Vierailija
Poiminta

Kotihoidontuen määrä ensinnäkin huima (ilman kuntalisiä). Siihen vielä suht kova verotus (itselläni tulee olemaan 23). Mies tienaa NETTONA n.2000€, asumiseen menee kuukaudessa jo pelkästään n 1000€. Lisäksi vakuutukset ja muut laskut, bensat, ruuat, vaipat, lääkkeet.. lapsi kasvaaa ja vaatteetkin käyvät pieniksi.

Millä tässä kuuluisi elää? Ei varmaan tarvitse paljoa miettiä mitään omia harrastuksia tai lapsen viemistä vaikkapa hoploppiin?
Joo, ulkona ja puistoissa käyminen on toki ilmaista,mutta silti.

Emme ole esim asumistukeenkaan oikeutettuja, tietenkään...

Kertokaas nyt millä te muut kotihoidontuen piirissä olevat elätte.

• ylös 98
  • alas 144

Sivut

Kommentit (205)

Vierailija

Jos ei oo rahaa elää kotihoidontuella, mennään töihin. Ei se sen vaikeempaa oo (:

Yleensä näissä elellään säästöillä ja miehen tuloilla.

• ylös 553
  • alas 26
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kannattaako asua niin kalliissa kämpässä. Me asutaan omassa talossa eikä lähellekään tonnia ole asumiskulut.

• ylös 204
  • alas 84
Vierailija

Yhteiskunnan eli toisten ihmisten, lähimmäisten työn tuloksilla. Sillä ne elävät.

• ylös 87
  • alas 154
Vierailija

Teen töitä. Minä olen kotona, kun mies on töissä ja menen sitten itse töihin. Kirpparilta ostetaan vaatteet. Eikä noin pieni tarvitse torilla käymistä kummempaa hienoutta arkeensa. Meillä on myös paljon erilaisia puistoja, historiallisia nähtävyyksiä ja ystäviä joiden luona voi käydä.

• ylös 194
  • alas 11
Vierailija

Säästöillä. Säästimme miehen kanssa yhdessä 10000€, joka oli sitten hoitovapaalla "minun" rahaa. Kotona olin 5kk + kesäloman vanhempainvapaan päälle. Kaikki ei mennyt, koska kulut olivat paljon pienemmät kuin yleensä. Mies jäi sitten vielä kuukaudeksi ja piti loput isyysvapaat. Lapsi meni hoitoon 1v 9kk ikäisenä.

• ylös 174
  • alas 15
Vierailija

Miehen palkalla eletään. Ja säästöillä. Mun mies tienaa myös sen noin 2000e kuussa, vähän päälle. Asumiseen menee kuussa noin 800e. Kyllä meillä pärjätään oikein hyvin, ja käydään hoplopeissa, uimassa, reissataan yms. Ja lapselle ostetaan vaatteet, kengät uutena. Itseltä nipistetään sit mieluummin. Lapsi nyt 2v, ja keväällä syntyy vauva eli kotona pysyn vielä useamman vuoden :)

• ylös 145
  • alas 29
Vierailija

Meillä ne pakolliset kulut asuntolainoineen on suunnilleen pienempituloisen palkan verran. Kht kuntalisineen ja lapsilisä riittää perheen ruokaan+market ostoksiin, loput (vaatteet, huvit,reissut) säästöistä.

Sitten puolivälissä vaihto ja parempipalkkainen äiti töihin ja isä kotiin.

Eipä tuossa tarvinnut tinkiä mistään, ei kyllä tehty asuntolainaan ylimääräisiä lyhennyksiä niinkuin yleensä.

Lapsi meni hoitoon 2,5v.

• ylös 63
  • alas 0
Vierailija

itseäni auttoi, että sain lahjaksi museokortin isovanhemmilta. Rattaiden kanssa pääsi ilmaiseksi bussilla. Näin sain välissä itselleen luotua kuvitelman, että jotain pystyikin tekemään. Elimme miehen tuloilla, säästöilläni ja minimoiduilla menoilla.

• ylös 105
  • alas 4
Vierailija

Keskituloinen on pahin väliinputoaja tukiasioissa. Meillä on se tilanne että mies tienaa hyvin eli miehen palkalla eletään. Kelasta saan kaikkineen hieman alle 500€/kk ja tästä vielä verot pois. Joissakin kunnissa saa kuntalisää täällä ei sellaista tunneta.

• ylös 103
  • alas 10
Vierailija

No hyvin. Aina oltu pieni palkkaisia. Vielä kht tuella ollessa saa asumistukea eli melkeinpä plus miinus nolla. Kht 390e, asumistuki 650e. Miehen nettopalkka 1550e. Vuokra 6henk. vesimaksuilla 1025e. Yksi auto, varmaan 900e uponnut syksyllä korjauksiin.
Niin ja lapsilisä 486e mutta sitähän saa kaikki.

• ylös 28
  • alas 61
Vierailija

Meillä on ensiasuntomme vuokralla ja asuntolaina maksetiin pois ennen perheen perustamista. 

• ylös 43
  • alas 17
Vierailija

Säästöillä sekä miehen palkalla. Niin, kotihoidontuki on todella pieni, mutta 10kk lapsen voi jo pistää hoitoon ja palata töihin jos törsäys on tärkeämpää kuin kiireetön alku lapsen elämälle.

• ylös 113
  • alas 54
Vierailija

Pienet menot. Ymmärrän, että ei onnistu kaikilta, kun esim. asumisen kustannukset ovat suuremmat paikasta riippuen. Meillä on pienet asumiskustannukset. On vain yksi auto, vaikka asummekin haja-asutusalueella. (Teemme molemmat kotoa töitä, joten työmatkoihin ei tarvitse autoa.)

• ylös 59
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Säästöillä sekä miehen palkalla. Niin, kotihoidontuki on todella pieni, mutta 10kk lapsen voi jo pistää hoitoon ja palata töihin jos törsäys on tärkeämpää kuin kiireetön alku lapsen elämälle.

Ihanasti syyllistetty!

• ylös 122
  • alas 27
Vierailija

Mies maksaa kaikki asumiseen liittyvät kulut ja tarvittaessa myös lasten ylimääräisiä juttuja. Mun rahat, eli kotihoidon tuki ja lapsilisät, menee ruokaan ja muihin perustarpeisiin. Lisäksi mulla on jonkin verran säästöjä joita sitten käytän jos on tarvetta. Aattelin kohta mennä osa aikaisesti töihin kun lapsi täyttää vuoden. Helpottaa hiukkasen.

• ylös 16
  • alas 4
Vierailija

Kaikki eivät pidä jääkaapissa joka sorttia. Yksi ruoka tehdään, muuten syödään pelkkää leipää ja eilistä pullaa. Aamuisin tietysti puuro. Ruuasta ne säästöt on aina otettu.

• ylös 24
  • alas 25

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.