ei käydä eikä yövytä kylpylöissä. Maalla on riittävästi tekemistä :)
Talon laina lyhennysvapaalle, asumisenkulut noin 500€/kk. Khhtuki 300€/kk, miehentuloilla täytyy tulla toimeen niin kauan kun kotona ollaan ja kaikesta mahdollisesta säästetään.
Suhteutimme menomme tuloihin jo ennen perheen perustamista niin, että pärjäämme myös tulojen laskiessa. Kodinhoidontukihan ei ole ainoa asia, joka saattaa sitä tulotasoa heikentään.
Mies on töissä, itse teen lisätienestiä Perfect Home jälleenmyyjänä. Sieltä saan myös edullisempia ja jopa ilmaisia sisustusjuttuja kotia piristämään.
Meillä on edullinen asuminen (pieni pkt), autosta ei ole velkaa, harrastukset ilmaisia tai halpoja,ruoat tehdään itse ja retkille otetaan eväät - vältetään kahviloita/ravintoloita,käytetään kirjastoa, kirpparia jne. Kannattaa vaikka seurata omia menojaan jonkin aikaa niin näkee mihin turhaan rahaa menee.
Ei elä ei, siksi palaan töihin kun lapsi 9kk.mies yrittäjä ja eletään ns minun tuloilla talvisin kun hiljasta firmalla...
Itse olemme 32v. ja 33v. Molemmat korkeastikoulutettuja ja hyvissä töissä. Ostimme ensiasuntomme ja opiskeluaikana. Opiskeluaikana voi säästää, kun vaan tekee töitä. Ahkeruus palkitaan, laiskuutta ei.
Saati tyhmyyttä: vahinkoraskauksia ei pidä tietenkään abortoida, mutta kun alkaa harrastamaan seksiä, pitää ottaa huomioon vanhinkiraskauden mahdollisuus ja jos lapswn haluaa, siihen pitää varautua.
Verorahoja ei pidä käyttää muiden tyhmyyksien maksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pitäisi vai? Kaikki vahinkoraskaudet siis pitäisi abortoida? Ja vissiin kaikki ne, jotka on opiskelleet pitempään, saavat jättää lapsenteon väliin? Opiskelijana ei kauheasti säästellä vanhempainvapaiden varalle.
Itse olemme 32v. ja 33v. Molemmat korkeastikoulutettuja ja hyvissä töissä. Ostimme ensiasuntomme ja opiskeluaikana. Opiskeluaikana voi säästää, kun vaan tekee töitä. Ahkeruus palkitaan, laiskuutta ei.
Saati tyhmyyttä: vahinkoraskauksia ei pidä tietenkään abortoida, mutta kun alkaa harrastamaan seksiä, pitää ottaa huomioon vanhinkiraskauden mahdollisuus ja jos lapswn haluaa, siihen pitää varautua.
Verorahoja ei pidä käyttää muiden tyhmyyksien maksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontuen määrä ensinnäkin huima (ilman kuntalisiä). Siihen vielä suht kova verotus (itselläni tulee olemaan 23). Mies tienaa NETTONA n.2000€, asumiseen menee kuukaudessa jo pelkästään n 1000€. Lisäksi vakuutukset ja muut laskut, bensat, ruuat, vaipat, lääkkeet.. lapsi kasvaaa ja vaatteetkin käyvät pieniksi.
Millä tässä kuuluisi elää? Ei varmaan tarvitse paljoa miettiä mitään omia harrastuksia tai lapsen viemistä vaikkapa hoploppiin?
Joo, ulkona ja puistoissa käyminen on toki ilmaista,mutta silti.Emme ole esim asumistukeenkaan oikeutettuja, tietenkään...
Kertokaas nyt millä te muut kotihoidontuen piirissä olevat elätte.
Sillä tavalla kuin nyt jokainen järkevä ihminen tekee eli varautumalla taloudellisesti = säästämällä rahaa sitä ajankohtaa varten, että on kodinhoitotuella. Vain hölmö elää kädestä suuhun.
Oikeaa asennetta näkyy kuitenkin palstalla! Jos ei pärjää, mennään mieluummin töihin kuin jäädään esim. toimeentulotuen ja muum yhteiskunnan elätettäväksi. Peukut!
Miehen rahoilla eletään. Olen onnekas, kun saan olla lapsen kanssa kotona. Mutta Niinhän se on, että jos kht ei riitä, niin työt kutsuu 😑
Miehen palkalla pääasiassa. Kotihoidontuki on mun menoihin käytettävissä, jos se ei jostain syystä riitä, sitten säästöistä myös. Menoja koitetaan leikata sieltä mistä pystytään.